2025-07-03, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamBaa
Vill bara inflika att 300k r vldigt vldigt lngt ifrn fuck of-pengar. Fuck of pengar r i dagslget minst 30 miljoner men knappt att det r fuck of pengar. 100 miljoner, det r utan tvekan fuck of pengar dock.

30 millar r fuckoff pengar, behver aldrig jobba igen med rge.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Tidigare (ca 10 r tillbaka) brydde jag mig inte gllande priser i affren. Jag tog de jag skulle ha och gick hem och var glad. Idag tnker jag mig fr och utesluter vissa varor. Lgger undan 20k av varje ln och lever nd gtt, s jag har det inte jttejobbigt. Men ngonstans mste man ju stta ner foten. Styckpriset p glass till exempel. Fr helvete liksom? Aldrig att jag betalar 35 kr fr en jvla glass.

Knner igen det dr med glassen, var inne p lokala ICA hromdagen fr kpa glass, men noterade att jag kunde kpa princip ett helt paket glass fr vad de kostar styckvis. Snt gr man inte bara.
Citera
2025-07-03, 23:48
Medlem
BuyardChorliks avatar
De stora rntesnkningarna har gjort att vi har vldigt mycket mer i mnaden att rra oss med. Den starka brsen gr att den upplevda rikedomen r extra ptaglig just nu ocks. Vi lever gott och har nyss investerat i ytterligare ett hus som vi bde nyttjar och hyr ut. Den starka kronan har ocks gjort att att vi bokat 5 veckor i tropikerna i vinter. I fjol fick 3 veckor rcka nr kronan var rekordsvag.
Citera
2025-07-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Tidigare (ca 10 r tillbaka) brydde jag mig inte gllande priser i affren. Jag tog de jag skulle ha och gick hem och var glad. Idag tnker jag mig fr och utesluter vissa varor. Lgger undan 20k av varje ln och lever nd gtt, s jag har det inte jttejobbigt. Men ngonstans mste man ju stta ner foten. Styckpriset p glass till exempel. Fr helvete liksom? Aldrig att jag betalar 35 kr fr en jvla glass.

Hahah instmmer... just glass och jordgubbar har blivit sjukt dyrt
Citera
2025-07-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Jo, tnkte samma. Fuck off - kapital innebr ju att kunna kra FIRE p, eller leva gott lnge i alla fall. 300 000 rcker vl nt halvr - r om man r singel och lever som en kyrkrtta.
300 000 kan vara en stabil buffert fr en barnfamilj. Bygg upp din buffert igen

Visst men han behver ju inte flera flera flera miljoner fr det
Citera
2025-07-03, 23:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Vill bara inflika att 300k r vldigt vldigt lngt ifrn fuck of-pengar. Fuck of pengar r i dagslget minst 30 miljoner men knappt att det r fuck of pengar. 100 miljoner, det r utan tvekan fuck of pengar dock.
Fuck-off-pengar r fr de allra flesta runt 7-10 mkr.
Citera
2025-07-04, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Fuck-off-pengar r fr de allra flesta runt 7-10 mkr.

Jag hller inte med, du behver minst 5 miljoner om du ska skaffa ett bra hus i bra omrde om du inte vill bo i ett mindre samhlle. Du ska kunna sga fuck of till allt och alla ven banken, bilhandlaren och mklaren. 10 miljoner r tyvrr inte mycket i dagens Sverige.
Citera
2025-07-04, 00:08
Medlem
Citat:

Om du stter 15miljoner p brsen, s kan du plocka ut 50K/mnaden och ditt innehav vxer nd sakta men skert.

Tycker att det borde rcka som fuck of-pengar fr 99% av befolkningen.
Citera
2025-07-04, 01:10
Medlem
Helt ok!

Vissa kostnader gtt ner lite, andra gr upp. Ftt hyfsade pslag p jobbet de senaste ren, och lite till p gng, s har nstan kompenserat fr inflationen

2 av barnen som inom 2-3 r flyttar hemifrn, s dr minskar utgifterna med 10k

kat p amorteringarna en del, ska ka lite vid rsskiftet tnkte jag.

Men uteluncher har gtt ifrn sllan till i princip aldrig (frutom nr man r bortrest), och kper sllan glasspinne fr 30-35 spnn. En mjukglass p biltema med topping fr 15 r lite mer prisvrt.

Men hller p med lite takjobb hemma, noterat att dr har material som hngrnnor med tillbehr blivet sjukt dyrt. Men det behver bytas, s bara att kpa.
Citera
2025-07-04, 01:32
Avstngd
Hallbarhetnollas avatar
Har inte mrkt ngon skillnad nr det gller tex bensinpriset eftersom jag alltid tankat fr 200 kr per tanktillflle.
Citera
2025-07-04, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Jo, tnkte samma. Fuck off - kapital innebr ju att kunna kra FIRE p, eller leva gott lnge i alla fall. 300 000 rcker vl nt halvr - r om man r singel och lever som en kyrkrtta.
300 000 kan vara en stabil buffert fr en barnfamilj. Bygg upp din buffert igen
Det var mer buffert generellt och fr att kunna sga upp mig om jag inte trivdes.

Well r barnfamilj och vra totala inkomster r 24 000 kr i mn, drav gr vi munks men s fort utrymme finns igen ska vi brja spara
Citera
2025-07-04, 02:21
Medlem
Hyran har kat med nra 4000 kr p 7 r, inga renoveringar utan i rliga hjningar.
Jag upplever att hyrorna r det som stigit snabbast och som ensamstende r det inte ltt. ven matpriserna har skjutit i hjden.

Trots att jag hjt min ln ganska bra under denna tid knner jag mig fattigare nu.
Citera
2025-07-04, 05:27
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Folks privatekonomi i Sverige r rent ut sagt katastrof. Folk r belnade upp till ronen. Lt er inte luras av folks spillternya Volvo XC60/90 och all inclusive resor utomlands samt lyxkonsumtion ver sina tillgngar. Det r hgst sannolikt att tminstone sistnmnda delar bestr av krediter och avbetalning.

Dumskallesson r en fattiglapp i proportion till vriga lnder i Europa. Danmark, Lichtenstein, Belgien, Schweiz och Luxemburg kan jmfras med Beluga Kaviar. Sverige r dremot = Kalles Kaviar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in