2025-06-26, 23:18
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Nja, 99% fd elit långdistanslöpare är jag tveksam till.

Upp till 7h per vecka tränar Ferry, säger han. Är inte enormt men ändå ganska mycket.

Jag är förvisso ca 10 år yngre än Ferry, men har å andra sidan inte pysslat med någon sport på elitnivå, begränsat med konditionsträning med undantag för sista året då jag tränar 2-3h/vecka och springer milen på 39.
Det är givetvis otrolig skillnad på 39 och 33, men det är också en otrolig skillnad på att ha elitträna kondition på heltid större delen av livet och att träna nästan 3 gånger så mycket varje vecka.

7 timmar är ingenting när det gäller konditionsidrott.
Nu gissar jag att 7 timmar inte bara är löpning utan även styrka.

7 timmar tränar inte ens första års elever på skidgymnasiet, dom tränar säkert det dubbla.
7 timmars träning när det kommer till skidåkning/skidskytte/löpning kan se ut ungefär såhär:
Dag 1: Långsammare pass på 1.5 timme följt av en halvtimmes lättar gymträning.
dag 2: Intervaller i 30-60 min beroende på intensitet.
Dag 3: vila
Dag 4: simträning 1 timme plus 2 timmars cykling.
Dag 5: Längre pass på rullskidor plus ett hårdare 5-10km löpningspass.
Det hamnar väl nånstans kring 7 timmar ungefär men man kan såklart variera sin träning nåt enormt.

Dessutom kan 7 timmar vara majoritet hårda pass eller majoritet lättare pass och där är skillnaden stor.
7 timmar hårda pass är aboslut en hel del då kroppen behöver vila och faktiskt oftast mer vila ju äldre man blir, så jag är väl lite tveksam till att ferry mest kört hårda pass, det är nog lite blandat i hans ålder.
Citera
2025-06-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det var bra tid av Ferry. Men fattar inte varför de två skulle duellera. Det har ju varit mycket tjafs om bästa skidåkaren, bästa kondisen osv mellan skidskyttarna och vanliga skidlandslaget.

En duell mellan Samuelsson och Poromaa vore ju något så de skulle sluta käbbla sedan.

Det var något i vintras där dom började skämta med varandra om vem som var bäst löpare eller nåt och då hade samuelsson sagt dom skulle slå vad om 1000 euro och det gick ferry med på, så det är mest på skoj faktiskt även om båda garanterat tog det på blodigt allvar haha.
Citera
2025-06-26, 23:59
Medlem
Diversifierats avatar
Sanslöst bra av Ferry och bra tid även av Samuelsson.

Kuriosa är att Poromaa sprang Nattmilen i Sundsvall tidigare i sommar på 31:23.
Citera
2025-06-27, 00:03
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

En duell mellan Samuelsson och Poromaa vore ju något så de skulle sluta käbbla sedan.

Se mitt inlägg #16 ovan.
Citera
2025-06-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Sanslöst bra av Ferry och bra tid även av Samuelsson.

Kuriosa är att Poromaa sprang Nattmilen i Sundsvall tidigare i sommar på 31:23.
Ojdå det var bra.
Kanske ljuger inte ferry då när han sa att ponsilouma förmodligen var bättre än de flesta svenska herrarna på skate?
Med den tiden hade han förmodligen blivit top 15 på ett sm
Citera
2025-06-27, 00:44
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...p-pa-loparbana

Sebastian samuelsson, sveriges kanske bästa skidskytt och en av världens snabbaste skidskyttar i spåret utmanade 46 årige björn ferry idag.
Samuelsson vann på 33.09 men det sjuka är att ferry endast var 2 sekunder efter, det trodde jag aldrig!.
Helt ärligt är det en sjukt bra tid för en 46 åring som bara kunnat träna några timmar per vecka, samuelsson har tränat betydligt mer än så och är dessutom mycket yngre.

Samuelssons tid är väl vad man bör förvänta sig av en svensk herråkare i toppklass, går inte jämföra med åkarna på typ 80 talaet som var betydligt lättare i kroppen och sprang dessutom mer i sin träning.

Tycker ni att detta ska anses normalt eller borde samuelsson haft en ännu bättre tid?
Själv tycker jag nog det är gränsfall med över 33 min på milen, fan, johaug sprang väl på 32 minuter för nåt år sedan och då var hon typ 35 år och kvinna.

Tror ni ponsilouma hade hängt med?
Jens burman?
Calle halvarsson?
Burman verkar vara hyfsad på springa iaf av vad man sett på hans youtube men calle vettifan.
Myhlback vet jag har varit riktigt bra på springa men osäker hur bra han är idag när han mest tränar långlopp.
Hemmadopad är min gissning för att kunna upprätthålla nivån. Han kommer mest troligt inte bli testad så han chansar och tar något otillåtet medel.
Citera
2025-06-27, 01:56
Medlem
Kul lopp, mer av sånt tack! Nyligen sprang NFL wide receiver Tyreek Hill 10.15 på friidrottstävling. Det är en sak att snacka, men en helt annan sak när man verkligen ställer sig bakom startlinjen och backar upp det.

I M45 (45-49) var bara Mustafa Mohamed snabbare förra året. Andre man på 33:39
https://www.friidrottsstatistik.se/d...ber=0&lang=swe

I M40 var tre män snabbare.
Citera
2025-06-27, 02:47
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ditalltpekar
Kul lopp, mer av sånt tack! Nyligen sprang NFL wide receiver Tyreek Hill 10.15 på friidrottstävling. Det är en sak att snacka, men en helt annan sak när man verkligen ställer sig bakom startlinjen och backar upp det.

I M45 (45-49) var bara Mustafa Mohamed snabbare förra året. Andre man på 33:39
https://www.friidrottsstatistik.se/d...ber=0&lang=swe

I M40 var tre män snabbare.
Musse hade alltså varvat tvåan på listan tre gånger under ett och samma lopp. Hyfsad klasskillnad.

Jag kommer aldrig fattat hur folk kan få det att gå så fort framåt. Jag tar ju minst lika många steg som Björn gör när jag springer. Lik förbannat hade jag gått i mål tio minuter efteråt. Jävla drasut. Han måste ju ta jättelånga kliv.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-06-27 kl. 02:52.
Citera
2025-06-27, 03:11
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...p-pa-loparbana

Sebastian samuelsson, sveriges kanske bästa skidskytt och en av världens snabbaste skidskyttar i spåret utmanade 46 årige björn ferry idag.
Samuelsson vann på 33.09 men det sjuka är att ferry endast var 2 sekunder efter, det trodde jag aldrig!.
Helt ärligt är det en sjukt bra tid för en 46 åring som bara kunnat träna några timmar per vecka, samuelsson har tränat betydligt mer än så och är dessutom mycket yngre.

Samuelssons tid är väl vad man bör förvänta sig av en svensk herråkare i toppklass, går inte jämföra med åkarna på typ 80 talaet som var betydligt lättare i kroppen och sprang dessutom mer i sin träning.

Tycker ni att detta ska anses normalt eller borde samuelsson haft en ännu bättre tid?
Själv tycker jag nog det är gränsfall med över 33 min på milen, fan, johaug sprang väl på 32 minuter för nåt år sedan och då var hon typ 35 år och kvinna.

Tror ni ponsilouma hade hängt med?
Jens burman?
Calle halvarsson?
Burman verkar vara hyfsad på springa iaf av vad man sett på hans youtube men calle vettifan.
Myhlback vet jag har varit riktigt bra på springa men osäker hur bra han är idag när han mest tränar långlopp.
Jaha? Så för att du själv inte hade fallenhet för löpning så är der oerhört att någon annan har det? Förövrigt låter du som en ålderist, man går inte ner i ett mörkt hål så fort man passerar 30 eller 40. Särskilt långlopp trodde jag det var allmänt känt att man håller bra långt upp i åldrarna. Många tränar ju annorlunda idag än förr och kunnat kapa sina pb rejält, skorna kapat det en del ytterligare. Rätt gener, rätt träning, uthållighet i rutiner, god grundkondition. Nä, inte förvånad.

Citat:
Ferry var rätt bra även för 14 år sedan, då sprang han på 31:48 så att han är 1.20 min långsammare på 14 år och i den åldern är fan sjukt, ska nästan inte gå.
Lägg märke till att 2011 var björn fortfarande aktiv som elitskidskytt och det var samma år som han vann en världscuptävling samt ett år efter han vann OS guldet, så vid den tidpunkten var björn bättre tränad än någonsin gissar jag.

Jag tränade mycket löpning i sena tonåren och sprang på 37 min på milen.
Tränar fortfarande en del idag och får kämpa för att gå under 43 min.
Sen är det heller inte samma sak att gå från säg 37 min till 39 min som det är att gå från 31 min till 33 minuter, du måste vara jävligt bra på springa för att nå 33 min men det behöver du inte vara för att klara 39 min.
Hur fan håller karln formen som snart 50 åring och tränar några timmar i veckan?

Vad jag förstår så har ferry tränat för detta sedan i våras endast så det är ju också en sak att ta med i beräkningen.
Han sa även att hans uppladdning inte varit optimal och hade planterat 8000 träd förra veckan eller nåt.
Sätt 8000 träd och återkom. Var i skogen flera timmar med motorsåg om dagen och återkom. Ger kondition om något.
Citera
2025-06-27, 07:45
Medlem
Imponerande förvisso (främst med tanke på åldern) men Ferry tränar säkerligen (betydligt) mer än han vill erkänna. Lägg därtill att han har en solid bakgrund med sig. Han skulle aldrig kommit på tanken att utmana Seb i löpning annars. Det är ett välkänt faktum att manliga skidåkare gör milen på 35 min eller snabbare. I sömnen typ. Så Ferry var nog tämligen säker på att han kunde matcha detta. Annars hade han ju framstått som löjlig.

7 h ren löpträning per vecka är en del. Mer än tillräckligt för de flesta skulle jag vilja påstå.

Sen drar Seb hela vägen, det är på bana (dvs helt platt), inga störande medtävlande, karbonskor och ingen press på Ferry då han förväntades förlora. Loppet var väl knappast sanktionerat av förbundet så frågan är väl om tiden blir officiell.

Man ska dock komma ihåg att det finns en hel del norska ex skidåkare som gjort bra resultat som löpare högt upp i åren. Så helt förvånad ska man nog inte vara.
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2025-06-27 kl. 07:47.
Citera
2025-06-27, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Musse hade alltså varvat tvåan på listan tre gånger under ett och samma lopp. Hyfsad klasskillnad.

Jag kommer aldrig fattat hur folk kan få det att gå så fort framåt. Jag tar ju minst lika många steg som Björn gör när jag springer. Lik förbannat hade jag gått i mål tio minuter efteråt. Jävla drasut. Han måste ju ta jättelånga kliv.

Fast det gör du inte och det säger sig självt.
Testa springa i 5kmh och sen testar du springa i 20kmh, steglängden är inte densamma.
Björn snittar väl kring 18km/h medans du som springer på 45-50 min snittar 12-13 km/h.
Visst skiljer det en del bland eliten där vissa tar längre steg och andra kortare, men generellt är hyfsat lika.
Även korta elitlöpare på 165cm kan ha riktig lång steglängd.
Det handlar om hur långt du lyckas trycka ifrån dig på varje steg och en kortare person är oftast lättare än en längre vilket gör att steglängden inte skiljer så mycket som man kanske tror.
Citera
2025-06-27, 08:21
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
googlade lite snabbt om vad svenskarna gör på 10000m idag. På senaste finnkampen såg det ut så här.
Även om Ferry är ett par minuter efter så är det en jävligt bra tid av båda två med tanke på att en löpare i finnkampen tränar just bara för långdistans.

Här är några detaljer om tidigare 10 000-meterslopp på Finnkampen:
Herrar:
Oliver Löfqvist vann 2024 med tiden 29.37,94.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in