Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag använder självklart inte chatgpt, jag kan inte verifiera svaret från den eftersom källa saknas och dessutom har den stulit allt intressant från någon annan utan att betala. Den som använder chatgpt kan råka illa ut, som Busch och Kristersson. I regeringen har säkert chatgpt förbjudits.
Du vet hur LLM fungerar och använder ändå ordet "konceptuell förståelse"? Det finns ingen förståelse, bara sannolikheter, och chatgpt förstår inte ett enda ord utan rapar upp svar från sin databas. Lite som att sätta en chimpans framför en skrivmaskin och hoppas att bibeln kommer ut.
Jag har ingen särskilt definition av AI annat än "konstgjord intelligens". En schackdator är inte intelligens, den bara testar alla drag. Google är inte intelligens utan en uppslagning. Det är chatgpt också, men man har strippat bort källan och slipat på formuleringarna så att den kan lura fanboys. En självkörande bil i trafik är AI, men det verkar omöjligt att nå dit och innan jag ser den tror jag inte på AI under min livstid.
AI betyder inte att den är intelligent, utan definieras med att den gör uppgifter som normalt kräver biologisk intelligens. Om du inte definierar gamla schackdatorer, eller mattesajten Wolfram Alfa (gissar att du som matematiker brukar använda den?) som regelbaserad ai, och inte ens definierar modern maskininlärning som si, tex, röstigenkänning, maskinöversättning, datorseende, bildgenerering och musikgenerering, så har du en egen hemmabyggd definition som skiljer från etablerad forskning. 60-70 är av ai-forskning ogiltigförkkaras.
Vi använder redan självgående truckar på industrier, måste självgående fordon vara säkrare bland människor än mänskliga förare för att räknas som AI enligt din definition?
De största kritikerna av AI använder llm och annan generativ ai mycket för att förstå och lära sig. Vi behöver kritiker som är initierade.
Du beskriver den bara som en bristfällig "faktadatabas". Om jag säger att jag istället främst är imponerad av hur bra den är på programmering, att lösa logiska och matematiska problem, resonera, och lösa knepiga tentamensuppgifter som om den förstår, är det helt intetsägande för dig då vad jag menar? För att du inte har testat detta seriöst?
Du som matematiker, har du ett vetenskapligt intresse av llm och ai-algoritmer, tex artificiella neurala nätverk? Betyder mattebegrepp som embedding och vetemskaplig emergens något för dig?
Ordet "förståelse" har vi förmodligen olika definition av ? Jag tänker på det man kan mäta hos studenter genom problemlösande uppgifter, och motsatsen till utantillkunskap. Men du definierar det som att själva mekanismen måste vara biologisk? Eller att förståelsen är grundad i egna erfarenheter och sinnesintryck?