2025-07-04, 22:09
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Just nu inte mycket, det är under utveckling.
Citera
2025-07-04, 22:12
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Finns det nått svar från AI som man kan lita på, tycker allt verkar väldigt random.

Det är det också, och dessutom stämmer ganska lite av det man får reda på när man ställer en fråga.
Citera
2025-07-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ja, varför inte. ChatGPT är ju smartare än oss och den kan förklara problemet bättre
Bra fråga. Det är faktiskt ett av de mer intressanta problemen inom AI just nu. Här är en teknisk men kortfattad förklaring varför forskarna inte fullt ut "förstår" hur de största språkmodellerna fungerar:

1. Otransparent optimering

Modeller som GPT tränas genom att minimera en förlustfunktion över enorma datamängder, med tiotals eller hundratals miljarder parametrar. Men gradientnedstigningen som används hittar bara någon lokal minimum i denna extremt komplexa optimeringsyta – det är inte förutsägbart vilka lösningar som kommer att hittas eller exakt varför de fungerar.

2. Emergenta egenskaper

Vissa förmågor (t.ex. logisk resonemang, översättning, kodgenerering) dyker upp plötsligt när modellen blir tillräckligt stor – det är svårt att förutsäga när och varför. Det är alltså inte designat att kunna dessa saker, utan snarare en sidoeffekt av träningsprocessen.

3. Ingen direkt tolkning av vikter

Parametrarna i nätverket (vikter) är matrisvärden utan direkt semantisk betydelse. Det är som att försöka förstå en hjärna bara genom att titta på hur varje neuron är kopplad – du kan se kopplingarna, men inte förstå funktionen direkt.

4. Svart låda även för skaparna

Träningskod, arkitektur och data är kända – men beteendet som uppstår är en konsekvens av komplexa interaktioner. Det är som med djupa neuronnät inom bildigenkänning: vi vet hur vi byggt dem, men inte alltid varför de gör vissa fel eller har vissa styrkor.

5. Begränsad tolkningsvetenskap

Fältet för att förstå neuronnät – t.ex. "interpretability" eller "mechanistic interpretability" – är fortfarande ungt. Forskare försöker analysera enskilda neuroner, mönster i aktivering, modularitet etc., men har bara fragmentariska framsteg hittills.

Kort sagt:

De vet hur man bygger modellerna, men inte varför vissa funktioner uppstår eller hur information representeras internt. Det är som att ha konstruerat en komplex maskin genom evolution snarare än ingenjörsdesign.

Vill du ha exempel på emergenta förmågor eller tolkningsförsök?

Jag sa inte att de förstår "allt med AI." Jag sa att de förstår tekniken. Du själv var den som sa att ingen människa förstår AI och bad mig att beskriva bokstavligen just tekniken för att bevisa att den är förståelig för människor. Sluta flytta målstolparna.
Senast redigerad av DoldaAvsikter 2025-07-04 kl. 22:17. Anledning: Fixad formulering
Citera
2025-07-04, 22:17
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoldaAvsikter
Jag sa inte att de förstår "allt med AI." Jag sa att de förstår tekniken. Du själv var den som bokstavligen gav mig en retorisk fråga om att beskriva just tekniken om det jag påstår är sant, direkt efter ditt påstående att ingen människa, inklusive forskarna, förstår AI. Sluta flytta målposterna.

ChatGPT ger emellanåt helt felaktig information så det skitet ska man absolut inte lita på!
Citera
2025-07-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
ChatGPT ger emellanåt helt felaktig information så det skitet ska man absolut inte lita på!
Vilket också talar emot att det är en ultrasmart organism som ingen förstår sig på.
Citera
2025-07-04, 22:19
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag sa inte att de förstår "allt med AI." Jag sa att de förstår tekniken. Du själv var den som sa att ingen människa förstår AI och bad mig att beskriva bokstavligen just tekniken för att bevisa att den är förståelig för människor. Sluta flytta målstolparna.
Om du vill diskutera semantik är du i fel tråd nu.
Citera
2025-07-04, 22:21
Medlem
Citat:
Om du vill diskutera semantik är du i fel tråd nu.
Va? Jag diskuterar inte semantik. Du sa att vi inte förstår tekniken, och när jag visade en förklaring på tekniken så låtsas du som att du egentligen inte alls menade det och egentligen menade att de inte förstår "exakt allt" om en AI:s beteende.
Citera
2025-07-04, 22:23
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Vilket också talar emot att det är en ultrasmart organism som ingen förstår sig på.

Litar man mer eller mindre till 100% på vad ChatGPT ger dig som svar på olika frågor så får man skylla sig själv, så enkelt är det.
Citera
2025-07-04, 22:26
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Men du har tjatat om detta i nästan 3 år nu, fortfarande har ingen AI tagit död på mänskligheten, vi ser inga robotar som går runt på gatorna, Elon Musks Optimus har visats vara radiostyrda dockor med mänskliga operatörer, vad har vi mer?

Du har fortfarande inte förstått att det är helt i sin ordning att en AI presterar bra på ett test som finns på internet (eller vars frågor finns på internet) det är liksom en förutsättning för att de ska prestera överhuvudtaget.

Det är sedan länge motbevisat att multimodala modeller (som inkluderar bild, ljud osv) skulle förbättra prestandan, tvärtom så har kinesiska budgetmodeller kommit i fatt de stora jättarna, och det är inte för att kineserna är mycket bättre utan för att modellerna inte blir nämnvärt bättre, det ryktas om flera modeller har scrappats och börjats träna om för de inte presterar bättre än föregångarna.

Det är precis samma fara som det alltid varit, att personer som inte vet vad de pratar om frågar AI:n om saker och sedan litar blint på vad AI:n skriver, det är totalt vansinne att använda AI för saker man inte behärskar till att börja med i stort sett definitionen av idioti och dumhet.

Precis som vi har skribenter på det här forumet som mer eller mindre copy-pastear sina monologer med modellerna som om det är någon gudomlig och obestridlig fakta/facit för frågor, när man gör sådant så demonstrerar man bara att man vare sig förstår modellerna eller har kapacitet att förstå något av vikt i en debatt överhuvudtaget.
Citera
2025-07-04, 22:31
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Va? Jag diskuterar inte semantik. Du sa att de inte förstår tekniken, och när jag visade en förklaring på tekniken så låtsas du som att du egentligen inte alls menade det och egentligen menade att de inte förstår "exakt allt" om en AI:s beteende.
Nej, du tog som exempel en del av tekniken som är förstådd. Och där trodde du att du vann. Jag svarade sedan, med ChatGPT:s hjälp, med en annan del, en mer central och viktig del, som inte är helt förstådd. Att den delen inte är helt förstådd innebär att vi inte kan veta så mycket om teknikens potential eller tekniska hinder för att bli intelligent, eller mer intelligent än i dag. Vi vet inte var målstolparna står. Det fungerar alltså inte att peka på brister med tekniken och använda det som argument för att den inte kan leda till intelligens. Det hänger också ihop med vår begränsade kunskap om hur vår egen intelligens fungerar. Vi kan däremot mäta intelligens med IQ-test, eller ännu bättre Arc-AGI (som iofs är ett svårt IQ-test, i princip).
Citera
2025-07-04, 22:39
Medlem
Citat:
Nej, du tog som exempel en del av tekniken som är förstådd. Och där trodde du att du vann. Jag svarade sedan, med ChatGPT:s hjälp, med en annan del, en mer central och viktig del, som inte är helt förstådd. Att den delen inte är helt förstådd innebär att vi inte kan veta så mycket om teknikens potential eller tekniska hinder för att bli intelligent, eller mer intelligent än i dag. Vi vet inte var målstolparna står. Det fungerar alltså inte att peka på brister med tekniken och använda det som argument för att den inte kan leda till intelligens. Det hänger också ihop med vår begränsade kunskap om hur vår egen intelligens fungerar. Vi kan däremot mäta intelligens med IQ-test, eller ännu bättre Arc-AGI (som iofs är ett svårt IQ-test, i princip).
Herregud. Jag ska förenkla konversationen för dig så att du hänger med.

Du:
Citat:
Kan du förklara, eller peka på förklaringen som i varje teknisk detalj beskriver hur GPT kan skriva en rocklåt om Pippi Långstrump? Det kan du inte, eftersom ingen vet hur det fungerar exakt.
Jag:
Citat:
Ja. Förklaringen finns här:

Och det är här vi är nu.

Jesus kristus.
Citera
2025-07-04, 22:45
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Det går alldeles utmärkt att påpeka kända och uppenbara brister med den AI teknik vi har nu för att hävda att just den inte kommer leda till tex AGI (som skulle kräva "äkta intelligens").

Målstolpen är att prestera som en genomsnittlig "normalt fungerande" människa kan göra, den har aldrig flyttats.
Snarare är problemet att vissa dumma element refererar till "uppslagningstester" dvs tex "verbala IQ tester" där ords betydelse ska förklaras/kategoriseras, det är ett general exempel på en sak som du kan lösa med en sökning.

Samma sak med fakta återkallelse, språkmodeller "vet" utan problem mer än någon människa någonsin gjort men det hjälper inte eftersom du måste formulera dig precis korrekt för att det ska träffa rätt "sökväg" och ge ett tillförlitligt svar, du skrev själv i en annan tråd "om du inte får ut något användbart från en språkmodell är det ett 'you problem'", så fungerar inte intelligens, frågar du en mänsklig expert om något och denna känner att frågan var otydlig så frågar den om omständigheter, ytterligare kontext osv, det gör inte en språkmodell den bara rabblar på med vad det nu var som frågeställningen matchade närmast i vektorrymden, som antingen är korrekt eller helt felaktigt, något du inte kan veta om du inte känner till vad det förväntade svaret skulle vara.

Precis samma sak gör det otroligt opålitligt för du kan inte ställa frågor om något du vet (och givet medelpersonen så är det banal allmänkunskap som det finns zillioner exempel av i träningsdatasettet och därför sannolikt ger ett korrekt svar för just dom) och sedan göra antagandet eftersom den svarade rätt på det, så måste den också kunna den här super-svåra-frågan-som-jag-själv-inte-kan, det är just där som språkmodellerna faller som käglor, eftersom en novell fråga inte har massa exempel och därför kan du få vilken jibberish som helst tillbaka och du är oförmögen att verifiera det, de flesta som ställer frågor ställer inte frågor de vet svaret på det är liksom meningslöst.

Och det otäckaste av allt är att oavsett hur fel eller rätt modellen svarar så följer den all grammatik till punkt och pricka och därför ser svaret trovärdigt ut även om det är totalt fel, grammatik är det som modellerna har absolut mest exempel av allt eftersom oavsett ämne så involverar precis all träningsdata detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in