2025-06-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför i hela friden accepterar vi svenskar de här bedrövliga “smörgåspizzorna” som serveras på varenda svensk hämtpizzeria?

Överallt annars i samhället har vi höjt nivån av vad vi förväntar oss men trots denna upphöjning av kvalité, smak och tycke så tycks Hämtpizzan förbli fortsatt ett skämt.

Jag har ätit pizza över hela världen – USA, Italien, Frankrike – och det är bara i Sverige som man inte ens kan lyfta en slice utan att hela toppings-cirkusen rasar av som ett jordskred. Det finns ingen pizzakultur här. Inget hantverk. Inget hjärta.

Alla pizzerior har exakt samma urvattnade koncept:
Samma deg – tjock, trött och blöt.
Samma skinka – rosa plastbitar.
Samma kebabkött – sladdrigt och sönderkryddat.
Samma räkor – vattniga och smaklösa.

Ingen variation, inga val, ingen stolthet.

I USA finns det åtminstone valmöjligheter. Du får tunn, krispig New York-deg eller en fluffig Chicago-style. Här har vi en enda modell – industriell, svampig, överbelastad och dåligt tillagad.

Köpte en pizza nyss. Försökte ta en slice. Allt ramlade av – ost, skinka, sås – som om någon bara hällt på ingredienserna direkt ur burken. Kvar var bara en fuktig bit deg som knappt höll ihop.

Det handlar inte om pris. Det handlar om respekt för mat. Jag tror problemet är att de som driver pizzeriorna här aldrig lärt sig att baka pizza på riktigt – de bara hettar upp något halvfabrikat och skickar ut det. Det finns ingen förståelse för ugnens temperatur, ingen balans i ingredienserna. Bara slarv.

Varför accepterar vi det här? Har vi så låga förväntningar?

Tacksam för svar.

Där jag bor ha de riktigt bra pizzor inte alls som dina!
Citera
2025-06-25, 19:16
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av An0nym3s
Finnsnju mer napoletianska pizzerior där man kan få ordentlig pizza, men ja måste till någon storstad i princip orten turk pizzan är bedrövlig

Det ploppade upp en i kvarteret för ett år sedan. Finns flera turkpizzor och turk/thai också. Har ätit på en av dem en gång och gör inte igen.
Citera
2025-06-25, 19:19
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Det roliga med pizzor är att de kommer i alla variationer och format. Här i Sverige har vi den numer klassiska svenneturkpizzan, folk väljer den för att dom vet vad man får. Finns även alltid en pizzeria på varje större ort som gör svenneturkpizzan lite bättre än de andra haken.

Det finns massvis med pizza son är godare, NY, Detroit, Neapolitan och Roman pizza tycker jag är godare. Men fungerar det här i Sverige? Nej - svennebananen ska bestämt ha EN pizza som får plats i pizzakartongen och inget annat.

Finns ställen som försökt sälja NY by the slice, men folk fattar inte varför EN slice kostar 69 spänn (för att den är så jävla stor), utan tror man måste köpa en hel för 8 x 69 kr.

Neapolitan finns det ju en drös av i Sverige, av någon anledning är dessa vedugnsbakade pizzor oftast betydligt dyrare - fast de inte kostar mer att tillverka.

Detroit och Roman har jag inte stött på här, tråkigt nog.
Citera
2025-06-25, 19:25
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Neapolitan finns det ju en drös av i Sverige, av någon anledning är dessa vedugnsbakade pizzor oftast betydligt dyrare - fast de inte kostar mer att tillverka.
Jag tänker tvärtom. Om en turkpizza kostar 130-150 spänn och Meno Male (napolitanska kedjan i Stockholm för de som inte vet) kostar 170-195, då är man riktigt jävla dumsnål om man köper en turkpizza.
Citera
2025-06-25, 19:26
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Ni accepterar dem för att ni är för slöa för att hitta alternativ och för slöa för att laga egen pizza.
Citera
2025-06-25, 19:34
Medlem
Ts kan få en tunn och bränd knäckebrödspizza på massor av ställen om hen vill. Jag väljer smörgåspizzan eftersom jag tycker den är godare och mättar magen bättre.

Fan vad folk ska gnälla på allt. Köp dig en megarulle med kebab och pommes, njut och håll käft
Citera
2025-06-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Jag tänker tvärtom. Om en turkpizza kostar 130-150 spänn och Meno Male (napolitanska kedjan i Stockholm för de som inte vet) kostar 170-195, då är man riktigt jävla dumsnål om man köper en turkpizza.

Turkpizzan är godare och mättar som två Meno Mele-pizzor. Bättre på alla sätt.
Citera
2025-06-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
man skall inte behöva äta en pizza med kniv och gaffel.

Det behöver man inte heller så länge man inte har någon cp- eller annan neurologisk skada/reumatism som gör att man inte kan kontrollera sina egna händer ordentligt.
Citera
2025-06-25, 19:54
Medlem
Bästa är dagen efter när man steker på några bitar. Botten blir riktigt krispig och god. Känns som att många pizzerior inte har inne pizzan tillräckligt länge.
Citera
2025-06-25, 20:03
Medlem
Bifoxs avatar
Inget klår italienaren här i mina trakter. Stor skillnad från dessa svettiga pizzor från diverse pizzerior.

Dom kanske skulle duga i krig. Kanske.
Citera
2025-06-25, 20:05
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför i hela friden accepterar vi svenskar de här bedrövliga “smörgåspizzorna” som serveras på varenda svensk hämtpizzeria?

Överallt annars i samhället har vi höjt nivån av vad vi förväntar oss men trots denna upphöjning av kvalité, smak och tycke så tycks Hämtpizzan förbli fortsatt ett skämt.

Jag har ätit pizza över hela världen – USA, Italien, Frankrike – och det är bara i Sverige som man inte ens kan lyfta en slice utan att hela toppings-cirkusen rasar av som ett jordskred. Det finns ingen pizzakultur här. Inget hantverk. Inget hjärta.

Alla pizzerior har exakt samma urvattnade koncept:
Samma deg – tjock, trött och blöt.
Samma skinka – rosa plastbitar.
Samma kebabkött – sladdrigt och sönderkryddat.
Samma räkor – vattniga och smaklösa.

Ingen variation, inga val, ingen stolthet.

I USA finns det åtminstone valmöjligheter. Du får tunn, krispig New York-deg eller en fluffig Chicago-style. Här har vi en enda modell – industriell, svampig, överbelastad och dåligt tillagad.

Köpte en pizza nyss. Försökte ta en slice. Allt ramlade av – ost, skinka, sås – som om någon bara hällt på ingredienserna direkt ur burken. Kvar var bara en fuktig bit deg som knappt höll ihop.

Det handlar inte om pris. Det handlar om respekt för mat. Jag tror problemet är att de som driver pizzeriorna här aldrig lärt sig att baka pizza på riktigt – de bara hettar upp något halvfabrikat och skickar ut det. Det finns ingen förståelse för ugnens temperatur, ingen balans i ingredienserna. Bara slarv.

Varför accepterar vi det här? Har vi så låga förväntningar?

Tacksam för svar.
Har du testat vika ihop slicen?

Tips.
Citera
2025-06-25, 20:07
Medlem
hjaelploskilles avatar
Stämmer helt enkelt inte, jag bor rätt centralt i Malmö och om vi sorterar bort finpizzorna och enbart tittar efter kvarterskrogspizza så har jag två inom 10 minuters avstånd som är riktigt bra. Men detta är alltså pizzerior, det är inte falafel-kebab-hamburgare-restauranger som också säljer pizza

Sen känner jag inte alls igen det där med att man inte kan ta upp en slice utan att allting ramlar av, har jag inte ens upplevt hos araberna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in