2025-06-16, 12:10
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Så har boklistan tagits fram

101 av Sveriges mest namnkunniga kritiker, författare och litteraturvetare har valt sina fem favoritverk, skrivna på svenska eller något av minoritetsspråken, utgivna mellan år 2000 och 2025.

De har rangordnat verken från ett till fem. Poängsättningen har skett enligt en skala där högre placeringar ger fler poäng. Expressens kulturredaktion har räknat samman resultatet. Vi har inte angett kriterier för hur verken ska väljas, utan låtit deltagarna tolka uppgiften efter eget huvud. För några betyder det ”mest inflytelserika”, för andra ”personliga favoriter”.

https://www.expressen.se/kultur/sver...-basta-bocker/

Listan finns att tillgå på ovanstående länk. Kerstin Ekman, Klas Östergren, P.O. Enquist förekommer bland andra på listan. Vad tycker ni om listan? Vilka böcker hade ni själv valt från 2000-talets svenska litterära flora?

Stoppar in topp 3 i en spoiler här, där trean kommer först i texten:

Citera
2025-06-16, 12:30
Medlem
grungewhores avatar
Listan lämnar mycket att önska. Menar de på allvar att Hjalmar Söderberg inte är värd en topp 25 plats?

Personligen saknar jag verk av Hans Gunnarsson, vår tids kanske främsta novellförfattare.

Juryn är sprängfylld av kulturmarxister, och urvalet blir ju därför lidande.
Citera
2025-06-16, 12:32
Medlem
Robert_Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Listan lämnar mycket att önska. Menar de på allvar att Hjalmar Söderberg inte är värd en topp 25 plats?

Personligen saknar jag verk av Hans Gunnarsson, vår tids kanske främsta novellförfattare.

Juryn är sprängfylld av kulturmarxister, och urvalet blir ju därför lidande.

Listan handlar om böcker utgivna mellan 200 och 2025.
Citera
2025-06-16, 12:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Listan handlar om böcker utgivna mellan 200 och 2025.
Ah, ok my bad.

Noterar att två av de mest hypade författarna under tidigt 2000-tal båda sitter i juryn, Flygt och Virdborg.

Tycker nog att Jonas Hassen Khmeris "Ett Öga Rött" är en av periodens bästa helt klart.
Citera
2025-06-16, 12:41
Medlem
mohnomishes avatar
Personligen har jag endast läst två av böckerna, men tycker Lydia Sandgrens "Samlade Verk" borde ha fått rum någonstans på listan.
Citera
2025-06-16, 13:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Personligen har jag endast läst två av böckerna, men tycker Lydia Sandgrens "Samlade Verk" borde ha fått rum någonstans på listan.

Jag tänkte också på Lydas bok. Tycker det var märkligt att den inte kom med. Den borde nog faktiskt ligga topp 10 på den listan.
Citera
2025-06-16, 13:47
Medlem
Jeff.Becks avatar
PO Enquist Ett annat liv är riktigt bra men kanske inte Sveriges näst bästa bok. Den Allvarsamma Leken hade jag gärna sett på listan.

Edit: Missade att det handlade om relativt nya böcker.
Citera
2025-06-16, 13:50
Medlem
peergs avatar
Henrik Bromander och Majgull Axelsson hade jag gärna sett på listan.
Citera
2025-06-16, 14:01
Medlem
Kulturmannens avatar
Dom lyckades få förstaplatsen rätt i alla fall.
Citera
2025-06-16, 14:08
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
PO Enquist Ett annat liv är riktigt bra men kanske inte Sveriges näst bästa bok. Den Allvarsamma Leken hade jag gärna sett på listan.

Edit: Missade att det handlade om relativt nya böcker.

Reagerade också på Enquist med den placeringen, mycket märkligt att denna titel överhuvudtaget förekommer på listan.
Citera
2025-06-16, 14:54
Medlem
DrComforts avatar
Skräp som Sara Stridsbergs Drömfackulteten på 4:e plats, nej, lägg ned! Ett rent aktivistiskt beslut att ha med henne överhuvudtaget. Vilka jävla töntar det jobbar på våra kultursidor. Hoppat över Magnus Dahlström har de gjort också. Ridå.
Senast redigerad av DrComfort 2025-06-16 kl. 15:05.
Citera
2025-06-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Reagerade också på Enquist med den placeringen, mycket märkligt att denna titel överhuvudtaget förekommer på listan.
Håller inte med.
Tänk att du växer upp i ett hårt religiöst hem och sen som ung upptäcker en annan värld bortom det stela fantasilösa rigida tänkandet.
Boken är väl en uppgörelse med skiten han växte upp med.
Senast redigerad av MoveOnUp 2025-06-16 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in