2025-07-02, 20:11
Medlem
PrintPowers avatar
Att folk inte börjar säga ifrån mot dessa idiot-rubriker bevisar ju bara hur efterblivna större delen av befolkningen är.

Som att man glömt bort att 25-30 grader är fullt normalt på sommarn i Sverige.
Citera
2025-07-02, 20:15
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagdad
33 grader i skuggan här förut inte lika trevligt

Som varmast hade en liten del av Skåne idag. I max 30 minuter hade dom 32 grader.

En jävla dag på året är det 3-4 grader varmare än vanligt, och du gnäller!?
Citera
2025-07-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bagdad
33 grader i skuggan här förut inte lika trevligt
Har du termotern uppstoppad i ändtarmen eller?
Citera
2025-07-02, 20:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Varför skriver du bara "fel", när du har en graf mitt framför ögonen?

https://upload.wikimedia.org/wikiped...enheit.svg.png

Det är så hopplöst, känns helt faktaresistent.
Varför litar du inte på Sveriges mest erfarne och kunnige klimatforskare?
Citera
2025-07-02, 20:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
En del politiker och tidningar börjar nu blanda ihop värmeböljan i södra Europa med EUs nya klimatlagstiftning. Men de flesta av dessa sydeuropeiska värmeböljor beror på ”utbrott” av varma vindar från Sahara. De utbrotten lär inte påverkas av att EU minskar sina fossila utsläpp.

Med det i bakhuvudet blir DNs rubrik smått underhållande:

https://www.dn.se/varlden/ny-klimatl...n-pa-sommaren/
Dom blandar som vanligt ihop begreppen "väder" och "klimat".
Citera
2025-07-02, 21:09
Medlem
Lillarapunzels avatar
Igår var det +26.C, soligt, men tack och lov också blåsigt. Det gjorde det mer uthärdligt för som värmekänslig. Idag var det +24.C och molnigt. Vilket inte ens jag tyckte var särskilt jobbigt... Längre söderut i Sverige var det väl mer påfrestande temperaturer, särskilt igår, men åtminstone här i norra Sörmland och södra Stockholm, där jag vistats senaste dagarna, tyckte jag ändå det var helt överkomligt. Och då är jag som sagt ändå väldigt värmekänslig. Så jag vet inte om jag skulle vilja kalla det "extremhetta" just på de platser jag varit. Svensk högsommarvärme absolut, men knappast något så extremt.
Citera
2025-07-02, 21:13
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrintPower
Att folk inte börjar säga ifrån mot dessa idiot-rubriker bevisar ju bara hur efterblivna större delen av befolkningen är.

Som att man glömt bort att 25-30 grader är fullt normalt på sommarn i Sverige.

Skulle inte uttrycka mig i just dina ordalag, men håller ändå med i grundresonemanget på det stora hela. Det har blivit lite mycket "ropa varg" över det hela. Visst, redan +28-30.C, särskilt flera dagar i rad, är varmt även för att vara Sverige. Men som det varit i Stockholm med omnejd senaste dagarna, kring +25.C och t.om blåsigt och/eller molnigt som svalkat av, skulle jag inte ens säga är särskilt anmärkningsvärt i juli. Vecka ut och vecka in, ja absolut, men inte enstaka dagar som det varit nu. Då är väl snarare lördagens stundande +15.C och ösregn något under det normala för årstiden...
Citera
2025-07-02, 21:15
Medlem
Det blir moment 22 när människan försöker kyla ner städer med AC eftersom det kräver enorma mängder energi som i sin tur ökar utsläppen och gör klimatet ännu varmare.
Klimatlagen syftar till att bryta den dödsspiralen.
Det enda som på sikt kan lindra extrema värmeböljor är minskade klimatutsläpp.
Citera
2025-07-02, 21:50
Men hur orkar ni diskutera skiten, sverige i ett nötskal - "VÄRMEREKORD, DRAR IN ÖVER SVERIGE, VÄRMEBÖLJOR, SÅ SKYDDAR DU DIG"

för helvete det är sommar, blir så jävla upprörd, samma visa varje år.
Citera
2025-07-02, 22:24
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det blir moment 22 när människan försöker kyla ner städer med AC eftersom det kräver enorma mängder energi som i sin tur ökar utsläppen och gör klimatet ännu varmare.
Klimatlagen syftar till att bryta den dödsspiralen.
Det enda som på sikt kan lindra extrema värmeböljor är minskade klimatutsläpp.
Det är sant, människan bäddar för sin egen undergång.
Citera
2025-07-02, 23:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Inte alls eller kanske snarare möjligtvis kan det hända att några av de mer välbärgade medborgarna med sjötomt och fastigheter eller de som bor nära havet inom ett tidsspann på kanske ett århundrade behöver flytta för att undvika att vatten tränger in i deras källare.

Låt oss också reflektera över den allmänt accepterade idén att människan är orsaken till de stora och katastrofala klimatförändringarna. Dessa förändringar är i grunden ett naturligt resultat av industriell och teknologisk utveckling, som samtidigt är en avgörande del av den mänskliga evolutionen. Om vi inte utsatte oss själva, direkt eller indirekt, för påfrestningar skulle vi varken kunna fortsätta utvecklas eller säkra vår överlevnad.

Ett enkelt exempel är hur vi lärde oss att utvinna energi från kol och insåg att det kan försämra luftkvaliteten. Då utvecklade vi teknologier som utvinner energi ur materia som fission vilket minskade luftföroreningarna. Tack vare tillgången till större mängder energi utvecklades vi som art. Men även kärnkraften har sina problem till exempel avfallshantering vilket lett till att vi nu satsar på ännu effektivare teknik som fusion.

Premisserna och förutsättningarna för vår utveckling är ömsesidigt beroende av faktorer som samtidigt kan utgöra risker för vår undergång.

När vi pressar och utmanar naturen pressar naturen oss tillbaka. Planeten fungerar som en helt opartisk medlare i den här relationen. Om vi inte utmanade och påverkade biosfären skulle vi undvika klimatrelaterade problem men samtidigt skulle vi inte heller utveckla den industri och teknologi som är så värdefull och nödvändig för oss.

I praktiken kan vi inte stoppa denna utveckling eftersom industri och teknologi är alltför integrerade delar av den mänskliga tillvaron nu. Den enda vägen är därför igenom.
Citera
2025-07-02, 23:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam

En filosofisk fråga: Jag är naturligtvis helt införstådd med att människan är den som orsakat nuvarande mycket snabba temperaturökning, via utsläpp av växthusgaser. Men vad är egentligen bäst?

a) Att förstöra vår ekonomi och sätt att leva för att mycket snabbt försöka bromsa temperaturökningen? Jag anser nog att det redan är "kört". Europa och USA minskar sina utsläpp nu (mogna ekonomier), medan Kina och Indien knappt har börjat. Varje minskning vi gör kommer ätas upp av Kina och Indiens ökningar (10-fallt)

b) Eller lära oss leva med ökningen. Här uppstår då en intressant fråga: Om vi bara fortsätter att släppa ut växthusgaser i nuvarande takt, vad händer med temperaturökningen över längre sikt, 100 år. Kommer den fortsätta öka exponentiellt? Eller skulle den bromsa in som en S-kurva till slut, vilket många naturliga förlopp gör. Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in