Citat:

Nja, 99% fd elit långdistanslöpare är jag tveksam till. 
Upp till 7h per vecka tränar Ferry, säger han. Är inte enormt men ändå ganska mycket.
Jag är förvisso ca 10 år yngre än Ferry, men har å andra sidan inte pysslat med någon sport på elitnivå, begränsat med konditionsträning med undantag för sista året då jag tränar 2-3h/vecka och springer milen på 39.
Det är givetvis otrolig skillnad på 39 och 33, men det är också en otrolig skillnad på att ha elitträna kondition på heltid större delen av livet och att träna nästan 3 gånger så mycket varje vecka.

Upp till 7h per vecka tränar Ferry, säger han. Är inte enormt men ändå ganska mycket.
Jag är förvisso ca 10 år yngre än Ferry, men har å andra sidan inte pysslat med någon sport på elitnivå, begränsat med konditionsträning med undantag för sista året då jag tränar 2-3h/vecka och springer milen på 39.
Det är givetvis otrolig skillnad på 39 och 33, men det är också en otrolig skillnad på att ha elitträna kondition på heltid större delen av livet och att träna nästan 3 gånger så mycket varje vecka.
7 timmar är ingenting när det gäller konditionsidrott.
Nu gissar jag att 7 timmar inte bara är löpning utan även styrka.
7 timmar tränar inte ens första års elever på skidgymnasiet, dom tränar säkert det dubbla.
7 timmars träning när det kommer till skidåkning/skidskytte/löpning kan se ut ungefär såhär:
Dag 1: Långsammare pass på 1.5 timme följt av en halvtimmes lättar gymträning.
dag 2: Intervaller i 30-60 min beroende på intensitet.
Dag 3: vila
Dag 4: simträning 1 timme plus 2 timmars cykling.
Dag 5: Längre pass på rullskidor plus ett hårdare 5-10km löpningspass.
Det hamnar väl nånstans kring 7 timmar ungefär men man kan såklart variera sin träning nåt enormt.
Dessutom kan 7 timmar vara majoritet hårda pass eller majoritet lättare pass och där är skillnaden stor.
7 timmar hårda pass är aboslut en hel del då kroppen behöver vila och faktiskt oftast mer vila ju äldre man blir, så jag är väl lite tveksam till att ferry mest kört hårda pass, det är nog lite blandat i hans ålder.