• 1
  • 2
2025-07-01, 17:13
Avstängd
En bil körde ut från en övningskörningsbana och rätt ut på E20 vid Åkers styckebruk i Strängnäs i lördags. 29-åriga Fulla Rachid från Stockholm satt i passagerarsätet och vårdas nu på sjukhus för en spricka i ländryggen.

– Jag skrek för mitt liv, berättar hon.

Fulla var på motorbanan för att göra den så kallade ”risktvåan”, en obligatorisk del av körkortsutbildningen där elever får träna på att hantera riskfyllda situationer, bland annat på halt underlag.

Hon satt i passagerarsätet, en annan körskoleelev tog plats bakom ratten och instruktören fanns med via en walkie talkie. Eleverna hade enligt Fulla instruerats att köra i 50 km/t och bromsa in efter det att bilen passerat koner som stod uppställda på halkbanan.

Men i stället för att sänka hastigheten hände det motsatta när de var inne på fjärde och sista varvet. Bilen for ut från övningsbanan, igenom staketet som hägnar in banan, över ett dike och ut på E20. Bilen körde enligt Fulla in mitträcket och stannade på motorvägen. En annan bil tvingades väja.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...rakt-ut-pa-e20

Föraren misstänks inte för brott. Vad kan ha hänt?
Citera
2025-07-01, 17:17
Moderator
Jultrollets avatar
Rubriken något förkortad för att få plats med ort och datum för händelsen.
Tidigare rubrik: Köreleven Fulla, 29, skadades i olycka på halkbanan – bilen kraschade rakt ut på E20

/Moderator
Citera
2025-07-01, 17:22
Medlem
franges avatar
Blev tvungen att googla, och jag antar att det var på Åkers Bilbana de körde. Den ligger precis invid E20 och det verkar bara vara ett lågt stängsel motsvarande något du skulle ha runt en villatomt mellan bilbanan och E20. Se bild från Maps;
https://www.google.se/maps/place/%C3...oASAFQAw%3D%3D

Antar att grönglingen som körde måste stampat på och hållit inne gasen, istället för bromsen.

Edit: Eller nja, det verkar vara en mindre väg mellan banan och motorvägen, plus att de ser ut att iallafall bitvis ha "däckmur". Så frågan blir ju - hur fan lyckades gröngölingen att misslyckas så?

Känns som att denne inte fick godkänt på risktvåan?
Senast redigerad av frange 2025-07-01 kl. 17:28.
Citera
2025-07-01, 17:43
Medlem
jesussugers avatar
Den personen ska aldrig få ta körkort
Citera
2025-07-01, 17:57
Medlem
Jordgubbes avatar
flygfotot ser det ändå rätt märkligt ut, var är hala området och hur åks det? Som att ha en porslinsbutik på baksidan av ett fotbollsmål.
Citera
2025-07-01, 19:06
Medlem
Första halkolyckan på e20 i sommarvärme
Citera
2025-07-01, 20:18
Medlem
badbollen3s avatar
Hur kan föraren inte misstänkas för brott? Föraren har inget körkort och lämnar det inhägnade område den får köra i. Det borde vara en automatisk misstanke om olovlig körning, tills man kommer fram till annat.

Vad som kan ha hänt? Allt från att föraren tagit fel på vilken som är bromspedalen, till hänggas. Eller att personen ifråga gjort det med avsikt.
Citera
2025-07-01, 20:43
Medlem
StorFetAnkas avatar
De här banorna är byggda på sådant vis att man kan köra ut på "isen" i 90km/h å sen glida tills man stannar. Måste ha gått jävligt fort i och med att bilen gått genom staketet, hoppat över lilla vägen å diket och sen landat på motorvägen 20m utanför området.
Citera
2025-07-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
flygfotot ser det ändå rätt märkligt ut, var är hala området och hur åks det? Som att ha en porslinsbutik på baksidan av ett fotbollsmål.

När jag gjorde risktvåan fanns det inget "halt område" utan bilen hade en påbyggnad runt om som via hydraulik kunde pressa ner fyra mindre hjul på snurr, som större luftfyllda kundvagnshjul, utanför bilens egna hjul och därmed minska friktionen för att simulera halt väglag.

Dock satt det då med en handläggare som passagerare i bilen som skötte påbyggnaden med en fjärrkontroll för höj/sänk.

Detta var för tio år sedan.

Vart bör gissningsvis vara någon av de två långa rakorna, annars lär det vara svårt att få upp hastigheten.

Riktigt märkligt och sjukt oskillat.
Lite som negern i min intensivkursgrupp, han kunde inte prata eller läsa svenska å körde som han kommunicerade på svenska...
Citera
2025-07-01, 20:58
Medlem
Låter ju som fel pedal.
Citera
2025-07-01, 22:21
Medlem
dwgs avatar
Låter som ung invandrare som inte riktigt lyssnade och körde som han ville
Passade på att leka

Tänkte på de invandrare som gjorde halkbanan med mig för herrans massa år.
Då gick de fort, läraren försökte lugna ner dom🤣
Vet ej om dom klarade testet denna dag
Citera
2025-07-01, 23:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Låter som ung invandrare som inte riktigt lyssnade och körde som han ville
Passade på att leka

Tänkte på de invandrare som gjorde halkbanan med mig för herrans massa år.
Då gick de fort, läraren försökte lugna ner dom🤣
Vet ej om dom klarade testet denna dag
Jag körde tillsammans med en medelålders invandrarkvinna på Gillinge på min tid. Hon klarade ingenting, inte ens den kurviga vägen. Hon var skitnervös gasade och slirade på kopplingen. Älgmanövern gick åt helvete. Det var hennes 5e försök...
Känner en kurdisk kvinna som inte heller klarar körningen efter flera försök, än mindre teorin.
Det är väl de som inte klarar körkortet som senare köper ett förfalskat. Arma Sverige
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in