2025-09-13, 15:30
Medlem
Kalaskula544s avatar
AI förstår ingenting, den kan inte förstå att man bränner sig på eld då AI inte har en känsel.
Citera
2025-09-13, 16:38
Medlem
Bilderberg78s avatar
Det finns finns en stor kunskap och medvetenhet inom brunchen, Jag anser det mer gynnsamt att dela med sig av diskussionerna från insidan, än att två foliehattar som jämför sina värsta teorier med varandra på Flashback ska bli allmänhetens uppfattning av verkligheten, när de sveper förbi nya inlägg på Forumet och indirekt får en falsk bild av AI-branschen och vår ev. hotade framtid.

Men det är inte från Open-AI eller de big tech-AI aktörerna detta kommer ifrån. De snarare blöder bort sina anställda som äger det intellekt-kapital värt mer än pengar i dessa sammanhang.

Men här finns de idag och det är snarare början på en start-up kultur men små eller egenföretagare, samt konkurrenterna till big tech -AI som själva var för sena på bollen, .och producerar det framework åt sina kunder i den nya "agent" världen ska bygga på. Och det finns fler än ett kan jag säga och första citatet är när en aktör vill sälja in sitt ramverk åt potentiella kunder på den största marknadsplatsen för det jag länkar till.

De vill där alla nu visa att deras produkter fungerar bättre än dagens och jag er förstahandsuppgifterna på det, utan omvägar, filter, misstolkningar eller ren censur.
Jag inleder med att förklara vad de sysslar med, för annars ser det ut som något väldig "gay" från en avlägsen galax med sina namn och symboler för sina produkter, men det är en yngre generation idag och de har sina helt andra grejer och jag ska inte döma, bara säga som nu -så fick jag det gjort.
Introducerar Any-Agent: Ett abstraktionslager mellan din kod och de många agentiska ramverken
Ända sedan ChatGPT dök upp 2022 har generativ AI och stora språkmodeller (LLM) blivit en del av den kulturella strömningen. Den utbredda och virala användningen av dessa verktyg i många delar av våra liv var exempellös, oväntad och på vissa sätt kontroversiell: Risken att sprida felinformation och introducera automatiseringsbias genom deras användning är ett hett debatterat ämne.

”Agent” kan definieras på flera sätt. Vissa kunder definierar agenter som helt autonoma system som fungerar oberoende under längre perioder och använder olika verktyg för att utföra komplexa uppgifter. Andra använder termen för att beskriva mer föreskrivna implementeringar som följer fördefinierade arbetsflöden. På Anthropic kategoriserar vi alla dessa variationer som agentsystem , men gör en viktig arkitektonisk skillnad mellan arbetsflöden och agenter :

Arbetsflöden är system där LLM:er och verktyg är orkestrerade genom fördefinierade kodvägar.
Agenter , å andra sidan, är system där LLM:er dynamiskt styr sina egna processer och verktygsanvändning, samtidigt som de bibehåller kontrollen över hur de utför uppgifter.
https://huggingface.co/blog/mozilla-...ucing-any-agen
t
Automation bias refers to our tendency to favor suggestions from automated decision-making systems and to ignore contradictory information made without automation, even if it is correct. This bias is especially prevalent in environments where decisions are supported by computer-based systems, such as in aviation, medical diagnosis, and financial forecasting – and it is becoming increasingly prevalent as more tasks are delegated to artificial intelligence.

While automated systems can help reduce errors and speed up decision-making, they can overlook vital information, leading to erroneous recommendations. The problem is that once we begin relying on automated systems, we tend to stop questioning them.
https://www.forbes.com/sites/bryceho...log.mozilla.ai

EDIT: har en engelsk dator som felstavar allt jag skriver och orkar inte rätta alla fel mer som det nu blev.
Senast redigerad av Bilderberg78 2025-09-13 kl. 16:52.
Citera
2025-09-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag använder självklart inte chatgpt, jag kan inte verifiera svaret från den eftersom källa saknas och dessutom har den stulit allt intressant från någon annan utan att betala. Den som använder chatgpt kan råka illa ut, som Busch och Kristersson. I regeringen har säkert chatgpt förbjudits.

Du vet hur LLM fungerar och använder ändå ordet "konceptuell förståelse"? Det finns ingen förståelse, bara sannolikheter, och chatgpt förstår inte ett enda ord utan rapar upp svar från sin databas. Lite som att sätta en chimpans framför en skrivmaskin och hoppas att bibeln kommer ut.

Jag har ingen särskilt definition av AI annat än "konstgjord intelligens". En schackdator är inte intelligens, den bara testar alla drag. Google är inte intelligens utan en uppslagning. Det är chatgpt också, men man har strippat bort källan och slipat på formuleringarna så att den kan lura fanboys. En självkörande bil i trafik är AI, men det verkar omöjligt att nå dit och innan jag ser den tror jag inte på AI under min livstid.

AI betyder inte att den är intelligent, utan definieras med att den gör uppgifter som normalt kräver biologisk intelligens. Om du inte definierar gamla schackdatorer, eller mattesajten Wolfram Alfa (gissar att du som matematiker brukar använda den?) som regelbaserad ai, och inte ens definierar modern maskininlärning som si, tex, röstigenkänning, maskinöversättning, datorseende, bildgenerering och musikgenerering, så har du en egen hemmabyggd definition som skiljer från etablerad forskning. 60-70 är av ai-forskning ogiltigförkkaras.

Vi använder redan självgående truckar på industrier, måste självgående fordon vara säkrare bland människor än mänskliga förare för att räknas som AI enligt din definition?

De största kritikerna av AI använder llm och annan generativ ai mycket för att förstå och lära sig. Vi behöver kritiker som är initierade.

Du beskriver den bara som en bristfällig "faktadatabas". Om jag säger att jag istället främst är imponerad av hur bra den är på programmering, att lösa logiska och matematiska problem, resonera, och lösa knepiga tentamensuppgifter som om den förstår, är det helt intetsägande för dig då vad jag menar? För att du inte har testat detta seriöst?

Du som matematiker, har du ett vetenskapligt intresse av llm och ai-algoritmer, tex artificiella neurala nätverk? Betyder mattebegrepp som embedding och vetemskaplig emergens något för dig?

Ordet "förståelse" har vi förmodligen olika definition av ? Jag tänker på det man kan mäta hos studenter genom problemlösande uppgifter, och motsatsen till utantillkunskap. Men du definierar det som att själva mekanismen måste vara biologisk? Eller att förståelsen är grundad i egna erfarenheter och sinnesintryck?
Senast redigerad av guru1966 2025-09-13 kl. 23:43.
Citera
2025-09-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Det finns inte AI. Detta är digitalt intelligens DI. Man trodde en gång att syntetiskt intelligens var möjlig med datorer (AI). Nu lever hypen och AI bubblan igen med LLM.

Googla efter definitionen av AI. Din definition verkar skilja. Vad är din definition?

En debattör här på flashback (Ola) använder begreppet DI istälket för AI för att uppvärdera llm ens likhet med människor. Han vill visa respekt för llm. Du gör tvärtom. Eller hur definierar du DI
Citera
2025-09-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Det lustiga är att Copilot ger ett varningsmeddelande om man ber den koda ihop ett projekt, att det är risk att det kan finnas problem med rättigheterna att använda det.
Av det kan man bara dra slutsatsen att den dammsuger github och liknande hubbar utan respekt för något eller någon, och det är upp till den som använder sig av koden att våga använda det i sitt projekt.

Och ta konsekvenserna att det står 30 indier utanför dörren med facklar machetes, då du kanske själv har lagt upp den på en hubb som där deras AI söker av efter stulen kod men dagens teknik.

Om du programmerar. genererar du då helt ny kod varje gång, eller lånar du boilerplates, kodningsmönster , algoritmer, variabelĥnamn från massor av andra källor?
Citera
2025-09-14, 02:18
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Om du programmerar. genererar du då helt ny kod varje gång, eller lånar du boilerplates, kodningsmönster , algoritmer, variabelĥnamn från massor av andra källor?

Jag har gått från Linux och då har Copilot erbjudit sig att visa sitt .net -språk i VScode och Studio. vad var frågan, jag började skiva men kom bara så här långt?
Citera
2025-09-14, 03:28
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Googla efter definitionen av AI. Din definition verkar skilja. Vad är din definition?

En debattör här på flashback (Ola) använder begreppet DI istälket för AI för att uppvärdera llm ens likhet med människor. Han vill visa respekt för llm. Du gör tvärtom. Eller hur definierar du DI
Den AI som finns är maskininlärning. Lärandet utgör själva intelligensen och exekveringen är en statistisk funktion. Svag intelligens kan kallas digital intelligens.
Citera
2025-09-14, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vad innebär det egentligen att förstå någonting? Kan hundar förstå människor? Ja, delvis. En hund förstår om människor är glada eller ledsna. De påverkas av det och anpassar sig. Av detta följer det naturligt att förståelse är en primitiv egenskap som inte kräver någon hög intelligens. En del hävdar att AI-modellerna inte kan förstå någonting. Men varför skulle det vara tekniskt omöjligt med en viss grad av emulerad förståelse? De bästa AI-modellerna är mycket smartare än genomsnittliga människor, deras IQ är över 150. De kan givetvis emulera en hund.

Nej det kan dom inte.
Citera
2025-09-14, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vad innebär det egentligen att förstå någonting? Kan hundar förstå människor? Ja, delvis. En hund förstår om människor är glada eller ledsna. De påverkas av det och anpassar sig. Av detta följer det naturligt att förståelse är en primitiv egenskap som inte kräver någon hög intelligens. En del hävdar att AI-modellerna inte kan förstå någonting. Men varför skulle det vara tekniskt omöjligt med en viss grad av emulerad förståelse? De bästa AI-modellerna är mycket smartare än genomsnittliga människor, deras IQ är över 150. De kan givetvis emulera en hund.

AI-algoritmer jobbar med inparametrar. Om du vet alla inparametrar för en hund så funkar det. Troligtvis kommer du bli känd med och få en glass.
Senast redigerad av Multitudes 2025-09-14 kl. 04:03.
Citera
2025-09-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Den AI som finns är maskininlärning. Lärandet utgör själva intelligensen och exekveringen är en statistisk funktion. Svag intelligens kan kallas digital intelligens.

Innan maskininlärningen kom kring 1980-talet så fanns regelbaserad ai. Tex expertsystem, schackdatorer, 1960-talet ocr-program och psykoteupt-botten Eluz, de första språköversättningsprogrammen (systran).

Enlugt din definition, var inte detta AI?
Citera
2025-09-14, 10:37
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Innan maskininlärningen kom kring 1980-talet så fanns regelbaserad ai. Tex expertsystem, schackdatorer, 1960-talet ocr-program och psykoteupt-botten Eluz, de första språköversättningsprogrammen (systran).

Enlugt din definition, var inte detta AI?
Jo alltså allt ingår i ämnet som försöker emulera mänsklig intelligens. Därför har man specifikt infört termen AGI för stark intelligens. Det är lätt att det blir missförstånd när man diskuterar AI.
Citera
2025-09-14, 10:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du som matematiker, har du ett vetenskapligt intresse av llm och ai-algoritmer, tex artificiella neurala nätverk? Betyder mattebegrepp som embedding och vetemskaplig emergens något för dig?

Ordet "förståelse" har vi förmodligen olika definition av ? Jag tänker på det man kan mäta hos studenter genom problemlösande uppgifter, och motsatsen till utantillkunskap. Men du definierar det som att själva mekanismen måste vara biologisk? Eller att förståelsen är grundad i egna erfarenheter och sinnesintryck?
Du pratar med en hemmasnickare, jag är inte påläst på AI och begrepp och egentligen inte intresserad. Allt jag vet är att jag fortfarande aldrig sett ett exempel på en programvara, schack, Go, LLM eller annat, där ett svar kom ut som ÖVERRASKADE någon, som inte likt en matematisk formel kunde RÄKNAS ut från ett antal indata, om än väldigt stort. Det är när människan tog steget från "skönt att bo i stengrotta" till "kolla, om man sågar träd kan man göra hus av dem" som vi visade abstrakt intelligens utöver överlevnad och där finns nästan inga andra exempel från djurriket så "djur" är inte intelligenta (finns enstaka exempel på undantag) och inget datorprogram jag sett eller hört om är intelligent och då faller "I" i AI.

Men jag skrev redan för 10 år sedan på FB att det kommer läkarprogram och juristprogram som kan ge ett lika bra svar som en människa, dvs intelligent, och det tror jag fortfarande på. Och det var innan LLM var uppfunnet. Men de kommer inte de närmaste 5 åren, kanske inom 10 år.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-14 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in