2025-10-15, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Du påstod att det var omöjligt för journalister att granska, det var ett felaktigt påstående, eller hur?

Det är omöjligt för journalister att granska. När journalister granskar fallen blir de fällda för tryckfrihetsbrott.

Citat:
DN 94 03 15

Pressens opinionsnämnd klandrar Dagens Nyheter för att i ett uppmärksammat kritiskt reportage i maj 1993 om fosterhemspojken Daniel och socialförvaltningens agerande i Gottsunda ha publicerat namnen på de handläggande tjänstemännen.

Nämnden finner att uppgifterna i artikeln i allt väsentligt haft fog för sig. Men eftersom socialsekreterare fattar beslut efter delegation av en politiskt ansvarig nämnd har de inte en så självständig ställning att det var befogat att namnge dem som ansvariga i en kritisk granskning.
https://zaremba.wordpress.com/2008/1...niel-sigstrom/

hittade en hel D-uppsats om fallet Sigström etc.
https://www.su.se/polopoly_fs/1.3625...er_Klevius.pdf
Läsvärd studie för socionomer som tror att socialtjänsten alltid gör rätt.
Citera
2025-10-15, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Men utbildad domare har inte tillräckliga kunskaper. Inte heller en socionom. Speciellt inte efter att dom utger sig ha flera års lch domars erfarenhet.

Gotcha.

"Utbildad domare"? Förvaltningsrätten består av POLITIKER och en enstaka nyutbildad jurist som inte har någonting med svensk socialomsorg att göra. Socionomer vet inte ens något om ett barns utvecklingspsykologiska stadium.
Citera
2025-10-15, 08:41
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är omöjligt för journalister att granska. När journalister granskar fallen blir de fällda för tryckfrihetsbrott.

https://zaremba.wordpress.com/2008/1...niel-sigstrom/

hittade en hel D-uppsats om fallet Sigström etc.
https://www.su.se/polopoly_fs/1.3625...er_Klevius.pdf
Läsvärd studie för socionomer som tror att socialtjänsten alltid gör rätt.

Det var alltså fullt möjligt att granska, dom tabbade sig när dom skrev ut namnen.
Något sekten gör dagarna i ände fö.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
"Utbildad domare"? Förvaltningsrätten består av POLITIKER och en enstaka nyutbildad jurist som inte har någonting med svensk socialomsorg att göra. Socionomer vet inte ens något om ett barns utvecklingspsykologiska stadium.

Nu åsyftar jag Eldey och inte förvaltningsrätten.
Citera
2025-10-15, 09:17
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den finns mitt framför näsan på dig, men du ser den inte, för du vill inte.
Och du är inte ensam. Många lider av samma kognitiva dissonans.

Inte kan det väl vara så illa att socialtjänsten fabricerar uppgifter, tar bort bevis, klipper ihop citat och manipulerar meningar?

Jo. Precis så illa är det.

Det räcker att du lär känna en drabbad familj och själv går igenom handlingarna noggrant och i lugn och ro. Jämför beslutsunderlaget med de underliggande journalerna som det bygger på. Då ser du sanningen. Då inser du att mycket av det som kallas "bedömning" i själva verket är påhitt, vantolkningar och rena konstruktioner.

Vi har alltså en myndighet som, i barnens namn, kan manipulera och ljuga och därigenom få barn tvångsomhändertagna på obestämd tid. Det är svårt för många att ta in, inkl du och din lilla klubb.

Men nu var inte det min fråga, jag frågade vad du har för incitament att tala sanning.
Citera
2025-10-15, 10:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men nu var inte det min fråga, jag frågade vad du har för incitament att tala sanning.

Vad har jag för incitament att ljuga? Det jag säger är sant. LVU-processen är inte rättssäkert utformad.
Citera
2025-10-15, 10:36
Medlem
Citat:
Vad har jag för incitament att ljuga? Det jag säger är sant. LVU-processen är inte rättssäkert utformad.
Vad sa myndigheter och de i regeringen som är ansvariga för vård och omsorg när du upplyst dem om hur det ligger till gällande rättssäkerheten
Citera
2025-10-15, 10:55
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:

Jag vet inte vad du har för incitament att ljuga, jag är väl inte du, varför ska jag gissa det? Jag frågade vad du har för incitament för att hålla dig till sanningen? Varför är det en sån svår fråga för dig att svara på?
Citera
2025-10-15, 11:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vet inte vad du har för incitament att ljuga, jag är väl inte du, varför ska jag gissa det? Jag frågade vad du har för incitament för att hålla dig till sanningen? Varför är det en sån svår fråga för dig att svara på?

Sanningen är att LVU-processen är felaktigt konstruerad i grunden. Det leder till dels att för många barn placeras, men också att de placeras felaktigt och olagligt under alldeles för lång tid under sin uppväxt.

Fallet Adam visade exakt detta. Ej unikt, utan vartenda lvu-mål bygger på precis samma grund.
Citera
2025-10-15, 11:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vad sa myndigheter och de i regeringen som är ansvariga för vård och omsorg när du upplyst dem om hur det ligger till gällande rättssäkerheten

De ger alla samma standardsvar. "Vi kan inte lägga oss i enskilda fall. Du får anmäla till ivo och jo. "(som föräldrarna redan anmält till)

Många föräldrar som försökt sig på detta. De ger alltid samma generiska svar.
Citera
2025-10-15, 11:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är du och dina vänner som inte kan svara på frågan hur föräldrar ska veta vad som är fel i en utredning om de inte får se allt material som soc sitter på.

Det räcker ju inte med att läsa en utredning för att se detta. Eller hur resonerar ni?

För statistiken är mycket tydlig vad som händer i domstol när ord står mot ord. Då kan föräldrar inte bara säga att det inte stämmer. Det var exakt det Adams pappa försökte och hur gick det?
Citera
2025-10-15, 12:45
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det är du och dina vänner som inte kan svara på frågan hur föräldrar ska veta vad som är fel i en utredning om de inte får se allt material som soc sitter på.

Det räcker ju inte med att läsa en utredning för att se detta. Eller hur resonerar ni?

För statistiken är mycket tydlig vad som händer i domstol när ord står mot ord. Då kan föräldrar inte bara säga att det inte stämmer. Det var exakt det Adams pappa försökte och hur gick det?

Du kan alltså inte svara på vad du har för incitament för att hålla dig till sanningen. OK
Citera
2025-10-15, 12:59
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Du kan alltså inte svara på vad du har för incitament för att hålla dig till sanningen. OK

Jag blir mållös. Är det kognitiv dissonans eller är människan så hjärntvättad att han inte kan göra annat än att upprepa sin propaganda?

Så fort frågan rör sig utanför LVU och dess felaktigheter snubblar människan runt tills den återigen upprepar sig.

Kurt, frågan är enkel. Hur verifierar vi att du talar sanning? Vi är på internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in