2025-06-28, 11:09
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Din vän klarade alltså inte av att svara på bankens standardiserade KYC- och penningtvättfrågor där de frågar saker som ”Vad har du för huvudsaklig inkomstkälla?” , ”Vad har du för månadslön (brutto eller netto)?” och ”Har du andra inkomster?”

Jag tror inte att hans lån blev indraget i så fall utan att hans förmyndare hanterar hans lån.

Det var inte min vän och banken kan säga upp lån hur dom vill med stöd av kundkännedom och penningtvättlagar fascisterna i EU infört och givit banker fri lejd att bete sig hur dom vill, vilket de gjorde i detta fallet när han temporärt saknade deklarerad svensk inkomst och hyrde ut lägenheten sen ett tag tillbaka. De ville sälja lgh på exekutiv auktion istället och hoppas på ett högre pris och förstörde hans liv och kreditvärdighet.

Samma omoral ser vi i att de inte höjde kalkylräntan från fjuttiga 6% när rörliga räntan var lika hög för 1.5 år sen, för att folk skulle få låna lika mycket och priserna inte skulle falla mer och bankerna får kreditförluster. De vägrar låta bopriserna gå ner enligt normala marknadssvängningar sen finanskrisen (Kriser som gynnar oss med mycket cash sparat el säkra icke konjunkturskänsliga jobb) bankerna och hela etablishemanget, de låter ens inte sälja sin bostad för vilket pris man vill och säger upp lånen då så fort de hittar en öppning t ex ingen deklarerad inkomst i Sverige och man inte kan göra förlustavdrag.

Sverige är en bananrepublik, ett vidrigt land nuförtiden på allt!
Senast redigerad av slemhog 2025-06-28 kl. 11:22.
Citera
2025-06-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man ser ibland i tidningen att någon säljer en bostad I princip gratis till någon med samma efternamn. Ett hus som bör vara värt 4+ miljoner säljs för 1 miljon till ett barn. Då skulle definitivt banken kunna ha en åsikt om bostaden är belånad till 2 miljoner.

Hittade precis två fastighetsaffärer där man överlåter genom gåva. Bostad 115 m2, 3500 kvadratmeter tomt. Där båda har samma efternamn.
Den andra ett radhus 140 m2.

Ja, men alla hus är faktiskt inte belånade. Det finns de som amorterar av också.
Citera
2025-06-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Och om du inte klarar de löpande utgifterna?

Ja, då får du ju ta en diskussion med banken hur ni ska lösa det.

Skulle väl säga att det bör vara en ovanlig situation att man fått beviljat så stor lånegrad på ett hus och själv har så dålig ekonomi och husets värde sjunker under vad lånen är på.

Då har ju också banken misslyckats med sin kreditbedömning och är intresserade av en lösning.
Citera
2025-06-28, 11:30
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och en värdeminskning med 70% är rätt extremt skulle jag vilja påstå.

Bästa är nog att ta ett nytt lån innan man ska sälja om man misstänker att man hamnar med restskuld.

70%? Säljaren sänkte priset ytterligare så begärt pris landade på totalt 30-35% lägre köpeskilling än vad han köpt den för över 6-7 år sen.
Banken vägrade låta han sälja den för det priset som var lägre än lånesumman hos dom och sa upp lånen genom ljug att han inte klarade kundkännedom för han saknade svensk deklarerad inkomst temporärt senaste året.

En riktig bananrepublik med banker som har fullständig makt genom penningtvätt och kundkännedom lagarna och vägrar låta bopriserna gå ner och förstör folks liv.
Citera
2025-06-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
70%? Säljaren sänkte priset ytterligare så begärt pris landade på totalt 30-35% lägre köpeskilling än vad han köpt den för över 6-7 år sen.
Banken vägrade låta han sälja den för det priset som var lägre än lånesumman hos dom och sa upp lånen genom ljug att han inte klarade kundkännedom för han saknade svensk deklarerad inkomst temporärt senaste året.

En riktig bananrepublik med banker som har fullständig makt genom penningtvätt och kundkännedom lagarna och vägrar låta bopriserna gå ner och förstör folks liv.

Jag tolkade det som att han sålde för 30% av ursprungspriset inte att han sänkte med 30%.

Oavsett så andrahandsuppgifter om att banken ljuger och luras lägger jag inte så mycket trovärdighet i.
Citera
2025-06-28, 11:51
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag tolkade det som att han sålde för 30% av ursprungspriset inte att han sänkte med 30%.

Oavsett så andrahandsuppgifter om att banken ljuger och luras lägger jag inte så mycket trovärdighet i.

Det har hänt och banken agerade så, jag har t om uppgifter med kreditnumrerna.

Vi har ett land där banker har fritt spelrum säga upp folks lån hur dom vill så de inte får några kreditförluster och förstör folks liv.
Senast redigerad av slemhog 2025-06-28 kl. 12:18.
Citera
2025-06-28, 11:55
Medlem
Amotera oavsett om bostaden stiger eller sjunker i värde.
Citera
2025-06-28, 12:43
Medlem
om du värderar din bostad och den gått ner i värde, ja banken kommer öka din amortering, men det löses enkelt med att inte värdera om sin bostad, om man nu är rädd att den sjunkit i värde.
Citera
2025-06-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, då får du ju ta en diskussion med banken hur ni ska lösa det.

Skulle väl säga att det bör vara en ovanlig situation att man fått beviljat så stor lånegrad på ett hus och själv har så dålig ekonomi och husets värde sjunker under vad lånen är på.

Då har ju också banken misslyckats med sin kreditbedömning och är intresserade av en lösning.

Det jag hajade till på var främst påståendet att banken kan förbjuda dig att sälja. Är det verkligen sant?
Citera
2025-06-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det var inte min vän och banken kan säga upp lån hur dom vill med stöd av kundkännedom och penningtvättlagar fascisterna i EU infört och givit banker fri lejd att bete sig hur dom vill, vilket de gjorde i detta fallet när han temporärt saknade deklarerad svensk inkomst och hyrde ut lägenheten sen ett tag tillbaka. De ville sälja lgh på exekutiv auktion istället och hoppas på ett högre pris och förstörde hans liv och kreditvärdighet.

Samma omoral ser vi i att de inte höjde kalkylräntan från fjuttiga 6% när rörliga räntan var lika hög för 1.5 år sen, för att folk skulle få låna lika mycket och priserna inte skulle falla mer och bankerna får kreditförluster. De vägrar låta bopriserna gå ner enligt normala marknadssvängningar sen finanskrisen (Kriser som gynnar oss med mycket cash sparat el säkra icke konjunkturskänsliga jobb) bankerna och hela etablishemanget, de låter ens inte sälja sin bostad för vilket pris man vill och säger upp lånen då så fort de hittar en öppning t ex ingen deklarerad inkomst i Sverige och man inte kan göra förlustavdrag.

Sverige är en bananrepublik, ett vidrigt land nuförtiden på allt!
Det låter som din vän eller bekant eller vad han nu är inte har berättat hela sanningen för dig.

Bankerna är inte inne och aktivt kollar på om du har jobb och inkomst så länge som man betalar sin ränta och amortering, det är först när man inte klarar av sina betalningar som banken reagerar. Jag vet personer som har varit arbetslösa till och med långa perioder utan att det har blivit några problem med banken.

KYC- penningstvättskontroller finns av en vettig anledning, för att undvika penningtvätt och terrorfinansiering. Det är inget som en vanlig tjomme behöver oroa sig för mer än att en gång per år svara på stabdardiserade frågor som tar två minuter att göra, om man nu inte sätter in 10 miljoner utan kunna förklara var pengarna kommer ifrån eller varit försvarsminister i Irak.
Citera
2025-06-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det jag hajade till på var främst påståendet att banken kan förbjuda dig att sälja. Är det verkligen sant?

Premisserna var ju följande:
Fastigheten är belånad och pantsatt för X kr
Lånehavaren vill sälja för Y kr (där Y är lägre än X).

Normalt ser ju säljaren till att lösa lånet inför ägarbytet och om köpeskillingen inte räcker måste ju säljaren skaffa pengar til det på annat sätt. Köparen är rimligen inte intresserad att ta över fastigheten om den fortfarande är pantsatt av säljarens lån.

Om du vill kalla det förbud eller inte är ju en filosofisk fråga.
Citera
2025-06-28, 13:41
Medlem
Även om ingen tvingar dig borde du amortera mera om bostaden sjunkit i värde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här