2025-09-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Just det, fantisera vidare.

Du tänker det som verklig och imaginär intelligens och förståelse, där den imaginära bara är en illusion eller fantasi?

De flesta kallar det biologisk och artificiell intelligens. I min värld är båda olika former av emergent intelligens visad genom logisk problemlösningsförmåga, som många kallar "reasoning".

Vissa här pratar om analog och digital intelligens, jag har inte förstått varför inte begreppet AI duger. Någon pratar om simulerad intelligens, med oklar innebörd för mig.
Senast redigerad av guru1966 2025-09-15 kl. 12:45.
Citera
2025-09-15, 13:01
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Du tänker det som verklig och imaginär intelligens och förståelse, där den imaginära bara är en illusion eller fantasi?

De flesta kallar det biologisk och artificiell intelligens. I min värld är båda olika former av emergent intelligens visad genom logisk problemlösningsförmåga, som många kallar "reasoning".

Vissa här pratar om analog och digital intelligens, jag har inte förstått varför inte begreppet AI duger. Någon pratar om simulerad intelligens, med oklar innebörd för mig.
Nej reell och imaginär intelligens endast. Inte illusion men oförenliga. Blev det för komplext?
Citera
2025-09-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Nej reell och imaginär intelligens endast. Inte illusion men oförenliga. Blev det för komplext?

Komplex humor är bättre än imaginär...

Många beskriver det jag kallar för "AI:s emergenta förmågor" som en "illusion", men du ser den upplevda intelligensen som någon mellanform, som dock antingen är reell eller imaginär, inte komplex? Är inte illusion motsats till reell (verklig), dvs är betydelselikt med imaginär.
Citera
2025-09-15, 14:20
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Komplex humor är bättre än imaginär...

Många beskriver det jag kallar för "AI:s emergenta förmågor" som en "illusion", men du ser den upplevda intelligensen som någon mellanform, som dock antingen är reell eller imaginär, inte komplex? Är inte illusion motsats till reell (verklig), dvs är betydelselikt med imaginär.
Ja AI har imaginär intelligens isåfall. Medans människor har reell intelligens. Endast en cyborg skulle ha komplex intelligens.

På så vis kan man mjuka upp "illusionen" om intelligens hos maskiner.

IQ test kanske inte är bästa sättet att mäta på LLM då det är en illusion att den har reell intelligens.
Senast redigerad av PumpBabyPump 2025-09-15 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in