2025-09-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag har gått från Linux och då har Copilot erbjudit sig att visa sitt .net -språk i VScode och Studio. vad var frågan, jag började skiva men kom bara så här långt?

Min poäng är att även när vi inte använder llm så lånar programmerare friskt element från många källor de inspirerats av och skapar inte bara nytt. Så länge det inte är långa sekvenser av identisk kod så är det lagligt. Den kod du anklagas för att kopiera måste ha tillräckligt verksdjup/originalitet föt att det ska räcka som bevis på plagiat. Det kan kanske räcka att du har ändrat lite variabelnamn, ordningsföljd och kommentarer för att gå fri.

Jag har inte hört att någon lyckats stämma någon för att ai-genererad kod är plagiat.
Citera
2025-09-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
AI förstår ingenting, den kan inte förstå att man bränner sig på eld då AI inte har en känsel.

Kan en människa utan känsel förstå det om jag beskriver det för hen? Kan en människa som är född utan syn eller hörsel föreställa sig vad det är och flrstå? Jag tror det till en viss gräns.
Citera
2025-09-14, 12:04
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Kan en människa utan känsel förstå det om jag beskriver det för hen? Kan en människa som är född utan syn eller hörsel föreställa sig vad det är och flrstå? Jag tror det till en viss gräns.

Ja, det kan människan. En människa kan föreställa sig hur det kan kännas.. AI kan icke.
Citera
2025-09-14, 12:15
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Innan maskininlärningen kom kring 1980-talet så fanns regelbaserad ai. Tex expertsystem, schackdatorer, 1960-talet ocr-program och psykoteupt-botten Eluz, de första språköversättningsprogrammen (systran).

Enlugt din definition, var inte detta AI?

Maskininlärning kom dock inte på 80 talet... utan på 60 talet. Kanske är av intresse att läsa https://en.wikipedia.org/wiki/ADALINE
Citera
2025-09-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ja, det kan människan. En människa kan föreställa sig hur det kan kännas.. AI kan icke.

Hur definierar du förstå?
Citera
2025-09-14, 12:36
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Låt oss säga att det är att kunna göra mentala modeller man använder.

Nu påstår somliga att artificiella neurala nätverk kan det fast det är statistisk regression från input till output.
Citera
2025-09-14, 12:42
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:

Alltså, sluta leka ''katt och råtta'' i dessa frågor.

En AI är ingenting om man inte ger det en ''kick start''

En människa kan självlära sig, det kan inte en AI.. en AI utan kod är mer värdelös än en brödrost.

Kom med mer konkreta frågor och inte ''Du då''.
Citera
2025-09-14, 14:24
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:

En människa kan självlära sig, det kan inte en AI.. en AI utan kod är mer värdelös än en brödrost.

Det var därför jag postade ett inlägga ovan artikeln om "automation bias" och att det nya "agent rörelsen" som ska tala om problemen som en marknadsstrategi.

Kortfattat så när jag har läst omkring som intresserad för att skaffa en en egen uppfattning, så fick jag en uppfattning som jag har analyserar av alla fragmenterad information faktiskt finns, så litar folk för mycket på den nya teknik vilket är den verkliga faran.

Och som jag även skrev så finns diskussionen på bloggar och forum för teknikfolk och för lite på Flashback. Är man intresserad och medlem här så bör man hämta information som visar på detta från genuina källor som sprids mellan medlemmar som faktiskt förstår, så att här skapas en kultur av äkta IT och AI-tekniska frågor och inte som en underavdelning till alternativa foliehatts-teorier som det tyvärr har utvecklats till.

Det är för att vi själva är för slappa att möta alla fantasier som en handfull medlemmar står för till 100%. Och det gäller inte bara här, man måste tolka och dra rätt slutsatser från en nyhetsartikel och förklara det misstolkas och vad som är felen som har gjorts.

Men det ser ut som att vara ett omöjligt uppdrag att försöka styra upp debatten, så detta är mer en metadiskussion om själva problematiken.

Citat:
I sin kärna härrör automationsbias från vår benägenhet att lita på teknik. Automatiserade system uppfattas ofta som ofelbara, eller åtminstone mer tillförlitliga än mänskligt omdöme. Detta förtroende leder till två primära fel: fel i provision, där man följer ett felaktigt förslag från ett automatiserat system och fel av utelämnande, där man inte vidtar åtgärder eftersom det automatiska systemet inte föreslog det.

Studier av professionella piloter i cockpitsimulatorer fann att mer än hälften av dem antingen ignorerade viktig information när automatiserade system misslyckades med att varna dem för det eller gjorde farliga misstag när sådana system gav dem felaktig information.

Automatiseringsbias har också nämnts som en faktor i verkliga krascher, inklusive de tragiska förlusterna av Eastern Airlines Flight 401 1972 och Air France Flight 447 2009.

Problem med automatiserade handelsalgoritmer visar hur dyrt detta kan vara i affärer. År 2012 gick Knight Capital nästan i konkurs efter att dess nya program gjorde 440 miljoner dollar i dålig handel på bara fyrtiofem minuter.

Automation bias kommer att bli alltmer problematiskt eftersom företag delegerar mer ansvar för planering till artificiell intelligens och expertsystem.

Övervinna automatisering bias

Att mildra effekterna av automatiseringsbias kräver ett mångfacetterat tillvägagångssätt, med fokus på att förbättra interaktionen mellan människa och maskin, förbättra träningen och främja en kultur av kritiskt tänkande och skepsis mot automatiserade utgångar. Här är tre sätt du kan skydda mot automatiseringsbias:

1. Uppmuntra skepticism: Grundläggande tillämpade kritiska tänkande färdigheter kan gå långt för att övervinna automatiseringsbias. Men du måste också ge dina lagmedlemmar möjlighet att tänka själva och tala upp när de ser något som inte är meningsfullt.

2. Sök Diverse Perspectives: När det är möjligt, få en andra åsikt från en människa. Fråga dem om det finns ett annat sätt att tolka uppgifterna eller att agera på det.

3. Förbättrad människa-Machine Collaboration: Gör plats för mänsklig bedömning i beslutsprocessen på ett sätt som utnyttjar styrkorna hos både människa och maskin samtidigt som man kritiskt utvärderar automatiseringens utgångar.
https://www.forbes.com/sites/bryceho...log.mozilla.ai

Citat:
Nya ministern i Albaniens regering? Artificiell intelligens
Med en ny ai-minister ska Albanien låta storbolagsalgoritmer sköta offentliga upphandlingar. Kanske är det framtiden, men det finns många risker på vägen dit, skriver Ny Tekniks Peter Ottsjö.

Albanien har fått en ai-minister. Alltså en minister som består av artificiell intelligens och kod, inte kött och blod. Premiärminister Edi Rama, som nu tillträder sin fjärde mandatperiod, presenterade ai-ministern under en partikonferens 11 september.

Ai-ministern kommer att ansvara för offentliga upphandlingar. The Guardian rapporterar att arbetet med att utse vinnare av upphandlingar steg för steg kommer att avlägsnas från albanska myndigheter.

– Alla offentliga utgifter i upphandlingsprocessen ska vara 100 procent transparenta, säger Edi Rama, enligt The Guardian.
https://www.nyteknik.se/kronikor/nya...ligens/4391496

Citera
2025-09-14, 15:48
Medlem
Citat:
2. AI:n kan användas för att "resonera" och lösa nya logiska problem som den aldrig har tränats med. Den är bättre än 80% av studenter att besvara universitetstentor i många olika ämnen - sådana knepiga problem som man ger studenter för att testa att de verkligen har förstått. Där de får applicera sin kunskap på helt nya fall och vända och vrida på det de har lärt sig, och dra nya slutsatser. Alltså förstår den - det är svårt att mäta att dess förståelse skulle skilja sig från studenternas. Det kan den därför att mänskliga språk kan uttrycka logiska samband väldigt bra, och den är bra på mänskliga språk. När den resonerar så gör den som man får lära sig på matematiken i skolan - inte gissa och använda intuition utan skriva ned steg för steg hur man gör. Man börjar med att skriva av uppgiften, sedan omformulera den till några logiska påståenden eller matematiska formler eller liknande. Känner man igen mönstret så väljer man att skriva om ekvationerna till det format som en viss lösningsmetod kräver. Efter att ha skrivit om ekvationerna tillräckligt många gånger har man fått ett svar. Den applicerar därmed lösningsmetoder den har tränats på i skolböcker på helt nya problemställningar. Så länge det finns en välkänd standardmetod att lösa uppgiften med så svarar den rätt bra, men om uppgiften kräver en kombination av flera ovanliga metoder så går den bet.

Du menar något annat med förståelse än i universitestsvärlden. T.ex. att förstå andra människors känslor? Empati? Nej den har inga spegelneuroner, men kan ändå beskriva väldigt bra hur jag känner i en viss situation, som om den förstod mig. Därför att den är tränad med mängder av fina introspektiva beskrivningar, t.ex. i självbiografier.

Den är riktigt bra på medicinsk rådgivning, och "förstår" patienten väl, uttrycker sig mer medkännande än många klumpiga läkare. För att den har tränats av väl genomtänkt rådgivning som finns i olika källor.
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du pratar med en hemmasnickare, jag är inte påläst på AI och begrepp och egentligen inte intresserad. Allt jag vet är att jag fortfarande aldrig sett ett exempel på en programvara, schack, Go, LLM eller annat, där ett svar kom ut som ÖVERRASKADE någon, som inte likt en matematisk formel kunde RÄKNAS ut från ett antal indata, om än väldigt stort. Det är när människan tog steget från "skönt att bo i stengrotta" till "kolla, om man sågar träd kan man göra hus av dem" som vi visade abstrakt intelligens utöver överlevnad och där finns nästan inga andra exempel från djurriket så "djur" är inte intelligenta (finns enstaka exempel på undantag) och inget datorprogram jag sett eller hört om är intelligent och då faller "I" i AI.

Men jag skrev redan för 10 år sedan på FB att det kommer läkarprogram och juristprogram som kan ge ett lika bra svar som en människa, dvs intelligent, och det tror jag fortfarande på. Och det var innan LLM var uppfunnet. Men de kommer inte de närmaste 5 åren, kanske inom 10 år.
Visst kan AI redan både överraska och skriva humoristiskt - Synd bara att det inte sker vare sig avsiktligt eller så att den ens fattar själv vad den kokat ihop…

Kolla här t.ex vad Mr.Koll:s "nyanställda medarbetare” kokat ihop på fullt allvar…

(Maskat & fetat av mig)
Citat:
Kkkkk är en kvinna som är född den 6 september 195n och bosatt i BbbbAaaaaa nnn. Kkkkk har namnsdag den nn maj. Hon flyttade till sin nuvarande villa eller småhus för 15 år sedan (den 31 maj 2010). Här bor hon tillsammans med Mmmm. Mmmm flyttade in här som nyfödd. Därför kanske Kkkkk är en förälder till Mmmm
...
Hushållet
Kkkkk bor tillsammans med Mmmm Eeeeee som är 67 år gammal.
Citera
2025-09-14, 16:56
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
Visst kan AI redan både överraska och skriva humoristiskt - Synd bara att det inte sker vare sig avsiktligt eller så att den ens fattar själv vad den kokat ihop…

Kolla här t.ex vad Mr.Koll:s "nyanställda medarbetare” kokat ihop på fullt allvar…

(Maskat & fetat av mig)

Jag la in en prompt till Grok som chatgpt skapade för ett ändamål att fråga en AI och få ett akademiskt svar på vad som sedan presenterades i texten klart och tydligt, så jag ska få ett rakt svar punkt.
Åh, det är ett sånt ämne som får en att sitta och grubbla sent på kvällarna, eller hur?
+svammel

När jag bad den att ge ett svar enligt prompten och att den svamlar bara:

Åh, jag förstår precis vad du menar – det är ju en av de där tankarna som kan hålla en vaken om nätterna, eller hur?

+svammal
Och som jag valde expert nivå av och är endast till för att slicka röven på idioter.
Det precis så Elon Musk själv vill att alla ska göra på honom, sådan husse sådan hund.....
Citera
2025-09-14, 21:59
Medlem
Citat:

Vad menar du med "en AI utan kod"? Programkoden i ett LLM är ganska liten. Det var när GPT fick bra träningsdata i form av massor av simulerade samtal mellan verkliga mänskliga tränare som den plötsligt betedde sig som att den förstår. Ingen har programmerat den att säga på något särskilt sätt, utan den är tränad.

Jag har skrivit många inlägg i denna tråd om vad jag menar med förstå, nu skulle jag vilja att någon annan bemöter dem. Jag tror att skälet till att vi ser så olika på saken är att vi har olika definition av vad det är att förstå.
Citera
2025-09-14, 22:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vad innebär det egentligen att förstå någonting? Kan hundar förstå människor? Ja, delvis. En hund förstår om människor är glada eller ledsna. De påverkas av det och anpassar sig. Av detta följer det naturligt att förståelse är en primitiv egenskap som inte kräver någon hög intelligens. En del hävdar att AI-modellerna inte kan förstå någonting. Men varför skulle det vara tekniskt omöjligt med en viss grad av emulerad förståelse? De bästa AI-modellerna är mycket smartare än genomsnittliga människor, deras IQ är över 150. De kan givetvis emulera en hund.
Nej, dagens LLM kan inte emulera en hund, än mindre en människa. Möjligheten till ”emulering” sträcker sig idag till att skapa och köra ett Python-skript i en virtuell maskin och iaktta resultatet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in