• 1
  • 2
2025-07-20, 22:44
Medlem
GreatKingRat76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Vore det inte bttre att kolla med Apple n Telia?
Varfr behver datorn underskas fr att ge offert p batteribyte?
Varfr ville Telia ha 10 lax fr att byta batteri?

Om Telias verkstad r Apple-certifierad kan det vara s att Apple hnvisade till dem fr att de var nrmare.
Man undersker alltid en dator som lmnas in fr att skerstlla att det inte r fler fel p den, annars kanske man, i detta fall, byter batteriet och sedan visar det sig vara en annan anledning till att datorn strular.
Det lter som att de kan ha hittat ngot annat fel, men utan att se deras kostnadsfrslag r det svrt att sga, det borde ha sttt i kostnadsfrslaget.
Citera
2025-07-21, 12:54
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du kan flja instruktioner p ntet, eller be ngon hndig gra det.

52 enkla steg, lika mnga till fr att stta ihop den!
https://www.ifixit.com/Guide/Retina+...acement/110039

Jag skulle aldrig gra det sjlv om jag inte var en van reparatr.

Det finns ven en massa instruktionsvideos p ntet, t.ex. YouTube.

Laptopbatterier har bevisat begrnsad livslngd.
Dom som gr och sljer apparater som det r s krngligt att byta
batterier i behver vldigt kraftiga pungsparkar.

Det verkar finnas byt-batteri-sjlv-kit fr tresiffriga priser.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-07-21 kl. 12:57.
Citera
2025-07-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Det finns ven en massa instruktionsvideos p ntet, t.ex. YouTube.

Laptopbatterier har bevisat begrnsad livslngd.
Dom som gr och sljer apparater som det r s krngligt att byta
batterier i behver vldigt kraftiga pungsparkar.

Det verkar finnas byt-batteri-sjlv-kit fr tresiffriga priser.

Hller med s vl.
En av mina kunder hade en HP konsumentmodell dr batteriet pajat. Ingen batterilucka iofs. men 600 kr fr ett originalbatteri och tio minuter med skruvmejsel - bort med bottenlocket och sen tre skruvar till och en kopplingssladd - var allt det tog!

Mnga MacBook air modeller ska om jag ha frsttt det rtt vara nstan lika enkla.

10 000+ ? Nej, det lter ingenstans rimligt.
Telias butiker och inlmningsservice har alltid varit ngot av en blsning i min erfarenhet. Minns redan fr ver 20 r sedan (usch vad man brjar bli till ren) att de skulle ha 3-4 ggr fr reparationsarbeten och service gentemot vad som var normalt p marknaden. Blckpatroner, mss och andra enkla kontorsattiraljer sldes fr dubbla priset eller ver jmfrt med OnOff/Expert och liknande stllen. S tyvrr inget nytt under solen.
Citera
2025-08-01, 09:12
Medlem
Lter som typiskt telia-grejs, brukar alltid lgga p massa extra skit nr man egentligen bara vill ha ett nytt batteri

Citat:
Ursprungligen postat av GreatKingRat76
Om Telias verkstad r Apple-certifierad kan det vara s att Apple hnvisade till dem fr att de var nrmare.
Man undersker alltid en dator som lmnas in fr att skerstlla att det inte r fler fel p den, annars kanske man, i detta fall, byter batteriet och sedan visar det sig vara en annan anledning till att datorn strular.
Det lter som att de kan ha hittat ngot annat fel, men utan att se deras kostnadsfrslag r det svrt att sga, det borde ha sttt i kostnadsfrslaget.
Citera
2025-08-01, 14:30
Medlem
Kalaskula544s avatar
Vad?

Satt du och spelade och frn ingenstans blstes laptopens batteri upp som en ballong?

Eller tappade batteriet 99% av dess kapacitet?
Citera
2025-08-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Laptopen MacBook Air rsmodell 2017 blev varm av onlinespel (bilspel+EA games+bildmanipuleringsprogram) och behvde byta batteri, enligt servicerekommendationerna som pluppade upp p screenen i otid. Datorn skulle lmnas till den officiella Apple-reparatren, stod det, allts Telia i korsningen Kungsgatan Sveavgen. Datorn lmnades in av mig. Jag skrev p papper. Datorn skickades till verkstaden i Flemingsberg. Drifrn skickades en offert p datorn, de skulle ha femsiffrigt belopp fr batteribyte. Tio tusen. Nej tack sa jag. De skickade tillbaka datorn till Telia och dagen drp tog jag tillbaka den, utan bytt batteri.

D ville Teliabutiken nd ha en femhunka. 500 kronor! Fr att de tittat p min macintosch. D blev jag rtt olycklig. Med grten i halsen drog jag Visa-kortet och sade en sista sarkasm:
Gr det att dricksa?

Jag blir grinig bara jag tnker p det. Datorn r inte helt havererad men den slocknar utan sladden i. Och den blir varm av bilspel.

Antar att mitt lilla inlgg hr kommer bemtas av kommentarer i stil med:
Imbecill, varfr lmna in till butik? Varfr inte byta sjlv? Har du tummen mitt i handen?
Ja! Jag r tekniskt okunnig och ofrmgen att byta reservdelar, varfr jag tnkte lmna ver till proffsen, men de vill bara blsa mig p pengar. Frstr ni hur hjlpls en oteknisk och ekonomiskt trngd mnniska r idag? Jag kan inte sjlv och ingen vill hjlpa mig utan att f min hela mnadsln.

Om jag i mitt arbete bad en klient jag inte hjlpt om fem hundra skulle jag skmmas ihjl. Skulle hellre skra mig med en kniv i ansiktet n lura Teliakunder p femhundringar. Men vi lever i en skamls tid, och jag r skamfilad. Nu mr jag efter omstndigheterna bra, men vill varna samhllet, att om Teliabutiken p Kungsgatan/Sveavgen tillts hllas kommer vi se fler terror- och vansinnesdd. Ursktar samtidigt ingen som tar till vld, men vill bara uppmrksamma allmnheten p att vi pissrttor kan komma att ge igen p de som gjort oss ont.
Brja sluta tro
Lta vansinnet gro
Jag vill sparka bakut
Gra nt sjukt

Vad tycker ni, var det ett roligt stt att bemta dessa lurendrejare att frga om de tar dricks?
Vgar jag byta batteri sjlv utan proffshjlp eller fr jag 800 volt i kroppen?

Du jag hade en likadan som jag d fick direktiv om att ka tilll Apple-butiken i Uppsala precis innan dom skulle lgga ner. Jag kte dit och nr jag kom tilllbaka tilll butiken skulle dom precis stnga ner dr, jag fick det gratis. samma dator, samma modell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in