• 1
  • 2
2025-06-24, 10:44
Medlem
McCarthy01s avatar
Har ofta hört folk säga att till köttfärssås använder man antingen nötfärs eller blandfärs. Fläskfärsen är ju oftast billigare än de andra och därför har jag använt fläskfärs till köttfärssås många gånger, och jag tycker den blir helt okej, fast då har jag ju en del smaktillsatser och kryddor. Varför är fläskfärs allmänt nedprioriterat när det handlar om köttfärssås?
Citera
2025-06-24, 10:51
Medlem
Finns många pastarätter som innehåller färs från salsiccia korvar och den färsen är en kryddad rå fläskfärs.
Man kan tex fräsa upp lite salsiccia och tillsätta krossade tomater och servera det med pasta.
Detta är ju en sorts köttfärssås även den.
Citera
2025-06-24, 10:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Har ofta hört folk säga att till köttfärssås använder man antingen nötfärs eller blandfärs. Fläskfärsen är ju oftast billigare än de andra och därför har jag använt fläskfärs till köttfärssås många gånger, och jag tycker den blir helt okej, fast då har jag ju en del smaktillsatser och kryddor. Varför är fläskfärs allmänt nedprioriterat när det handlar om köttfärssås?
Jag lagar gärna mat med fläskfärs, men man kan ju krydda lite anorlunda - som lite ingefära och salvia exempelvis. Blir gott - tror det är någonslags snobbism. Däremot uppträder kycklingfärs på annat sätt.
Citera
2025-06-24, 10:58
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Du kan använda kycklingfärs också om du vill vara snål.
Citera
2025-06-24, 11:06
Medlem
kalkryggars avatar
Det har väl blivit någon grej med att nötfärs anses finare eftersom den är dyrare. Samtidigt så är nötfärs inte jättedyrt så många äter under många år bara nötfärs. Då när man testar fläskfärs plötsligt så tycker folk inte att det smakar gott. Ovana helt enkelt.

Sen har vi det där med att vi fyllt landet över bristningsgräns med muslimer och de har ju sina sjuka idéer om varför man inte ska äta grisen. Det fanns även i kristendomen för många herrans år sen.

Men de muslimska anledningarna är idag bara trams. Det är nyttigt att äta grisen med ibland och man kan köpa blandfärs för att vänja sig långsamt. Är man ovan även för blandfärsen så kan man köpa ett paket blandfärs och ett paket nötfärs och blanda dem. Så vänjer man sig långsamt.

Men vi borde äta mycket mera gris än vad vi gör. Därför borde det vara obligatoriskt med gris i skolan minst 2 dagar i veckan för eleverna.
Citera
2025-06-24, 11:06
Medlem
Sladdarens avatar
Därför att nötkött smakar annorlunda re än fläskfärsen såklart, och jag föredrar gärna nötfärsen
före till köttfärssåsen faktiskt
Citera
2025-06-24, 11:28
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Bara nötfärs smakstinget har, som Pasta Bolognese kräver.

Fråga i RL Mamsen lr Paolo Roberto. I fiktionen, så fråga Rit-Olas karaktärer Biffen, Bananen & Galento alternativt de matkunniga farbrödernaa i Sopranos.

Griskött, är till för korvstoppning
Citera
2025-06-24, 11:58
Medlem
Burkar använda blandfärs i min köttfärssås.
Men har gått lika bra med nötfärs, fläskfärs och älgfärs.
Citera
2025-06-24, 13:16
Medlem
Fläskfärs funkar utmärkt till " bianco" köttfärssås dvs utan tomat.

Salvia, vitlök, vin, grädde, citron blir en fin bianco till pasta.

serveras med en fänkålssallad
Citera
2025-06-24, 13:31
Medlem
Ta vad f-n du vill. Upp-to-you
Blandfärs ger fördelen av köttsmaken från nöt och fetthalten från fläsk.
Ren nöt blir för magert.
Citera
2025-06-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Du kan använda kycklingfärs också om du vill vara snål.

Kycklingfärs brukar väl inte vara billigare? Jag gör för övrigt nästan enbart på kycklingfärs. lägger i oxfond eller kalvfond i köttfärssåsen under tillagningen. Funkar fint. Även burgare på kycklingfärs funkar. Men det är egentligen biffar det jag gör då.
Citera
2025-06-24, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Blandfärs ger fördelen av köttsmaken från nöt och fetthalten från fläsk.
Ren nöt blir för magert.

Fetthalten är 20% i båda så vitt jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in