Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-07-04, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Folk på FB jobbar på Samhall och har ingen aning om vad företag pröjsar för inköp.ä för de vet inte hur man driver ett företag

Verkstäder kommer alltid få delar billigare än privatpersoner och det vet jag eftersom flera mekaniker har intygat samma sak, OCH du köper in delar momsfritt som företag.

Ja du verkar ju smart….
Tror du företag inte betalar Moms….?

Att företag vanligen kan göra inköp klart billigare än privatpersoner är för att privatpersoner i princip alltid bara kan köpa av just företag… Medan företag kan köpa av andra företag eller producera själva.

Hur som helst så är det faktiska priset för en vara när den kommer från produktionen tämligen irrelevant för det tillkommer sen en massa kostnader och alla led i kedjan fram till slutkund, den privata kunden, måste kunna tjäna penga på det de säljer för att kunna betala sina kostnader, löner och kunna överleva.

Så priset du får betala för din bekvämlighet att låta en bilverkstad göra servicen, eller om så bara byta torkarbladen, speglar dessa kostnader, och är orsaken till det pris de satt för den varan och tjänsten.
Citera
2025-07-04, 08:01
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag bytte torkarblad redan på 70talet, vad gjorde du på den tiden….?

Kan inte du steg för steg förklara för mig hur en bilverkstad gör för att byta torkarblad, med uppskattad tidsåtgång för alla moment…? Så ska vi se om du får det till bara ett par minuter eller vad du sist påstod…

Jag VET att det kan kosta tusenlappen eller ännu mer att byta torkarblad på en bilverkstad, men det innefattar då torkarblad och en hel del arbete för att kunna erbjuda den tjänsten, i alla fall mer arbete än du tror…
Men du uttryckte dig i starten som om det var över 1000kr för enbart arbetet, det var vad jag reagerade på och svarade på. Sen började du flytta målstolparna.

Du har dessutom startat en massa rena trams och skittrådar (passande nick förresten…) som inte överlevt länge… så vad du påstår lär få i tråden tro på.
Jag har relevant utbildning och mycket lång erfarenhet med bilar och tekniken i dessa, samt att skruva med bilar. Jag märker direkt när folk yrar om bilar och påstår mer eller mindre korkade saker som inte stämmer…

Jag fattar att du är en boomer som lever kvar på 70-talet och kan inte svälja din stolthet. Som om du är smartare och kan mer bara för att du är gammal som gatan. Du är dessutom en kappvändare och låtsas nu att du inte fattade vad jag menade att det givetvis är totalpriset och inte bara för arbete. Ä Du klagar på att jag går mot personangrepp men ändå gör du det själv och behöver dra upp min post historik. Du är rolig du och full av dubbelmoral. Du skriver även att du VET att det kan kosta över 1000 kr, och sen lägger du till för arbete men ändå var du så säker på att det inte kostade så mycket i mitt fall. Är du frisk? Är du läskunnig?

Låt oss avbryta här och kalla det ett missförstånd.

Hej på dig
Citera
2025-07-04, 08:06
Medlem
Citat:
Jag fattar att du är en boomer som lever kvar på 70-talet och kan inte svälja din stolthet. Som om du är smartare och kan mer bara för att du är gammal som gatan. Du är dessutom en kappvändare och låtsas nu att du inte fattade vad jag menade att det givetvis är totalpriset och inte bara för arbete. Ä Du klagar på att jag går mot personangrepp men ändå gör du det själv och behöver dra upp min post historik. Du är rolig du och full av dubbelmoral. Du skriver även att du VET att det kan kosta över 1000 kr, och sen lägger du till för arbete men ändå var du så säker på att det inte kostade så mycket i mitt fall. Är du frisk? Är du läskunnig?

Låt oss avbryta här och kalla det ett missförstånd.

Hej på dig

Så du klarar inte att berätta steg för steg vad som behövs för att en bilverkstad ska kunna byta dina torkarblad, och tidsåtgången för varje steg…? Visa oss nu hur du får det till det du skrev…

Citat:
Det tar bokstavligen ett par min på sin höjd att byta.
Citera
2025-07-04, 08:10
Medlem
Yggdrasil12s avatar
De stora firmorna / märkesverkstäderna
Är bra när du leasar en bil, och tar hand om bilen bra de första 36 månaderna.

Är det en privatperson som köpt bilen så är det inte så noga .... Just saying .

Hade min bil på en Vehobil i Sverige och de ljuger på allt.
Citera
2025-07-04, 08:17
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Verkstäder kommer alltid få delar billigare än privatpersoner och det vet jag eftersom flera mekaniker har intygat samma sak, OCH du köper in delar momsfritt som företag.

På samma sätt som att restaurangen köper in råvaror billigare än gemene man som handlar på ICA och på samma sätt som att bilfirman köper in bilarna billigare än vad gemene man köper dom för och på samma sätt som att römokaren köper in delarna billigare än vad gemene man köper dom för... Och så vidare.
ALLA företagare har ju köpt in delarna billigare för att sälja till ett högre pris!
Vem ska bestämma hur mycket företagen ska ha i marginal om inte företagen själva. Tar dom för mycket marginal så kommer dom inte att få några kunder.

Under dom 30 tal år jag drivit bilverkstad så har jag då aldrig handlat momsfritt.

Däremot så får man som företag tillbaka momsen från skatteverket efter två månader på inköpen man har gjort, men samtidigt betalar man in momsen på ALLT man har sålt. Driver man ett företag som går typ plus minus noll varje månad så blir momsen ett nollsummespel, men då lär man inte heller ha någon inkomst från företaget.
Driver man ett företag som gör positivt resultat varje månad så blir det ALLTID inbetalning av moms varje månad till skatteverket, för en bilverkstad normalt sett 25 procent av det positiva resultatet.

Det som stör mig egentligen är när folk påstår att ett företag tar för mycket betalt. Men va fan! Skit i att handla där då! BMW har väl all rätt i världen att debitera 10 tusen kronor för ett par torkarblad om dom nu vill det.
Citera
2025-07-04, 08:19
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
En japansk bil och enligt servicebokens intervall så ska detta kontrolleras.

För en sådan specifikt ingående kontroll av en specifik modell/motor borde du ha lämnat in den till en auktoriserad verkstad, kollat av omdömen, kanske t.o.m. gått med i någon grupp på fejjan gällande ditt bilmärke och hört dig för.

Nu har du väl lämnat in bilen till någon sketen alibaba verkstad och antagit på sedvanligt dum-Svensson vis att de nog ska fixa det där med.
Citera
2025-07-04, 08:29
Medlem
Citat:
Behöver inte bevisa ett piss för dig. Vem är du?

Jag orkar inte mer med dig. Har bevisat att det kostade mer än 1000 kr som du så SÄKERT visste inte kunde kosta så mycket. Och det är exakt samma OEM blad. Se länk till köp nedan. Och det verifierade jag med BMW verkstad själv OCH ChatGPT.

Torkarblad/Vindrutetorkare Bosch Aerotwin A621S Flatblade - 2-pack

Du kan fortfarande inte förneka att totalpriset är helt åt helvete för en sådan enkel grej. Oavsett hur du vänder och vrider på kostnaderna. De lever på att idioter som inte kan eller orka sätta sig in hur man byter torkarblad kommer hosta upp. BMW är ett premiummärke och folk vill betala premium. Även om bladen i en annan värld skulle kostat 800 kr bara för att leka med tanken så är det fortfarande nästan 300 kr bara för jobb som tar ett par min. Du borde veta om du själv någonsin bytt torkarblad.
Jag fick ge ca 650kr för ett par torkarblad hos VW, för ca 8-10år sedan, jag fick sätta dit dom på bilen själv.
Så märkesfirmor tar bra betalt för sina originalprodukter de säljer.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-04 kl. 08:48.
Citera
2025-07-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag bytte torkarblad redan på 70talet, vad gjorde du på den tiden….?

Kan inte du steg för steg förklara för mig hur en bilverkstad gör för att byta torkarblad, med uppskattad tidsåtgång för alla moment…? Så ska vi se om du får det till bara ett par minuter eller vad du sist påstod…

Jag VET att det kan kosta tusenlappen eller ännu mer att byta torkarblad på en bilverkstad, men det innefattar då torkarblad och en hel del arbete för att kunna erbjuda den tjänsten, i alla fall mer arbete än du tror…
Men du uttryckte dig i starten som om det var över 1000kr för enbart arbetet, det var vad jag reagerade på och svarade på. Sen började du flytta målstolparna.

Du har dessutom startat en massa rena trams och skittrådar (passande nick förresten…) som inte överlevt länge… så vad du påstår lär få i tråden tro på.
Jag har relevant utbildning och mycket lång erfarenhet med bilar och tekniken i dessa, samt att skruva med bilar. Jag märker direkt när folk yrar om bilar och påstår mer eller mindre korkade saker som inte stämmer…
Stora märkesverkstäder tar betalt för varje påbörjad halvtimma eller heltimma. Om ett ett enstaka jobb tar 5minuter ,tex torkarbladbyte, får du betala för en halvtimma, alternativt ännu mera.
Så är det nuförtiden, i alla fall i de större städerna.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-04 kl. 08:47.
Citera
2025-07-04, 08:55
Medlem
man kan inte lita på nån nuflörtiden
Citera
2025-07-04, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Vet en verkstad som har riktigt bra omdömen bland kunderna. Flesta märken,årsmodell vanligen 2000-2015. Bara invandrare i personalen. Det jag har noterat är att personalen av nån anledning brukar stå och tokvarva många av kundernas bilar på tomgång, på uteplanen vid verkstaden. Vet inte riktigt hur de felsöker så. Men har aldrig sett eller varit med om det annanstans. Nej, jag har aldrig lämnat min bil där. Skulle inte heller uppskatta att de varvade max på min bil.
Tokvarva på tomgång?? Hur gör man det?
Ganska vanligt nuförtiden att det står bilar och varvar(dock ej på tomgång) utanför verkstäderna. Det kallas regenerering av partikelfilter. Ett måste när partikelfilterhelvetet har krånglat för kunden.
Citera
2025-07-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Stora märkesverkstäder tar betalt för varje påbörjad halvtimma eller heltimma. Om ett ett enstaka jobb tar 5minuter ,tex torkarbladbyte, får du betala för en halvtimma, alternativt ännu mera.
Så är det nuförtiden, i alla fall i de större städerna.
I de mindre städerna tar man betalt för perioder. 6 minuter=10 perioder, 1 timme=100 perioder osv osv
Citera
2025-07-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Är rätt säker på att BMW som säljer 2,5miljoner bilar om året köper in torkarblad mycket billigare än vad du som privatkonsument kan hitta på nätet. Får du köpa dom för 280kr så får nog BMW köpa dom för 140.

BMWs centrallager köper in det billigt ja. Men verkstäderna är enskilda företag och köper in bladen för 300-700 ex moms styck. Sen ger många verkstäder rabatt i samband med service eller rutbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in