2025-07-03, 14:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det är möjligen olika för olika sjukhus, men det är tveksamt. Du får inte lämna sjukhusområdet. Men runt själva byggnaden finns ofta lite parker och gångstigar och om du är i dem har du tekniskt sätt inte lämnat området. Däremot får jag inte gå över gatan och besöka pizzerian som ligger där, men de levererar mat.

Men jag vet flera som tar sig en promenad vid lunchen eller som ibland, om dagen varit svår, tar sig en promenad runt byggnaden eller sätter sig på en bänk utanför huset. Men nej du får inte gå ut, hoppa i bilen och köra en sväng in till stan. Det brukar finnas inne-parker mellan byggnaderna som ofta används för fika och nu på sommaren brukar de sitta och sola och äta glass och annat där. Så det går att vara ute utan att lämna sjukhusområdet.

Om det är något som är sjukt är det att jag skall byta om på min tid, tid i omklädningsrummet är inte arbetstid.

I dessa fall handlar det om att personal går runt i parker och området runt sjukhuset så nej, de är inte nere på stan och shoppar i arbetskläderna.
Klart det blir problem om alla ska in och byta om till lunchpromenaden också och som du säger, ännu värre om det ska ske på rasten då din lunch plötsligt blir kortare, ca 20 minuter då det oftast gäller kvinnor och de har fan aldrig bytt om snabbt.
Citera
2025-07-03, 15:04
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag tecknar på en serie, är serietecknare på hobbynivå således, om ett krimfall. Huvudpersonen är en kvinnlig konstapel som är lite ny på jobbet. I öppningssekvensen tänker jag att huvudpersonen ska klä på sig sin uniform för första gången. Gör hon det hemmavid eller i ett omklädningsrum på polishuset? Hur är det med vapnet? Tar de med det hem eller är den i en låda på arbetet?

För sidan jag avser teckna vore det optimalt om hon klädde sig i poliskläder hemma, eftersom poliskvinnan ska ta adjö till sin sambo. Sen undrar jag vilka uniformsrutiner som gäller för polischefer och pressfolk som bär uniform, att de tar med sig hem eller ej? Måste de låsa vapenskåpet om de har ett sådant hemma?

Inom vårdyrken, som jag är mest bekant med, lämnas ibland kläderna på arbetet i plåtskåp, de lämnas in för tvätt centralt. Men ibland kan de också medtagas hem. Jag har sett båda?

Mycket snack i denna tråden. Poliser byter om var de vill. Vapen förvaras på stationen. Skydd, bälten, hölster osv kan tas med hem om man behöver. Vissa vill modifiera dem lite så de passar bättre när de är nya.

Hur man är klädd på vägen till stationen, dvs om man har uniformen på under en civil jacka tex, beror på ens färdväg och färdsätt till stationen. Cyklar/går man genom utanförskapsområden i stan byter man i regel om på stationen. Kör man bil till en trevlig station i Lomma kan man sitta i uniformen i bilen utan jacka.
Citera
2025-07-03, 15:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Lite skillnad på dina exempel och polisuniform dock.

Hur?
-Allt var ju i statens tjänst?
Citera
2025-07-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Mycket snack i denna tråden. Poliser byter om var de vill. Vapen förvaras på stationen. Skydd, bälten, hölster osv kan tas med hem om man behöver. Vissa vill modifiera dem lite så de passar bättre när de är nya.

Hur man är klädd på vägen till stationen, dvs om man har uniformen på under en civil jacka tex, beror på ens färdväg och färdsätt till stationen. Cyklar/går man genom utanförskapsområden i stan byter man i regel om på stationen. Kör man bil till en trevlig station i Lomma kan man sitta i uniformen i bilen utan jacka.

Då och då är väl vissa tvungna att ha vapen hemma? Så var det förr iaf. Anledningen är oftast att man går av ett pass och direkt efteråt ska på någon special-insats. Utöver detta så bär de även vapen på "fritiden" under en insats.
Citera
2025-07-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I dessa fall handlar det om att personal går runt i parker och området runt sjukhuset så nej, de är inte nere på stan och shoppar i arbetskläderna.
Klart det blir problem om alla ska in och byta om till lunchpromenaden också och som du säger, ännu värre om det ska ske på rasten då din lunch plötsligt blir kortare, ca 20 minuter då det oftast gäller kvinnor och de har fan aldrig bytt om snabbt.

Det är nästa grej. Du har inte tid att åka någonstans på lunchen och äta. Du skall då ner och byta om, iväg, beställa mat, äta, tillbaka, byta om och till avdelningen på mindre än 40 minuter. Det är knappt så man hinner sitta speciellt länge i matsalen heller för den delen. Många har som sagt med sig mat eller beställer mat, foodera osv som levererar till avdelningarna. Särskilt på kvällar, helger och nätter. Man får bara gå ner och möta dem vid någon entre om det är stängt.
Citera
2025-07-03, 16:28
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag är inte polis men:

När jag gjorde lumpen på LV6 i Göteborg på 80-talet, så hade jag min uniform på mig efter kl. 16:00, när jag gick hem. (För att jag är snål och ville åka spårvagn/buss gratis till/från LV6 mån-fred.)

jo, men nu för tiden så säger man till poliser och militärer att de ska vara civilklädda utanför jobbet av säkerhetsskäl
Citera
2025-07-03, 16:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
jo, men nu för tiden så säger man till poliser och militärer att de ska vara civilklädda utanför jobbet av säkerhetsskäl

OK.
På "min tid" (80-talet) så räckte med det att vara klädd i "kronans kläder" för att åka spårvagn/buss här i Göteborg. -Uniformen respekterades.
Är tydligen annorlunda 2025..
Citera
2025-07-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
OK.
På "min tid" (80-talet) så räckte med det att vara klädd i "kronans kläder" för att åka spårvagn/buss här i Göteborg. -Uniformen respekterades.
Är tydligen annorlunda 2025..
Men lägg ner. Ingen bryr sig om din malajtjänst på 80-talet. Det har noll relevans för tråden.
Tråden handlar om polisuniformer 2025, inte någon gubbe som plankade på bussen för 40 år sen.
Citera
2025-07-03, 17:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Men lägg ner. Ingen bryr sig om din malajtjänst på 80-talet. Det har noll relevans för tråden.
Tråden handlar om polisuniformer 2025, inte någon gubbe som plankade på bussen för 40 år sen.

Jag "plankade inte på buss eller spårvagn", jag var i tjänst.
(Inte "malaj" utan som sergeant på LV6.)

-När det gäller tråden antar jag att statliga regler är likartade, när det gäller uniformsbruk.
Citera
2025-07-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag tecknar på en serie, är serietecknare på hobbynivå således, om ett krimfall. Huvudpersonen är en kvinnlig konstapel som är lite ny på jobbet. I öppningssekvensen tänker jag att huvudpersonen ska klä på sig sin uniform för första gången. Gör hon det hemmavid eller i ett omklädningsrum på polishuset? Hur är det med vapnet? Tar de med det hem eller är den i en låda på arbetet?

För sidan jag avser teckna vore det optimalt om hon klädde sig i poliskläder hemma, eftersom poliskvinnan ska ta adjö till sin sambo. Sen undrar jag vilka uniformsrutiner som gäller för polischefer och pressfolk som bär uniform, att de tar med sig hem eller ej? Måste de låsa vapenskåpet om de har ett sådant hemma?

Inom vårdyrken, som jag är mest bekant med, lämnas ibland kläderna på arbetet i plåtskåp, de lämnas in för tvätt centralt. Men ibland kan de också medtagas hem. Jag har sett båda?

Byter om på jobbet. Ett omklädningsrum för män och ett för kvinnor. När man bytt om helt går man till ett separat rum och hämtar sitt vapen, en Glock 45. Man åker i princip aldrig hem i uniform. OM man åker hem i uniform så har man oftast bara byxorna på sig samt civil jacka på överkroppen. Uniformsjackan mm har man i en väska/ryggsäck.
Citera
2025-07-03, 18:25
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så kan det också vara och du vet inte vilka fina bakterier som skuttat runt i den avföringen som sitter på kläderna? snackas mer och mer om de resistenta bakterierna runt om i landet som då smittar vid beröring.

Säger inte att pollen kanske är några problem för dig och mig men kanske har vårdpersonalen träffat en hund på promenaden som de sagt hej till och kliat, nästa patient är tokallergisk mot just hundar och kan få problem eller som du säger, skiten de har på sina arbetskläder som de då sprider överallt och kanske även på ditt kebabhak.

Hemtjänstpersonal som handlar åt de äldre har ju antingen tjänstekläder elr privatkläder på sig både i affärerna å hos de äldre och dessförinnan har de torkat rumpor, lagt om sår å sånt..
Frächt å fluffigt…not.
Citera
2025-07-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Polisen får inte bära uniform om dom inte är i tjänst. så där har du svaret på frågan.

Jo, vid bögerier såsom vid Pride.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in