2025-07-04, 07:03
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Generellt skulle jag säga att folk utanför de större städerna är väldigt dåliga förare då de saknar träning på att anpassa sin körning och läsa av trafiken i kombination med att ta snabba beslut. De är helt enkelt trögare. Den enda regel de kan är högerregeringen som de tillämpar slaviskt och där med skapar trafikproppar även i mindre orter, genom att ställa sig och vänta så fort de skymtar något från höger.

Träffar man lantisar special om de är runt 50 år eller uppåt kan ett rätt bra sätt att ta reda på deras kognitiva ålder vara att be dem berätta om deras upplevelser av att köra i storstäder så som Stockholm, Göteborg, Malmö eller ännu hellre Hamburg, Berlin och Paris.
Citera
2025-07-04, 07:05
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelll-Magne
Det är samma princip.
I princip..
Citera
2025-07-04, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
I grund och botten så är det samma mängd bilar som skall igenom, om alla gick in i filen det gäller från början så blir det bättre flyt i trafiken utan panikbromsningar för "trängare.

Det fungerar inte i praktiken. Finns två filer, använd dem så länge det går och väv sedan.

Hade bilarna som fyller på i slutet av kön från början kört i samma hastighet som i det trängsta området hade det fungerat. Men ingen vettig person sänker hastigheten till 30 när de kör in på en tom motorväg för att de vet att det kommer ett vägarbete om två mil.

I staden där jag bor har man automatiska hastighetsskyltar som försöker lösa detta, och det hjälper lite men med tät trafik blir det en dragspelseffekt och sen är det stopp.
Citera
2025-07-04, 08:55
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Du svarar på det i rubriken. Som lantisar har de ingen erfarehet av köer. Medans Stockholmare och Göteborgare sitter i dessa flaskhalsar varje dag.

Ah. Sen kommer coola grabbarna i sina svarta Audi och BMW och gör kaos med era kugghjulsprinciper
Citera
2025-07-04, 09:18
Medlem
Harrybs avatar
Jag tycker inte frågan berör lantisar, utan Skåningar. Har bott här i 40år och tycker det är en sådan jävla attityd här. 98% här ska häva sig i trafiken på ett eller annat sätt, än värre inne i Malmö. Om det är ett Skåning problem eller blatte problem vet jag inte.

Tycker fan vi Skåningar är sämst i trafiken. Det är så jävla skönt (och detta är sant), så fort du har passerat Hallandsåsen. Så blir det så jävla mycket lugnare och en helt annan attityd.

Vår familj kör till Göteborg varje år på vår semester. Helt underbart att köra där tycker jag. Jag har ofta hamnat i fel fil vid Mölndal och där, men folk släpper fan in en direkt när jag blinkar. Samma när jag körde i Stockholm, ja och i Köpenhamn.

Så detta är inte ett lantisproblem, utan ett Skåning/blatte problem.
Citera
2025-07-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Den enda regel de kan är högerregeringen som de tillämpar slaviskt och där med skapar trafikproppar även i mindre orter, genom att ställa sig och vänta så fort de skymtar något från höger.

Skulle snarare påstå att i små orter så vet lokalbefolkningen i vilka korsningar man följer högerregeln och i vilka man inte gör det.

Min upplevelse som bondläpp är att i Stockholm med omnejd kan folk köra bil. I Göteborg däremot är det helt annorlunda och även i Oslo. I mellanstora städer som tex Karlstad är folk helt värdelösa.
Citera
2025-07-04, 10:23
Medlem
Korv-Bajss avatar
Varför är lantisar så dåliga på kugghjulsprincipen?

Det blir inte så mycket till kugghjul/blixtlås med bara två bilar.
Citera
2025-07-04, 10:26
Medlem
Jag bor i storstan då och har långt lägre förväntningar än att folk ska klara blixtlåsprincipen… jag är nöjd så länge man inte misstänker grov rattfylla eller hjärnskada…
Citera
2025-07-04, 10:31
Medlem
skvallertackas avatar
Det finns inte en enda göteborgare som vet vad blixtlås innebär. Den staden byggdes för folk som inte kan knyta sina skor eller köra bil.
Citera
2025-07-04, 10:35
Medlem
ufomongos avatar
Låt mig förklara hur det funkar i verkligheten.

10 bilar i höger kö.

Det kommer en bil i vänster fil och det blir en lucka mellan bil 3 och 4, bilen kör in.

Bil som var nr 4 i kö är nu nummer 5.

BMW och väldigt viktigt person i vänsterfil kör nu hela vägen fram och pressar sig in

Bil som var nr 4 i kön är nu nummer 6.

Och så håller det på.
I Västra Hamnen i Malmö minskade köandet när ena filen blev bussfil.
Citera
2025-07-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Jag tycker inte frågan berör lantisar, utan Skåningar. Har bott här i 40år och tycker det är en sådan jävla attityd här. 98% här ska häva sig i trafiken på ett eller annat sätt, än värre inne i Malmö. Om det är ett Skåning problem eller blatte problem vet jag inte.

Tycker fan vi Skåningar är sämst i trafiken. Det är så jävla skönt (och detta är sant), så fort du har passerat Hallandsåsen. Så blir det så jävla mycket lugnare och en helt annan attityd.

Vår familj kör till Göteborg varje år på vår semester. Helt underbart att köra där tycker jag. Jag har ofta hamnat i fel fil vid Mölndal och där, men folk släpper fan in en direkt när jag blinkar. Samma när jag körde i Stockholm, ja och i Köpenhamn.

Håller med dig. Har bott i både Malmö och Stockholm, men nu låångt i norr. Sätter man på blinkersen i Malmö så ska den bakom fort täppa igen luckan och hamna före. I Stockholm är folk betydligt hjälpsammare vid trafikstockningar.

Malmö är överlag en mycket lättare stad att köra bil i och det finns en grundläggande anledning. Gammalt tillbaks så var Lund den stora staden i Skåne, Malmö var då mest en militär plats. Malmö började växa ordentligt först under industrialiseringen, därmed blev det mesta byggt och anpassat för biltrafik. Lägg därtill att det är platt och inte byggt på öar som Stockholm.

Göteborg har jag dålig koll på.

Men ska vi stoppa in snö i ekvationen å jämföra landets olika regioner.. 🤣
Citera
2025-07-04, 10:40
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb

Faktiskt hört samma sak av en annan skåning. Under många år körde han upp och ner mellan malmö och Göteborg och förundrades över att trafiken fungerade i Göteborg.
Men det var samma skit i hans hemstad helsingborg som malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in