Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Lämnade in min bil till en verkstad som skulle byta följande:

- Tändstift
- Kylvätska
- Kontroll av ventilspel och justera vid behov
- Bromsvätska
- Bakre diff olja
- Växellådsolja automat

Lämnade in bilen 07:00. Kl 11.00 får jag SMS att det är klart. Enligt mig är det misstänksamt snabbt om bara en gubbe gjort allt då jag tvivlar på att man sätter två gubbar att meka på en bil. Kan man försäkra sig att mekaren verkligen gjort det de ska?

Enligt mig kan man ju bara säga att man utfört samtliga moment utan att kunden någonsin får reda på det.

Förut hade jag min bil på MECA och om något gick fortare så blev slutkostnaden lägre för det är timpriset som är det dyra och som man egentligen betalar för. Delarna är billiga.

Men denna verkstad verkade ha utfört samma jobb på 4h som egentligen skulle tagit hela dagen. Ska jag verkligen behöva betala fullpris?
Vad är det för bil du behöver kontrollera ventilspel på? Vad jag vet så har moderna bilar hydrualiska lyftare som självjusterar. Så tickar det inte, trots dessa, så är det ju inget man lägger tid på att riva ner ventilkåpa(or) för att kika på.
Citera
2025-07-03, 14:11
Medlem
Citat:
Då är det fusk. Växellådan havererade precis. Så ju det era idioter, de fuskar. De fyllde inte ens på växellådsolja
Du kanske skulle lära dig att kontrollera vätskor under huven själv samt göra de här momenten själv? Inget av momenten är svåra. De kanske är lite tidskrävande för en nybörjare, men det gör inget. Bättre det än att det stressas igenom och blir fel.
Citera
2025-07-03, 14:14
Medlem
PederBergmans avatar
Hade du hellre velat att de sölade ?
Citera
2025-07-03, 14:17
Medlem
Antivalents avatar
Vill du bråka med dem, kolla specen och se vilka oljor som köpts in och jämför med priserna på autodoc eller biltema. 4-5 ggr dyrare ofta
Citera
2025-07-03, 14:18
Medlem
Klas-Vegass avatar
Mina erfarenheter är inte fusk och ljug men man slarvar. Och alla slarvar. Man drar inte ens åt skruvar när man skall sätta ihop bilen igen. Och det har hänt på flera då jag brukar byta när det har hänt.

Min bror lämnade in bil för plåtskada och bilen var inte bara körd med en längre sträcka utan det låg fimpar i askfatet (som aldrig använts sedan ny).
Man kan ju önska att detta var saker man bara hittade på.
Citera
2025-07-03, 14:23
Medlem
Lämnade in min bil för att jag hade ett rost-hål i tankröret. Lämnade in på Toyota biltjänst. Fick en offert på 10.600kr för bytet. Kollade igenom och såg att han hade lagt till 2 slangar, 2 rör, 2 slangklämmor och 2 O-ringar, fastän det bara var ett rör som var trasigt. Lämnade på en annan verkstad, betalade 4.400kr
Citera
2025-07-03, 14:38
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Då är det fusk. Växellådan havererade precis. Så ju det era idioter, de fuskar. De fyllde inte ens på växellådsolja

Trollar du? Du skrev första inlägget 13:01 och 51 minuter senare hade växellådan pajat?

Däremot tycker jag diskussionen är relevant och att man genar i kurvorna rejält ibland och att man struntar i vissa byten om "allt verkar OK". Litar inte på hantverkare i allmänhet och bilverkstäder i synnerhet, "kan själv".
Citera
2025-07-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollopskonfekt
Att lämna in en bil för byte av olja på diffar eller växellåda är alltid att ta en risk. Hur vet du att det är gjort och att det är rätt olja? Du måsta ju kolla oljan för att vara helt säker. Jag byter alltid om det är möjligt olja själv. Då vet jag att det blir rätt olja och att det blir gjort också.

Är det där inte lite som att gå till doktorn, de ska byta något inuti knät, och när du vaknar upp efteråt hur vet du vad de satt in i knät, under huden?

Det handlar om förtroende. För företaget, för verkstaden, för personerna där. Kedjor av verkstäder har ju mer att förlora på att få dåligt rykte.
Citera
2025-07-03, 15:10
Medlem
Det låter väldigt misstänksamt i mina öron.
Bara bromsoljan tar säkert tre timmar.
Sen kan de iofs jobbat parallellt.
Jag är inte bilmekaniker, men det låter väldigt kort för allt det där.
Citera
2025-07-03, 15:13
Medlem
Bromsvätska
Bara byta i behållare eller luftning runtom?
Citera
2025-07-03, 15:14
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Lämnade in min bil till en verkstad som skulle byta följande:

- Tändstift
- Kylvätska
- Kontroll av ventilspel och justera vid behov
- Bromsvätska
- Bakre diff olja
- Växellådsolja automat

Lämnade in bilen 07:00. Kl 11.00 får jag SMS att det är klart. Enligt mig är det misstänksamt snabbt om bara en gubbe gjort allt då jag tvivlar på att man sätter två gubbar att meka på en bil. Kan man försäkra sig att mekaren verkligen gjort det de ska?

Enligt mig kan man ju bara säga att man utfört samtliga moment utan att kunden någonsin får reda på det.

Förut hade jag min bil på MECA och om något gick fortare så blev slutkostnaden lägre för det är timpriset som är det dyra och som man egentligen betalar för. Delarna är billiga.

Men denna verkstad verkade ha utfört samma jobb på 4h som egentligen skulle tagit hela dagen. Ska jag verkligen behöva betala fullpris?
Enklast är väl att kontrollera om det är gjort. 4h låter lagom men då har jag skruvat med bilar i 30 år också. Tändstift, kylvätska. ventilspel, bromsvätska, diff olja går ju väldigt fort. Oljan i automatlåda är väl det som kan ta längst tid men det beror ju på vad du har för bil också vilket du inte ens nämner.

Har du ens kontrollerat något själv eller vill du bara klaga?
Citera
2025-07-03, 15:45
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Trollar du? Du skrev första inlägget 13:01 och 51 minuter senare hade växellådan pajat?

Däremot tycker jag diskussionen är relevant och att man genar i kurvorna rejält ibland och att man struntar i vissa byten om "allt verkar OK". Litar inte på hantverkare i allmänhet och bilverkstäder i synnerhet, "kan själv".

Tråden är "misstänksamt" nära att kastas som trams - men som du skriver så är det ett intressant tema att ta upp även om trådstarten och vidare kommentarer är tveksamma.

Den får leva lite till.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in