2025-07-05, 07:16
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Förstår inte varför folk hela tiden ska insistera på sämsta möjliga lösning i dessa trådar. Lagen är tydlig, du får inte blockera någon i trafiken och du ska underlätta andras filbyte. Väljer någon att nyttja båda körfälten så ska du alltså hjälpa till att släppa in personen. Punk slut.
Du kan inte komma me nyanserade resonemang varför jag skulle ha fel.

Jag har testat diverse i teorier i city skylines simulator. De är inte så enspårigt som du tror att en lösning är bäst i alla lägen.
Men hastigheten i den enfiliga vägen är såklart flaskhalsen generellt men om folk STANNAR för att merga precis innan så blir hastigheten LÄGRE där än inne" i röret". Så de bästa är om de mergar INNAN du måste stanna för de blir en bergvägg.

OM trafiken är total stillastående och överfull, då kan dom lika gärna merga precis vid ingången där vägen blir enfilig för att avlasta bakåt.

Men om de går, merga inna för att slippa bromsa fullt ut för att vägen tar slut.
bromsa mer =långsammare.
Teorin är att slippa bli beroende på hur snabba folk e på att accelerera, regera och inte över-bromsa.

Merga med mer bibehållen hastigheten= snabbare.

Problemet är om någon åker fram o mergar precis innan om den långa kön har en hastigheten som e bra, så blir de stop, och kön saktar in på flera ställen. Ökar antal gånger som folk över bromsar Så de finns inget enkelt rätt sätt.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2025-07-05 kl. 07:32.
Citera
2025-07-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag kanske var otydlig. Det jag frågar efter är något som specifikt säger EXAKT hur "två körfält löper samman" ska tolkas. Min uppfattning är att 2+1 inte räknas in där, för det är inte två som löper samman. Det är ett som upphör.

Så det handlar alltså inte om att 3:44 "inte gäller" där pga någon regel, utan att den helt enkelt inte är tillämpbar.

Jag hade köpt din tolkning före 2007, för då stod det "antalet körfält för färd i samma riktning minskar" i 3:44 istället för "två körfält löper samman till ett". Vad föranledde den ändringen? Det jag tänker där är alltså ungefär något i stil med att 3:44 uppenbarligen inte är tillämpbar när någon startar från vägrenen. Det handlar inte om att den paragrafen "inte gäller" där, utan att den helt enkelt inte går att tillämpa med mindre än att två körfält löper samman.

Det jag påstår är skillnaden framgår om man följer den här vägen https://www.google.com/maps/place/CN...oASAFQAw%3D%3D

Följer man den så är det inte ett körfält som plötsligt upphör. Det går inte ens att säga riktigt vid vilken tidpunkt det slutar vara två körfält och det blir ett. Och det är det jag påstår att "löper samman" betyder.

Men jag kan tillägga att jag inte längre känner mig 100% säker på att jag har rätt heller, utan börjar luta mer åt att jag har fel. Och det jag skulle säga talar rätt kraftigt för din sak, om än lite indirekt, så är det att Trafikverket rekommenderar att man gör som du säger, och jag har svårt att se att de skulle göra det om 3:44 inte är tillämpbar.

På en 2+1 väg är det inte som så att ett körfält upphör. Vad som händer är att antalet körfält minskar dvs de löper samman i ett. Skylten som används vid en 2+1 väg heter ju F17 Minskning av antal körfält. Även om inte skylten finns så minskar antalet körfält.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...antal-korfalt/

Enda gången som ett körfält upphör är antigen vid ett vägarbete där skylten F25 används eller så ska ett förbuds-, påbudsmärke eller likande användas. Men knappast ett Lokaliseringsmärken för vägvisning.
Citera
2025-07-05, 10:19
Medlem
B.E.S.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Dom är ingen myndighet. Bara för den organisationens blog kallar detta för kugghjulsprincipen betyder det inte att det heter så. Kanske dem som är källan till den felaktiga informationen?

Dock så verkar båda begreppen vara ok att använda. Slutresultatet är detsamma.
Kugghjulsprincipen, blixtlåsprincipen eller sammanvävning, innebär att när två körfält eller körbanor löper samman till ett körfält, kan fordon turas om att köra in på det gemensamma körfältet. Precis som kuggarna i ett kugghjul eller häktorna i ett blixtlås kommer bilarna att växelvis att köra in i det gemensamma körfältet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kugghjulsprincipen
Citera
2025-07-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Undrar om trafikskolor i småstäder skiter i att lära ut vilka regler som gäller i bilköer?

Kör ibland till Malmö eller norrut mot Sundsvall och det är alltid samma skitbeteende när det bildas bilköer. Lantisar som samlar sig på höger körfält och bildar flera kilometers kö, vänster körfält helt tom, då och då en lantis väljer att ta vänster körfält men byter till höger körfält långt innan körfälten går ihop, eller ännu värre en idiot som blockerar vänster körfält och skiter i när man tutar, och när man väl är framme och körfälten går ihop till ett körfält så skiter de totalt i kugghjulsprincipen. De som stått i höger körfält tro sig ha företräde för att de köat i timmar.

Lagen är tydlig, om det bildas bilkö i flera körfält mot samma riktning, så ska alla körfält användas och kugghjulsprincipen gälla på slutet. Hur svårt ska det vara? Här i Stockholm gör vi det dagligen, men den lagen verkar helt okänd utanför Stockholm.

Du startar i princip en skittråd om ett ämne som varit uppe oräkneliga gånger, hur folk kör olika i trafiken, och försöker påskina att vissa är överlägsna andra…

Faktum är att oavsett ”lantisar” eller ”stockholmare” så kör de flesta skapligt ok för de mesta, men kan sen vara mer eller mindre kassa i olika situationer.

Fakta är att detta med dragkedjeprincipen eller vad man behagar kalla det ofta kan funka lite halvdant, oavsett om så folk väljer att enas tidigare eller utnyttja filerna så långt fram som möjligt. Detta för att alldeles för många medvetet eller omedvetet låter ”tävlingsinstinkten” gå igång och de ska försvara sin plats eller sitt mål, istället för att se helheten och planera sin färd så det blir smidigast för alla, typ vara proaktivs och räkna ut när, var, och vilken bil som är den nästa som det bör ges plats åt. Och detta gäller alltså ALLA bilister i dessa köer.

Oavsett vilken variant, tidig eller sen, som folk väljer, så går det åt pipan för att det alltid är några som inte kan eller vill eller begriper att hjälpa till utan är mest bara egoistiska, och det gäller oavsett vilken de än kör i.

Jag har kör massvis med mil över hela Europa i alla möjliga fordon, från MC till långtradare, och är man bara SJÄLV förutseende och hjälpsam så går det mesta för det mesta smidigt och man få oftast glada miner tillbaka.
Citera
2025-07-05, 17:24
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Exakt så..
<><>

Väl beskrivet av dig. Helt enig. Ville bara säga det
Citera
2025-07-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
När man pratar om vävning, blixtlås principen eller vad man nu kallar det så hänvisar man oftast till Trafikförordningen 3 kap 44 $ som du har citerat. Men den innehåller ju även en geografisk avgränsning som jag har fetmarkerat. 3 Kap 44 $ gäller inte i början av en lång kö i höger körfält när det vänstra är fritt. Den gäller först när körfälten går ihop.

Sen kan man alltid blanda in moral osv i det hela men rent lagmässigt är det rätt så klart. Finns det ett öppet körfält så får man använda det och när det går ihop till ett så gäller vanliga regler för att byta körfält tillsammans med 3 kap 44 $ i trafikförordningen.

Du har säkert rätt! Jag är trots allt en "lantis" och har dessutom blivit av med körkortet för en herrans massa år sedan. Min åsikt lär alltså ha väldigt låg betydelse i sammanhanget, det ska dessutom tilläggas att jag, precis som jag nämnde i tidigare inlägg sällan eller aldrig själv hamnat i en relevant situation, förmodligen just pga min tidigare nämnda tillhörighet som en s.k. "lantis"

Det jag ville lyfta och även diskutera, samt anledningen till att jag nu citerar dig är att jag, återigen, som en "lantis", inte tycker att lagen är formulerad som "rätt så klar". Jag tycker att det framstår som relativt öppet för tolkning när man använder ord så som "ömsesidigt hänsynstagande" mm, jag är med andra ord inte bokstavstroende som person och är öppen för alternativa tolkningar.

Min uppfattning är att ifall vi alla hade tillämpat det gravt underskattade begreppet "sunt förnuft" så hade denna diskussion aldrig behövt ta plats!

Jag är absolut öppen för att jag kan ha fel. Men det finns hypotetiska tillfällen där jag skulle välja att inte utgå efter blixtlåsprincipen och det finns många trafiksituationer där jag skulle anse att den principen är den rimligaste att tillämpa. Jag lämnar alltså tolkningen till hur lagen ska tillämpas att bestämmas utav de bilister som påverkas.

Har jag missförstått lagen? Citera mig gärna och läxa upp mig! Jag gör mitt bästa utifrån den förståelsen som jag vid tillfället har.
Citera
2025-07-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.turtle
Du har säkert rätt! Jag är trots allt en "lantis" och har dessutom blivit av med körkortet för en herrans massa år sedan. Min åsikt lär alltså ha väldigt låg betydelse i sammanhanget, det ska dessutom tilläggas att jag, precis som jag nämnde i tidigare inlägg sällan eller aldrig själv hamnat i en relevant situation, förmodligen just pga min tidigare nämnda tillhörighet som en s.k. "lantis"

Det jag ville lyfta och även diskutera, samt anledningen till att jag nu citerar dig är att jag, återigen, som en "lantis", inte tycker att lagen är formulerad som "rätt så klar". Jag tycker att det framstår som relativt öppet för tolkning när man använder ord så som "ömsesidigt hänsynstagande" mm, jag är med andra ord inte bokstavstroende som person och är öppen för alternativa tolkningar.

Min uppfattning är att ifall vi alla hade tillämpat det gravt underskattade begreppet "sunt förnuft" så hade denna diskussion aldrig behövt ta plats!

Jag är absolut öppen för att jag kan ha fel. Men det finns hypotetiska tillfällen där jag skulle välja att inte utgå efter blixtlåsprincipen och det finns många trafiksituationer där jag skulle anse att den principen är den rimligaste att tillämpa. Jag lämnar alltså tolkningen till hur lagen ska tillämpas att bestämmas utav de bilister som påverkas.

Har jag missförstått lagen? Citera mig gärna och läxa upp mig! Jag gör mitt bästa utifrån den förståelsen som jag vid tillfället har.

Använder man sunt förnuft i trafiken så kommer man klara sig utan att behöva förstå lagar och regler. Faktum är att man har försökt att bygga in det vi kallar sunt förnuft i våra trafikregler. Sen lär säkert många protestera men vad som är sunt förnuft kommer att vara lite olika för varje person.

Just när det gäller trafikförordningen 3 kap 44 $ som gäller bland annat gäller blixtlåsprincipen så är formuleringen så nära en lagstiftare kommer att använda sunt förnuft. Ligger man i högra körfältet när två körfält blir till ett håll jämn fart, titta i backspegeln och minska inte avståndet till andra bilar utan lämna en lucka. Kommer man i vänster körfält så anpassa hastigheten och sväng i lämplig lucka. Det är väl sunt förnuft men även ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena.
Citera
2025-07-06, 13:26
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337

Jag har testat diverse i teorier i city skylines simulator. De är inte så enspårigt som du tror att en lösning är bäst i alla lägen.
Men hastigheten i den enfiliga vägen är såklart flaskhalsen generellt men om folk STANNAR för att merga precis innan så blir hastigheten LÄGRE där än inne" i röret". Så de bästa är om de mergar INNAN du måste stanna för de blir en bergvägg.

OM trafiken är total stillastående och överfull, då kan dom lika gärna merga precis vid ingången där vägen blir enfilig för att avlasta bakåt.

Men om de går, merga inna för att slippa bromsa fullt ut för att vägen tar slut.
bromsa mer =långsammare.
Teorin är att slippa bli beroende på hur snabba folk e på att accelerera, regera och inte över-bromsa.

Problemet är om någon åker fram o mergar precis innan om den långa kön har en hastigheten som e bra, så blir de stop, och kön saktar in på flera ställen. Ökar antal gånger som folk över bromsar Så de finns inget enkelt rätt sätt.

Enkelt rätt sätt är att använda båda körfält fram till hindret och varannan kör in. Det är det optimala för trafikflödet i hela vägnätet.
Citera
2025-07-06, 17:22
Medlem
Citat:

bromsa mer =långsammare.

Jo, jag förklara det i inlägget. Problemet är att du inte förstår problemet eftersom att du tror att problemet är vad som sker just vid hindret, när allt egentligen handlar om vad som händer längre bak.
Dom flesta som suttit i bilköer har antagligen upplevt att kön rör sig fortare ju längre fram i den du kommer och det är just för att det är exakt så det är, ändå har folk såna extrema problem med att greppa att två kortare köer rör på sig bättre än en lång.

Att du tror att ett datorspel vet bättre än vad forskning och trafikverket säger är ganska löjligt...

I teorin så ska inte 2 till 1 körfält påverka flödet överhuvudtaget eftersom att ett körfält är öppet och alla kan då behålla samma fart och det behöver inte uppstå kö överhuvudtaget. Det är exakt så ett tåg med vagnar fungerar, men inte biltrafik...

Kön som uppstår där 2 körfält blir 1 uppstår på grund av att folk bromsar och det är just inbromsningar som för det första skapar kön, sen förlänger ytterligare bromsningar kön och ju längre kön blir desto fler inbromsningar blir det.

Har man kört på E4an under högtider eller semestertider så har man säkert upplevt att man hamnar i en kö som rör sig sakta men sen när man kommer längst fram i kön så finns det inget hinder, inget körfält är stängt och du kan gasa fullt. Kön har endast inträffat på grund av inbromsningar.
Man skrattar lite för sig själv när man kört förbi en sån kö där folk står i en fil i 30min+ helt utan anledningen medan man bara rullat förbi och sett att det inte ens finns något hinder. En så kallad phantom traffic jam https://www.youtube.com/watch?v=Rryu85BtALM

Farten i filerna eller vid hindret är inte orsaken till köerna, det är hur många bilar i följd som måste bromsa som är helt avgörande för hur lång tid det tar för alla att komma fram.

Har du en rad med 100 bilar och den längst fram bromsar så kommer dom första bilarna bara sänka farten litegrann, bilarna efter det kommer bli tvungen att sänka farten kraftigare och så fortsätter det tills du har en stillastående kö. När du når punkten där det blir tvärstopp så blir effekten ännu värre och problemet ökar exponentiellt med längden på kön.

Har du en till väg bredvid där båda filer nyttjas med 50 bilar i varje så kommer dom köerna att lösas upp mycket fortare. Det gäller även om det skulle ske fler inbromsningar där på grund av sammansvärjningen och det är eftersom att varje inbromsning har mycket mindre effekt på flödet bakom sig.
Citera
2025-07-06, 18:50
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Jo, jag förklara det i inlägget. Problemet är att du inte förstår problemet eftersom att du tror att problemet är vad som sker just vid hindret, när allt egentligen handlar om vad som händer längre bak.
Dom flesta som suttit i bilköer har antagligen upplevt att kön rör sig fortare ju längre fram i den du kommer och det är just för att det är exakt så det är, ändå har folk såna extrema problem med att greppa att två kortare köer rör på sig bättre än en lång.

Att du tror att ett datorspel vet bättre än vad forskning och trafikverket säger är ganska löjligt...

I teorin så ska inte 2 till 1 körfält påverka flödet överhuvudtaget eftersom att ett körfält är öppet och alla kan då behålla samma fart och det behöver inte uppstå kö överhuvudtaget. Det är exakt så ett tåg med vagnar fungerar, men inte biltrafik...

Kön som uppstår där 2 körfält blir 1 uppstår på grund av att folk bromsar och det är just inbromsningar som för det första skapar kön, sen förlänger ytterligare bromsningar kön och ju längre kön blir desto fler inbromsningar blir det.

Har man kört på E4an under högtider eller semestertider så har man säkert upplevt att man hamnar i en kö som rör sig sakta men sen när man kommer längst fram i kön så finns det inget hinder, inget körfält är stängt och du kan gasa fullt. Kön har endast inträffat på grund av inbromsningar.
Man skrattar lite för sig själv när man kört förbi en sån kö där folk står i en fil i 30min+ helt utan anledningen medan man bara rullat förbi och sett att det inte ens finns något hinder. En så kallad phantom traffic jam https://www.youtube.com/watch?v=Rryu85BtALM

Farten i filerna eller vid hindret är inte orsaken till köerna, det är hur många bilar i följd som måste bromsa som är helt avgörande för hur lång tid det tar för alla att komma fram.

Har du en rad med 100 bilar och den längst fram bromsar så kommer dom första bilarna bara sänka farten litegrann, bilarna efter det kommer bli tvungen att sänka farten kraftigare och så fortsätter det tills du har en stillastående kö. När du når punkten där det blir tvärstopp så blir effekten ännu värre och problemet ökar exponentiellt med längden på kön.

Har du en till väg bredvid där båda filer nyttjas med 50 bilar i varje så kommer dom köerna att lösas upp mycket fortare. Det gäller även om det skulle ske fler inbromsningar där på grund av sammansvärjningen och det är eftersom att varje inbromsning har mycket mindre effekt på flödet bakom sig.
Du har missuppfattat, de är inte enskilt hur många som bromsar som påverkar hastigheten. De finns inte en enskild faktor.
Om hastigheten är hög på ett ställe kompenserar de givetvis till viss del den totala kapaciteten. Farten på inbromsningar är också viktigt. Även ifall 100% bromsar men en max 30% hastighetsförändring så är hur mkt de bromsar viktigt. Därför är de vid mild kö bättre att merga TIDIGARE så du har mer konstant flöde. för då har du ett mer konstant flöde. Du kommer inte ifrån att typ alla måste korrigera hastigheten om de är för många bilar för att få plats. Men en del beror på hur lång vägen är, är vägen väldigt lång är d bättre me lite mer avstånd och hög fart, släppa in varannan och sen ut, men de kräver skicklighet som inte finns. Är vägen väldigt kort så är de bra me Fler filer för att undvika grid lock, så du måste förstå att jag håller me dig men de beror på hur de ser ut.

Testa en trafik simulator så ser du enkelt vilka beteenden och flöden. Ja rekommenderar city skylines pga snabb itteration . Exakt samma fenomen som i din video kan du återkomma skapa i City skylines.
https://youtu.be/yITr127KZtQ?si=SviuG8NCrKAIPmDFå
Citera
2025-07-06, 19:51
Medlem
Citat:
Du har missuppfattat, de är inte enskilt hur många som bromsar som påverkar hastigheten. De finns inte en enskild faktor.
Om hastigheten är hög på ett ställe kompenserar de givetvis till viss del den totala kapaciteten. Farten på inbromsningar är också viktigt. Även ifall 100% bromsar men en max 30% hastighetsförändring så är hur mkt de bromsar viktigt. Därför är de vid mild kö bättre att merga TIDIGARE så du har mer konstant flöde. för då har du ett mer konstant flöde. Du kommer inte ifrån att typ alla måste korrigera hastigheten om de är för många bilar för att få plats. Men en del beror på hur lång vägen är, är vägen väldigt lång är d bättre me lite mer avstånd och hög fart, släppa in varannan och sen ut, men de kräver skicklighet som inte finns. Är vägen väldigt kort så är de bra me Fler filer för att undvika grid lock, så du måste förstå att jag håller me dig men de beror på hur de ser ut.

Testa en trafik simulator så ser du enkelt vilka beteenden och flöden. Ja rekommenderar city skylines pga snabb itteration . Exakt samma fenomen som i din video kan du återkomma skapa i City skylines.
https://youtu.be/yITr127KZtQ?si=SviuG8NCrKAIPmDFå
Haha, du är hopplös. Men visst, ring trafikverket och berätta för dom att alla riktiga studier med riktig data och riktiga simulator på det här är fel och att dom missuppfattat allt och istället borde spela dina datorspel.

Precis, snabb iteration är det viktigt, inte realistisk data. Utöver att trafiken inte rör sig som en simulation överhuvudtaget så kan man inte mer än att hålla med kommentarerna på videon och skratta åt hur bilarna kör rakt igenom varandra för att ta sig dit dom ska.
Citera
2025-07-06, 20:10
Medlem
Körde Klarastrandsleden idag och jag kan rapportera att kugghjulsprincipen fungerade perfekt.
Enda förbättringen vore att man kunde hålla högre fart genom att släppa ut luckan något tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in