2025-07-05, 08:36
Medlem
HBTKuks avatar
Käkar du pomme också? Beställer en påm med Pucko.
Citera
2025-07-05, 08:40
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
För att vi riktiga svenskar hedrar det svenska språket.

Du kunde frågat Svenska akademien så hade sluppit göra bort dig och avslöja att du gått i särskolan.
Taco finns bara i SAOB som är en HISTORISK ordbok.

SAOL
"tacos
[tak´os] substantiv i plural ~en
• tunna majs*bröd med o*lika fyllningar"
https://svenska.se/tre/?sok=tacos&pz=1

SO
tacos
plural
● en (mexikansk) mat*rätt som består av tunna majs*bröd med krydd*stark fyllning
tacos med kött*färs*fyllning
○ ofta äv. om en*bart majs*bröden
belagt sedan 1977; av spa. taco med samma betydelse

"Tacor"

Så kommer tre stycken som tror dom vet bättre än Svenska Akademien alternativt lever kvar i det förgångna och använder SAOB som rättesnöre.

Inte så smart skrivet när du själv har fel.

Det är inte neurokirurgi som diskuteras, det är en simpel maträtt och vad den kan kallas. Vad Svenska Akademien anser är rätt ord för den är ganska ointressant, eller hur? 😂
Citera
2025-07-05, 08:43
Medlem
Det heter tacos. Vem gör en taco? Klart man gör tacos. Vissa människor alltså???
Citera
2025-07-05, 09:17
Medlem
Dåligt argument och exempel.

Säger du ”idag ska vi ha köttbulle till middag” också?!
Citera
2025-07-05, 09:19
Medlem
immenhusens avatar
Av samma anledning folk kallar spaghetto för spaghetti. Du tillreder i regel inte en, utan flera.

/AI
Citera
2025-07-05, 09:50
Medlem
Enydrions avatar
Kanske har beröringspunkter, men en engelska lärare från Göteborgs universitet sa att det stått i GP att Kissinger sagt "no comments" och då ringde han tidningen och påpekade att han sa "no comment" då det inte ska vara något s på slutet..

De svarade att folk som läste tidningen trodde det skulle vara s på slutet så de skrev med ett s då det var lugnast så, men att de visste att det stavades utan s
Citera
2025-07-05, 10:27
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
För att vi riktiga svenskar hedrar det svenska språket.

Oss ordmärkare emellan så kanske du borde fundera lite på hur du använder verbet 'hedra':

Klippt ur SO:

hedra hedrade hedrat
verb
he`dra
1 visa aktning för person el. något som har samband med person
JFR utmärka 4, 2ära
2 bringa (någon) heder
SE heder 2
hedrahedrande, heder
hedra sig

Det svenska språket är såvitt jag vet ingen person.
Citera
2025-07-05, 10:44
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Läser i matforumet på fb och ser ordet tacos hit och dit. Vad är grejen med att säga tacos och inte taco?
Nu var det länge sedan jag åt det, men när vi gjorde sa vi alltid till barnen att det blir taco, vi sa aldrig det blir tacos. Ja, jag vet att tacos är plural på spanska/engelska, men på svenska använder vi inte -s som pluraländelse. Visst, att säga tacor låter kanske inte bra heller, men då kan man säga taco.

För ni säger väl inte att det blir pizzor till middag, ni säger att det blir pizza till middag. Alltså singualformen.
Idag blir det pizza till middag, spring iväg och kör sju pizzor!

I SAOL hittar jag inte ordet taco, däremot ordet tacos, som är ett substantiv i plural.
Citera
2025-07-05, 10:48
Medlem
Ilimitados avatar
Tacos rullar mycket lättare på tungan. Det är det det handlar om. Språket utvecklas alltid mot det som känns mest naturligt att säga.

Mina två ören.
Citera
2025-07-05, 11:12
Medlem
Tacos, givetvis..
Citera
2025-07-05, 11:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Läser i matforumet på fb och ser ordet tacos hit och dit. Vad är grejen med att säga tacos och inte taco?
Nu var det länge sedan jag åt det, men när vi gjorde sa vi alltid till barnen att det blir taco, vi sa aldrig det blir tacos. Ja, jag vet att tacos är plural på spanska/engelska, men på svenska använder vi inte -s som pluraländelse. Visst, att säga tacor låter kanske inte bra heller, men då kan man säga taco.

För ni säger väl inte att det blir pizzor till middag, ni säger att det blir pizza till middag. Alltså singualformen.

Jag säger exempelvis så här när jag hämtar mat på restaurangen vi brukar hämta maträtter ifrån.

"-En kebabpizza med mild sås och två kebabpizzor med stark sås.

Sådant här är nog det minsta problemet jag har språkligt men förstår att du har det jobbigt.
Citera
2025-07-05, 12:34
Medlem
ArmandDuplantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Finns ett annat bra exempel. Pannkakor brukar man alltid säga.
Men har märkt på senare år att folk har börjat säga ”pannkaka” ist för pannkakor. Vi ska göra ”pannkaka” känns som det kommer från invandrare men som svenskar t.o.m. börjat säga. Någon annan som märkt det?

De kanske lagar ugnspannkaka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in