2007-01-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jao Juno
En annan sak som faktiskt förbluffar mig är att en foton befinner sig på alla möjliga possitioner samtidigt vilket bevisas genom interferensmönster
Jag upplever att det vore snäppet mer anti-intuitivt om fotonerna faktiskt befann sig på några omöjliga positioner någonsin.
Citera
2007-01-20, 02:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
En bekants bekant med högst afrikansk bakgrund, har fått 11 barn. 10 av dem är pojkar och bara en är flicka. Mamman ville ha ett par döttrar, men de 9 första var alla pojkar. Den 10:e var en flicka. Men när även den 11:e var en pojke så ville hon inte skaffa fler barn. (lugn alla som är rädda för social turism, hela den familjen bor lååångt härifrån).

Vad kan man säga om "sannolikheten" för att detta skulle inträffa?

Jag skulle vilja påstå att sannolikheten att 10 av 11 har samma kön är 11 * 1/(2^10), alltså 11/1024 = 1.07%.

Men om man betraktar själva processen: "Skaffa barn tills jag får minst 2 döttrar eller ger upp", vad får man då för odds? Fyll i med nödvändiga antaganden.

Du hade kunnat skatta sannolikheten för P(pojke) som 10/11 och P(flicka) som 1/11

Sannolikheten för att hon skulle få 10 barn av samma kön och 1 av det andra, ej givet något av utfallen, men givet de framtida skattningarna är nånstans i närheten av en kvinnohjärna, halv.
Citera
2007-01-20, 02:39
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Jag har inte orkat läsa hela tråden och därför det här kanske redan är förklarat men om man verkligen ska gå in på varför (-2)*(-2) = 4 så måste man väl också förklara varför (-2)*(-2)*(-2) fortfarande blir minus?
Jag har väl inte fel här?

Har inte orkat läsa allt heller, dock så uppfattade jag "utantill-kunskapen" som man lärt sig att -1*-1 = 1. Ett fint exempel ang. det från Dr. Math (för de som funderar fortfarande)

Let a and b be any two real numbers. Consider the number x defined by

x = ab + (-a)(b) + (-a)(-b).

We can write

x = ab + (-a)[ (b) + (-b) ] (factor out -a)
= ab + (-a)(0)
= ab + 0
= ab.

Also,

x = [ a + (-a) ]b + (-a)(-b) (factor out b)
= 0 * b + (-a)(-b)
= 0 + (-a)(-b)
= (-a)(-b).

So we have

x = ab
and
x = (-a)(-b).
Citera
2007-08-30, 10:35
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Det här störde mig otroligt, tills jag kom på hur jag skulle visualisera det.

Hur visualiserade du det?
Citera
2007-09-04, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Hur visualiserade du det?
Det var en komplex magnifik drömsekvens med inslag av både pansarkryssaren Potemkin och Stalker, men i princip gick det ut på att två personer lyfte ett rep .
Citera
2007-09-04, 18:13
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Det var en komplex magnifik drömsekvens med inslag av både pansarkryssaren Potemkin och Stalker, men i princip gick det ut på att två personer lyfte ett rep .

Jag försöker se det framför mig men lyckas inte. Om det verkligen går att visualisera vill jag veta hur. Det är nästan så att jag kan visualisera att det INTE räcker med ca 6 meter.
Citera
2007-09-05, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag försöker se det framför mig men lyckas inte. Om det verkligen går att visualisera vill jag veta hur. Det är nästan så att jag kan visualisera att det INTE räcker med ca 6 meter.

Om man tänker sig en symmetrisk kvadratisk konstruktion med en inre och en yttre kvadrat, så är det lätt att visualisera att oavsett hur stora kvadraterna är så är den yttre kvadratens omkrets 4*(avståndet mellan dem) längre. Och då är det lätt att köpa att i cirkelfallet så dyker Pi upp istället. Den yttre cirkeln är ju Pi*(avståndet mellan cirklarna) längre. Nån kan väl roa sig med att räkna lite på vad en triangel har för "tal", det bör ju vara större än 4. Garanterat är det ju så att om man räknar på ett ökande antal hörn så närmar man sig Pi. Men nu var det ju visualisera det handlade om. Rita en kvadrat symmetriskt placerad inuti en annan så ser du vad jag svamlar om....

/Hast
Citera
2007-09-05, 11:45
Medlem
Herr Lindholms avatar
Inget antiintuitivt om kärnreaktioner och kärnvapen?
Citera
2007-09-05, 13:24
Medlem
Mark Gs avatar
Visste ni att:

Solen är en svart kropp.
Citera
2007-11-15, 02:29
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Visste ni att:

Solen är en svart kropp.

Ja (eller nästan iaf).

Droppar

Visste ni att när en droppe avskiljs från en större vattenmassa så har avskiljningsområdet en universell och lite oväntad form? Man får (ungefär) en konspets mot en sfärisk yta. Det är alltså inte som en "deg" man drar isär så att den blir tunnare och tunnare men symmetrisk med avseende på brottplanet.

Typiskt utseende

Animerad gif av avskiljningsprocessen

Visste ni att "stänket" från en droppe som träffar en plan yta är kraftigt beroende på luftrycket och att något lägre lufftryck kan få stänket att försvinna helt. Rent intuitivt skulle jag tro att det skulle stänka mer i vakuum än vid normalt lufttryck men så är det alltså inte. Det behövs en "vägg" med lite motstånd (alltså den omgivande gasen) för att få den expanderande vattensamlingen att brytas upp och "stänka". Lufttryckssänkningen som krävs är ungefär lika stor som den mellan havsnivå och toppen av Mount Everest.

Etanoldropapr som faller mot glas vid normalt lufttryck och vid 20 % av normalt lufftryck.

Drop splashing on a dry smooth surface (artikel)
Citera
2007-11-15, 04:01
Medlem
Citat:
Jag har inte orkat läsa hela tråden och därför det här kanske redan är förklarat men om man verkligen ska gå in på varför (-2)*(-2) = 4 så måste man väl också förklara varför (-2)*(-2)*(-2) fortfarande blir minus?

Det är ett så kallat Axiom!!
Citera
2007-11-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Citat:
Det är ett så kallat Axiom!!
Det är en förenkling - för att inte säga felaktigt - att påstå att det bara är ett axiom.

Att produkten av tre negativa tal blir negativ är en konsekvens av att produkten av två negativa tal blir positiv (A) samt att produkten av ett negativt och ett positivt tal är negativt (B):
(-2)*(-2)*(-2) = (-2) * ((-2)*(-2)) = [enligt (A)] = (-2) * 4 = [enligt (B)] = -8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in