• 1
  • 2
2025-07-20, 22:44
Medlem
GreatKingRat76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Vore det inte bättre att kolla med Apple än Telia?
Varför behöver datorn undersökas för att ge offert på batteribyte?
Varför ville Telia ha 10 lax för att byta batteri?

Om Telias verkstad är Apple-certifierad kan det vara så att Apple hänvisade till dem för att de var närmare.
Man undersöker alltid en dator som lämnas in för att säkerställa att det inte är fler fel på den, annars kanske man, i detta fall, byter batteriet och sedan visar det sig vara en annan anledning till att datorn strular.
Det låter som att de kan ha hittat något annat fel, men utan att se deras kostnadsförslag är det svårt att säga, det borde ha stått i kostnadsförslaget.
Citera
2025-07-21, 12:54
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du kan följa instruktioner på nätet, eller be någon händig göra det.

52 enkla steg, lika många till för att sätta ihop den!
https://www.ifixit.com/Guide/Retina+...acement/110039

Jag skulle aldrig göra det själv om jag inte var en van reparatör.

Det finns även en massa instruktionsvideos på nätet, t.ex. YouTube.

Laptopbatterier har bevisat begränsad livslängd.
Dom som gör och säljer apparater som det är så krångligt att byta
batterier i behöver väldigt kraftiga pungsparkar.

Det verkar finnas byt-batteri-själv-kit för tresiffriga priser.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-07-21 kl. 12:57.
Citera
2025-07-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Det finns även en massa instruktionsvideos på nätet, t.ex. YouTube.

Laptopbatterier har bevisat begränsad livslängd.
Dom som gör och säljer apparater som det är så krångligt att byta
batterier i behöver väldigt kraftiga pungsparkar.

Det verkar finnas byt-batteri-själv-kit för tresiffriga priser.

Håller med så väl.
En av mina kunder hade en HP konsumentmodell där batteriet pajat. Ingen batterilucka iofs. men 600 kr för ett originalbatteri och tio minuter med skruvmejsel - bort med bottenlocket och sen tre skruvar till och en kopplingssladd - var allt det tog!

Många MacBook air modeller ska om jag ha förstått det rätt vara nästan lika enkla.

10 000+ ? Nej, det låter ingenstans rimligt.
Telias butiker och inlämningsservice har alltid varit något av en blåsning i min erfarenhet. Minns redan för över 20 år sedan (usch vad man börjar bli till åren) att de skulle ha 3-4 ggr för reparationsarbeten och service gentemot vad som var normalt på marknaden. Bläckpatroner, möss och andra enkla kontorsattiraljer såldes för dubbla priset eller över jämfört med OnOff/Expert och liknande ställen. Så tyvärr inget nytt under solen.
Citera
2025-08-01, 09:12
Medlem
Låter som typiskt telia-grejs, brukar alltid lägga på massa extra skit när man egentligen bara vill ha ett nytt batteri

Citat:
Ursprungligen postat av GreatKingRat76
Om Telias verkstad är Apple-certifierad kan det vara så att Apple hänvisade till dem för att de var närmare.
Man undersöker alltid en dator som lämnas in för att säkerställa att det inte är fler fel på den, annars kanske man, i detta fall, byter batteriet och sedan visar det sig vara en annan anledning till att datorn strular.
Det låter som att de kan ha hittat något annat fel, men utan att se deras kostnadsförslag är det svårt att säga, det borde ha stått i kostnadsförslaget.
Citera
2025-08-01, 14:30
Medlem
Kalaskula544s avatar
Vadå?

Satt du och spelade och från ingenstans blåstes laptopens batteri upp som en ballong?

Eller tappade batteriet 99% av dess kapacitet?
Citera
2025-08-08, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Laptopen MacBook Air årsmodell 2017 blev varm av onlinespel (bilspel+EA games+bildmanipuleringsprogram) och behövde byta batteri, enligt servicerekommendationerna som pluppade upp på screenen i otid. Datorn skulle lämnas till den officiella Apple-reparatören, stod det, alltså Telia i korsningen Kungsgatan Sveavägen. Datorn lämnades in av mig. Jag skrev på papper. Datorn skickades till verkstaden i Flemingsberg. Därifrån skickades en offert på datorn, de skulle ha femsiffrigt belopp för batteribyte. Tio tusen. Nej tack sa jag. De skickade tillbaka datorn till Telia och dagen därpå tog jag tillbaka den, utan bytt batteri.

Då ville Teliabutiken ändå ha en femhunka. 500 kronor! För att de tittat på min macintosch. Då blev jag rätt olycklig. Med gråten i halsen drog jag Visa-kortet och sade en sista sarkasm:
Går det att dricksa?

Jag blir grinig bara jag tänker på det. Datorn är inte helt havererad men den slocknar utan sladden i. Och den blir varm av bilspel.

Antar att mitt lilla inlägg här kommer bemötas av kommentarer i stil med:
Imbecill, varför lämna in till butik? Varför inte byta själv? Har du tummen mitt i handen?
Ja! Jag är tekniskt okunnig och oförmögen att byta reservdelar, varför jag tänkte lämna över till proffsen, men de vill bara blåsa mig på pengar. Förstår ni hur hjälplös en oteknisk och ekonomiskt trängd människa är idag? Jag kan inte själv och ingen vill hjälpa mig utan att få min hela månadslön.

Om jag i mitt arbete bad en klient jag inte hjälpt om fem hundra skulle jag skämmas ihjäl. Skulle hellre skära mig med en kniv i ansiktet än lura Teliakunder på femhundringar. Men vi lever i en skamlös tid, och jag är skamfilad. Nu mår jag efter omständigheterna bra, men vill varna samhället, att om Teliabutiken på Kungsgatan/Sveavägen tillåts hållas kommer vi se fler terror- och vansinnesdåd. Ursäktar samtidigt ingen som tar till våld, men vill bara uppmärksamma allmänheten på att vi pissråttor kan komma att ge igen på de som gjort oss ont.
Börja sluta tro
Låta vansinnet gro
Jag vill sparka bakut
Göra nåt sjukt

Vad tycker ni, var det ett roligt sätt att bemöta dessa lurendrejare – att fråga om de tar dricks?
Vågar jag byta batteri själv utan proffshjälp eller får jag 800 volt i kroppen?

Du jag hade en likadan som jag då fick direktiv om att åka tilll Apple-butiken i Uppsala precis innan dom skulle lägga ner. Jag åkte dit och när jag kom tilllbaka tilll butiken skulle dom precis stänga ner där, jag fick det gratis. samma dator, samma modell.
Citera
2025-10-02, 21:15
Avstängd
funplacess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Laptopen MacBook Air årsmodell 2017 blev varm av onlinespel (bilspel+EA games+bildmanipuleringsprogram) och behövde byta batteri, enligt servicerekommendationerna som pluppade upp på screenen i otid. Datorn skulle lämnas till den officiella Apple-reparatören, stod det, alltså Telia i korsningen Kungsgatan Sveavägen. Datorn lämnades in av mig. Jag skrev på papper. Datorn skickades till verkstaden i Flemingsberg. Därifrån skickades en offert på datorn, de skulle ha femsiffrigt belopp för batteribyte. Tio tusen. Nej tack sa jag. De skickade tillbaka datorn till Telia och dagen därpå tog jag tillbaka den, utan bytt batteri.

Då ville Teliabutiken ändå ha en femhunka. 500 kronor! För att de tittat på min macintosch. Då blev jag rätt olycklig. Med gråten i halsen drog jag Visa-kortet och sade en sista sarkasm:
Går det att dricksa?

Jag blir grinig bara jag tänker på det. Datorn är inte helt havererad men den slocknar utan sladden i. Och den blir varm av bilspel.

Antar att mitt lilla inlägg här kommer bemötas av kommentarer i stil med:
Imbecill, varför lämna in till butik? Varför inte byta själv? Har du tummen mitt i handen?
Ja! Jag är tekniskt okunnig och oförmögen att byta reservdelar, varför jag tänkte lämna över till proffsen, men de vill bara blåsa mig på pengar. Förstår ni hur hjälplös en oteknisk och ekonomiskt trängd människa är idag? Jag kan inte själv och ingen vill hjälpa mig utan att få min hela månadslön.

Om jag i mitt arbete bad en klient jag inte hjälpt om fem hundra skulle jag skämmas ihjäl. Skulle hellre skära mig med en kniv i ansiktet än lura Teliakunder på femhundringar. Men vi lever i en skamlös tid, och jag är skamfilad. Nu mår jag efter omständigheterna bra, men vill varna samhället, att om Teliabutiken på Kungsgatan/Sveavägen tillåts hållas kommer vi se fler terror- och vansinnesdåd. Ursäktar samtidigt ingen som tar till våld, men vill bara uppmärksamma allmänheten på att vi pissråttor kan komma att ge igen på de som gjort oss ont.
Börja sluta tro
Låta vansinnet gro
Jag vill sparka bakut
Göra nåt sjukt

Vad tycker ni, var det ett roligt sätt att bemöta dessa lurendrejare – att fråga om de tar dricks?
Vågar jag byta batteri själv utan proffshjälp eller får jag 800 volt i kroppen?

Apples officiella pris för batteribyte på en MacBook Air 2017 är cirka 2095 kr, inklusive nytt batteri, arbete, test och garanti. Du kan kolla det direkt på Apples sida: https://support.apple.com/sv-se/mac/repair

Vill du göra det själv är det mycket enklare på en MacBook Air än på en Pro. Processen kräver bara några skruvar. Här är en steg-för-steg-guide med bilder: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...acement/135927

Nej, du får inte “800 volt” i kroppen från batteriet — spänningen i en laptop är låg. Den verkliga risken är att skada kontakter eller böja batteriet. Är du försiktig och använder rätt skruvmejselsats går det absolut att byta själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in