2025-07-03, 09:49
Medlem
Uninteresteds avatar
Dom byter givetvis om på den polisstation dom är stationerade på.
Tjänstevapnet hämtas och lämnas i vapenskåp vid passets början och slut.
Ett undantag kan vara om du ska arbeta i civila kläder, då kan du givetvis byta om hemma. Men en del poliser har även sina "civilpoliskläder" på stationen.
Citera
2025-07-03, 09:51
Medlem
Svaret är att polisen byter om i polishuset, när polisen går i tjänst och likaså går av tjänst.

Grejen är att en uniformerad polis är i tjänst, men ska inte arbeta ensam vilket man blir om man reser till och från arbetet.
Citera
2025-07-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det kanske finns det någon regel?
Alltså att de kanske måste sätta på civilkläder de går hem?
Ja det är grundregeln.
Citera
2025-07-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Som om man har en dam med uniformsfetisch där hemma och regelbundet tar hem uniformen för att få igång henne. Då kan man likaväl byta om hemma också.
En intressant tanke absolut men tyvärr inte en giltig anledning.
Citera
2025-07-03, 09:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Ja det är grundregeln.

Kutym eller en verklig regel?

På mina "uniformsjobb", lumpen och Systembolaget, så bytte jag om till vanliga kläder hemma. Sparade tid framför allt.
Citera
2025-07-03, 10:31
Medlem
Polisen får inte bära uniform om dom inte är i tjänst. så där har du svaret på frågan.
Citera
2025-07-03, 10:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inom vården byter man kläder efter VARJE arbetspass, och de tvättas av arbetsgivaren. En grundregel hygieniskt.

Nyfiken fråga som är lite OT.
Jag bor i närheten av ett sjukhus och ser ofta vårdpersonal gå ute på promenad under deras raster i arbetskläder. Jag vet inte, men tycker kanske inte det är helt rätt med tanke på hygien, pollen, tobaksrök och mycket annat som finns i luften.
Citera
2025-07-03, 11:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Klart de byter om på stationen, men låt dem ändå göra det i telefonkiosker på stan som stålis.
Citera
2025-07-03, 11:31
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nyfiken fråga som är lite OT.
Jag bor i närheten av ett sjukhus och ser ofta vårdpersonal gå ute på promenad under deras raster i arbetskläder. Jag vet inte, men tycker kanske inte det är helt rätt med tanke på hygien, pollen, tobaksrök och mycket annat som finns i luften.
Ser själv att det skulle vara ett större problem om det skvätt avföring på vårdpersonalen som sedan går och tar en kebab på mitt favorithak.
Lite pollen i vårdlokalerna kan de leva med, det är sällan folk besöker sjukhuset för att de är så pollenallergiska att de inte kan vistas nära folk med pollen på kläderna.
Citera
2025-07-03, 11:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Ser själv att det skulle vara ett större problem om det skvätt avföring på vårdpersonalen som sedan går och tar en kebab på mitt favorithak.
Lite pollen i vårdlokalerna kan de leva med, det är sällan folk besöker sjukhuset för att de är så pollenallergiska att de inte kan vistas nära folk med pollen på kläderna.

Så kan det också vara och du vet inte vilka fina bakterier som skuttat runt i den avföringen som sitter på kläderna? snackas mer och mer om de resistenta bakterierna runt om i landet som då smittar vid beröring.

Säger inte att pollen kanske är några problem för dig och mig men kanske har vårdpersonalen träffat en hund på promenaden som de sagt hej till och kliat, nästa patient är tokallergisk mot just hundar och kan få problem eller som du säger, skiten de har på sina arbetskläder som de då sprider överallt och kanske även på ditt kebabhak.
Citera
2025-07-03, 12:28
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kutym eller en verklig regel?

På mina "uniformsjobb", lumpen och Systembolaget, så bytte jag om till vanliga kläder hemma. Sparade tid framför allt.

Lite skillnad på dina exempel och polisuniform dock.
Senast redigerad av Newkie 2025-07-03 kl. 12:30.
Citera
2025-07-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Gör hon det hemmavid eller i ett omklädningsrum på polishuset? Hur är det med vapnet? Tar de med det hem eller är den i en låda på arbetet?
På jobbet. Det finns omklädningsrum där. Ditt vapen ligger i ett vapenskåp. På jobbet. Nej du tar inte med något av dem hem. I vart fall inte om du arbetar på Kungsholmen.

Pressfolk och Chefer som pressas in i en uniform brukar ibland ha dem hängandes på sina kontor. De är vanligen inte "riktiga" poliser, i meningen att de gått på polishögskolan.

I den meningen bör det ses som en rent säkerhetsgrej att inte byta om till uniform hemma och sedan ENSAM gå ut på stan, ta tunnelbanan eller liknande. Kanske om din serie utspelar sig för 100 år sedan, men då fanns det inte några kvinnliga poliser i Sverige.

Hon är inte som stålmannen så att hon har uniformen på sig och sedan civila kläder utanpå. Men om du är i Stockholm åk till Kungsholmen och sett dig utanför komplexet och titta på folk som kommer och går. Det finns en park både norr och söder om huset och en massa uteserveringar på gatorna runt om. Titta på hur folk ser ut. Men nej ingen kommer fullt utrustad till jobbet.

Citat:
Inom vårdyrken, som jag är mest bekant med, lämnas ibland kläderna på arbetet i plåtskåp, de lämnas in för tvätt centralt. Men ibland kan de också medtagas hem. Jag har sett båda?
Ibland? Vem fan vill ta med sig de kläderna hem. De är inte direkt snygga och de är inte överdrivet sköna och man byter dem efter varje pass. Landstinget har ett eget tvätteri. Jag vet ingen som tar med dem hem. Skulle du ta med dig en rock då för att leka doktor hemma eller? I ditt skåp har du möjligen lite underkläder för ombyte och dina skor.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Det är möjligen olika för olika sjukhus, men det är tveksamt. Du får inte lämna sjukhusområdet. Men runt själva byggnaden finns ofta lite parker och gångstigar och om du är i dem har du tekniskt sätt inte lämnat området. Däremot får jag inte gå över gatan och besöka pizzerian som ligger där, men de levererar mat.

Men jag vet flera som tar sig en promenad vid lunchen eller som ibland, om dagen varit svår, tar sig en promenad runt byggnaden eller sätter sig på en bänk utanför huset. Men nej du får inte gå ut, hoppa i bilen och köra en sväng in till stan. Det brukar finnas inne-parker mellan byggnaderna som ofta används för fika och nu på sommaren brukar de sitta och sola och äta glass och annat där. Så det går att vara ute utan att lämna sjukhusområdet.

Om det är något som är sjukt är det att jag skall byta om på min tid, tid i omklädningsrummet är inte arbetstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in