Citat:
Ursprungligen postat av
sanningenskrigare2
Jag tecknar på en serie, är serietecknare på hobbynivå således, om ett krimfall. Huvudpersonen är en kvinnlig konstapel som är lite ny på jobbet. I öppningssekvensen tänker jag att huvudpersonen ska klä på sig sin uniform för första gången. Gör hon det hemmavid eller i ett omklädningsrum på polishuset? Hur är det med vapnet? Tar de med det hem eller är den i en låda på arbetet?
För sidan jag avser teckna vore det optimalt om hon klädde sig i poliskläder hemma, eftersom poliskvinnan ska ta adjö till sin sambo. Sen undrar jag vilka uniformsrutiner som gäller för polischefer och pressfolk som bär uniform, att de tar med sig hem eller ej? Måste de låsa vapenskåpet om de har ett sådant hemma?
Inom vårdyrken, som jag är mest bekant med, lämnas ibland kläderna på arbetet i plåtskåp, de lämnas in för tvätt centralt. Men ibland kan de också medtagas hem. Jag har sett båda?
Mycket snack i denna tråden. Poliser byter om var de vill. Vapen förvaras på stationen. Skydd, bälten, hölster osv kan tas med hem om man behöver. Vissa vill modifiera dem lite så de passar bättre när de är nya.
Hur man är klädd på vägen till stationen, dvs om man har uniformen på under en civil jacka tex, beror på ens färdväg och färdsätt till stationen. Cyklar/går man genom utanförskapsområden i stan byter man i regel om på stationen. Kör man bil till en trevlig station i Lomma kan man sitta i uniformen i bilen utan jacka.