Citat:
Ursprungligen postat av
sanningenskrigare2
Gör hon det hemmavid eller i ett omklädningsrum på polishuset? Hur är det med vapnet? Tar de med det hem eller är den i en låda på arbetet?
På jobbet. Det finns omklädningsrum där. Ditt vapen ligger i ett vapenskåp. På jobbet. Nej du tar inte med något av dem hem. I vart fall inte om du arbetar på Kungsholmen.
Pressfolk och Chefer som pressas in i en uniform brukar ibland ha dem hängandes på sina kontor. De är vanligen inte "riktiga" poliser, i meningen att de gått på polishögskolan.
I den meningen bör det ses som en rent säkerhetsgrej att inte byta om till uniform hemma och sedan ENSAM gå ut på stan, ta tunnelbanan eller liknande. Kanske om din serie utspelar sig för 100 år sedan, men då fanns det inte några kvinnliga poliser i Sverige.
Hon är inte som stålmannen så att hon har uniformen på sig och sedan civila kläder utanpå. Men om du är i Stockholm åk till Kungsholmen och sett dig utanför komplexet och titta på folk som kommer och går. Det finns en park både norr och söder om huset och en massa uteserveringar på gatorna runt om. Titta på hur folk ser ut. Men nej ingen kommer fullt utrustad till jobbet.
Citat:
Inom vårdyrken, som jag är mest bekant med, lämnas ibland kläderna på arbetet i plåtskåp, de lämnas in för tvätt centralt. Men ibland kan de också medtagas hem. Jag har sett båda?
Ibland? Vem fan vill ta med sig de kläderna hem. De är inte direkt snygga och de är inte överdrivet sköna och man byter dem efter varje pass. Landstinget har ett eget tvätteri. Jag vet ingen som tar med dem hem. Skulle du ta med dig en rock då för att leka doktor hemma eller? I ditt skåp har du möjligen lite underkläder för ombyte och dina skor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag bor i närheten av ett sjukhus och ser ofta vårdpersonal gå ute på promenad under deras raster i arbetskläder. Jag vet inte, men tycker kanske inte det är helt rätt med tanke på hygien, pollen, tobaksrök och mycket annat som finns i luften.
Det är möjligen olika för olika sjukhus, men det är tveksamt. Du får inte lämna sjukhusområdet. Men runt själva byggnaden finns ofta lite parker och gångstigar och om du är i dem har du tekniskt sätt inte lämnat området. Däremot får jag inte gå över gatan och besöka pizzerian som ligger där, men de levererar mat.
Men jag vet flera som tar sig en promenad vid lunchen eller som ibland, om dagen varit svår, tar sig en promenad runt byggnaden eller sätter sig på en bänk utanför huset. Men nej du får inte gå ut, hoppa i bilen och köra en sväng in till stan. Det brukar finnas inne-parker mellan byggnaderna som ofta används för fika och nu på sommaren brukar de sitta och sola och äta glass och annat där. Så det går att vara ute utan att lämna sjukhusområdet.
Om det är något som är sjukt är det att jag skall byta om på min tid, tid i omklädningsrummet är inte arbetstid.