2025-06-25, 18:46
Medlem
Skriver i mina annonser
"Hitta fel så prutar du på plats
prutar du på distans får du inte komma, men prutta på distans går bra"
Citera
2025-06-25, 20:53
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Jag har lagt upp tre saker till försäljning:

En säng jag köpte för 76 000 kr, använd i 3 veckor – säljer för 33 000 kr.
Folk erbjuder 10 000 kr.
En Rolex, marknadsvärde minst 215 000 kr – jag lägger ut den för 200 000.
Folk kastar ur sig 150–160 trots att jag har full koll på värdet.
Min bil är ute för 30 000 kr under billigast på marknaden.
Jag får bud på halva priset – ofta från privatpersoner.
Bilfirmor erbjuder mer.
Vad är det här? Många verkar leva på avbetalning, men går ändå runt i märkeskläder och fejkklockor för att se rika ut. Men när det gäller riktiga värden – då försöker man pruta som om det vore en loppis.

Jag har alltid betalat kontant, aldrig prutat, aldrig tvekat. När jag köpte bilen provkörde jag den inte ens. Jag tog en snabb titt och betalade direkt.

Visst, en del tycker att pruta är "lite kul". Men ärligt – om du inte har råd, varför ens försöka förnedra dig själv med oseriösa bud? Det är som att kliva in i en visning för en lägenhet i Karlatornet för 15 miljoner och erbjuda 1,5.

Det handlar inte om pengarna – jag bryr mig inte om 50 eller 100 tusen hit eller dit.
Det handlar om respekt.
Och självrespekt.

Sån prutning hör hemma i mellanöstern. Inte i Sverige.

Hade förstått om jag lagt ut mina saker dyrt. Men jag ligger betydligt under alla andra.
Otroligt att folk skulle vara beredda att betala 30.000 för en beggad säng och 200.000 för en klocka när man kan få en ny bra säng för 20 - 30.000 och en klocka som funkar precis lika bra för några hundringar.
När det gäller begbilar så är det väl standard med rejäla prutförsök.
Själv skulle jag aldrig utsätta mig för att sälja något begagnat, jag slänger det hellre än att tjäna några tusingar.
När det gäller bil är det självklart inbyte hos märkeshandlare som gäller.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-06-25 kl. 21:02.
Citera
2025-06-25, 20:58
Medlem
Ja dom kanske är smarta, dom köper säkert allt till underpris om det går.
Dvs dom väntar in någon som behöver pengar fort som är beredd göra en dålig affär
Citera
2025-06-25, 21:00
Medlem
Citat:

Folk erbjuder 10 000 kr.
Bilfirmor erbjuder mer.
Vad är det här? Många verkar leva på avbetalning, men går ändå runt i märkeskläder och fejkklockor för att se rika ut. Men när det gäller riktiga värden – då försöker man pruta som om det vore en loppis.

Jag har alltid betalat kontant, aldrig prutat, aldrig tvekat. När jag köpte bilen provkörde jag den inte ens. Jag tog en snabb titt och betalade direkt.

Visst, en del tycker att pruta är "lite kul". Men ärligt – om du inte har råd, varför ens försöka förnedra dig själv med oseriösa bud? Det är som att kliva in i en visning för en lägenhet i Karlatornet för 15 miljoner och erbjuda 1,5.

Det handlar inte om pengarna – jag bryr mig inte om 50 eller 100 tusen hit eller dit.
Det handlar om respekt.
Och självrespekt.

Hade förstått om jag lagt ut mina saker dyrt. Men jag ligger betydligt under alla andra.
Människor har prutat i miljontals år. Beroende på kulturella eller andra skillnader prutas det olika över hela världen. Vi ville ju ha mångkultur i Sverige och då blir det att mellanöstern prutar "mellanöstern" och Sverige prutar "Sverige". Du kan inte förvänta dig att mellanöstern omedelbart klär om till Sverige när de sätter sin fot i här. Om du själv är för mångfald ska du inte klaga. Ville du inte ha mångfald så beklagar jag din situation och du har min sympati.
Citera
2025-06-25, 22:46
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
När det gäller bilen och klockan så är det garanterat bara folk från mellanöstern som har skickat sina skambud. Det gör de alltid.

Ja olika prylar lockar olika klientel i hög grad. Men svenskar är duktiga på att skambuda också, exempelvis vid försäljning av båt, snöskoter, husvagn etc. Om exempelvis Anders Hult skriver med skambud svarar jag typ:

Hej Mohammed,

Tack för visat intresse men tackar nej till ditt bud.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
När nån lägger ut grejer billigare än marknadspris är chanserna goda att de sitter i knipa och behöver kapital fort, så det är inte orimligt att vissa tar dessa bud, om ingen annan hör av sig.

Kanske, eller så värderar man en snabb och smidig affär för att hålla lidandet kort. Snabbt inser man dock att det inte spelar någon roll vilket pris man sätter, ska ändå prutas minst 50 %.

Om jag som köpare anser att priset är helt fel hör jag inte av mig. Anser jag att priset är rätt prutar jag inte en krona. Har till och med hänt att jag gett lite mer för att priset kändes lågt och säljaren okunnig om värdet. Anser jag att det är lite högre än rätt kan jag pruta lite grann. För mig handlar det om moral och värdighet. Ser ned på folk som är giriga och bara vill ha saker så billigt som möjligt av sina medmänniskor. En bra affär är en som känns ok för båda parter.

Sen visst, inser att jag inte bör satsa på en karriär som affärsman 😀
Citera
2025-06-25, 22:55
Medlem
att sälja en säng som är använd 3 veckor ringer varningssklockor och inte att du spelat in porrfilmer med din fru i den och sen vill sälja pga av att madressen fick sperma. utan snarare att du fuskat till dej alla varor och lever ett lyxliv med falska inkomster intjänade via drogbusniess.
Citera
2025-06-25, 23:37
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Folk erbjuder 10 000 kr.
Bilfirmor erbjuder mer.

Det handlar om respekt.
Och självrespekt.

Håller med dig. Säljer därav inte saker. Behåller det eller slänger det på tippen. Inte värt besväret. Orkar inte med steroid judar så fort jag försöker sälja något. Bättre att slänga

Alltid roligt när någon kommer överens angående pris också och sen vid byte försöker sänka priset Hände en gång och jag blev så irriterad att efter personen försökte ändra sig efter sitt Ove Sundberg försök sket jag it och slängde det dagen efter på tippen. Orkar inte
Senast redigerad av Niggward 2025-06-25 kl. 23:41.
Citera
2025-06-26, 00:19
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Håller med dig. Säljer därav inte saker. Behåller det eller slänger det på tippen. Inte värt besväret. Orkar inte med steroid judar så fort jag försöker sälja något. Bättre att slänga

Alltid roligt när någon kommer överens angående pris också och sen vid byte försöker sänka priset Hände en gång och jag blev så irriterad att efter personen försökte ändra sig efter sitt Ove Sundberg försök sket jag it och slängde det dagen efter på tippen. Orkar inte
En rolex slängar man dock inte på tippen. Man lämnar in på rätt ställe och tar förlusten. Surt sa räven och går vidare...om man har pengar.

Har några gånger slängt upp saker på tradera och tagit vad jag fått. läropengar (förhoppningsvis).

Men ts har ju en rolex han köpte för tre veckor sedan i ett annat rum. Klart man försöker sälja. Brukar märkligt nog få bra betalt för tex en ny dator, mixerbord och annat som bliv fel.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2025-06-26 kl. 00:23.
Citera
2025-06-26, 00:23
Medlem
Masingas avatar
Jag har stött på det där. Gör mig skitförbannad, tex så prutade en 10kr, jag skrev till han " stick din jävla luffare"
Citera
2025-06-26, 00:32
Medlem
Har sålt cyklar på Blocket och sätter alltid priset flera tusenlappar högre än vad jag egentligen tänkt mig. Ibland har man tur och så kommer en dumsvenne och langar över pengarna utan att fråga. Alla gör likadant. Listpriserna är ibland högre än nypris för en cykel av samma kvalitet. Självklart är det tänkt att man ska pruta.
Citera
2025-06-26, 00:34
Medlem
S.O.Stolps avatar
Klart man prutar grejer i annonser. Man tar en rövare. Går det så går det. Det räknar nog säljaren med också. Lägger man ut en bil för 50 papp så är det inget man räknar med att få.

Då är det värre med idioter som prutar på småsaker bara för att. Var med en kompis i Spanien och det kom en uppenbart fattig gumma som sålde hemmagjorda armband för typ 2 euro. Då skulle dumfan börja pruta. Jag tog ett armband och gav gumman en tia.
Citera
2025-06-26, 01:38
Medlem
Hehe, påminner om loppisen jag gick till för att nyfiket kolla, kör på samma ställe med jämna mellanrum. Mötte en på väg fram till där alla står med grejer. Hon fräste..det går inte sälja nåt här..oavsett sak bjuder invandrarna 10kr.
En av gångerna jag sålde sist på Blocket så störde jag mig på en sak. Det var en populär typ av hyllserie. Hade ett komplett sett med hyllor, TV-bänk, skåp etc. Säg att nypriset var 50t och man begärde 12-15t något. Fick det sålt utan krusiduller efter ett tag till priset man begärde. Men det som störde mig var att vissa hörde av sig och ville köpa lite smådelar av det man hade. Det blir liksom: jag vill handla te-kannan av din servis, eller jag vill köpa fotpallen till fåtöljen du säljer. Rimligen borde folk fatta att det blir mer svårsålt om de handlar nån del. Det är annat om man skriver ett visst pris för enskilda delar och sen ett billigare klumppris i annonsen. Nåväl när det gäller hyllorna jag sålde, så var köparen en med årslön säkert över 1 miljon, de som hörde av sig och ville köpa enskilda delar ensamstående morsor mest. Så det var lite, vill ha men har inte råd med allt.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-06-26 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in