• 1
  • 2
2025-07-03, 09:10
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag tecknar på en serie, är serietecknare på hobbynivå således, om ett krimfall. Huvudpersonen är en kvinnlig konstapel som är lite ny på jobbet. I öppningssekvensen tänker jag att huvudpersonen ska klä på sig sin uniform för första gången. Gör hon det hemmavid eller i ett omklädningsrum på polishuset? Hur är det med vapnet? Tar de med det hem eller är den i en låda på arbetet?

För sidan jag avser teckna vore det optimalt om hon klädde sig i poliskläder hemma, eftersom poliskvinnan ska ta adjö till sin sambo. Sen undrar jag vilka uniformsrutiner som gäller för polischefer och pressfolk som bär uniform, att de tar med sig hem eller ej? Måste de låsa vapenskåpet om de har ett sådant hemma?

Inom vårdyrken, som jag är mest bekant med, lämnas ibland kläderna på arbetet i plåtskåp, de lämnas in för tvätt centralt. Men ibland kan de också medtagas hem. Jag har sett båda?
Citera
2025-07-03, 09:21
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag tecknar på en serie, är serietecknare på hobbynivå således, om ett krimfall. Huvudpersonen är en kvinnlig konstapel som är lite ny på jobbet. I öppningssekvensen tänker jag att huvudpersonen ska klä på sig sin uniform för första gången. Gör hon det hemmavid eller i ett omklädningsrum på polishuset? Hur är det med vapnet? Tar de med det hem eller är den i en låda på arbetet?

För sidan jag avser teckna vore det optimalt om hon klädde sig i poliskläder hemma, eftersom poliskvinnan ska ta adjö till sin sambo. Sen undrar jag vilka uniformsrutiner som gäller för polischefer och pressfolk som bär uniform, att de tar med sig hem eller ej? Måste de låsa vapenskåpet om de har ett sådant hemma?

Inom vårdyrken, som jag är mest bekant med, lämnas ibland kläderna på arbetet i plåtskåp, de lämnas in för tvätt centralt. Men ibland kan de också medtagas hem. Jag har sett båda?
En svensk Tiger!
För serietecknade på hobbynivå så kan du väl välja vilket scenario som helst.
Citera
2025-07-03, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
En svensk Tiger!
För serietecknade på hobbynivå så kan du väl välja vilket scenario som helst.

Ägnar mig åt genren realism, inte fantasy. Tar autentiska känslan på allvar. Skulle egentligen behöva få en kontakt inom polisen som jag kan bolla idéer och använda som bollplank och så vidare med om jag inte får vettiga svar här inne.
Citera
2025-07-03, 09:26
Medlem
kraftfoders avatar
Jag är inte polis men:

När jag gjorde lumpen på LV6 i Göteborg på 80-talet, så hade jag min uniform på mig efter kl. 16:00, när jag gick hem. (För att jag är snål och ville åka spårvagn/buss gratis till/från LV6 mån-fred.)
Citera
2025-07-03, 09:29
Medlem
Europes avatar
Jag skulle faktiskt skicka en förfrågan till polisen. Kanske fråga om att få göra ett litet studiebesök på någon polisstation för att få en bild av jobbet och ställa ett par frågor. Som allra värst kan det väl bara bli ett nej till svar? Alternativt ställa vissa frågor på mejl.
Citera
2025-07-03, 09:29
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag har då aldrig sett några poliser som sitter på pendeln, tunnelbanan eller bussen på väg till jobbet. Men du kanske menade i USA?
Citera
2025-07-03, 09:32
Medlem
Poliser byter i princip alltid om på stationen.
Endast i undantagsfall gör man det hemma om det finns en riktigt bra anledning som motiverar det.
Citera
2025-07-03, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag har då aldrig sett några poliser som sitter på pendeln, tunnelbanan eller bussen på väg till jobbet. Men du kanske menade i USA?

Glömde nämna att serien som ska omfatta åtta A4-ark utspelar sig i Polisregion Stockholm, på Kungsholmen samt centralaste delarna av city och lite på Drottningholm. Tänker inte på hur saker fungerar hos Baltimore detectives eller länskrim Malmö, för de går att se på teve.
Citera
2025-07-03, 09:41
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Glömde nämna att serien som ska omfatta åtta A4-ark utspelar sig i Polisregion Stockholm, på Kungsholmen samt centralaste delarna av city och lite på Drottningholm. Tänker inte på hur saker fungerar hos Baltimore detectives eller länskrim Malmö, för de går att se på teve.
Ska du inte fråga i vilken del av polishuset som vapen och ammunition förvaras också?
Be om koden till ett av vapenskåpen samtidigt.
Citera
2025-07-03, 09:46
Medlem
Citat:

Inom vården byter man kläder efter VARJE arbetspass, och de tvättas av arbetsgivaren. En grundregel hygieniskt.
Citera
2025-07-03, 09:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Endast i undantagsfall gör man det hemma om det finns en riktigt bra anledning som motiverar det.

Det kanske finns det någon regel?
Alltså att de kanske måste sätta på civilkläder de går hem?
Citera
2025-07-03, 09:48
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71

Som om man har en dam med uniformsfetisch där hemma och regelbundet tar hem uniformen för att få igång henne. Då kan man likaväl byta om hemma också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in