• 4
  • 5
2025-07-02, 22:04
Hahaha jävla sopa till elev, henne vill jag inte möta i trafiken så hoppas inte hon får fortsätta.
Citera
2025-07-02, 22:36
Medlem
Gefjons avatar
Jag körde halkbana på 90-talet.
Även då var körskoleläraren med på walkie-talkie.

Jag fick muntlig varning för jag körde för fort på första försöket.
Efter det lugnade jag ner mig och klarade det galant, även "älg-manövern".

Hade flera elever med mig i bilen som turades om att köra bilen...
Men alla elever (4) satt alltid kvar i bilen oavsett om man gjort sitt körprov eller inte beträffande "halkan".

Man måste vara riktigt kass för att inte klara halkan för B-kort.
Efter det så har jag även klarat halkkörning för lastbil...
Citera
2025-07-03, 01:36
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Var du tvungen att köra halkbana redan på 70talet,menar du?
Jag tog körkort på 80talet, behövde aldrig köra någon halkbana, hade aldrig hört talas om sådant prov då ens.

Låter intressant då det blev obligatorisk att genomföra Halkkörningen som den kallades då redan 1975 och du tog ditt körkort på 80-talet måste det ha passerat minst 5år eller mer sedan införandet.
Kanske är det minnet som sviker.
Citera
2025-07-03, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sar.Kast
Låter intressant då det blev obligatorisk att genomföra Halkkörningen som den kallades då redan 1975 och du tog ditt körkort på 80-talet måste det ha passerat minst 5år eller mer sedan införandet.
Kanske är det minnet som sviker.
Nää, jag har aldrig utfört någon halkkörning när jag på 80talet tog mitt körkort, det är jag 100% på.
Svaret är nog som någon förklarar i inlägg nr49 här över.
Att det till att börja med enbart genomfördes halkkörningar i städer där det fanns en halkbana i närheten.
Troligen fanns det ingen halkbana i närheten här.
Citera
2025-07-03, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Nää, jag har aldrig utfört någon halkkörning när jag på 80talet tog mitt körkort, det är jag 100% på.
Svaret är nog som någon förklarar i inlägg nr49 här över.
Att det till att börja med enbart genomfördes halkkörningar i städer där det fanns en halkbana i närheten.
Troligen fanns det ingen halkbana i närheten här.

Ja delvis avstånden men tror även hänsyn togs till klimatzon, 1985 fick Västerbotten sin första halkbana men dom från lappland tex behövde inte göra halkbana 1990 iaf. Jag körde privat 1986 med min egen bil och min morbrors fru åkte med/va min handledare den dagen och skötte komradion, förr räckte de att man haft körkort minst 5 år och fyllt 24 för att få vara handledare. Så lätt att få många mil bakom ratten på den tiden.
Citera
2025-07-03, 11:56
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja delvis avstånden men tror även hänsyn togs till klimatzon, 1985 fick Västerbotten sin första halkbana men dom från lappland tex behövde inte göra halkbana 1990 iaf. Jag körde privat 1986 med min egen bil och min morbrors fru åkte med/va min handledare den dagen och skötte komradion, förr räckte de att man haft körkort minst 5 år och fyllt 24 för att få vara handledare. Så lätt att få många mil bakom ratten på den tiden.

Du har säkert rätt att det togs hänsyn till långa avstånd till övningsplatser. Förr räckte t.o.m 21år/k.k 3år.
Det var tider det när man slapp dom j..,ä handledartillstånden.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in