Citat:
Ursprungligen postat av
Harryb
Jag tycker inte frågan berör lantisar, utan Skåningar. Har bott här i 40år och tycker det är en sådan jävla attityd här. 98% här ska häva sig i trafiken på ett eller annat sätt, än värre inne i Malmö. Om det är ett Skåning problem eller blatte problem vet jag inte.
Tycker fan vi Skåningar är sämst i trafiken. Det är så jävla skönt (och detta är sant), så fort du har passerat Hallandsåsen. Så blir det så jävla mycket lugnare och en helt annan attityd.
Vår familj kör till Göteborg varje år på vår semester. Helt underbart att köra där tycker jag. Jag har ofta hamnat i fel fil vid Mölndal och där, men folk släpper fan in en direkt när jag blinkar. Samma när jag körde i Stockholm, ja och i Köpenhamn.
Så detta är inte ett lantisproblem, utan ett Skåning/blatte problem.
Håller med dig. Har bott i både Malmö och Stockholm, men nu låångt i norr. Sätter man på blinkersen i Malmö så ska den bakom fort täppa igen luckan och hamna före. I Stockholm är folk betydligt hjälpsammare vid trafikstockningar.
Malmö är överlag en mycket lättare stad att köra bil i och det finns en grundläggande anledning. Gammalt tillbaks så var Lund den stora staden i Skåne, Malmö var då mest en militär plats. Malmö började växa ordentligt först under industrialiseringen, därmed blev det mesta byggt och anpassat för biltrafik. Lägg därtill att det är platt och inte byggt på öar som Stockholm.
Göteborg har jag dålig koll på.
Men ska vi stoppa in snö i ekvationen å jämföra landets olika regioner.. 🤣