• 1
  • 2
2025-07-01, 17:16
Medlem
En kvinna i 50-årsåldern har dött efter en krock på länsväg 160 i Stenungsund. Anhöriga är underrättade.

Det var strax efter klockan 13.30 på tisdagen som polis och räddningstjänst larmades till en krock på länsväg 160 i höjd med Strandnorum i Stenungsund. Olyckan uppges ha orsakats av att en av bilarna kom över i fel färdriktning.

Föraren i den andra bilen var en kvinna i 80-årsåldern som klarade sig utan allvarliga skador, men fick föras till sjukhus för kontroll.

Olyckan utreds som grov vårdslöshet i trafik samt vållande till annans död.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-i-stenungsund

Vad kan ha hänt?
Citera
2025-07-01, 17:17
Medlem
Gm 80åringen?

Otippat att hon överlevde, säkrare bil?
Tyvärr brukar den skyldiga överleva av nån konstig anledning
Citera
2025-07-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Gm 80åringen?

Otippat att hon överlevde, säkrare bil?
Tyvärr brukar den skyldiga överleva av nån konstig anledning

Såg ut som hon körde en Toyota, vad jag vet en väldigt säker bil. Tragiskt men denna sträckan verkar vara olycksdrabbad.
Citera
2025-07-01, 17:31
Medlem
Vem av dem körde vänstertrafik/mot trafiken?
Citera
2025-07-01, 18:14
Medlem
Otroligt långa köer. Jag kom precis efter.

Tragiskt gissar att 80 åringen försökte köra om. Det är 70 km/h där.
Citera
2025-07-01, 21:28
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Fy fan kvinnor i bil tamefan livsfarligt
Citera
2025-07-01, 21:29
Medlem
Kan lika gärna vara att det var en geting i bilen eller 80-åringen fick nåt kroppsligt symtom och snurrade till ratten vid fel tillfälle. Eller krafsade efter en mobil i flykten och tappade kontrollen.

Jag levde i ångest sista åren svärmor körde bil. Det var helt galet men i detta landet är det nämligen omöjligt att få myndigheter att kalla en gamling som inte ser nåt till en synkontroll.
Spelar ingen roll om man ringer vården, Transportstyrelsen, soc eller polisen, ingen gör nåt åt saken. Och inte lyssnade hon på oss heller.
Citera
2025-07-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Fy fan kvinnor i bil tamefan livsfarligt

Nja, så är det ju inte i alla fall.

I alla länder jag har läst statistik från är forskningen enig om att kvinnor kör säkrare än män.
ChatGPT som läser lite mer material fort börjar sitt svar idag så här:

"Det finns ingen trovärdig forskning som kommer fram till att män är säkrare bilförare än kvinnor — tvärtom pekar en stor mängd studier och statistik på att kvinnor kör säkrare och orsakar färre olyckor."

Spridda exempel:

En studie från Carnegie Mellon visade att män har 77 % högre risk att dö i bilolyckor, trots att man räknat in körsträcka och andra faktorer.

I Ryssland visar en studie av domstolsärenden (2010–2022) att män är 3 gånger mer benägna än kvinnor att begå trafikbrott och orsaka olyckor, även normaliserat efter antal förare.

I Spanien hade 60 % av kvinnorna aldrig fått någon trafikförseelse medan män var 3–4 gånger vanligare vid dödsolyckor.

Sverige (2018): nästan 5 gånger fler manliga än kvinnliga förare omkom i trafikolyckor, även när man räknar körsträcka – där siffran borde varit 80 % mer, inte nästan 400 %.

Och så vidare...
Citera
2025-07-01, 21:43
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Nja, så är det ju inte i alla fall.

I alla länder jag har läst statistik från är forskningen enig om att kvinnor kör säkrare än män.
ChatGPT som läser lite mer material fort börjar sitt svar idag så här:

"Det finns ingen trovärdig forskning som kommer fram till att män är säkrare bilförare än kvinnor — tvärtom pekar en stor mängd studier och statistik på att kvinnor kör säkrare och orsakar färre olyckor."

Spridda exempel:

En studie från Carnegie Mellon visade att män har 77 % högre risk att dö i bilolyckor, trots att man räknat in körsträcka och andra faktorer.

I Ryssland visar en studie av domstolsärenden (2010–2022) att män är 3 gånger mer benägna än kvinnor att begå trafikbrott och orsaka olyckor, även normaliserat efter antal förare.

I Spanien hade 60 % av kvinnorna aldrig fått någon trafikförseelse medan män var 3–4 gånger vanligare vid dödsolyckor.

Sverige (2018): nästan 5 gånger fler manliga än kvinnliga förare omkom i trafikolyckor, även när man räknar körsträcka – där siffran borde varit 80 % mer, inte nästan 400 %.

Och så vidare...
Detta var både en pensionär på 80 år och en kvinna. Allt talar mot denna kvinna - kvinnor ska inte köra bil. Äldre kvinnor ska absolut inte köra bil.
Citera
2025-07-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Detta var både en pensionär på 80 år och en kvinna. Allt talar mot denna kvinna - kvinnor ska inte köra bil. Äldre kvinnor ska absolut inte köra bil.

Gamlingar bör nog inte köra bil om de inte har sina sinnen och förståndsgåvor i behåll, kan vi enas om.
Citera
2025-07-02, 00:52
Medlem
Någon som vet vem dödsoffret är?
Citera
2025-07-02, 06:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Gamlingar bör nog inte köra bil om de inte har sina sinnen och förståndsgåvor i behåll, kan vi enas om.
Borde nog gälla alla åldrar.
Kan garantera att jag kör bättre än en hel del yngre med bilar som varken har fungerande blinkers eller backspeglar och ligger på tok för närma framförvarande fordon samt gärna pillar på mobilen när de kör bil.

Jag 65+ och prickfritt och håller bra trafikrytm. Bilen har fungerande blinkers som alltid används där man ska använda den och 3 fullt fungerande backspeglar. Det händer rätt ofta jag kommer ikapp en bil ute på vägarna som håller 15-20 km/h lägre än den hastighet man bör ha och när man kör om så är det på tok för ofta någon yngre tjej som sitter och pillar på en jävla mobil under körningen.

Hur har du det själv?
Gissar att du gärna pillar på mobilen när du kör bil.
Kan vi enas om att du bör åka buss med den inställningen du har.
Senast redigerad av Sunimod 2025-07-02 kl. 06:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in