• 1
  • 2
2025-07-04, 23:03
Medlem
Kära Svenska "tech bros" ...

Vad är era tankar om alla Indier som just nu tycks flöda in på större it-avdelningar i Sverige, och hur är det egentligen organiserat?

Det känns som dom nästan varje vecka blir fler och fler... Har i princip själv bara negativa erfarenheter, och jobbigt att kommunicera med dom så försöker hålla mig på så långt avstånd som möjligt.

Ett större potentiellt problem är att dom snart blir så många att våra jobb och löner riskeras. Tar man en titt över Atlanten på tech bolag i USA kanske vi har facit. Där har tiotusentals (hundratusentals?) Amerikanska utvecklare och liknande ersatts av Indier med h1b1 visum. Indierna är bra på att hålla ihop och när dom får högre positioner, rekryterar dom gärna andra Indier.

Som ni vet har många Svenska bolag med stora it-avdelningar idag Amerikanska delägare, så kanske egentligen inte särskilt svårt att lista ut var detta påhitt kommer ifrån.

Vad tror ni, dela gärna era erfarenheter och eventuella förslag på hur man kan få stopp på det, om det nu ens är möjligt.

Är inte själv särskilt rädd för att mista mitt jobb, men gillar inte fenomenet.
Senast redigerad av devaleva 2025-07-04 kl. 23:07.
Citera
2025-07-04, 23:25
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Vad tror ni, dela gärna era erfarenheter och eventuella förslag på hur man kan få stopp på det, om det nu ens är möjligt.

Märker du detta först nu? Det har väl pågått i minst 10 år vid det här laget.

Tillräckligt många måste få bränna sig innan det blir ett stopp. Indiska konsulter kostar 400 kr/timme och jobbar hårt, ofta 10 timmar per dag. Svenska konsulter kostar minst det dubbla och jobbar ogärna mer än 8 timmar/dag.

Det är klart att det ser lockande ut från företagsekonomiskt perspektiv att anställa indier över svenskar.

Problemen visar sig först på sikt. Indierna är inte lika självgående. De gör exakt det de tilldelas och ifrågasätter inget - inte ens om instruktionerma är upppenbart felaktiga. Bara de kan visa att de uppfyllt sina direktiv så är de nöjda. Och likaså deras chefer (som också oftast är indier).

Att det sedan inte blev som kunden önskade är någon annans problem.

Nu med alla AI-tjänster kommer problemet förvärras. Indierna använder okritiskt AI-tjänsterna utan att ifrågasätta deras svar vilket ökar deras produktivitet till priset av sämre kvalitet i resultatet. Det kommer tyvärr gå ytterligare ett antal år innan detta uppdagas.

Vad man ska göra åt problemet? Tyvärr - jag vet inte.
Senast redigerad av Purpurhaeger 2025-07-04 kl. 23:28.
Citera
2025-07-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger

Ja tyvärr, bara jobbat inom en större organisation senaste 4 åren, man såg en hel del Indier början men känns som exploderat senaste året.

Håller med, många jag haft att göra med är gravt inkompetenta och har svårt att förstå, i princip alla Svenskar jag jobbar med tycker samma. Som tur är vår närmaste chef inne på samma spår, så än så länge är vi relativt skyddade.
Citera
2025-07-04, 23:36
Medlem
De får snart sparken eller jobba för halv pris, google och mikrosoft har sparkat 40000 personer bara i år. Utvecklingen ser likadan ut här om 1 år.
Citera
2025-07-04, 23:43
Medlem
Prodelins avatar
Hela IT branschen är på nergående, en vän på Microsoft fick veta igår att de varslar 15000 globalt, han klarade sig som tur var men alla sitter på nålar och omorgar kommer varannat år.
Citera
2025-07-04, 23:57
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:

Tillräckligt många måste få bränna sig innan det blir ett stopp. Indiska konsulter kostar 400 kr/timme och jobbar hårt, ofta 10 timmar per dag. Svenska konsulter kostar minst det dubbla och jobbar ogärna mer än 8 timmar/dag.

Det är klart att det ser lockande ut från företagsekonomiskt perspektiv att anställa indier över svenskar.

Problemen visar sig först på sikt. Indierna är inte lika självgående. De gör exakt det de tilldelas och ifrågasätter inget - inte ens om instruktionerma är upppenbart felaktiga. Bara de kan visa att de uppfyllt sina direktiv så är de nöjda. Och likaså deras chefer (som också oftast är indier).

Nu med alla AI-tjänster kommer problemet förvärras. Indierna använder okritiskt AI-tjänsterna utan att ifrågasätta deras svar vilket ökar deras produktivitet till priset av sämre kvalitet i resultatet. Det kommer tyvärr gå ytterligare ett antal år innan detta uppdagas.

Indierna kommer dessutom att klamra sig kvar i Sverige när de blir arbetslösa och suga i sig bidrag betalda av svenska skattebetalare. Klart att Sverige - med 7 miljoner etniska invånare, varav många gamla, ska släppa in många tusen indier från världens folkrikaste land. Som om det inte räckte med att vi redan tagit in flera miljoner människor i landet. Av vilka de absolut flesta tillfört landet noll i värdeskapande eller samhällstrivsel.

Halalhucklen, fejkhalta tiggare, våldtäkter, sprängningar och igelkottsgrillare - det är vad svenskarna har fått för sina surt förvärvade skatteslantar de senaste 3 decennierna. Det ser mörkt ut på folkutbytesbänken.

Så varför inte låta en thailändsk bärplockare bli riksbankschef när vi ändå håller på att utrota svenskarna? Tänk så mycket pengar vi skulle spara på kort sikt! Och det är ju så gott med slavsylt!

Och nästa gång ni trampar i något äckligt på gatan - skyll inte på stackars labradorer.
Citera
2025-07-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Hela IT branschen är på nergående, en vän på Microsoft fick veta igår att de varslar 15000 globalt, han klarade sig som tur var men alla sitter på nålar och omorgar kommer varannat år.

Intressant... Verkar skrivas en del om det just nu... Samtidigt som Microsoft med sin Indiska VD avskedar tusentals anställda har man samtidigt ansökt om tusentals H1B1 visum för Indier.

https://www.dailymail.co.uk/yourmone...h1b-visas.html
Citera
2025-07-05, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Kära Svenska "tech bros" ...

Vad är era tankar om alla Indier som just nu tycks flöda in på större it-avdelningar i Sverige, och hur är det egentligen organiserat?

Det känns som dom nästan varje vecka blir fler och fler... Har i princip själv bara negativa erfarenheter, och jobbigt att kommunicera med dom så försöker hålla mig på så långt avstånd som möjligt.

Ett större potentiellt problem är att dom snart blir så många att våra jobb och löner riskeras. Tar man en titt över Atlanten på tech bolag i USA kanske vi har facit. Där har tiotusentals (hundratusentals?) Amerikanska utvecklare och liknande ersatts av Indier med h1b1 visum. Indierna är bra på att hålla ihop och när dom får högre positioner, rekryterar dom gärna andra Indier.

Som ni vet har många Svenska bolag med stora it-avdelningar idag Amerikanska delägare, så kanske egentligen inte särskilt svårt att lista ut var detta påhitt kommer ifrån.

Är det inte bra att få dom "färdiga" en kosntad som sverige besparar sig på dom som äf födda här?
Skolgång, sjukvärd mm fram till dom är klara till arbete
Citera
2025-07-05, 00:49
Bannlyst
Citat:

Har pågått i 25 år inte 10
Citera
2025-07-05, 00:54
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriEllu
Är det inte bra att få dom "färdiga" en kosntad som sverige besparar sig på dom som äf födda här?
Skolgång, sjukvärd mm fram till dom är klara till arbete

Ja, det är ju fantastiskt att få hit indiska gatuskitare som inte kan prata svenska och som jobbar för mycket lägre löner än svenskar och gör ett uruselt jobb. Vilken enorm besparing. Med indisk skola och sjukvård i bagaget. Precis som alla de rumänska resurser som kommit hit. Med sin fantastiska rumänska skola och tandvård i bagaget.

Takk, takk, takk så micket.
Citera
2025-07-05, 04:50
Medlem
Citat:

Ja mitt företag har tyvärr köpt in sig på indier. De finns inom hela IT organisaionen och de suger balle om jag ska uttrycka mig så. De kanske vill jobba mycket, men de är tyvärr värdelösa, men kanske företaget tycker det är bra för de kostar nästan inget.

Jag tycker dock att det är ett stort misstag. De är just det, världelösa jämfört md tekniker från Sverige, USA, England eller något annat.
Citera
2025-07-05, 06:34
Medlem
Helt omöjligt att kommunicera med dem.

IT på mitt företag har helt köpt in sig på indier.

Varenda ticket man skriver har 3-4 indier inblandade men det enda de gör är att byter status på ärendet efter att de försökt kontakta mig när det är lunch.

"Waiting for customer"

De använder Chatgpt till mer komplicerade uppgifter och Chatgpt har extremt lite kunskap om våra interna produkter vi utvecklar men dom kräver ERP/databaser osv.

Slutat ofta med att man sitter och korrigerar en indiers jobb live i möten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in