2025-07-06, 05:29
Medlem
zombie-nations avatar
Tror att personliga och kortsiktiga problem slår hårdare än världsproblem. Den nya generationen är väldigt försiktig dessutom.

Förr fanns billiga bostäder, på riktigt. Har man inte ett välbetalt jobb så går halva inkomsten för 2 vuxna till hyran om de inte vill bo med barn i en etta. Förr så visste man att man hade råd att bo, då var det inte så farligt med det andra, man gav varandra använda kläder till barnen, bytte leksaker och serietidningar. Ibland fick man mat från sina föräldrar som hade villa och odlade, något som inte är så vanligt plus att villatomter blivit minimala. Basmat som mjölk, bröd och potatis var väldigt billig även om den andra maten var dyr.

Folk kände att det ordnar sig, om de blev gravida. Sedan vill man ju ge barnet mer än man själv hade och zoomers kommer bli den första generationen som ger mycket mindre än de hade själva.
Citera
2025-07-06, 06:48
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Säg mig vad som är lockande med bajsblöjor, skrik, gnäll, gråt, mindre pengar i plånkan, sömnbrist och tidsbrist? För att fanskapet sedan ska byta bort namnet man gav den, läsa flumkurser på universitetet i 3000 år och ändå inte hälsa på ålderdomshemmet man sedan sitter på?

Att skaffa barn är det närmsta odödlighet man som människa kan uppnå.
Nog fan är jag fåfäng nog för att tro att mina gener ska överleva så gott det går.

On topic:
Jag respekterar folks val att inte skaffa barn, absolut.
Men att hela tiden läsa och höra "när världen är som den är" och liknande domedagsuttryck gör mig förbannad.

Dels för att jag alltid undrar när, i människans historia, har det varit bättre att skaffa barn?
I sverige var det kanske optimalt mellan 1950-1960? Fan vet jag.

Dels för att det är rätt respektlöst mot våra förfäder, dom hade det bra mycket värre och hade nog, även om dom kunnat, inte valt bort barn för att någon tönt på andra sidan Atlanten heilade i direktsändning eller för att det är krig flera tusen kilometer bort.

Visst, skaffa inte barn. Men skyll förfan inte på "världsläget". Säg som det är, du vill med största sannolikhet ha ett smärtfritt och bekvämt liv.
Senast redigerad av Byxfucker 2025-07-06 kl. 07:04.
Citera
2025-07-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Säg mig vad som är lockande med bajsblöjor, skrik, gnäll, gråt, mindre pengar i plånkan, sömnbrist och tidsbrist? För att fanskapet sedan ska byta bort namnet man gav den, läsa flumkurser på universitetet i 3000 år och ändå inte hälsa på ålderdomshemmet man sedan sitter på?

Om du har värdelös arvsmassa eller är en elak förälder så visst, ditt barn blir kanske en jobbig jävel som inte bryr sig om dig då.

Men de jag känner som är äldre och har barn har en bra relation med sina barn och ännu bättre tillochmed med barnbarnen.

Tråkigt vore det att vara en ensam surgubbe utan något barnbarn att ta med på fisket.
Citera
2025-07-06, 08:40
Svenska folket är ett extremt propagandautsatt folk. Troligtvis på nivå med DDR / Sovjet. Lägg till en konformistisk kultur och du har ett folk som kan hjärntvättas på en eftermiddag med vad som helst. Ja typ att klimatförändringar är vårt största problem eller att importera analfabeter gör Sverige rikare. Svenskar tror på vad som helst om det kommer från SVT eller TV4. Eliten skrattar nog gott åt hur de kan lura i svensken vad som helst.
Citera
2025-07-06, 10:06
Avstängd
Nolivesmatter25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror att personliga och kortsiktiga problem slår hårdare än världsproblem. Den nya generationen är väldigt försiktig dessutom.

Förr fanns billiga bostäder, på riktigt. Har man inte ett välbetalt jobb så går halva inkomsten för 2 vuxna till hyran om de inte vill bo med barn i en etta. Förr så visste man att man hade råd att bo, då var det inte så farligt med det andra, man gav varandra använda kläder till barnen, bytte leksaker och serietidningar. Ibland fick man mat från sina föräldrar som hade villa och odlade, något som inte är så vanligt plus att villatomter blivit minimala. Basmat som mjölk, bröd och potatis var väldigt billig även om den andra maten var dyr.

Folk kände att det ordnar sig, om de blev gravida. Sedan vill man ju ge barnet mer än man själv hade och zoomers kommer bli den första generationen som ger mycket mindre än de hade själva.

Fler och fler inser att livet nästan bara är lidande, men det stämmer att det fanns billiga bostäder förr. Min morfar var övre medelklass när han dog, men som ung var han lagerarbetare. Ändå hade han råd med en helt ny bostadsrätt med tre rum och kök nästan mitt i stan, visserligen bara en mellanstor stad, men ändå. Idag måste tre heltidsarbetande knegare dela på en nybyggd bostadsrätt i den storleken. Jag vet tre personer som arbetar på Willys i samma stad idag som levde så för ett par år sedan.

Jag googlade lite och kom fram till att månadsavgiften relativt inflation, löner etc är mer än dubbelt så hög idag som för 80 år sedan, när morfar var ung.
Senast redigerad av Nolivesmatter25 2025-07-06 kl. 10:11.
Citera
2025-07-06, 11:33
Avstängd
Nolivesmatter25s avatar
Why Do Parents Ignore the Suffering They Created? | Antinatalist View

En av de bästa antinatalisterna på YouTube.
Citera
2025-07-06, 11:35
Medlem
Jag vill inte ha barn för jag vill ha råd med juste bil + det viktigaste

ha råd att byta fru några gånger i mitt liv o varje gång till yngre än de förra
Citera
2025-07-06, 16:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolivesmatter25
Fler och fler inser att livet nästan bara är lidande, men det stämmer att det fanns billiga bostäder förr.

Tror att folk som upplevt lidande, t ex spanska sjukan, var väl medvetna.

När jag var barn, i en ganska liten stad, var insatsen till vår lägenhet 500 kr. Helt sjukt.
Citera
2025-07-06, 19:35
Avstängd
Nolivesmatter25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror att folk som upplevt lidande, t ex spanska sjukan, var väl medvetna.

När jag var barn, i en ganska liten stad, var insatsen till vår lägenhet 500 kr. Helt sjukt.

Mina föräldrar sålde en för ungefär 50000, men det var i slutet av 1970-talet. Idag skulle precis samma lägenhet kosta 1 miljon.
Citera
2025-07-06, 20:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Mina föräldrar sålde en för ungefär 50000, men det var i slutet av 1970-talet. Idag skulle precis samma lägenhet kosta 1 miljon.

Bostadspriserna är absurda. Min mor köpte sin lägenhet faktisk inte mer än 15 år sedan, 8000, fick 300 000 när hon sålde för fem år sedan.
Citera
2025-07-06, 21:03
Medlem
Ber om ursäkt, vi som har gjort bostadskarriär där vi köpte våra bostäder för 150.000 kr - 300.000 kr och sedan sålde för 5-6 miljoner har såklart gjort livet lite sämre för alla unga som ska skaffa barn.

Men sånt är livet, man roffar åt sig så mycket som möjligt utan minsta hänsyn till att samhället ska fungera även för barnbarnen.
Citera
2025-07-06, 21:15
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Jag googlade lite och kom fram till att månadsavgiften relativt inflation, löner etc är mer än dubbelt så hög idag som för 80 år sedan, när morfar var ung.

Detta är häpnadsväckande om det är sant. Jag misstror dig inte men det kan ju ha skett nåt fel nånstans. Min egen känsla är också att vår välfärd idag är lite av en chimär. Det var faktiskt bättre förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in