2025-07-03, 09:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Alldeles nyligen fick förälder vars 6-åriga barn hade ett BMI på 50 och leverpåverkan komma till tals i media där hade det varit insatser i hemmet som fungerade men så fort insatser avslutats gick barnet åter upp i vikt ,
Föräldrarna valde att byta kommun när soc började utreda för att de trodde att de då skulle gå under radarn både gällande den enorma övervikten och behovet av logoped .
Under placering har barnet nu hamnat inom normalspannet gällande vikten men får ändå inte komma hem eftersom föräldrarna tydligen inte förstår allvaret utan frågat hur länge de måste ge en hälsosam kost och normala portioner

Okej, men det du beskriver är ett enskilt fall med allvarlig övervikt och pågående vårdbehov och ändå tycks det som att föräldrarna haft insatser i hemmet som fungerade. Så varför blev det då en placering?

Om lösningen är "placering tills föräldrarna tänker rätt". Vem definierar då vad som är "rätt"? Handlar det om medicinska fakta, eller om socialtjänstens subjektiva tolkning av föräldrars attityder? Och hur länge ska ett barn vara placerat om vikten är stabil och vårdbehovet hanteras?

Det du beskriver visar snarare på varför vi måste ha oberoende granskning av verkliga experter på barn och deras hälsa, dvs ej socionomer. Socialtjänsten ska inte få ta ett barn bara för att man inte litar på att föräldrarna "förstår allvaret". Särskilt inte om barnets hälsa redan förbättrats.
Citera
2025-07-03, 10:01
Medlem
Du har helt rätt i att många inte har kunskap, man vet inte vilka rättigheter och skyldigheter man har, och man har ingen koll på socialtjänstlagen. Jag har vunnit hem min son från 3 LVU, tre gånger dom har försökt få LVU och fått nej direkt i förvaltningsrätten, 3-4 beslut om umgänge och det krävs kunskap och mycket jobb. Så långa föräldrar kan/vill inte göra jobbet, läser inte på och man förlitar sig på att en advokat som lägger ett par timmar på dig ska göra allt jobb, det fungerar sällan.
Det krävs som sagt mycket tid och energi, spara bevis, skicka in inspelade möten mm, bevis helt enkelt på att socialtjänsten vill helt enkelt inte att det ska bli bra, jag har kommit med så många förslag på insatser, i 2,5 år har jag försökt få svar på HUR jag brister och vad behöver ändas, som har ännu inte gett svar på det och nu är sonen hemma, tack vare att jag visat upp detta i domstol 👍👍🫠
Citat:
Ursprungligen postat av Supertzar75
Många bra ideer där. Att familjer borde få juridiskt stöd direkt vid orosanmälan vore ju bra och bör vara görbart. Då naturligtvis till båda sidor, dvs en till föräldrarna och en till det eventuellt utsatta barnet.

Självklart är inte alla föräldrar till LVU-placerade barn några monster, just därför så är ju målsättningen att barnen ska återföras till föräldrarna, även om just det ibland blir fruktansvärt fel. Tror dock du underskattar "svenska folket" och drar stordelen över en kam men det är min tanke. Tror mig också veta att det i många fall är tvärtom, att många svenskar är ganska insiktsfulla och hyfsat smarta.

Självklart ska det vara fullständig transparens så att alla stenar kan vändas på, rättssäkerheten ska ej få stå tillbaka. Många som är kraftigt kritiska mot socialtjänsten är just föräldrar i kategorin White Trash, ursäkta utrycket, som inte är det minsta pålästa eller ens har förmågan att vara pålästa. Dessa är lätta att föra bakom ljuset. Vissa i denna kategori kan i samma mening skrika efter att vi borde ha dödsstraff i Sverige. Nåväl, det är ett sidospår och du verkar å andra sidan vara väldigt påläst och vältalig.

Sedan verkar det vara väldigt olika "kvalitet" på olika kommuners socialtjänster runt om i landet, vilket är olyckligt och fel. Du och jag kan i alla fall vara överens om att vi i vissa fall är överens och i andra inte.
Citera
2025-07-03, 10:02
Medlem
Preach, precis detta som du skriver, om det fungerar med insatser i hemmet, varför tar man då barnet??
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Okej, men det du beskriver är ett enskilt fall med allvarlig övervikt och pågående vårdbehov och ändå tycks det som att föräldrarna haft insatser i hemmet som fungerade. Så varför blev det då en placering?

Om lösningen är "placering tills föräldrarna tänker rätt". Vem definierar då vad som är "rätt"? Handlar det om medicinska fakta, eller om socialtjänstens subjektiva tolkning av föräldrars attityder? Och hur länge ska ett barn vara placerat om vikten är stabil och vårdbehovet hanteras?

Det du beskriver visar snarare på varför vi måste ha oberoende granskning av verkliga experter på barn och deras hälsa, dvs ej socionomer. Socialtjänsten ska inte få ta ett barn bara för att man inte litar på att föräldrarna "förstår allvaret". Särskilt inte om barnets hälsa redan förbättrats.
Citera
2025-07-03, 10:06
Medlem
vajervevarens avatar
[quote=kurt-sune|92333043]
Jag bad dig specificera frågan för att den inte framgick tydligt, det handlar inte om läsförmåga, utan om att ta debatten seriöst. Håll dig till sakfrågan.

Vad var det som inte framgick tydligt menar du?
Detta är bara efterkonskruktion, det vet du också, du läste inte helt enkelt, det är återkommande hos dig.

Citat:
Vilken fråga menar du att jag ignorerade?

Är inget man säger för att be någon förtydliga en fråga, det fanns endast en enda fråga, att då fråga vilken, är helt orimligt, sluta nu, äg dina misstag så blir du mer trovärdig istället, du läste helt enkelt inte, var inget som var otydligt.

Citat:
Att inte hålla med är okej, men att kalla allt "påståenden" utan att bemöta sak är bara undvikande.

Vad ska jag inte ha bemött som du inte anser vara påståenden då?
För jag vidbehåller min ställning, att när du bara konstaterar saker som om de vore fakta, baserat på vad du själv anser, då är det bara påståenden, det är helt ok att komma med påståenden, men då vill jag veta vad du baserar din åsikt på, så jag också kan få granska det materialet för att se om jag kommer fram till samma slutsats, alternativet är ju att jag bara ska lita på vad du säger helt blint, du för inget resonemang liksom, men om du anser att det är undvikande, då kan jag ju bara komma med påståenden tillbaka om att du har fel, hade du köpt det? Nej precis.

Citat:
Jag har redan nämnt dokumenterade fel, som fabricerade citat utan stöd. Vill du ha fler exempel, säg till. Fusk i underlagen är vanligt, både medvetet och omedvetet.
Jag har visst svarat och gett exempel, du valde bara att ignorera dem. Att sen påstå att jag inte bemöter dig blir ganska ihåligt.

Ja men att du nämner det är väl irrelevant, jag vill ju kunna läsa dessa dokumenterade fel jag med, det är väl helt rimligt, en anonym användare på flashback är inte en källa till något, det är som sagt påståenden, vad grundar du påståendet i, och kan jag snälla få läsa själv så kan jag bemöta.

Åter igen exempel som inte är dina egna påståenden, och när du kommer med påståenden, hänvisa till vart du grundar ditt påstående i, detta är det minsta man kan förvänta sig med någon som utger sig för att vilja ha en debatt.

Citat:
Att säga något är början, men jag har också gett konkreta exempel. Vill du se mer underlag eller detaljer? Fråga, så får du det.

Jag har ju frågat, får inget underlag.
Underlag som styrker påståenden ovan tack.

Citat:
Att inte hålla med är en sak, att inte bemöta sak är en annan. "Du har fel" utan motivering är inget bemötande, bara avfärdande. Jag har gång på gång lyft konkreta systemfel, men får mest glåpord och personpåhopp tillbaka. Det säger mer om er än om mig.

Att säga du har fel har lika mycket tyngd som din systemkritik, eftersom det är kort och gott bara din åsikt, den vet jag ju vad den är, inget intresse av att höra den på repeat.

Citat:
Oberoende granskning kräver externa aktörer utanför kommunen. Föräldrar saknar ofta resurser och kunskap. Rättvisa i teorin, men inte i praktiken och det gör systemet farligt.
Bra, då är vi överens om att AI är ett verktyg, inte en domare. Men tidigare har du själv antytt att jag "inte förstår tekniken" just för att jag föreslagit AI för faktagranskning. Så vem var det egentligen som byggde halmgubben?

Jurister är aktörer utanför kommunen, de kan granska, det är deras jobb. Jag förstår helt ärligt vad skillnaden skulle vara eller vad ens ditt "konkreta" förslag innebär.

Citat:
Jag nämnde inte din politiska åsikt, jag beskrev en debattstil. Att du tolkar det som ett personligt angrepp säger mer om din inställning än om mitt syfte. Fokus var och är sakfrågan.

Ja så håll dig till den då?

Citat:
AI-verktyg som CaseText, CoCounsel och ROSS används redan av advokatfirmor för att granska juridiska dokument och hitta motsägelser. Tekniken finns, det handlar bara om att använda den.

Vad är problemet, är inget som hindrar jurister från att använda dessa verktyg om de nu skulle vilja eller hur?

Citat:
Motviljan inom socialtjänsten mot sådan granskning är begriplig, den skulle nämligen snabbt avslöja fel, fusk och manipulation. Kanske är det därför man ogärna släpper inblick.

Har du något som helst material kring detta påstående, eller är det helt enkelt så att eftersom det inte AI-granskas idag, så antar du massa saker? Har du något material kring något uttalande om AI från socialtjänsten?

Citat:
Att du utgår från att jag inte förstår är en härskarteknik. Jag vet mycket väl att AI bygger på språkmodeller och används för att hitta mönster och fel i text, vilket redan sker inom juridik och revision.

Så istället för att undervisa bemöt förslaget i sak: varför ska inte samma verktyg användas för att granska socialtjänstens dokumentation?

Jag vet att du inte förstår, då du visat upp att du inte förstår, genom att försöka använda chatGPT för att föra argument mot mig tidigare, på ett sådant sätt som gör det uppenbart att du inte förstår.

Citat:
Du har kallat AI-stödd granskning "flummigt", ifrågasatt behovet av extern kontroll och reducerat problemet till att "jurister får läsa allt själva". Det är att avfärda både behov och lösning. Det är tydligt att du inte är ute efter en rättssäker process för barn och föräldrar. Det är ett som är säkert.

Sluta lägga åsikter i min mun, bara för jag inte håller med dig, betyder inte automatiskt att jag inte vill ha en rättsäker process, åter igen gör du denna tankevurpa, du verkar oförmögen att vara självkritisk.

Berätta istället vad den konkreta skillnaden skulle vara att någon annan än juristerna skulle använda dessa verktyg, det är vad jag vill förstå, för det framgår inte.

Citat:
Nej, jurister får inte alltid allt material, det kommer ofta sent, ofullständigt eller utan koppling. Ombud hinner sällan granska allt och är inte experter på BBIC eller AI. Problemet är att socialtjänstens underlag ses som felfritt utan ordentlig granskning.

Men det är ju deras jobb att granska! Om de inte gör det är det ju där problemet ligger, och då är det väl där lösningen ska in. Har du några belägg för dessa påståenden? Du är inte heller någon expert på BBIC men hindrar ju inte dig från att prata som om du vore det.

Citat:
Jag beskrev ett systemfel där barn far illa, jag pekade inte ut dig personligen. Att du tolkar det som en direkt anklagelse säger mer om din försvarsställning än om vad jag faktiskt skrev. Sluta blanda ihop kritik av ett system med påhopp mot dig som person.

Det du säger är förenklat, att delar man inte din åsikt så är man en barnplågare, eller hur?

Citat:
Bra att vi är överens om målsättningen. Men då borde vi också vara överens om att alla beslut både att ta och att inte ta LVU måste bygga på korrekt, faktagranskat underlag. Det är just där systemet brister idag.

Det är ditt påstående ja, sen verkar du baserat din åsikt på en kompis utredning som du sen extrapolerar på ett helt system, förstår du inte varför det inte är rimligt?

Citat:
Ifrågasätt gärna, men att kalla allt ”påståenden” utan att bemöta innehållet är bara undvikande. Jag har lyft konkreta exempel – du svarar med ad hominem, inte sakargument.

Är inga problem att komma med påståenden, mitt problem är att du kommer med påståenden presenterade som fakta, utan att hänvisa till grundmaterialet. Detta är ju exakt det beteende du själv tjatar om att man inte ska göra, ge mig tillgång till hela materialet för dina påståenden, så kan jag bemöta det, är väl rimligt?

Citat:
Bra, då är vi överens, men hittills har du motsatt dig varje konkret förslag jag lagt fram. Så frågan kvarstår: hur vill du då att faktagranskningen ska gå till i praktiken?

Så som den är tänkt, man får en gratis jurist vars jobb det är att granska, inget stoppar dem från att använda vilka verktyg de vill för det. Jag förstår ärligt inte vad det är för problem du försöker lösa som inte redan är möjligt idag?

Citat:
Självklart. Jag syftar på språkmodeller och NLP-verktyg som redan används i juridik och revision för att hitta motsägelser och sakfel. Att detta inte används i socialtjänsten är obegripligt.

Ja precis, här är ju något du inte verkar förstå, kanske för att du har lite bristande kunskap om just LLM's och vad de är och inte är, eller?

Citat:
Föräldrar har inte jämbördiga villkor, de får inte alltid ut allt i tid och jurister hinner sällan granska allt.

Du har ju möjlighet att överklaga även om detta skulle vara fallet eller hur? Så problemet är alltså att juristerna har för lite tid, så det är vad systemfelet är? Låter ju som något konkret i så fall du kan försöka driva om det nu är fallet, men åter igen, det är ju bara ett påstående från din sida, jag vet inte vad du grundar det på.
Citera
2025-07-03, 10:12
Medlem
Citat:

Insatserna fungerade delvis så att viktökning stoppades men det fungerade bara för att någon annan höll koll på allt gällande mat , när insats avslutades för att det ansågs att föräldrarna på egenhand kunde sköta mat och motion så gick barnet åter upp i vikt

Här var experter inkopplade gällande kost och motion samt logoped , Föräldrarna verkar dock inte fatta att kosthållning inte var tillfällig när det var krav utifrån och soc var inblandade eftersom de ställt frågan om hur länge de ska ge rätt mat i rätt mängd..
Citera
2025-07-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Preach, precis detta som du skriver, om det fungerar med insatser i hemmet, varför tar man då barnet??
Ska familj ha insats i hemmet tills barnet blir mer eller mindre självgående och själv klarar av det föräldrarna brister i eller är insatserna till för att föräldrarna själva genom insatserna ska bli självgående . Undantag gällande insats i hemmet kan vara när föräldrar har diagnos där visst stödbehov alltid kommer att finnas men där själva föräldraskapet sköts av föräldern
Citera
2025-07-03, 11:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Insatserna fungerade delvis så att viktökning stoppades men det fungerade bara för att någon annan höll koll på allt gällande mat , när insats avslutades för att det ansågs att föräldrarna på egenhand kunde sköta mat och motion så gick barnet åter upp i vikt

Här var experter inkopplade gällande kost och motion samt logoped , Föräldrarna verkar dock inte fatta att kosthållning inte var tillfällig när det var krav utifrån och soc var inblandade eftersom de ställt frågan om hur länge de ska ge rätt mat i rätt mängd..

Så barn ska alltså tvångsomhändertas inte för att de svälter, utan för att de inte får perfekt mat enligt socialtjänstens standard, trots att viktkurvan går åt rätt håll och experter varit inkopplade?

Och att föräldrar frågar "hur länge" en viss kosthållning ska pågå tolkas som bristande förståelse och inte som ett uttryck för oro, trötthet eller behov av långsiktig stödplan? Det låter mer som att socialtjänsten agerat tankeläsare än barnskydd.

Dessutom förstår jag inte varför vanlig familjebehandling inte är ett alternativ i detta fall. Det vore betydligt mer skonsamt för barnet ifråga än att traumatiseras av att ryckas bort från sitt biologiska hem.

Att kräva ändring och evigt korrekt föräldrabeteende under hot om fortsatt omhändertagande låter i mina öro mer som uppfostran med maktmedel än vård med barnets bästa i fokus.
Citera
2025-07-03, 12:12
Medlem
Citat:
Så barn ska alltså tvångsomhändertas inte för att de svälter, utan för att de inte får perfekt mat enligt socialtjänstens standard, trots att viktkurvan går åt rätt håll och experter varit inkopplade?

Och att föräldrar frågar "hur länge" en viss kosthållning ska pågå tolkas som bristande förståelse och inte som ett uttryck för oro, trötthet eller behov av långsiktig stödplan? Det låter mer som att socialtjänsten agerat tankeläsare än barnskydd.

Dessutom förstår jag inte varför vanlig familjebehandling inte är ett alternativ i detta fall. Det vore betydligt mer skonsamt för barnet ifråga än att traumatiseras av att ryckas bort från sitt biologiska hem.

Att kräva ändring och evigt korrekt föräldrabeteende under hot om fortsatt omhändertagande låter i mina öro mer som uppfostran med maktmedel än vård med barnets bästa i fokus.
De hade insatser i hemmet under lång tid då slutade vikten att öka men så fort insatserna upphörde startade barnet att gå upp i vikt igen ., även när insatser var på plats stack föräldrarna till barnet olämpliga matvaror .

BMI på 50 är oerhört mycket för ett barn på 6 år , även äldre myndiga syskon i familjen har grav fetma utan att det finns medicinska skäl.

Barnet har nått normalvikt i familjehemmet .
Frågar man hur länge man ska äta normalt och tror att det är tillfälligt så kommer det att fungera
Citera
2025-07-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Enligt vem kommer dessa påståenden om vikt. Är det månne myndigheten socialtjänsten vilket domstolen köpt rakt av. Och hur är det bevisat att barnet nu nått normalvikt är det återigen socialtjänstens påståenden? Finns det någon läkare inblandad, hur vet du så mycket om detta fall. Bryter du månne om tystnadsplikten?
Mamman har själv intervjuats och där sagt att de nu ändrat kosten dock har hon även frågat hur länge de ska behöva hålla dessa matvanor och det låter som om hon tror att det är en tillfällig diet

Media har ju domarna och där framgår det att flickan nu ligger inom i den övre delen av normala spannet för vikten men fortfarande har vissa problem gällande mat , hon hade ett BMI på 50 när hon omhändertogs .

Sjukvård och dietist var inblandade , vikten berodde inte på något medicinskt .

Var inte bara vikt det gällde utan även att hon låg efter i utvecklingen pga brist på stimulans dessutom hänger barns utveckling ihop med lek, rörelse och ork att göra så enkla saker som att hoppa , klättra , upptäcka spännande saker i en skogsdunge osv .
Citera
2025-07-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Bevisa, förövrigt har moderatorn redan yttrat sig att det inte handlar om en skvallertråd om enskilda föräldrar, eller har du missat det.
Googla så hittas intervju och artiklar.

Bakgrund i enskilda ärenden visar att myndigheter inte systematiskt omhändertar barn som de säljer till folk som vill ha ett barn men inte kan få egna som vissa påstår .
Somliga har påstått att par kan komma till utredningshem och välja sig en bebis bland de som är där med sina föräldrar för utredning , de som påstår detta har sett det med egna ögon .

Här i Sverige kan man till skillnad från andra länder inte välja sig ett barn att adoptera eller bli familjehem till något man kan i många andra länder där det man kan välja utifrån utseende och egenskaper också därför somliga barn aldrig väljs för att deras utseende inte gör sig så bra
Citera
2025-07-03, 17:41
Medlem
Dags att tala om det personliga ansvaret – med fokus på LVU-desinformationen som Family United driver.

I en tid där information flödar fritt, och desinformation tyvärr får allt större spridning, är det avgörande att lyfta en specifik grupp: de som aktivt skapar, formulerar och systematiskt sprider konspirationsteorier.

Ett av de tydligaste och mest skadliga exemplen i Sverige just nu är den desinformationskampanj som riktar sig mot svensk socialtjänst och lagen om vård av unga (LVU).

Det handlar inte om oskyldiga misstag eller missförstånd. När det gäller LVU-kampanjen handlar det om att medvetet fabricera lögner om att svenska myndigheter "kidnappar" barn, bryter mot mänskliga rättigheter och agerar utan rättslig grund. Dessa falska påståenden sprids systematiskt och med syfte att så misstro mot en av våra viktigaste samhällsfunktioner: socialtjänsten, vars uppgift är att skydda barn.

När konspirationsteorier leder till skada – som när desinformation om LVU får familjer att tveka att söka hjälp, när socialsekreterare hotas, eller när förtroendet för en viktig samhällsinstans urholkas – då är det dags att ställa den obekväma frågan: Är dessa upphovsmän och spridare personligt ansvariga för konsekvenserna av sina handlingar?

Vi måste få diskutera FU medlemmar öppet och att de ställs till svars för den påverkan de har.
Citera
2025-07-03, 18:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Vad ska jag inte ha bemött som du inte anser vara påståenden då?
För jag vidbehåller min ställning, att när du bara konstaterar saker som om de vore fakta, baserat på vad du själv anser, då är det bara påståenden, det är helt ok att komma med påståenden, men då vill jag veta vad du baserar din åsikt på, så jag också kan få granska det materialet för att se om jag kommer fram till samma slutsats, alternativet är ju att jag bara ska lita på vad du säger helt blint, du för inget resonemang liksom, men om du anser att det är undvikande, då kan jag ju bara komma med påståenden tillbaka om att du har fel, hade du köpt det? Nej precis.
Du undviker fortfarande huvudproblemet: socialtjänstens enorma informationsövertag. Jurister får inte alltid allt material, så att hävda motsatsen är direkt vilseledande. Det möjliggör olagliga placeringar där socialsekreterare kan ljuga utan följder. Barnen är de som får betala priset.
Citat:
Ja men att du nämner det är väl irrelevant, jag vill ju kunna läsa dessa dokumenterade fel jag med, det är väl helt rimligt, en anonym användare på flashback är inte en källa till något, det är som sagt påståenden, vad grundar du påståendet i, och kan jag snälla få läsa själv så kan jag bemöta.
Det är bara en tidsfråga innan systemet faller. Allt fler föräldrar begär ut och granskar sina journaler, det har aldrig varit enklare. Socialtjänsten kan inte fortsätta fuska utan konsekvenser. När sanningen blottas offentligt blir det farligt för dem som försökt dölja den.

Citat:
Åter igen exempel som inte är dina egna påståenden, och när du kommer med påståenden, hänvisa till vart du grundar ditt påstående i, detta är det minsta man kan förvänta sig med någon som utger sig för att vilja ha en debatt.
Googla gärna själv, du verkar inte vilja ta in fakta. Fallet Adam i Uppdrag granskning räcker egentligen, men det finns även mängder av JO- och IVO-kritik mot socialtjänstens LVU-utredningar.

Problemet är att du blundar, och barnen får betala priset. Det borde få rättsliga konsekvenser för de handläggare som orsakar detta lidande.

Citat:
Jag har ju frågat, får inget underlag.
Underlag som styrker påståenden ovan tack.
Använd google, eller fråga AI du som är så bra på det. Finns hur mycket som helst. Ditt problem är att du VILL INTE SE SYSTEMFELET. Du förnekar det och det är exakt ditt problem.

Citat:
Att säga du har fel har lika mycket tyngd som din systemkritik, eftersom det är kort och gott bara dinåsikt, den vet jag ju vad den är, inget intresse av att höra den på repeat.
Det är inte bara jag som ser problemet. LVU-systemet tillåter placeringar utan lagligt stöd eller granskning. Du vill varken erkänna det eller lösa det och när AI-granskning föreslås attackerar du mig istället. Men är det insynen du egentligen fruktar?

Citat:
Jurister är aktörer utanför kommunen, de kan granska, det är deras jobb. Jag förstår helt ärligt vad skillnaden skulle vara eller vad ens ditt "konkreta" förslag innebär.
Jurister får bara några timmar, det räcker inte för att granska hundratals sidor från socialtjänsten som byggts ihop under månader. Lösningen är realtidsåtkomst till dokumentation för föräldrar och juridiskt stöd från första orosanmälan. Transparens innan barn hinner fara illa.

Citat:
Vad är problemet, är inget som hindrar jurister från att använda dessa verktyg om de nu skulle vilja eller hur?
Grundproblemet är tidsbrist, men också tekniska och sekretessmässiga hinder. Det går att lösa. Frågan är om viljan finns, för ett AI-granskat system skulle minska felaktiga LVU och samtidigt minska uppdragen för dem som tjänar på dagens ordning.

Citat:
Har du något som helst material kring detta påstående, eller är det helt enkelt så att eftersom det inte AI-granskas idag, så antar du massa saker? Har du något material kring något uttalande om AI från socialtjänsten?
Socialtjänsten har visserligen börjat använda AI för att underlätta journalföring vid möten, men när det gäller AI-granskning av beslutsunderlag är jag ganska säker på att de skulle vara emot. Tror du verkligen att en myndighet som ogärna granskas skulle välkomna ett verktyg som avslöjar fel och fusk?

Citat:
Jag vet att du inte förstår, då du visat upp att du inte förstår, genom att försöka använda chatGPT för att föra argument mot mig tidigare, på ett sådant sätt som gör det uppenbart att du inte förstår.
Du försöker framställa dig som AI-expert och förminska mig, men det är uppenbart att du helst undviker kärnfrågan: behovet av extern AI-granskning av socialtjänstens beslutsunderlag. En sådan lösning skulle stärka rättssäkerheten rejält. Kanske är det just därför du vill förskjuta fokus?

Citat:
Sluta lägga åsikter i min mun, bara för jag inte håller med dig, betyder inte automatiskt att jag inte vill ha en rättsäker process, åter igen gör du denna tankevurpa, du verkar oförmögen att vara självkritisk.
Du visar inget intresse för extern granskning av socialtjänstens underlag. Jag presenterar ett konkret och genomförbart förslag, men i stället för att bemöta det sakligt, duckar du bakom teknikaliteter och påstår att jag inte förstår AI. Ironiskt nog kräver förslaget inte ens jurister.

Citat:
Berätta istället vad den konkreta skillnaden skulle vara att någon annan än juristerna skulle använda dessa verktyg, det är vad jag vill förstå, för det framgår inte.
Skillnaden är att AI-verktyg kan ge föräldrar direkt tillgång till granskning, utan att gå via överbelastade jurister. Det jämnar ut informationsläget och synliggör fel innan det är för sent och barnet blir tvångsomhändertaget.

Citat:
Men det är ju deras jobb att granska! Om de inte gör det är det ju där problemet ligger, och då är det väl där lösningen ska in. Har du några belägg för dessa påståenden? Du är inte heller någon expert på BBIC men hindrar ju inte dig från att prata som om du vore det.
Just därför behövs verktyg som kan granska automatiskt för att täcka upp när jurister inte hinner eller har rätt kompetens. Det är inte åsikter, det är ett strukturellt problem som många vittnat om.

Citat:
Det du säger är förenklat, att delar man inte din åsikt så är man en barnplågare, eller hur?
Det är enkelt. Om man vägrar se och åtgärda det uppenbara systemfelet i LVU-processen, så ställer man sig i praktiken på samma sida som dem som skadar barn. Så svårt är det faktiskt inte att förstå.

Citat:
Det är ditt påstående ja, sen verkar du baserat din åsikt på en kompis utredning som du sen extrapolerar på ett helt system, förstår du inte varför det inte är rimligt?
Det handlar inte bara om en kompis utredning. Det är många föräldar som vittnar om EXAKT samma sak. Det finns otaliga grupper på facebook med liknande berättelser. Alla föräldrar sitter och ljuger och hittar på menar du?

Citat:
Är inga problem att komma med påståenden, mitt problem är att du kommer med påståenden presenterade som fakta, utan att hänvisa till grundmaterialet. Detta är ju exakt det beteende du själv tjatar om att man inte ska göra, ge mig tillgång till hela materialet för dina påståenden, så kan jag bemöta det, är väl rimligt?
Ja hur LVU-processen går till har jag presenterat på ett så faktabaserat sätt som möjligt. Det är inte påståenden. LVU-processen går till precis som jag beskrivit den: Och om jag har fel. Peka då ut var i mitt resonemang om LVU-processen jag har fel? Klarar du av det?

Citat:
Så som den är tänkt, man får en gratis jurist vars jobb det är att granska, inget stoppar dem från att använda vilka verktyg de vill för det. Jag förstår ärligt inte vad det är för problem du försöker lösa som inte redan är möjligt idag?
Snälla nån. Föräldrar får bara några timmars juridisk hjälp, det räcker inte alls för att bemöta socialtjänstens anklagelser. Därför måste föräldrar få tillgång till allt material i realtid, så att inget kan smygas in som en överraskning i domstol.

Citat:
Ja precis, här är ju något du inte verkar förstå, kanske för att du har lite bristande kunskap om just LLM's och vad de är och inte är, eller?
Jo jag vet precis vad det är och jag vet hur det fungerar och jag vet att det fungerar alldeles utmärkt för sådana här case. Om jag har fel. Påvisa varför!

Citat:
Du har ju möjlighet att överklaga även om detta skulle vara fallet eller hur? Så problemet är alltså att juristerna har för lite tid, så det är vad systemfelet är? Låter ju som något konkret i så fall du kan försöka driva om det nu är fallet, men åter igen, det är ju bara ett påstående från din sida, jag vet inte vad du grundar det på.
Men snälla nån. När socialtjänsten väl tagit ett barn kan överklaganden ta år, då är skadan redan skedd och barnet svårt traumatiserat. Faktagranskning måste ske innan första domstolsförhandling, annars är rättssäkerheten bara en illusion. Men det kanske är så du vill ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in