2025-06-23, 21:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Ja, det låter absolut inte bra men det låter konstigt att hon ska vara helt normalviktig nu i såna fall om de inte satt henne på någon superdiet

Var uppges det att hon är helt normalviktig idag?
2025-06-23, 21:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag är rätt så säker på att det finns en tråd om det här fallet, eller åtminstone ett snarlikt, från tiden kring då flickan blev omhändertagen.

Någon som minns?

Edit: Jag hittade tråden.

(FB) 6-årig flicka tvångsvårdas enligt LVU pga grav övervikt
Senast redigerad av Kennethkvarting 2025-06-23 kl. 21:39. Anledning: Hittade tråden.
2025-06-23, 21:23
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Strax över rubriken "Flickans biträde: Ska inte flyttas hem" i artikeln
2025-06-23, 21:26
Medlem
Jag tyckte när jag först läste detta att det var helt fel att dom tog barnet, men efter att ha läst mer såg jag att flickan led av fettlever. Fettlever på ett litet barn!

"Omkring 20 procent av de personer som har fettlever utvecklar en inflammation i levern. Det ökar risken för levercirros, skrumplever, som i sin tur innebär en förhöjd risk för levercancer. Därför är det viktigt att upptäcka fettlever i tid."

https://www.1177.se/Stockholm/fragor...med-fettlever/

levercirros, skrumplever och levercancer...hur kan man riskera det på ett litet barn. Hon måste vara otroligt fet, hur kan man låta det gå så långt?
2025-06-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Då är det ju dags att socialtjänsten släpper hennes och familjens bojor så att de återigen kan återförenas. Man talar ju mycket och vurmar för att invandrare ska få återförenas med resten av släkten här i Sverige, men när det handlar om svenska familjer så blir det problematiskt på en gång. Så dessa myndigheter och tjänstemän bryr sig igentligen inte om bosatta familjer här i Sverige och att se till att de kan bo tillsammans igen men när de handlar om nya invandrare så erbjuds det allt. Konstigt ja! Men så är även svennen diskriminerad i sitt eget land liksom nysvenskar med för den delen. Tyvärr känner staten att de äger våra barn på grund av all skatt vi tvingas betala. Och ni vet pengar är makt!
2025-06-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Enbart för att flickan är överviktig blir hon omhändertagen av Socialtjänsten och på så vis bortförd från sin familj. Jag anser det vidrigt och någon måste stoppa detta maktmissbruk av socialtjänsten. Vi bor inte i ett rättsäkert land när sådana övergrepp får tillåtas ske. Socialtjänsten och förvaltningsmyndigheten kan inte tillåtas få hålla på så här. Det är som att de kidnappar barn för vilken liten anledning som helst i stället för att hjälpa familjen och bidra till att familjen ska klara av något tillsammans. Det värsta som finns är att förlora ett barn men det verkar de inte förstå över huvudtaget och agerar som samvetslösa psykopater. Är det så här vi vill ha vårat samhälle och inte konstigt att folk tvekar att sätta barn till världen i detta samhälle?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...altningsratten
Ingen vet hela sanningen bakom beslutet. Det ligger nog mer bakom än vad som skrivs.
2025-06-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det verkar vara en extremt överviktigt 6 årig flicka med fettlever.
Föräldrarna har fått stödinsatser av soc och då gick flickan ned i vikt men så fort dessa insatser drogs in så ökade vikten än mer.
Familjen hade tidigare fått en insats i hemmet kring flickans kost och motion. Hon hade då gått ner i vikt men snabbt gått upp igen när insatsen avslutats. Föräldrarna var negativa till råd och tips, enligt socialnämnden, som även tog upp att flickan var sen i språkutvecklingen.
Föräldrarna förnekade och bortförklarade viktuppgången, uppgav socialnämnden. Vid ett hembesök hade mamman försökt dölja att hon bad om kakor, och man hade behövt övertala föräldrarna att det var bra för flickan att promenera hem från skolan.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...te-flytta-hem/
Språksvårigheter. Kan vara en svår NPF bakom. Inget barn äter bara för att äta.

Det ligger troligtvis något bakom ätandet. För att bli så fet måste man äta rejäla portioner och väldigt osunda tider. Gick inte barnet på förskola under alla år? Man äter en gång på förskolan och det lunch. Att trycka i sig enbart stor portion på kvällen gör ingen fet med fettlever.

Något måste döljas i detta. Ingen mamma eller pappa vill att ens barn ska vara överviktig och få fettlever!!!! Ser man varningstecken så börjar man med diet. Varför skulle föräldrarna motsätta sig råd och tips? För att skada barnet med flit? Då bör det omhändertas under en period, absolut. Om det är fara för livet!

Men det finns flera barn som har problem med vikten. Allt från selektiva barn till barn som äter stora portioner och får ölmage. Vad är längden på barnet? Varför har barnet ett stort behov av att äta? Är det socker barnet konstant trycker i sig? Då köper man inte hem socker. Går barnet upp på nätterna och äter i smyg?

Det är inte lätt att omhänderta barn sådär bara för man har mycket vikt på sig. Då känner jag flera som behöver omhändertas. Eller som är extremt smal och har blåmärken överallt.

Det kan ju vara problem med hälsan. Kanske är fettlever genetiskt i detta fall? Sjukvården måste nog utrett en hel den innan man beslutat om att omhänderta. Man börjar ju få varningar från BVC, skolsköterska m.m.

Orosanmäler man så utreder man. Så det är ju en rätt lång process. Det ligger troligtvis mycket mer bakom detta som vi inte vet. Hoppas föräldrarna ser allvaret och rycker upp sig! Barnet ska inte få lida ännu mer av att vara ifrån sin familj. Trist och trist. Onödigt också.
2025-06-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Ingen vet hela sanningen bakom beslutet. Det ligger nog mer bakom än vad som skrivs.
Det tror jag verkligen inte av vad jag läst och av nära vänner som blivit av med sina barn till socialtjänsten.
2025-06-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
låter som ett bra beslut, hoppas vi får se mer av detta i framtiden och att det blir allmänt känt att fetma hos barn beror på barnmisshandel av föräldrarna.
Jag är benägen att hålla med. Fetma hos barn är en hälsorisk och kan ge upphov till en rad sjukdomar. Dessutom vet vi inte allt bakom myndigheternas beslut. Det brukar finnas flera faktorer vid ett omhändertagande av barn, som kan vara ogynnsamma för barnets fysiska och psykiska utveckling.
2025-06-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Språksvårigheter. Kan vara en svår NPF bakom. Inget barn äter bara för att äta.

Det ligger troligtvis något bakom ätandet. För att bli så fet måste man äta rejäla portioner och väldigt osunda tider. Gick inte barnet på förskola under alla år? Man äter en gång på förskolan och det lunch. Att trycka i sig enbart stor portion på kvällen gör ingen fet med fettlever.

Något måste döljas i detta. Ingen mamma eller pappa vill att ens barn ska vara överviktig och få fettlever!!!! Ser man varningstecken så börjar man med diet. Varför skulle föräldrarna motsätta sig råd och tips? För att skada barnet med flit? Då bör det omhändertas under en period, absolut. Om det är fara för livet!

Men det finns flera barn som har problem med vikten. Allt från selektiva barn till barn som äter stora portioner och får ölmage. Vad är längden på barnet? Varför har barnet ett stort behov av att äta? Är det socker barnet konstant trycker i sig? Då köper man inte hem socker. Går barnet upp på nätterna och äter i smyg?

Det är inte lätt att omhänderta barn sådär bara för man har mycket vikt på sig. Då känner jag flera som behöver omhändertas. Eller som är extremt smal och har blåmärken överallt.

Det kan ju vara problem med hälsan. Kanske är fettlever genetiskt i detta fall? Sjukvården måste nog utrett en hel den innan man beslutat om att omhänderta. Man börjar ju få varningar från BVC, skolsköterska m.m.

Orosanmäler man så utreder man. Så det är ju en rätt lång process. Det ligger troligtvis mycket mer bakom detta som vi inte vet. Hoppas föräldrarna ser allvaret och rycker upp sig! Barnet ska inte få lida ännu mer av att vara ifrån sin familj. Trist och trist. Onödigt också.
Bra talat och tack vare sånna som dig får jag ändå en tro på mänskligheten och Sverige.
2025-06-23, 21:34
Medlem
[quote=Truefighter|92255579]
Det tror jag verkligen inte av vad jag läst och av nära vänner som blivit av med sina barn till socialtjänsten.
[/QUOTE

Bra att vi har myndigheter som agerar när föräldrar brister i omsorgen på olika sätt.
2025-06-23, 21:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Strax över rubriken "Flickans biträde: Ska inte flyttas hem" i artikeln

Ah, hittade det.

Det har ju dock gått 2.5 år och på den tiden kan man gå ner rätt så rejält om man gör en helgenomgång av både kost och aktivitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in