• 1
  • 2
2025-07-02, 13:47
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Laptopen MacBook Air årsmodell 2017 blev varm av onlinespel (bilspel+EA games+bildmanipuleringsprogram) och behövde byta batteri, enligt servicerekommendationerna som pluppade upp på screenen i otid. Datorn skulle lämnas till den officiella Apple-reparatören, stod det, alltså Telia i korsningen Kungsgatan Sveavägen. Datorn lämnades in av mig. Jag skrev på papper. Datorn skickades till verkstaden i Flemingsberg. Därifrån skickades en offert på datorn, de skulle ha femsiffrigt belopp för batteribyte. Tio tusen. Nej tack sa jag. De skickade tillbaka datorn till Telia och dagen därpå tog jag tillbaka den, utan bytt batteri.

Då ville Teliabutiken ändå ha en femhunka. 500 kronor! För att de tittat på min macintosch. Då blev jag rätt olycklig. Med gråten i halsen drog jag Visa-kortet och sade en sista sarkasm:
Går det att dricksa?

Jag blir grinig bara jag tänker på det. Datorn är inte helt havererad men den slocknar utan sladden i. Och den blir varm av bilspel.

Antar att mitt lilla inlägg här kommer bemötas av kommentarer i stil med:
Imbecill, varför lämna in till butik? Varför inte byta själv? Har du tummen mitt i handen?
Ja! Jag är tekniskt okunnig och oförmögen att byta reservdelar, varför jag tänkte lämna över till proffsen, men de vill bara blåsa mig på pengar. Förstår ni hur hjälplös en oteknisk och ekonomiskt trängd människa är idag? Jag kan inte själv och ingen vill hjälpa mig utan att få min hela månadslön.

Om jag i mitt arbete bad en klient jag inte hjälpt om fem hundra skulle jag skämmas ihjäl. Skulle hellre skära mig med en kniv i ansiktet än lura Teliakunder på femhundringar. Men vi lever i en skamlös tid, och jag är skamfilad. Nu mår jag efter omständigheterna bra, men vill varna samhället, att om Teliabutiken på Kungsgatan/Sveavägen tillåts hållas kommer vi se fler terror- och vansinnesdåd. Ursäktar samtidigt ingen som tar till våld, men vill bara uppmärksamma allmänheten på att vi pissråttor kan komma att ge igen på de som gjort oss ont.
Börja sluta tro
Låta vansinnet gro
Jag vill sparka bakut
Göra nåt sjukt

Vad tycker ni, var det ett roligt sätt att bemöta dessa lurendrejare – att fråga om de tar dricks?
Vågar jag byta batteri själv utan proffshjälp eller får jag 800 volt i kroppen?
Citera
2025-07-02, 14:09
Medlem
DenverAirports avatar
Vore det inte bättre att kolla med Apple än Telia?
Varför behöver datorn undersökas för att ge offert på batteribyte?
Varför ville Telia ha 10 lax för att byta batteri?
Citera
2025-07-02, 14:19
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Tio tusen svenska kronor för ett jävla batteribyte? 😂
Citera
2025-07-02, 14:22
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Vågar jag byta batteri själv utan proffshjälp eller får jag 800 volt i kroppen?[/b]

Eftersom nätspänningen är 230/400V i normala fall så går det utmärkt. Det är som regel lägre spänning från laddaren.
Citera
2025-07-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Eftersom nätspänningen är 230/400V i normala fall så går det utmärkt. Det är som regel lägre spänning från laddaren.

Håller med att prislappen var i överkant. Får beställa batteri på webben och trä på strömbortstötande gummihandskar, när jag arbetar, som det anstår en elektriker. Gummit – sexarbetaren och elektrikerns bästa vän.
Citera
2025-07-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Vore det inte bättre att kolla med Apple än Telia?
Varför behöver datorn undersökas för att ge offert på batteribyte?
Varför ville Telia ha 10 lax för att byta batteri?

Det där är tre frågor som jag grubblat en del över de senaste dygnen. Det var Apple-datorn som sa att jag skulle gå till Teliabutiken, för att den var officiell legitimerad Apple-serviceställe, något i den stilen, stod det. Apple skickade mig dit. Och så var det prislappen. Jag kunde blivit ruinerad.
Citera
2025-07-02, 15:40
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan följa instruktioner på nätet, eller be någon händig göra det.

52 enkla steg, lika många till för att sätta ihop den!
https://www.ifixit.com/Guide/Retina+...acement/110039

Jag skulle aldrig göra det själv om jag inte var en van reparatör.
Citera
2025-07-02, 19:19
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du kan följa instruktioner på nätet, eller be någon händig göra det.

52 enkla steg, lika många till för att sätta ihop den!
https://www.ifixit.com/Guide/Retina+...acement/110039

Jag skulle aldrig göra det själv om jag inte var en van reparatör.

Fel modell. Ts har en MacBook Air, inte en MacBook. Air är betydligt lättare att byta batteri på. Fem enkla steg.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...acement/135927
Citera
2025-07-02, 19:25
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Håller med att prislappen var i överkant. Får beställa batteri på webben och trä på strömbortstötande gummihandskar, när jag arbetar, som det anstår en elektriker. Gummit – sexarbetaren och elektrikerns bästa vän.

Det är helt ofarligt att byta batteri själv, du har ju inte laddaren i datorn när du byter batteriet.
Citera
2025-07-02, 20:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Fel modell. Ts har en MacBook Air, inte en MacBook. Air är betydligt lättare att byta batteri på. Fem enkla steg.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...acement/135927
Hoppsan, läste slarvigt!
Citera
2025-07-03, 14:38
Medlem
Citat:
Laptopen MacBook Air årsmodell 2017 blev varm av onlinespel (bilspel+EA games+bildmanipuleringsprogram) och behövde byta batteri, enligt servicerekommendationerna som pluppade upp på screenen i otid. Datorn skulle lämnas till den officiella Apple-reparatören, stod det, alltså Telia i korsningen Kungsgatan Sveavägen. Datorn lämnades in av mig. Jag skrev på papper. Datorn skickades till verkstaden i Flemingsberg. Därifrån skickades en offert på datorn, de skulle ha femsiffrigt belopp för batteribyte. Tio tusen. Nej tack sa jag. De skickade tillbaka datorn till Telia och dagen därpå tog jag tillbaka den, utan bytt batteri.

Då ville Teliabutiken ändå ha en femhunka. 500 kronor! För att de tittat på min macintosch. Då blev jag rätt olycklig. Med gråten i halsen drog jag Visa-kortet och sade en sista sarkasm:
Går det att dricksa?

Jag blir grinig bara jag tänker på det. Datorn är inte helt havererad men den slocknar utan sladden i. Och den blir varm av bilspel.

Antar att mitt lilla inlägg här kommer bemötas av kommentarer i stil med:
Imbecill, varför lämna in till butik? Varför inte byta själv? Har du tummen mitt i handen?
Ja! Jag är tekniskt okunnig och oförmögen att byta reservdelar, varför jag tänkte lämna över till proffsen, men de vill bara blåsa mig på pengar. Förstår ni hur hjälplös en oteknisk och ekonomiskt trängd människa är idag? Jag kan inte själv och ingen vill hjälpa mig utan att få min hela månadslön.

Om jag i mitt arbete bad en klient jag inte hjälpt om fem hundra skulle jag skämmas ihjäl. Skulle hellre skära mig med en kniv i ansiktet än lura Teliakunder på femhundringar. Men vi lever i en skamlös tid, och jag är skamfilad. Nu mår jag efter omständigheterna bra, men vill varna samhället, att om Teliabutiken på Kungsgatan/Sveavägen tillåts hållas kommer vi se fler terror- och vansinnesdåd. Ursäktar samtidigt ingen som tar till våld, men vill bara uppmärksamma allmänheten på att vi pissråttor kan komma att ge igen på de som gjort oss ont.
Börja sluta tro
Låta vansinnet gro
Jag vill sparka bakut
Göra nåt sjukt

Vad tycker ni, var det ett roligt sätt att bemöta dessa lurendrejare – att fråga om de tar dricks?
Vågar jag byta batteri själv utan proffshjälp eller får jag 800 volt i kroppen?

Ärligt talat tvivlar jag (efter att ha kollat din historik av trådstarter….) på din story…

Men hur som helst, så kan man ju stilla undra varför du inte började med att kolla upp vad Apple har för pris på batteribyte på en 2017 MBA, för att ha en liten referens…

Kollar du på denna sida, och knappar in din MBA så har Apple ett prisförslag på 2095kr, detta ink batteri arbete test garantier etc. Och det enda du hade behövt var att boka en tid och ta en tur till Täby….
https://support.apple.com/sv-se/mac/repair
Citera
2025-07-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ärligt talat tvivlar jag (efter att ha kollat din historik av trådstarter….) på din story…

Men hur som helst, så kan man ju stilla undra varför du inte började med att kolla upp vad Apple har för pris på batteribyte på en 2017 MBA, för att ha en liten referens…

Kollar du på denna sida, och knappar in din MBA så har Apple ett prisförslag på 2095kr, detta ink batteri arbete test garantier etc. Och det enda du hade behövt var att boka en tid och ta en tur till Täby….
https://support.apple.com/sv-se/mac/repair

Tack för sjyssta hyperlänkar. Förorten har en helt annan prisbild. Medger att jag ibland skarvar på mina stories för att få fram en litterär poäng. Ibland hämtar jag mina scenarion fritt ur fantasin, men det tjänar ett syfte – att få kontakt och bryta min egen isolering.
Senast redigerad av sanningenskrigare2 2025-07-03 kl. 15:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in