2025-10-15, 13:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Du kan alltså inte svara på vad du har för incitament för att hålla dig till sanningen. OK

Jag har gjort det och förklarar vad som är sanningen. Men ingen av er har lyckats svara på min mycket enkla fråga.
Citera
2025-10-15, 13:49
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har gjort det.

Jaha då ber jag om ursäkt, men jag måste missat när du svarat på frågan i så fall, kan du för enkelhetens skull upprepa ditt svar, eller om du inte orkar, hänvisa till tidigare svar, genom citat eller länk?

Frågan jag ställde var

Vad har du för incitament att hålla dig till sanningen?
Citera
2025-10-15, 14:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jaha då ber jag om ursäkt, men jag måste missat när du svarat på frågan i så fall, kan du för enkelhetens skull upprepa ditt svar, eller om du inte orkar, hänvisa till tidigare svar, genom citat eller länk?

Frågan jag ställde var

Att jag sett sanningen ifråga. Den finns exempelvis i den externa utredningen som Helsingborgs kommun gjorde efter fallet Adam. För mig är det inget nytt. Det här är samma återkommande allvarliga fel som förekommer i LVU-ärenden på generell nivå.
Citera
2025-10-15, 14:41
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Att jag sett sanningen ifråga. Den finns exempelvis i den externa utredningen som Helsingborgs kommun gjorde efter fallet Adam. För mig är det inget nytt. Det här är samma återkommande allvarliga fel som förekommer i LVU-ärenden på generell nivå.

Men jag frågar efter ditt incitament, inte vad du anser sanningen vara. Du kanske inte förstår vad ordet incitament betyder?

Frågan löd:

Det kanske blir tydligare för dig om jag hjälper dig lite på traven och sätter ditt svar i kontext, så kanske det blir mer uppenbart hur det inte är ett svar på min fråga.

Mitt incitament för att hålla mig till sanningen är att jag sett sanningen.

Det blir ju lika intetsägandes som att t ex säga:
Mitt incitament för att borsta tänderna är att jag vet vad en tandborste är.

Du kan byta ut ordet incitament mot motiv, om det blir enklare för dig att förstå frågan (tycker dock att den är simpel nog för att kunna besvaras utan dessa förtydliganden men men)
Citera
2025-10-15, 16:01
Medlem
Konspirationsteorierna mot svenska myndigheter är tillbaka i livesändning!
Sektledaren använder nu sin nya förmåga telepatisk fulhetsdetektor för att identifiera vilka följare är fula och har fet arsle för att sedan blockera.

Sektledaren informerar sina följare att i Sverige får knarkare fina lägenheter i centrum , städerskor ,mat och allt vad de vill ha betalt av socialtjänsten.
Senast redigerad av Wolfensi 2025-10-15 kl. 16:15.
Citera
2025-10-15, 16:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men jag frågar efter ditt incitament, inte vad du anser sanningen vara. Du kanske inte förstår vad ordet incitament betyder?

Frågan löd:

Det kanske blir tydligare för dig om jag hjälper dig lite på traven och sätter ditt svar i kontext, så kanske det blir mer uppenbart hur det inte är ett svar på min fråga.

Mitt incitament för att hålla mig till sanningen är att jag sett sanningen.

Det blir ju lika intetsägandes som att t ex säga:
Mitt incitament för att borsta tänderna är att jag vet vad en tandborste är.

Du kan byta ut ordet incitament mot motiv, om det blir enklare för dig att förstå frågan (tycker dock att den är simpel nog för att kunna besvaras utan dessa förtydliganden men men)

Grundproblemet är att du ni som stöttar skvallertjänsten i ur och skur inte förstår att de fattar livsavgörande beslut på hörsägen och rykten. Det som skrivs i deras journaler är alltså inte att betrakta som fakta. Och som lök på laxen så behöver de heller inte visa för domstol och nämnd vad som egentligen står i deras journaler.

Hur kan du/ni tänka att detta skulle fungera med beaktandet att vi ändå antas leva i ett demokratiskt land?

Och hur tänker ni att föräldrar med sådana villkor ska ha en rimlig chans att kunna försvara sig i domstol?

Ni har ju allt svart på vitt i Helsingborgs kommuns externa utredning och exakt samma metoder kan soc använda sig av i alla LVU-mål. Exakt detta är systemfelet som ni alla duckar för:

Citat:
Citat:
Uppgifter i ärendet sekretessmarkeras i stor omfattning och i flertalet fall på oklara grunder.

Uppgifter som ej bekräftar hypoteserna att fadern utsatt Barnet för sexuell övergrepp samt att Barnet har egen sexuell beteendeproblematik sekretessmarkeras i hög utsträckning. Detta har i ärendet medfört att part, Socialnämndens sociala utskott samt rättsliga instanser ej har fått ta del av all information i ärendet. I detta fall för ärendet betydelsefull information.

Citat:
Under barnförhör vid Polismyndigheten uppger Barnet att det som är bra med fadern är om Barnet får leka, att Barnet tycker om att bo hemma hos fadern, att det inte finns någonting dåligt med att bo hemma hos fadern samt att Barnet ej är rädd för fadern. I
beslutsunderlaget redogörs enbart för uppgiften om att det som är bra med fadern är om Barnet får leka. Uppgift om att Barnet tycker om att bo hemma hos fadern samt att Barnet ej är rädd för fadern utelämnas helt från det beslutsunderlag som ligger till grund för Socialnämndens sociala utskotts beslut att enligt 4 § LVU vid Förvaltningsrätten ansöka om vård enligt 1 och 2 §§ LVU.

Citat:
Vidare uppger Barnet att det är bra och skönt hemma hos modern och att det som är bra hemma hos modern är att Barnet kan sova och vila. Vidare uppger Barnet att Barnet inte vet om det finns någonting mer som är bra hemma hos modern. Dessa uppgifter utelämnas helt från det beslutsunderlag som ligger till grund för Socialnämndens sociala utskotts beslut att enligt 4 § LVU vid Förvaltningsrätten ansöka om vård enligt 1 och 2 §§ LVU.

Citat:
Av dokumentation i ärendet framkommer att Polismyndigheten tidigt i ärendet meddelar att
"mamma inte upplevts så trovärdig och det behövs mer bekräftelse från Barnet själv kring vad Barnet varit med om."
Denna uppgift utelämnas helt från kommande beslutsunderlag som upprättas i ärendet.

Så hur skulle Adams pappa kunna försvara sig med sådana här villkor tänkte du?

Samma principer gäller i vartendaste LVU-mål.
Citera
2025-10-15, 16:10
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Grundproblemet är att du ni som stöttar skvallertjänsten i ur och skur inte förstår att de fattar livsavgörande beslut på hörsägen och rykten. Det som skrivs i deras journaler är alltså inte att betrakta som fakta. Och som lök på laxen så behöver de heller inte visa för domstol och nämnd vad som egentligen står i deras journaler.

Hur kan du/ni tänka att detta skulle fungera med beaktandet att vi ändå antas leva i ett demokratiskt land?

Och hur tänker ni att föräldrar med sådana villkor ska ha en rimlig chans att kunna försvara sig i domstol?

Ni har ju allt svart på vitt i Helsingborgs kommuns externa utredning och exakt samma metoder kan soc använda sig av i alla LVU-mål. Exakt detta är systemfelet som ni alla duckar för.

Hur kan det vara så svårt för dig att svara på en enkel fråga?
Eller är detta ditt sätt att säga att man inte kan lita på dig?
Citera
2025-10-15, 16:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Hur kan det vara så svårt för dig att svara på en enkel fråga?
Eller är detta ditt sätt att säga att man inte kan lita på dig?

Men svara på min? Jag har redan svarat men ni verkar inte vara läskunniga.

Så hur ska Adams pappa försvara sig med så orimliga villkor i en domstol?

Det gäller inte bara Adams pappa utan så här är det för alla föräldrar i alla LVU-ärenden.
Citera
2025-10-15, 16:38
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Men svara på min? Jag har redan svarat men ni verkar inte vara läskunniga.

Så hur ska Adams pappa försvara sig med så orimliga villkor i en domstol?

Det gäller inte bara Adams pappa utan så här är det för alla föräldrar i alla LVU-ärenden.

Vajervevarens fråga har absolut inget med Adam att göra. Det finns en separat tråd för det fallet om man vill diskutera.

Frågan är vilka incitament du har att tala sanning om LVU och socialtjänsten. Det är en fråga som inte kräver några exempel på felaktiga placeringar.
Citera
2025-10-15, 16:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vajervevarens fråga har absolut inget med Adam att göra. Det finns en separat tråd för det fallet om man vill diskutera.
Nej, det hör i allra högsta grad till tråden. Fallet Adam visar tydligt att kritiken mot socialtjänstens hantering av LVU-ärenden är berättigad. Det handlar inte om några "konspirationer", utan det handlar om fakta och om hur allvarliga bristerna faktiskt är.

Det här har i många fall ingenting med barnets bästa att göra, annat än i de mest extrema undantagen. I praktiken handlar det istället om myndighetens och tjänstemännens bästa och priset betalas i mänskligt lidande och skattepengar.

Citat:
Frågan är vilka incitament du har att tala sanning om LVU och socialtjänsten. Det är en fråga som inte kräver några exempel på felaktiga placeringar.

Alla incitament i världen, eftersom jag har sett eländet med egna ögon.
Och det kan du också göra, bara du tar dig tid att läsa den externa granskningen av Helsingborgs kommun i Fallet Adam.

Där ser du systemfelet svart på vitt, och det gäller inte bara där och samma mönster går igen i alla LVU-ärenden. Hur mycket det faktiskt fuskas kan bara avslöjas när man begär ut hela dokumentationen, inte bara de delar socialtjänsten själva väljer att visa.

Som tur är tillhör handlingarna inte soc, utan kan begäras ut i efterhand och det vet staten.
Därför läggs locket på i stället för att ta tag i problemet en gång för alla.

Och är det då konstigt att politiker blir defensiva och aggressiva mot kritiken?
Knappast, det är ju de själva som fattat besluten, och har blint förlitat sig på tjänstemännen, gång på gång.
Citera
2025-10-15, 17:27
Medlem
Nariiouhs avatar
Sektledaren gulligullar med m*d*p*s* som fått sin dom i England nu. En person hon tycker är gullig och rolig. Att hans mordhot, ”bara”, var hans sätt att skoja på.
Samma person har flera brottmål i Sverige samt en utvisning. Varav några av domarna är sexuellt ofredande, misshandel och flertalet narkotikabrott. I princip allt sektledaren påstår sig hata och blivit utsatt för.
Spännande hur barnens pappa är vidrig men denna lilla nerknarkade skogsvarelse är helt okej i hennes bok. Utmärkt exempel på hennes dåliga omdöme.

Men det gick ju inte att låta bli att sprida lite konspirationsteorier heller, nu ska EÅV kontor flytta intill en skola. Varför undrar ni då? Jo enligt sektledaren är det för att dom på lunchrasten ska kunna peka och plocka alla barn dom vill ha. Effektiviserar processen.
Citera
2025-10-15, 17:48
Medlem
Citat:
Sektledaren gulligullar med m*d*p*s* som fått sin dom i England nu. En person hon tycker är gullig och rolig. Att hans mordhot, ”bara”, var hans sätt att skoja på.
Samma person har flera brottmål i Sverige samt en utvisning. Varav några av domarna är sexuellt ofredande, misshandel och flertalet narkotikabrott. I princip allt sektledaren påstår sig hata och blivit utsatt för.
Spännande hur barnens pappa är vidrig men denna lilla nerknarkade skogsvarelse är helt okej i hennes bok. Utmärkt exempel på hennes dåliga omdöme.

Men det gick ju inte att låta bli att sprida lite konspirationsteorier heller, nu ska EÅV kontor flytta intill en skola. Varför undrar ni då? Jo enligt sektledaren är det för att dom på lunchrasten ska kunna peka och plocka alla barn dom vill ha. Effektiviserar processen.
De ska dessutom sitta med kikare och spana på barnen när de är ute på rast .
Skönt för den där mannen att ha boende fixat i 5 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in