Jag körde ofta till Köpenhamn förr, men har inte varit där på tre år, så jag tyckte det var dags nu..
Ett fatalt misstag.
Staden har blivit ett rent helvete för bilister, det var illa tidigare, men nu är det frågan om ren terror mot bilister.
Att undvika staden som bilist, verkar ha spridit sig, jag förväntade mig att se mängder av tyska och svenska bilar nu i juni, under en hel dag i Köpenhamn, men såg knappt några överhuvudtaget!
Förmodligen har de i ren chock parkerat bilen tills de ska köra hem igen..
Det börjar redan innan man kommer in i Köpenhamn.
I hela Stor-Köpenhamn råder körförbud för dieselbilar som inte uppfyller euro 5, och även euro 5 är i praktiken uteslutna pga av en extremt komplicerad och långdragen tillståndsprocess som inga turister lär göra, eller ens för den delen förstå hur man ska göra..
Den gigantiskt stora miljözonen övervakas med kameror vid alla in och utfarter.
Böterna ligger på runt 4.500 svenska kronor för in och utfart, vänder du och kör in igen så dubblas bötesbeloppet osv,,,
Som tur var körde jag med elbilen..
Väl inne Stor-Köpenhamn börjar terrorn på riktigt.
Körde till en Cirkle K bensinmack , gick in 5 minuter i butiken, när jag kom ut hade jag fått parkeringsböter.. inne på en mack.. helt obegripligt..
Körde sedan till en MC Donalds lite halvt utanför själva city, en helt till synes vanlig MC Donalds med parkering utanför.
Var inne typ 20 min, och hade Parkeringsböter när jag kom ut..
Började tänka att något stämmer inte här..
Körde till en annan bensinmack och kollade noga omkring, såg små skyltar med en text om att ""parkering endast med godkänd giltig digital p-skiva"" ?? Vad fan är det..
Samma obskyra skyltar fanns överallt på alla mackar, snabbmatsställen och dylikt, även utanför centrum.
Körde in i centrum, och visste att det skulle vara omständigt och fientligt..
Sinnessjuka mängder av cyklister som vanligt, men nu ännu mer, gör man en högersväng i korsning så får man ta för givet att först släppa fram 45 cyklar..
På cykelbanor som är lika breda som gatorna ibland..
Parkering nästan en omöjlighet, massor av parkeringsplatser är borttagna.
Och typ hälften av parkeringsplatserna är nu förbjudet för vanliga bilar att parkera på..
De är reserverade för delningsbilar/bilpooler, elbilar, och andra obskyra premisser.
De vanliga parkeringsplatserna som är kvar, är naturligtvis fulla..
Dessutom svindyr parkeringsavgift såklart.
Och mängder med parkeringsvakter i varje hörna som maniskt letar efter felparkerare, helt bissart.
Ett sjukt och bissart expriment är vad Köpenhamn har blivit.
Jag som brukar gnälla på Malmö ibland, det ska jag inte göra mer.
Rena paradiset jämfört med rövhålet Köpenhamn..
Vilka erfarenheter har ni från Köpenhamn?
Ett fatalt misstag.
Staden har blivit ett rent helvete för bilister, det var illa tidigare, men nu är det frågan om ren terror mot bilister.
Att undvika staden som bilist, verkar ha spridit sig, jag förväntade mig att se mängder av tyska och svenska bilar nu i juni, under en hel dag i Köpenhamn, men såg knappt några överhuvudtaget!
Förmodligen har de i ren chock parkerat bilen tills de ska köra hem igen..
Det börjar redan innan man kommer in i Köpenhamn.
I hela Stor-Köpenhamn råder körförbud för dieselbilar som inte uppfyller euro 5, och även euro 5 är i praktiken uteslutna pga av en extremt komplicerad och långdragen tillståndsprocess som inga turister lär göra, eller ens för den delen förstå hur man ska göra..
Den gigantiskt stora miljözonen övervakas med kameror vid alla in och utfarter.
Böterna ligger på runt 4.500 svenska kronor för in och utfart, vänder du och kör in igen så dubblas bötesbeloppet osv,,,
Som tur var körde jag med elbilen..
Väl inne Stor-Köpenhamn börjar terrorn på riktigt.
Körde till en Cirkle K bensinmack , gick in 5 minuter i butiken, när jag kom ut hade jag fått parkeringsböter.. inne på en mack.. helt obegripligt..
Körde sedan till en MC Donalds lite halvt utanför själva city, en helt till synes vanlig MC Donalds med parkering utanför.
Var inne typ 20 min, och hade Parkeringsböter när jag kom ut..
Började tänka att något stämmer inte här..
Körde till en annan bensinmack och kollade noga omkring, såg små skyltar med en text om att ""parkering endast med godkänd giltig digital p-skiva"" ?? Vad fan är det..
Samma obskyra skyltar fanns överallt på alla mackar, snabbmatsställen och dylikt, även utanför centrum.
Körde in i centrum, och visste att det skulle vara omständigt och fientligt..
Sinnessjuka mängder av cyklister som vanligt, men nu ännu mer, gör man en högersväng i korsning så får man ta för givet att först släppa fram 45 cyklar..
På cykelbanor som är lika breda som gatorna ibland..
Parkering nästan en omöjlighet, massor av parkeringsplatser är borttagna.
Och typ hälften av parkeringsplatserna är nu förbjudet för vanliga bilar att parkera på..
De är reserverade för delningsbilar/bilpooler, elbilar, och andra obskyra premisser.
De vanliga parkeringsplatserna som är kvar, är naturligtvis fulla..
Dessutom svindyr parkeringsavgift såklart.
Och mängder med parkeringsvakter i varje hörna som maniskt letar efter felparkerare, helt bissart.
Ett sjukt och bissart expriment är vad Köpenhamn har blivit.
Jag som brukar gnälla på Malmö ibland, det ska jag inte göra mer.
Rena paradiset jämfört med rövhålet Köpenhamn..
Vilka erfarenheter har ni från Köpenhamn?