2025-06-23, 20:31
Medlem
Enbart för att flickan är överviktig blir hon omhändertagen av Socialtjänsten och på så vis bortförd från sin familj. Jag anser det vidrigt och någon måste stoppa detta maktmissbruk av socialtjänsten. Vi bor inte i ett rättsäkert land när sådana övergrepp får tillåtas ske. Socialtjänsten och förvaltningsmyndigheten kan inte tillåtas få hålla på så här. Det är som att de kidnappar barn för vilken liten anledning som helst i stället för att hjälpa familjen och bidra till att familjen ska klara av något tillsammans. Det värsta som finns är att förlora ett barn men det verkar de inte förstå över huvudtaget och agerar som samvetslösa psykopater. Är det så här vi vill ha vårat samhälle och inte konstigt att folk tvekar att sätta barn till världen i detta samhälle?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...altningsratten
2025-06-23, 20:33
Medlem
Sagodjurs avatar
låter som ett bra beslut, hoppas vi får se mer av detta i framtiden och att det blir allmänt känt att fetma hos barn beror på barnmisshandel av föräldrarna.
2025-06-23, 20:35
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
låter som ett bra beslut, hoppas vi får se mer av detta i framtiden och att det blir allmänt känt att fetma hos barn beror på barnmisshandel av föräldrarna.

Jag har svårt att tro att hon ska ha varit så extremt överviktig om hon ligger på normal vikt nu efter två år
2025-06-23, 20:36
Vill det Svenska samhället se ut som Amerikanska fetton?
2025-06-23, 20:37
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Många som blir våldtagna självmedicinerar med mat också.
2025-06-23, 20:38
Medlem
Citat:
Du kan inte vara seriös eller lika pantad som sos eller förvaltningsrätten. Du är förmodligen en socionom och har inga barn själv eller är en patetiskt psykopat?
2025-06-23, 20:38
Medlem
Föräldrarna verkar ju inte tillräkneliga och att barn som misshandlas och utsätts för allvarlig sjukdom omhändertas är inte särskilt upprörande.
2025-06-23, 20:39
Medlem
HBTKuks avatar
Det rör sig om vanvård - varför ska det vara straffbart när det handlar om andra djur än människor? Flickan hade fettlever i förskoleåldern, det kan ha varit en fråga om överlevnad (och livskvalitet).
2025-06-23, 20:39
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du kan inte vara seriös eller lika pantad som sos eller förvaltningsrätten. Du är förmodligen en socionom och har inga barn själv eller är en patetiskt psykopat?

om föräldrar inte är kapabla att ta hand om sina barn så bör myndigheter gripa in.

fetma redan i tidig ålder är allvarligt.
2025-06-23, 20:41
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Jag har svårt att tro att hon ska ha varit så extremt överviktig om hon ligger på normal vikt nu efter två år

"Flickan var gravt överviktig och led av fettlever, enligt en läkare."

jag tror mer på en läkare än vad jag tror på dina gissningar.

och om hon inte hade omhändertagits, i vilket skick hade hon varit i då? knappast bättre.
2025-06-23, 20:42
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:

Håller med på ett sätt. Har tänkt på det länge, att fetma borde vara en grund att ta barn ifrån föräldrar. Fetma handikappar barnen för livet. Det är misshandel.

Det som är synd är att väldigt få vettiga familjer är beredda att bli familjehem, så barnen som omhändertas löper stor risk att gå en trist barndom till mötes. Jag är för dåligt insatt i var omhändertagna barn hamnar för att kunna avgöra vilket som är minst dåligt för barnet på sista raden: Fetma eller otrygg barndom.

Jag, och säkert många med mej, hade gärna kunnat vara familjehem om Sverige vore som på 80-talet. Men nu riskerar man att få hem en 13-årig klanmedlem. Å det är såklart inget man vill utsätta sina egna barn för. Därav brist på vettiga familjehem i Sverige. Tyvärr.
2025-06-23, 20:43
Medlem
Sagodjurs avatar
varje gång man ser ett fetto-barn så vet man - i det hemmet pågår barnmisshandel.

detta utan undantag.

efterblivna föräldrar som inte klarar av att ta hand om sig själva hur ska dom kunna ta hand om ett barn?

myndigheterna bör gripa in mot detta i betydligt större utsträckning - fetto-föräldrar, rökare, alkisar, knarkare - rubbet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in