Citat:
Ursprungligen postat av
Rullator-Ronny
När det gäller bilen och klockan så är det garanterat bara folk från mellanöstern som har skickat sina skambud. Det gör de alltid.
Ja olika prylar lockar olika klientel i hög grad. Men svenskar är duktiga på att skambuda också, exempelvis vid försäljning av båt, snöskoter, husvagn etc. Om exempelvis Anders Hult skriver med skambud svarar jag typ:
Hej Mohammed,
Tack för visat intresse men tackar nej till ditt bud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prax^
När nån lägger ut grejer billigare än marknadspris är chanserna goda att de sitter i knipa och behöver kapital fort, så det är inte orimligt att vissa tar dessa bud, om ingen annan hör av sig.
Kanske, eller så värderar man en snabb och smidig affär för att hålla lidandet kort. Snabbt inser man dock att det inte spelar någon roll vilket pris man sätter, ska ändå prutas minst 50 %.
Om jag som köpare anser att priset är helt fel hör jag inte av mig. Anser jag att priset är rätt prutar jag inte en krona. Har till och med hänt att jag gett lite mer för att priset kändes lågt och säljaren okunnig om värdet. Anser jag att det är lite högre än rätt kan jag pruta lite grann. För mig handlar det om moral och värdighet. Ser ned på folk som är giriga och bara vill ha saker så billigt som möjligt av sina medmänniskor. En bra affär är en som känns ok för båda parter.
Sen visst, inser att jag inte bör satsa på en karriär som affärsman 😀