Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenAvBajs
Verkstäder kommer alltid få delar billigare än privatpersoner och det vet jag eftersom flera mekaniker har intygat samma sak, OCH du köper in delar momsfritt som företag.
På samma sätt som att restaurangen köper in råvaror billigare än gemene man som handlar på ICA och på samma sätt som att bilfirman köper in bilarna billigare än vad gemene man köper dom för och på samma sätt som att römokaren köper in delarna billigare än vad gemene man köper dom för... Och så vidare.
ALLA företagare har ju köpt in delarna billigare för att sälja till ett högre pris!
Vem ska bestämma hur mycket företagen ska ha i marginal om inte företagen själva. Tar dom för mycket marginal så kommer dom inte att få några kunder.
Under dom 30 tal år jag drivit bilverkstad så har jag då aldrig handlat momsfritt.
Däremot så får man som företag tillbaka momsen från skatteverket efter två månader på inköpen man har gjort, men samtidigt betalar man in momsen på ALLT man har sålt. Driver man ett företag som går typ plus minus noll varje månad så blir momsen ett nollsummespel, men då lär man inte heller ha någon inkomst från företaget.
Driver man ett företag som gör positivt resultat varje månad så blir det ALLTID inbetalning av moms varje månad till skatteverket, för en bilverkstad normalt sett 25 procent av det positiva resultatet.
Det som stör mig egentligen är när folk påstår att ett företag tar för mycket betalt. Men va fan! Skit i att handla där då! BMW har väl all rätt i världen att debitera 10 tusen kronor för ett par torkarblad om dom nu vill det.