• 1
  • 2
2025-07-04, 23:03
Medlem
Kra Svenska "tech bros" ...

Vad r era tankar om alla Indier som just nu tycks flda in p strre it-avdelningar i Sverige, och hur r det egentligen organiserat?

Det knns som dom nstan varje vecka blir fler och fler... Har i princip sjlv bara negativa erfarenheter, och jobbigt att kommunicera med dom s frsker hlla mig p s lngt avstnd som mjligt.

Ett strre potentiellt problem r att dom snart blir s mnga att vra jobb och lner riskeras. Tar man en titt ver Atlanten p tech bolag i USA kanske vi har facit. Dr har tiotusentals (hundratusentals?) Amerikanska utvecklare och liknande ersatts av Indier med h1b1 visum. Indierna r bra p att hlla ihop och nr dom fr hgre positioner, rekryterar dom grna andra Indier.

Som ni vet har mnga Svenska bolag med stora it-avdelningar idag Amerikanska delgare, s kanske egentligen inte srskilt svrt att lista ut var detta phitt kommer ifrn.

Vad tror ni, dela grna era erfarenheter och eventuella frslag p hur man kan f stopp p det, om det nu ens r mjligt.

r inte sjlv srskilt rdd fr att mista mitt jobb, men gillar inte fenomenet.
Senast redigerad av devaleva 2025-07-04 kl. 23:07.
Citera
2025-07-04, 23:25
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Vad tror ni, dela grna era erfarenheter och eventuella frslag p hur man kan f stopp p det, om det nu ens r mjligt.

Mrker du detta frst nu? Det har vl pgtt i minst 10 r vid det hr laget.

Tillrckligt mnga mste f brnna sig innan det blir ett stopp. Indiska konsulter kostar 400 kr/timme och jobbar hrt, ofta 10 timmar per dag. Svenska konsulter kostar minst det dubbla och jobbar ogrna mer n 8 timmar/dag.

Det r klart att det ser lockande ut frn fretagsekonomiskt perspektiv att anstlla indier ver svenskar.

Problemen visar sig frst p sikt. Indierna r inte lika sjlvgende. De gr exakt det de tilldelas och ifrgastter inget - inte ens om instruktionerma r upppenbart felaktiga. Bara de kan visa att de uppfyllt sina direktiv s r de njda. Och likas deras chefer (som ocks oftast r indier).

Att det sedan inte blev som kunden nskade r ngon annans problem.

Nu med alla AI-tjnster kommer problemet frvrras. Indierna anvnder okritiskt AI-tjnsterna utan att ifrgastta deras svar vilket kar deras produktivitet till priset av smre kvalitet i resultatet. Det kommer tyvrr g ytterligare ett antal r innan detta uppdagas.

Vad man ska gra t problemet? Tyvrr - jag vet inte.
Senast redigerad av Purpurhaeger 2025-07-04 kl. 23:28.
Citera
2025-07-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger

Ja tyvrr, bara jobbat inom en strre organisation senaste 4 ren, man sg en hel del Indier brjan men knns som exploderat senaste ret.

Hller med, mnga jag haft att gra med r gravt inkompetenta och har svrt att frst, i princip alla Svenskar jag jobbar med tycker samma. Som tur r vr nrmaste chef inne p samma spr, s n s lnge r vi relativt skyddade.
Citera
2025-07-04, 23:36
Medlem
De fr snart sparken eller jobba fr halv pris, google och mikrosoft har sparkat 40000 personer bara i r. Utvecklingen ser likadan ut hr om 1 r.
Citera
2025-07-04, 23:43
Medlem
Prodelins avatar
Hela IT branschen r p nergende, en vn p Microsoft fick veta igr att de varslar 15000 globalt, han klarade sig som tur var men alla sitter p nlar och omorgar kommer varannat r.
Citera
2025-07-04, 23:57
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:

Tillrckligt mnga mste f brnna sig innan det blir ett stopp. Indiska konsulter kostar 400 kr/timme och jobbar hrt, ofta 10 timmar per dag. Svenska konsulter kostar minst det dubbla och jobbar ogrna mer n 8 timmar/dag.

Det r klart att det ser lockande ut frn fretagsekonomiskt perspektiv att anstlla indier ver svenskar.

Problemen visar sig frst p sikt. Indierna r inte lika sjlvgende. De gr exakt det de tilldelas och ifrgastter inget - inte ens om instruktionerma r upppenbart felaktiga. Bara de kan visa att de uppfyllt sina direktiv s r de njda. Och likas deras chefer (som ocks oftast r indier).

Nu med alla AI-tjnster kommer problemet frvrras. Indierna anvnder okritiskt AI-tjnsterna utan att ifrgastta deras svar vilket kar deras produktivitet till priset av smre kvalitet i resultatet. Det kommer tyvrr g ytterligare ett antal r innan detta uppdagas.

Indierna kommer dessutom att klamra sig kvar i Sverige nr de blir arbetslsa och suga i sig bidrag betalda av svenska skattebetalare. Klart att Sverige - med 7 miljoner etniska invnare, varav mnga gamla, ska slppa in mnga tusen indier frn vrldens folkrikaste land. Som om det inte rckte med att vi redan tagit in flera miljoner mnniskor i landet. Av vilka de absolut flesta tillfrt landet noll i vrdeskapande eller samhllstrivsel.

Halalhucklen, fejkhalta tiggare, vldtkter, sprngningar och igelkottsgrillare - det r vad svenskarna har ftt fr sina surt frvrvade skatteslantar de senaste 3 decennierna. Det ser mrkt ut p folkutbytesbnken.

S varfr inte lta en thailndsk brplockare bli riksbankschef nr vi nd hller p att utrota svenskarna? Tnk s mycket pengar vi skulle spara p kort sikt! Och det r ju s gott med slavsylt!

Och nsta gng ni trampar i ngot ckligt p gatan - skyll inte p stackars labradorer.
Citera
2025-07-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Hela IT branschen r p nergende, en vn p Microsoft fick veta igr att de varslar 15000 globalt, han klarade sig som tur var men alla sitter p nlar och omorgar kommer varannat r.

Intressant... Verkar skrivas en del om det just nu... Samtidigt som Microsoft med sin Indiska VD avskedar tusentals anstllda har man samtidigt anskt om tusentals H1B1 visum fr Indier.

https://www.dailymail.co.uk/yourmone...h1b-visas.html
Citera
2025-07-05, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Kra Svenska "tech bros" ...

Vad r era tankar om alla Indier som just nu tycks flda in p strre it-avdelningar i Sverige, och hur r det egentligen organiserat?

Det knns som dom nstan varje vecka blir fler och fler... Har i princip sjlv bara negativa erfarenheter, och jobbigt att kommunicera med dom s frsker hlla mig p s lngt avstnd som mjligt.

Ett strre potentiellt problem r att dom snart blir s mnga att vra jobb och lner riskeras. Tar man en titt ver Atlanten p tech bolag i USA kanske vi har facit. Dr har tiotusentals (hundratusentals?) Amerikanska utvecklare och liknande ersatts av Indier med h1b1 visum. Indierna r bra p att hlla ihop och nr dom fr hgre positioner, rekryterar dom grna andra Indier.

Som ni vet har mnga Svenska bolag med stora it-avdelningar idag Amerikanska delgare, s kanske egentligen inte srskilt svrt att lista ut var detta phitt kommer ifrn.

r det inte bra att f dom "frdiga" en kosntad som sverige besparar sig p dom som f fdda hr?
Skolgng, sjukvrd mm fram till dom r klara till arbete
Citera
2025-07-05, 00:49
Bannlyst
Citat:

Har pgtt i 25 r inte 10
Citera
2025-07-05, 00:54
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriEllu
r det inte bra att f dom "frdiga" en kosntad som sverige besparar sig p dom som f fdda hr?
Skolgng, sjukvrd mm fram till dom r klara till arbete

Ja, det r ju fantastiskt att f hit indiska gatuskitare som inte kan prata svenska och som jobbar fr mycket lgre lner n svenskar och gr ett uruselt jobb. Vilken enorm besparing. Med indisk skola och sjukvrd i bagaget. Precis som alla de rumnska resurser som kommit hit. Med sin fantastiska rumnska skola och tandvrd i bagaget.

Takk, takk, takk s micket.
Citera
2025-07-05, 04:50
Medlem
Citat:

Ja mitt fretag har tyvrr kpt in sig p indier. De finns inom hela IT organisaionen och de suger balle om jag ska uttrycka mig s. De kanske vill jobba mycket, men de r tyvrr vrdelsa, men kanske fretaget tycker det r bra fr de kostar nstan inget.

Jag tycker dock att det r ett stort misstag. De r just det, vrldelsa jmfrt md tekniker frn Sverige, USA, England eller ngot annat.
Citera
2025-07-05, 06:34
Medlem
Helt omjligt att kommunicera med dem.

IT p mitt fretag har helt kpt in sig p indier.

Varenda ticket man skriver har 3-4 indier inblandade men det enda de gr r att byter status p rendet efter att de frskt kontakta mig nr det r lunch.

"Waiting for customer"

De anvnder Chatgpt till mer komplicerade uppgifter och Chatgpt har extremt lite kunskap om vra interna produkter vi utvecklar men dom krver ERP/databaser osv.

Slutat ofta med att man sitter och korrigerar en indiers jobb live i mten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in