Citat:
Nu är jag inte expert på skattelagstiftning och EU, men chat gpt anger att EU-parlamentslönen INTE är skattegrundande i Sverige utan ska anges i "övriga upplysningar":
Den före detta Vänsterledaren Jonas Sjöstedt får bakläxa på sin deklaration, rapporterar nyhetsbyrån Siren.
Sjöstedt har inte redovisat sitt arvode på cirka 680 000 kronor från tjänsten i Europaparlamentet som inkomstkälla utan lagt det som ”övriga uppgifter”, enligt Siren.
Enligt Skatteverket felaktigt då arvodet inte blivit skattegrundande.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1386806
V vill att dom rika ska betala mer skatt men deras frontfigur vill inte skatta. Sån här "miss" görs inte omedvetet, det kan jag inte tänka mig.
Han slutade väl som deras partiledare och flyttade till Thailand, bor han i Sverige igen?
Sjöstedt har inte redovisat sitt arvode på cirka 680 000 kronor från tjänsten i Europaparlamentet som inkomstkälla utan lagt det som ”övriga uppgifter”, enligt Siren.
Enligt Skatteverket felaktigt då arvodet inte blivit skattegrundande.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1386806
V vill att dom rika ska betala mer skatt men deras frontfigur vill inte skatta. Sån här "miss" görs inte omedvetet, det kan jag inte tänka mig.
Han slutade väl som deras partiledare och flyttade till Thailand, bor han i Sverige igen?
Skatteverket vill att inkomsten från Europaparlamentet redovisas under "Övriga upplysningar" i deklarationen – för tydlighet och transparens.
Du kan skriva t.ex.:
"Inkomst från Europaparlamentet enligt artikel 12 i protokoll nr 7 om EU:s immunitet och privilegier. Skattefri i Sverige.""
"Om du är svensk EU-parlamentariker får du din lön direkt från EU:s budget, och du betalar en särskild EU-skatt på den.
Sverige har inte rätt att beskatta den lönen, vilket innebär att:
Den är inte skattepliktig i Sverige.
Den är inte pensionsgrundande i det svenska pensionssystemet.
Den ingår inte i SGI (sjukpenninggrundande inkomst) eller andra socialförsäkringssystem i Sverige.
Den påverkar inte progressiv beskattning i Sverige (dvs. man räknar inte med den när man fastställer skattesats på annan inkomst)."
eller har skatteverket ändrat något om ovanstående?