2025-06-25, 20:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Alla pizzerior har exakt samma urvattnade koncept:
Samma deg – tjock, trött och blöt.
Samma skinka – rosa plastbitar.
Samma kebabkött – sladdrigt och sönderkryddat.
Samma räkor – vattniga och smaklösa.

Var fasen köper du din pizza om du får tjock, blöt, botten?
Nåt "American" pizza ställe, eller?

Alla pizza hak här i stan iaf har tunn, krispig, botten som inte är några som helst problem att käka med händerna, möjligtvis om man valt nåt med mycke "blöta" saker/sås på så får man vika den lite som ett U för att stabilisera den.
Citera
2025-06-25, 20:09
Medlem
triptykens avatar
Svensk pizza SKA se ut så. Den har alltid sett ut så.

Om man inte gillar den kan man köpa fin-pizza där nån mustasch strör ruccula över pizzan och kallar burkskinkan för bresaloa och griskind.
Jag är där för en pizza. Jag vill bli mätt, inte bli introducerad till det som är på den!

Om kebabpizza var bra nog åt Karl XII är det bra nog för mig!
Citera
2025-06-25, 20:10
Medlem
Finns såklart riktigt bra turkpizzor även om det är undantaget. Bästa jag testat var märkligt nog i en mindre småländsk stad.

Detta var nästan 10 år sedan och priserna var i princip detsamma då innan plandemier och inflation som de är idag (120kr++). Men jävlar vilka pizzor.

Råvarorna var helt klart en högre klass än typiska "bästa turkpizzan på orten", slice var inga problem och då var det rikligt med både ost och "annat". Det verkade vara en bra affärsidé eftersom det i princip alltid var kö och 4-8 bagare som jobbade för fullt oavsett när jag var där. Detta på en mindre ort med bara några tusen invånare. Har inte varit där på många år men minnena... Undrar ibland varför det inte finns minst en sån pizzeria per stad.

Visst det kanske är lite svårt att komma igång att sälja pizzor för 50% mer än andra. Men ryktet lär ändå gå rätt fort. Det var mer än 50% mer mat dessutom så de var prisvärda. Lyckades kanske få i mig en hel pizza därifrån någon gång. En vanlig turkpizza trycker jag lätt i mig.
Citera
2025-06-25, 20:11
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Varför i hela friden accepterar vi svenskar de här bedrövliga “smörgåspizzorna” som serveras på varenda svensk hämtpizzeria?

Överallt annars i samhället har vi höjt nivån av vad vi förväntar oss men trots denna upphöjning av kvalité, smak och tycke så tycks Hämtpizzan förbli fortsatt ett skämt.

Jag har ätit pizza över hela världen – USA, Italien, Frankrike – och det är bara i Sverige som man inte ens kan lyfta en slice utan att hela toppings-cirkusen rasar av som ett jordskred. Det finns ingen pizzakultur här. Inget hantverk. Inget hjärta.

Alla pizzerior har exakt samma urvattnade koncept:
Samma deg – tjock, trött och blöt.
Samma skinka – rosa plastbitar.
Samma kebabkött – sladdrigt och sönderkryddat.
Samma räkor – vattniga och smaklösa.

Ingen variation, inga val, ingen stolthet.

I USA finns det åtminstone valmöjligheter. Du får tunn, krispig New York-deg eller en fluffig Chicago-style. Här har vi en enda modell – industriell, svampig, överbelastad och dåligt tillagad.

Köpte en pizza nyss. Försökte ta en slice. Allt ramlade av – ost, skinka, sås – som om någon bara hällt på ingredienserna direkt ur burken. Kvar var bara en fuktig bit deg som knappt höll ihop.

Det handlar inte om pris. Det handlar om respekt för mat. Jag tror problemet är att de som driver pizzeriorna här aldrig lärt sig att baka pizza på riktigt – de bara hettar upp något halvfabrikat och skickar ut det. Det finns ingen förståelse för ugnens temperatur, ingen balans i ingredienserna. Bara slarv.

Varför accepterar vi det här? Har vi så låga förväntningar?

Tacksam för svar.

Men sluta köp pizza på dåliga pizzerior då. Problemet löst för dig. Du behöver för fanken inte starta en tråd om det?
Citera
2025-06-25, 20:13
Medlem
Det gör jag inte. Gör min egen pizza hemma så mycket godare och bättre råvaror. Gör även kebabtallrik hemma.

Ända gången jag kan göra undantag är om jag är rejält bakis. Tycker även de djupfrysta varianterna smakar bättre än genomsnitts pizzerian.
Citera
2025-06-25, 20:16
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det ploppade upp en i kvarteret för ett år sedan. Finns flera turkpizzor och turk/thai också. Har ätit på en av dem en gång och gör inte igen.

Vad är turk/thai?

Jag åt förresten en pizza i Thailand. Den var sämre än i andra länder jag ätit i.
Citera
2025-06-25, 20:17
Medlem
Sereenas avatar
Min erfarenhet av pizza i STHLM är att den är svindyr, stor som, eller mindre än, en barnpizza, och inte särskilt god.
GBG och Jönköping var lite bättre, men inte bra (och vette fan vad dom gör med sin kebabsås där nere, men den är vidrig).
Citera
2025-06-25, 20:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Det gör jag inte. Gör min egen pizza hemma så mycket godare och bättre råvaror. Gör även kebabtallrik hemma.

Ända gången jag kan göra undantag är om jag är rejält bakis. Tycker även de djupfrysta varianterna smakar bättre än genomsnitts pizzerian.

Dina smaklökar måste vara rejält söndersupna...
Citera
2025-06-25, 20:22
Medlem
Bassplays avatar
Låter som du käkar på riktiga sunkhak som antagligen är en front för något annat.

Jag kan hålla med om att det blivit lite väl dyrt , pizza ska kosta typ 80 kr. 100 om det är något speciellt.

Men en standard pizza för 130-140 kr ? Släng dig i väggen turkjävel!
Citera
2025-06-25, 20:23
Medlem
Citat:
Sluta var så otroligt korkad. Läs om mitt inlägg med lite mer eftertänksamhet.

Här har du en perfekt pizza:
https://www.youtube.com/shorts/3A0QZ4t9fPA

Ser dom ut så i Sverige? Nej!

Handlar det om råvaror? Nej!

Det handlar om att ha rätt teknik och inställning på din ugn!

Och vilken inställning pizza bagaren har!

Efter som dom flesta pizzerior drivs av penga giriga och likgiltiga araber så ska man inte förvänta sig några underverk!

Kamel jockeys och kebab tekniker hatar svenskar,
Så att dom skulle bry sig om vad dom serverar till den samma är nog för mycket att önska.
Citera
2025-06-25, 20:25
Medlem
cinereos avatar
Citat:
Sluta var så otroligt korkad. Läs om mitt inlägg med lite mer eftertänksamhet.

Här har du en perfekt pizza:
https://www.youtube.com/shorts/3A0QZ4t9fPA

Ser dom ut så i Sverige? Nej!

Handlar det om råvaror? Nej!

Det handlar om att ha rätt teknik och inställning på din ugn!
Haha klagar på svenska pizzor som är bäst i världen med jämförelse med USA pizza... hahaha.

I USA finns det inte ens pizzor utan pepperoni korv säger väl mycket. det är mer som pannkaka för dom och inte brukar man ha räkor på det och inte kebab och inte oxfile och så vidare.

Men ja det ramlar av ibland, borde gå lösa med ost ovanpå innan gräddning.
Senast redigerad av cinereo 2025-06-25 kl. 20:27.
Citera
2025-06-25, 20:25
Medlem
Tycker det är ganska otrevligt på de flesta pizzerior jag har besökt. Svettig och stressig miljö. Pizzan är ofta trist och smaklös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in