• 1
  • 2
2025-06-26, 21:10
Medlem
hennevilljagknullas avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...p-pa-loparbana

Sebastian samuelsson, sveriges kanske bästa skidskytt och en av världens snabbaste skidskyttar i spåret utmanade 46 årige björn ferry idag.
Samuelsson vann på 33.09 men det sjuka är att ferry endast var 2 sekunder efter, det trodde jag aldrig!.
Helt ärligt är det en sjukt bra tid för en 46 åring som bara kunnat träna några timmar per vecka, samuelsson har tränat betydligt mer än så och är dessutom mycket yngre.

Samuelssons tid är väl vad man bör förvänta sig av en svensk herråkare i toppklass, går inte jämföra med åkarna på typ 80 talaet som var betydligt lättare i kroppen och sprang dessutom mer i sin träning.

Tycker ni att detta ska anses normalt eller borde samuelsson haft en ännu bättre tid?
Själv tycker jag nog det är gränsfall med över 33 min på milen, fan, johaug sprang väl på 32 minuter för nåt år sedan och då var hon typ 35 år och kvinna.

Tror ni ponsilouma hade hängt med?
Jens burman?
Calle halvarsson?
Burman verkar vara hyfsad på springa iaf av vad man sett på hans youtube men calle vettifan.
Myhlback vet jag har varit riktigt bra på springa men osäker hur bra han är idag när han mest tränar långlopp.
Senast redigerad av hennevilljagknulla 2025-06-26 kl. 21:15.
Citera
2025-06-26, 21:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Sanslöst bra gjort av Ferry som även som aktiv kändes för stor och tung för att bli en bra löpare. Hyfsad syreupptagning på karln, får man förmoda. Att få stryk med bara ett par sekunder av en tjugo år yngre elitaktiv är grymt imponerande, och det är verkligen inte Samuelsson som gör det dåligt utan Ferry som gör det bra.

Jag har ingen koll på bästatider för veteranlöpare, men borde inte Ferry placera sig rätt högt upp på milen även om han är en bit efter en sån som Mustafa Mohammed? Vad säger friidrottsexpertisen?

Calle hade blivit varvad och brutit, för övrigt.
Citera
2025-06-26, 21:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Från SVT Text:

Citat:

Samuelsson vann duellen med Ferry

Sebastian Samuelsson vann den omtalade duellen på 10 000 meter med Björn Ferry. Den aktive yngre skidskytten vann duellen på tiden 33.09.

-Jag tycker att jag sprang skitfort men du sprang ifrån mig, säger Ferry till Samuelsson medan Europes "The final countdown" ekar på arenan.

Det var fullt pådrag med media och publik på Hofvallen i Östersund när skidskyttelegendarerna drabbade samman efter ett vad som initierades vid VM i Lenzerheide i vintras.

Samuelsson drog med Ferry steget efter.
Citera
2025-06-26, 21:31
Medlem
lucifersatans avatar
Tränar Ferry fortfarande som han vore aktiv? Sjukt.
Citera
2025-06-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Sanslöst bra gjort av Ferry som även som aktiv kändes för stor och tung för att bli en bra löpare. Hyfsad syreupptagning på karln, får man förmoda. Att få stryk med bara ett par sekunder av en tjugo år yngre elitaktiv är grymt imponerande, och det är verkligen inte Samuelsson som gör det dåligt utan Ferry som gör det bra.

Jag har ingen koll på bästatider för veteranlöpare, men borde inte Ferry placera sig rätt högt upp på milen även om han är en bit efter en sån som Mustafa Mohammed? Vad säger friidrottsexpertisen?

Ferry var rätt bra även för 14 år sedan, då sprang han på 31:48 så att han är 1.20 min långsammare på 14 år och i den åldern är fan sjukt, ska nästan inte gå.
Lägg märke till att 2011 var björn fortfarande aktiv som elitskidskytt och det var samma år som han vann en världscuptävling samt ett år efter han vann OS guldet, så vid den tidpunkten var björn bättre tränad än någonsin gissar jag.

Jag tränade mycket löpning i sena tonåren och sprang på 37 min på milen.
Tränar fortfarande en del idag och får kämpa för att gå under 43 min.
Sen är det heller inte samma sak att gå från säg 37 min till 39 min som det är att gå från 31 min till 33 minuter, du måste vara jävligt bra på springa för att nå 33 min men det behöver du inte vara för att klara 39 min.
Hur fan håller karln formen som snart 50 åring och tränar några timmar i veckan?

Vad jag förstår så har ferry tränat för detta sedan i våras endast så det är ju också en sak att ta med i beräkningen.
Han sa även att hans uppladdning inte varit optimal och hade planterat 8000 träd förra veckan eller nåt.
Citera
2025-06-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Tränar Ferry fortfarande som han vore aktiv? Sjukt.

Några timmar i veckan säger han själv, tror han sa 5-7 timmar.
Citera
2025-06-26, 21:36
Medlem
Kondition och duktig i en sport är inte per automatik en duktig löpare - även om det förstås hänger ihop.
Vi får se prestationerna individuellt. 33.09 är en bra tid. Även för en elit skidskytt.
33.12 är en otroligt bra tid för en fd elitidrottare, men inte orimligt om Ferry tränar mycket löpning idag. Finns nog ett gäng 46 åringar som ligger i de trakterna.
Citera
2025-06-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Kondition och duktig i en sport är inte per automatik en duktig löpare - även om det förstås hänger ihop.
Vi får se prestationerna individuellt. 33.09 är en bra tid. Även för en elit skidskytt.
33.12 är en otroligt bra tid för en fd elitidrottare, men inte orimligt om Ferry tränar mycket löpning idag. Finns nog ett gäng 46 åringar som ligger i de trakterna.

Han säger ju själv att han inte tränar så mycket alls.
Nja, de 46 åringar som gör 33min på milen i sverige är nog 99% föredetta långdistanslöpare och tränar betydligt mer än björn.
Citera
2025-06-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Han säger ju själv att han inte tränar så mycket alls.
Nja, de 46 åringar som gör 33min på milen i sverige är nog 99% föredetta långdistanslöpare och tränar betydligt mer än björn.

Nja, 99% fd elit långdistanslöpare är jag tveksam till.

Upp till 7h per vecka tränar Ferry, säger han. Är inte enormt men ändå ganska mycket.

Jag är förvisso ca 10 år yngre än Ferry, men har å andra sidan inte pysslat med någon sport på elitnivå, begränsat med konditionsträning med undantag för sista året då jag tränar 2-3h/vecka och springer milen på 39.
Det är givetvis otrolig skillnad på 39 och 33, men det är också en otrolig skillnad på att ha elitträna kondition på heltid större delen av livet och att träna nästan 3 gånger så mycket varje vecka.
Citera
2025-06-26, 22:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo det var bra tid av Ferry. Men fattar inte varför de två skulle duellera. Det har ju varit mycket tjafs om bästa skidåkaren, bästa kondisen osv mellan skidskyttarna och vanliga skidlandslaget.

En duell mellan Samuelsson och Poromaa vore ju något så de skulle sluta käbbla sedan.
Citera
2025-06-26, 22:32
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Nja, 99% fd elit långdistanslöpare är jag tveksam till.

Upp till 7h per vecka tränar Ferry, säger han. Är inte enormt men ändå ganska mycket.

Jag är förvisso ca 10 år yngre än Ferry, men har å andra sidan inte pysslat med någon sport på elitnivå, begränsat med konditionsträning med undantag för sista året då jag tränar 2-3h/vecka och springer milen på 39.
Det är givetvis otrolig skillnad på 39 och 33, men det är också en otrolig skillnad på att ha elitträna kondition på heltid större delen av livet och att träna nästan 3 gånger så mycket varje vecka.

Ja, han sopar ju mattan med dig och springer ca 15% snabbare 10 år äldre än dig.

Det är nog bara du som inte förstår hur mycket det är. Det är svinmkt ju
Citera
2025-06-26, 23:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Det hade sedan givetvis inte varit hans fel. Han hade fått fel skor eller något. Om han skulle sprungit igen hade han ju slagit Samuelsson lätt...

Vore intressant om det var PB för Ferry. Känns lite som det borde varit det. Han fick ju draghjälp då av Samuelsson och sedan bet han bara sig fast i ryggen på denna. Där det så i slutet var Samuelsson som fick mest panik över att Ferry fortsatt var med och riskerade alltså att bli slagen av en gubbe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in