2025-06-24, 13:45
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Kycklingfärs brukar väl inte vara billigare? Jag gör för övrigt nästan enbart på kycklingfärs. lägger i oxfond eller kalvfond i köttfärssåsen under tillagningen. Funkar fint. Även burgare på kycklingfärs funkar. Men det är egentligen biffar det jag gör då.
Ligger på samma pris som fläskfärs, alltså billigare än nötfärs.
Citera
2025-06-24, 14:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Har ofta hört folk säga att till köttfärssås använder man antingen nötfärs eller blandfärs. Fläskfärsen är ju oftast billigare än de andra och därför har jag använt fläskfärs till köttfärssås många gånger, och jag tycker den blir helt okej, fast då har jag ju en del smaktillsatser och kryddor. Varför är fläskfärs allmänt nedprioriterat när det handlar om köttfärssås?

De tänker nog på att en klassisk italiensk spagetti Bolognese är på nötfärs; men svensk köttfärssås är mer flexibel.
Citera
2025-06-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Har ofta hört folk säga att till köttfärssås använder man antingen nötfärs eller blandfärs. Fläskfärsen är ju oftast billigare än de andra och därför har jag använt fläskfärs till köttfärssås många gånger, och jag tycker den blir helt okej, fast då har jag ju en del smaktillsatser och kryddor. Varför är fläskfärs allmänt nedprioriterat när det handlar om köttfärssås?
För att folk är korkade? Man får göra som man vill så länge man inte kallar det Ragu alla Bolognese för då finns det regler 😀
Citera
2025-06-24, 14:14
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Ligger på samma pris som fläskfärs, alltså billigare än nötfärs.
Nja den brukar vara dyrare än fläskfärsen!
Citera
2025-06-24, 14:20
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Dumheter, det gör man som man vill. Det går alldeles utmärkt att göra en väldigt god köttfärssås med fläskfärs!
Citera
2025-06-24, 14:27
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nja den brukar vara dyrare än fläskfärsen!
Kom inte här och försök snacka skit om att kycklingfärs skulle vara någon gormé jävla tomte
Citera
2025-06-24, 15:02
Medlem
Roidberts avatar
Tycker själv att fläskfärsen inte är lika god, men nu är det fattiga tider och därför blir det nästan enbart att äta fläskfärs.
Citera
2025-06-24, 15:03
Medlem
immenhusens avatar
Det är värt att tillägga, att autentisk bolognese-sås skall innehålla fläskkött.

/AI
Citera
2025-06-24, 15:06
Medlem
BrorGertruds avatar
Testa använda chorizofärs istället också. Riktigt trevligt!

Annars är det blandfärs och nötfärs som gäller för min del. Inte så förtjust i ren fläskfärs.
Citera
2025-06-24, 15:12
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Kom inte här och försök snacka skit om att kycklingfärs skulle vara någon gormé jävla tomte

Kycklingfärs smakar för jävligt. De gånger jag har tillagat kycklingfärs har jag varit tvungen att tvångsmata mig själv.
Citera
2025-06-24, 15:15
Medlem
Bassplays avatar
Jag använder inte fläskfärs för att det blir mindre oljigt, speciellt vid uppvärmning i micro.
Citera
2025-06-24, 15:35
Medlem
Rattatatatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det har väl blivit någon grej med att nötfärs anses finare eftersom den är dyrare. Samtidigt så är nötfärs inte jättedyrt så många äter under många år bara nötfärs. Då när man testar fläskfärs plötsligt så tycker folk inte att det smakar gott. Ovana helt enkelt.

Sen har vi det där med att vi fyllt landet över bristningsgräns med muslimer och de har ju sina sjuka idéer om varför man inte ska äta grisen. Det fanns även i kristendomen för många herrans år sen.

Men de muslimska anledningarna är idag bara trams. Det är nyttigt att äta grisen med ibland och man kan köpa blandfärs för att vänja sig långsamt. Är man ovan även för blandfärsen så kan man köpa ett paket blandfärs och ett paket nötfärs och blanda dem. Så vänjer man sig långsamt.

Men vi borde äta mycket mera gris än vad vi gör. Därför borde det vara obligatoriskt med gris i skolan minst 2 dagar i veckan för eleverna.

Lycka till med den👍😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in