2025-08-07, 11:10
Medlem
När man som förälder fått sina barn stulna av socialtjänsten finns bara en väg, att begära från socialtjänsten att få träffa dem. Socialtjänsten vägrar samarbeta och låta familjer hålla samman och hänvisar till att man som förälder kan överklaga. När man gör det, och kämpar för sina och barnens rättigheter, blir man istället kallad rättshaverist. Systemet straffar alltså den som försöker följa lagen ett nedbrytande och kontrollerande system som tystar i stället för att skydda. Som skadar istället för att hjälpa
Citera
2025-08-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det stämmer enligt de kriterier som är uppsatta för vad en rättshaverist är vad beteendet är , att hitta på egna betydelser betyder inte att det är sant

Socialtjänsten uppfyller varje kriterie som konstituerar rättshaveri.
Citera
2025-08-07, 11:13
Medlem
Här måste jag faktiskt hålla med lite, i sista utredningen man gjorde angående grabben så står det rakt ut att vi har full koll på våra rättigheter och att det tycker socialtjänsten är ett problem... Alltså va,.är inte det bra tänker jag att människor kan sina rättigheter och skyldigheter lol.
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
När man som förälder fått sina barn stulna av socialtjänsten finns bara en väg, att begära från socialtjänsten att få träffa dem. Socialtjänsten vägrar samarbeta och låta familjer hålla samman och hänvisar till att man som förälder kan överklaga. När man gör det, och kämpar för sina och barnens rättigheter, blir man istället kallad rättshaverist. Systemet straffar alltså den som försöker följa lagen ett nedbrytande och kontrollerande system som tystar i stället för att skydda. Som skadar istället för att hjälpa
Citera
2025-08-07, 11:21
Medlem
Att räkna en privatperson som rättshaverist är när en person tvångsmässigt upplever sig vara felbehandlad, särskilt när det gäller små eller obetydliga frågor, och som upprepade gånger vänder sig till myndigheter eller domstolar med klagomål eller rättsliga processer som saknar verklig grund.

En typisk rätthaverist klagar på och anmäler oväsentliga saker.

Att vilja vara med sina egna barn är inte oväsentligt. Men kan man inte mentalisera som socialtjänstens sekt förstår man inte det.
Citera
2025-08-07, 11:35
Medlem
Citat:
Att räkna en privatperson som rättshaverist är när en person tvångsmässigt upplever sig vara felbehandlad, särskilt när det gäller små eller obetydliga frågor, och som upprepade gånger vänder sig till myndigheter eller domstolar med klagomål eller rättsliga processer som saknar verklig grund.

En typisk rätthaverist klagar på och anmäler oväsentliga saker.

Att vilja vara med sina egna barn är inte oväsentligt. Men kan man inte mentalisera som socialtjänstens sekt förstår man inte det.
Behöver inte vara oväsentliga saker utan ärende som är avslutade eller där avslag getts .
Citera
2025-08-07, 11:38
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ni som stalkar Fia här. Vad driver er? Får man inte kritisera eran älskade sekt socialtjänsten. Har er ledare sagt åt er att sitta här och spy galla?

Får man inte kritisera din organisation?

Om du hade bemödat dig med att läsa vad folk skrivit är det ingen som utrycker att de älskar socialtjänsten. Det är ditt hjärnspöke att man måste ”hejja” eller ”dyrka” socialtjänsten när man kritiserar din organisation och dina världsfrånvända uttalanden.

Socialtjänsten agerar fel, gör en massa fel och jag välkomnar granskning av denna myndighet.

Jag har den åsikten, och har även åsikten att organisationen family united med sin svans av dysfunktionella föräldrar på TikTok också är verklighetsfrånvända.

Världen är inte binär, folk kan vara emot dig och din töntorganisation utan att automatiskt vara för socialtjänsten.

Verkligheten talar sitt tydliga språk när inga människor dyker upp på era demonstrationer, inga seriösa medier vill bjuda in er, och du behöver blocka över 10 000 personer från dina lives bara för du inte klarar av att någon inte delar din åsikt.

Jag får tycka vad jag vill och du får tycka vad du vill, att få utrycka sina åsikter är en av grundpelarna i en demokrati, och den gäller för både mig och dig, är bara att finna sig i det, lär dig argumentera som en vuxen människa istället.

Nu ska jag ut i solen, hej hej 👋
Citera
2025-08-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Behöver inte vara oväsentliga saker utan ärende som är avslutade eller där avslag getts .

Det har inget med avslag att göra. De största rättshaveristerna är socialtjänsten och myndigheter, för de vill ta ärenden till domstol eftersom de vet att de vinner.

De beslutar om att skada människor och behöver aldrig stå till svars för de vet att om deras beslut överklagas vinner de, och tillsynsmyndigheterna gör ingenting.
Citera
2025-08-07, 11:54
Medlem
Family United är en förening som arbetar för barns rättigheter och välbefinnande. Vi är mycket oroade över den pågående situationen för barn som far illa inom barnplaceringar och vi anser att det är hög tid för en objektiv och omfattande granskning av makten och dess påverkan på dessa barn.

Vi har tidigare begärt en ny vanvårdsutredning, som är särskilt relevant i ljuset av de aktuella händelserna. En tidigare vanvårdsutredning avslöjade att 88 % av dem som varit placerade i fosterhem och på institutioner utsatts för allvarligt våld eller våldtäkt. Denna förskräckliga statistik måste tas på allvar, och det är av yttersta vikt att ansvar utkrävs.

Vi är medvetna om att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har endast 12 inspektörer för hela Stockholm och har mycket begränsad kapacitet. De förväntas utreda och övervaka cirka 13 000 socialsekreterare, HVB-hem, SiS, konsultbolag som tillhandahåller HVB och fosterhem, äldreboenden, LSS-boenden med mera. Vi anser att detta är en övermäktig uppgift som kräver betydligt ökade resurser, men även granskning.

Vi vill härmed föreslå och uppmana att genomföra en granskning av samhällets ansvar för barn som far illa inom "vården". Det är av yttersta vikt att synliggöra eventuella brister och föreslå nödvändiga förändringar för att säkerställa en trygg och positiv miljö för de barn som är i behov av samhällets stöd och vård.

Vänliga hälsningar,
Family United
Citera
2025-08-07, 12:37
Medlem
Att säga att socialtjänsten omhändertar barn är vilseledande. Termen antyder omsorg, men i verkligheten handlar det ofta om tvångsplacering, där barn skiljs från sin familj och placeras i familjehem eller institutioner som socialtjänsten inte själv ansvarar för. Barnens bästa åsidosätts ofta, och kontakten med föräldrar begränsas kraftigt. Det är därför missvisande att tala om "omhändertagande" som något omsorgsfullt i praktiken handlar det om separation och kontroll.
Citera
2025-08-07, 12:37
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jag vet redan vad barn innerst inne vill att deras mamma eller pappa ska älska dem villkorslöst och göra allt i sin makt för att återförenas med dem. Föräldrar som lämnar sina barn till ett system som skadar dem utan att kämpa tillbaka sviker sitt uppdrag. Vi som kämpar för våra barn, våra barn kommer aldrig behöva tvivla på att de är älskade, efterlängtade och ovärderliga.

Ja jag håller med dig.

Citat:
Men socialtjänstens sektliknande struktur vill inte att barn ska känna sig älskade. De vill inte att barn ska veta att deras föräldrar kämpar. Tvärtom de vill att barnen ska känna sig övergivna. Om så inte vore fallet, skulle inte socialtjänsten agera på det grymma och omänskliga sätt som de gör där repressalier används som vapen, där barn utnyttjas för att bryta ner både barnen, föräldrarna och hela familjen.

Här däremot anser jag att du går emot det du skrev först.
Jag tror som sagt barnen vill bli älskade, inte lämnade på LVU till deras 18årsdag för att mamma/pappa bestämt sig för att gå i krig mot socialtjänsten och inte kan tänka sig någon annan utväg än ”vinst”
Citera
2025-08-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Jag tror som sagt barnen vill bli älskade, inte lämnade på LVU till deras 18årsdag för att mamma/pappa bestämt sig för att gå i krig mot socialtjänsten och inte kan tänka sig någon annan utväg än ”vinst”

Att kämpa för sitt barn är inte samma sak som att "gå i krig" för sin egen skull. Många av oss kämpar just för att våra barn inte ska växa upp i ett system som skadar dem inte för att vinna, utan för att återförenas, skydda och visa kärlek i handling.

Att acceptera övergrepp från systemet i tystnad det är att ge upp. Att stå emot är inte att lämna, det är att vägra överge sitt barn, även när det kostar allt. Socialtjänsten har skadat barn och familjer i decennier och tillåtits göra det för de som drabbas hotas till tystnad.

Tycker du socialtjänsten har rätten att skada andras barn? Tycker du socialtjänsten har rätt att ljuga? Tycker du socialtjänsten har rätt att manipulera? Tycker du socialtjänsten har rätt att bryta mot lag?
Citera
2025-08-07, 12:44
Medlem
Till alla er som ständigt försvarar socialtjänsten har ni verkligen tänkt igenom vad ni försvarar?

Vill ni verkligen leva i ett samhälle där socialtjänsten fritt får ta barn från sina familjer, utan insyn, utan ansvar och utan konsekvenser?
Där föräldrar förlorar sina barn baserat på antaganden, rykten eller subjektiva tolkningar?
Där barn splittras från sina syskon och föräldrar i flera år utan att få komma till tals?
Där umgänge stoppas trots att barnen själva ber om att få träffa sin mamma eller pappa?
Där felaktigheter i utredningar sällan rättas, där familjer splittras för gott och ingen tar ansvar?
Där människor som larmar om missförhållanden blir nedtystade eller hotade?
Där socialtjänsten kan använda repressalier mot dem som vågar kritisera systemet?

Är det verkligen trygghet och rättssäkerhet för barn eller har ni blivit en del av en sektliknande struktur där lojaliteten till systemet är viktigare än barns och föräldrars mänskliga rättigheter?

Att blunda för övergrepp i myndighetsform är inte att värna barn. Det är att skydda maktmissbruk.
Så jag frågar er, när systemet en dag drabbar dig vem kommer då stå upp för din rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in