2025-07-02, 11:08
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Polisen utreder händelsen och har tagit olycksbilen i beslag för att undersöka om det finns något tekniskt fel. Ingen är delgiven misstanke om brott och det finns ingen brottsrubricering, uppger presstjänsten vid polisregion Öst.

Så allt hänger på om det var ett tekniskt fel. Antingen fick föraren panik av något slag och höll foten på gasen eller så var det fel på bilen så den gasade av sig själv. Kanske blir en olycka oavsett utfall? Känns orimligt att föraren skulle gjort det med vilja med sitt eget liv som insats.

Reagerade dock på:
Citat:
Hon satt i passagerarsätet, en annan körskoleelev tog plats bakom ratten och instruktören fanns med via en walkie talkie.

Det är alltså INTE en bil med dubbla kontroller där instruktören sitter bredvid och kan avstyra med sina egna reglage? Dom är bara med på radio? Låter helt sinnes i min öron. Många blir sjukt stressade av dessa körningar även om risktvåan bara är en "upplevelse" man ska ha och kan egentligen inte misslyckas. Stressade individer utan någon lugn ansvarig vuxen bredvid kan bli helt blanka i sinnet. För inte tala om folk med svårt för språket som användaren ovan pratar om. Tänk att få instruktioner på ett språk man knappt behärskar via radio..
Citera
2025-07-02, 11:39
Medlem
Alplandskaps avatar
Händer faktiskt ganska ofta på risktvåan. Tvärniten, någon trampar på gasen istället för bromsen. 99,99 % av alla som gör det släpper dock gasen relativt omedelbart.

Här måste den ha hängt sig (omöjligt). Kanske en raketforskare vid spakarna?
Citera
2025-07-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nja, på inhägnat område behöver inte läraren vara med. Ivf var det så på 70-talet. Då var det kraftig vattenplaning på den tiden. Men då fick man inte ha med någon annan elev i bilen. Förmodligen just om det skulle hända något. Körde själv på Ring Knutstorp och vi fick även ta något varv på banan efteråt. Vi blev instruerade före hur vi skulle köra och göra. Körläraren sa att det var som att åka karusell att vara passagerare till vi fick koll på bilen.

Ja, föraren här måste ha tryckt på gasen istället. En klassiker i sammanhanget skenande bil!
Var du tvungen att köra halkbana redan på 70talet,menar du?
Jag tog körkort på 80talet, behövde aldrig köra någon halkbana, hade aldrig hört talas om sådant prov då ens.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-02 kl. 13:00.
Citera
2025-07-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
En bil körde ut från en övningskörningsbana och rätt ut på E20 vid Åkers styckebruk i Strängnäs i lördags. 29-åriga Fulla Rachid från Stockholm satt i passagerarsätet och vårdas nu på sjukhus för en spricka i ländryggen.

– Jag skrek för mitt liv, berättar hon.

Fulla var på motorbanan för att göra den så kallade ”risktvåan”, en obligatorisk del av körkortsutbildningen där elever får träna på att hantera riskfyllda situationer, bland annat på halt underlag.

Hon satt i passagerarsätet, en annan körskoleelev tog plats bakom ratten och instruktören fanns med via en walkie talkie. Eleverna hade enligt Fulla instruerats att köra i 50 km/t och bromsa in efter det att bilen passerat koner som stod uppställda på halkbanan.

Men i stället för att sänka hastigheten hände det motsatta när de var inne på fjärde och sista varvet. Bilen for ut från övningsbanan, igenom staketet som hägnar in banan, över ett dike och ut på E20. Bilen körde enligt Fulla in mitträcket och stannade på motorvägen. En annan bil tvingades väja.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...rakt-ut-pa-e20

Föraren misstänks inte för brott. Vad kan ha hänt?
Kanske hade så svårt med svenska språket att de körde i 150km/t istället för instruerade 50km/t.
Citera
2025-07-02, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
På medeltiden då jag tog mitt körkort fanns inga halkbanor.
När systerdottern tog fick dom ha andra elever med i bilen och utan instruktör.
När hennes pojk nyss tog var bara instruktören med som observatör och inga andra.
Lagen hade ändrats p.g.a alla olyckor/skador på halkbanan och skrämda elever.

När jag tog mitt för 20 år sedan delade jag bil med en höggravid kvinna. Ingen instruktör. Måste skett rätt nyligen i så fall.
Citera
2025-07-02, 14:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag tog körkort på 80talet, behövde aldrig köra någon halkbana, hade aldrig hört talas om sådant prov då ens.
Jag tog kort 1978 i Stockholm, då körde man på Gillinge halkbana, som funnits sedan 1975, så utan att veta gissar jag att det ungefär då som halkkörning blev obligatoriskt.
Citera
2025-07-02, 15:47
Medlem
Väldigt illa planerat att ha halkbanan placerad intill E20, särskilt när det sitter låg begåvade halvapor bakom ratten.
Citera
2025-07-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Händer faktiskt ganska ofta på risktvåan. Tvärniten, någon trampar på gasen istället för bromsen. 99,99 % av alla som gör det släpper dock gasen relativt omedelbart.

Här måste den ha hängt sig (omöjligt). Kanske en raketforskare vid spakarna?
Det konstiga är att detta borde vara inräknat i kalkylen för säkerheten!
När jag körde bar det en stor öppen yta även utanför banan, sen rejäla vallar och sedan bara skog efter det.
Citera
2025-07-02, 17:25
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Varför är inte instruktören med i bilen och kan sköta dubbelkommandot?

Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Man släpper väl för fan inte 2 körskoleelever ensamma i en bil trots inhägnat område!

Hade ni med er instruktören när ni körde halkbana? Praxis är väl att man kör ensam (för första gången) vid det tillfället. Det märkliga är att en annan elev satt med i bilen. Även om hon kände föraren (vilket inte säkert är fallet) och på eget bevåg önskade följa med skulle hon blivit nekad, ifall en olycka skulle hände, som någon annan skrev.
Citera
2025-07-02, 17:44
Medlem
exoticspices avatar
Är det Fulla som bor i Stockholm? Varför åka hela vägen till Strängnäs när Gillinge halkbana finns närmare?
Citera
2025-07-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Hade ni med er instruktören när ni körde halkbana? Praxis är väl att man kör ensam (för första gången) vid det tillfället. Det märkliga är att en annan elev satt med i bilen. Även om hon kände föraren (vilket inte säkert är fallet) och på eget bevåg önskade följa med skulle hon blivit nekad, ifall en olycka skulle hände, som någon annan skrev.
Jag hade instruktör med. Men det var länge sedan.
Citera
2025-07-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag tog kort 1978 i Stockholm, då körde man på Gillinge halkbana, som funnits sedan 1975, så utan att veta gissar jag att det ungefär då som halkkörning blev obligatoriskt.
Har för mig att halkbana var obligatorisk i början om det fanns en i närheten där man bodde. Det fanns inte över hela landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in