2025-06-18, 07:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Jag håller inte med. Ta t ex Tranströmer som som många av redan uppmärksammar INTE finns med på listan(🤯 totalt hjärnsläpp)
Tranströmer skrev inte på rim. Han använde ett språk som både är enkelt och samtidigt helt hisnande. Han är filosof med sina rena avskalade dikter, så kärnfull. Jag skulle vilja hävda att det är svårare att skriva så än att verka inom ramarna för t ex sonett eller alexandrin.
(Sedan gillar jag rimmad poesi - också)

Tranströmer är också värdelös enligt mig.

Det HÄR (G.M. Silfverstolpe) är poesi enligt mig. Läser den alltid i midsommartid, och tänker på den när jag går i skogen en sommarnatt:

FOLKVISENATT

Lövsångarn drillar än i gröna gömmen
då natten kommer med sitt silverdis.
och gripande som blommorna i drömmen
är backens havsblå ärenpris.

Idyllen famnar gård och fält och beten
och löven stanna i den stora ron.
Men genom all den trygga lummigheten
drar darrande en oroston.

Du, unga svärmeri- det är ditt väder
det är din stund att stiga upp och gå!
Du söker stigar ingen fot beträder
och skogssus ingen lyssnat på.

Konvaljedunklet vill du komma nära
och andas in dess dövande mystik
För din skull speglas månens tunna skära
och vita björkar i en vik.

Vad väntar du? Den lust du eftersträvar
är bortom varje jordisk bröllopssäng.
Du dröjer kvar fast gryningsljuset svävar
kring stilla gräs på daggig äng.

Snart skola åren all din längtan kuva.
Snart blåser hösten genom torra trän.
Och det är gott att stanna i den ljuva
folkvisenatt som tonar hän....
Citera
2025-06-18, 09:31
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag har inte läst den men minns att den blev otroligt hyllad när den kom. Lite förvånad över att den uteblev här.

Bra skrivet om Noréns dagböcker - "lämnar ingen luft åt läsaren". Precis så upplevde jag det också, inte alls nån behaglig läsning för egen del. Man kände sig instängd, inlåst. Lade ner den första boken efter hundrafemtio sidor eller så.

Såg för övrigt att Stig Larsson var en av de som röstade. Hans val hade man velat se. I sin senaste bok hyllade han Enquists Lewis resa som en av de bästa böckerna i den svenska litteraturen på senare tid eller hur han nu formulerade sig. Och den blev ju sexa här.

En annan bok som hyllades unisont är Yarden av Kristian Lundberg från 2009. Den har även satts upp som teaterpjäs och filmats.
Citera
2025-06-18, 10:14
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
En annan bok som hyllades unisont är Yarden av Kristian Lundberg från 2009. Den har även satts upp som teaterpjäs och filmats.

Den är mycket bra ja, och borde fått vara med.
Citera
2025-06-18, 15:26
Medlem
Ett fenomen att några påpekar att de bojkottar Expressen, men ändå skriver i tråden om en lista de inte har sett eller vet vilka titlar som ingår. Här är hela listan samt några verk som det röstades på men som, i flera fall otippat (Tranströmer, Ajvide, Lena A m.fl.), hamnade utanför listan.

Senast redigerad av Pynch 2025-06-18 kl. 15:39.
Citera
2025-06-18, 16:43
Medlem
Attackcykelns avatar
Ett stort problem med listan är dess otydlighet. Den ska innehålla "Sveriges 25 bästa böcker", men bygger på val gjorda av 101 kulturpersonligheter. Det har inte funnits några kriterier för i vilket avseende böckerna ska vara "bäst", utan lämnat det åt jurymedlemmarnas godtycke.

Jag har själv bara läst fyra av böckerna på listan: Renegater av Östergren, W av Sem-Sandberg, Pölsan av Lindgren samt Ett annat liv av Enquist. De är utmärkta böcker, men passar de bland de 25 bästa från 2000-talet?

Tidigare i tråden har folk ondgjort sig över att inga deckare finns med. Det förvånar mig inte. Däremot hade förväntat mig att finna Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande. Den hyllades av stora delar av kritikerkåren, fick Augustpriset och blev en försäljningssuccé. Om uppmärksamhet ska vara en parameter att väga in borde även Carl Johan Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia, Mikael Niemis Populärmusik från Vittula och Lydia Sandgrens Samlade verk återfinnas bland de utvalda. Faktiskt tycker jag till och med att pretentiös vänsterpropaganda som Mig äger ingen (Åsa Linderborg) och Svinalängorna (Susanna Alakoski) skulle ha kunnat förtjänat att nämnas. Jag gillar dem inte, men de har varit betydelsefulla för att forma bilden av det svenska litterära 2000-talet.

Man kan också undra varför en lista som ska handla om böcker bara tar upp skönlitteratur. Henrik Berggrens mästerliga biografi över Olof Palme kunde gott ha fått vara med, liksom Svante Nordins filosofihistoriska monumentalverk. Kanske skulle även Gellert Tamas Lasermannen förtjäna en plats på listan. Den blev oerhört uppmärksammad, översattes till flera språk och låg till grund för en mästerlig tv-serie (låt inte Tamas lögnkavalkad De apatiska påverka omdömet om Lasermannen).

Att sätta ihop en lista över de 2000-talets bästa böcker på svenska är omöjligt. Att Expressens glada gäng misslyckades borde därför inte göra någon förvånad.
Citera
2025-06-18, 17:11
Medlem
-Wasteland-s avatar
Det kommer alltid vara så att man har personliga favoriter som inte kommer med på dylika listor.
Men med tanke på hur svaga dom senaste 25 åren varit, så är det också symtomatiskt för den svenska konformismen att dom få litterära särlingar som trots allt finns inte uppmärksammas.
Mare Kandre, Nikanor Teratologen, Stig Larsson exempelvis. Författare som nedtecknat geniala texter på svenska.

Även Magnus Dahlström och Lars Andersson är betydande författare som är mer intressanta än majoriteten på listan.

Teratologen väljs naturligtvis bort av politiska skäl och Larssons verk ligger för långt bak i tiden, men nog borde Kandre ha varit självklar att nominera. En originell skriftställare som får dom flesta andra att framstå som banala likriktade bloggare.

Det kanske är ämne för en annan tråd, men hur kommer det sig att inga nya fascinerande författare har gjort entré under 2000-talet? Kan svenska män och kvinnor inte skriva längre? Ingen som läser längre? Är den svenska outsider-personligheten utdöd?
Citera
2025-06-18, 17:21
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Medborgarna och Högspänning är mina favoriter.

Gött, båda är mycket bra. Jag håller Det händer här (2009), Riv alla tempel (2014) och Bara en kram (2017) högst.
Citera
2025-06-18, 17:47
Medlem
Och så uttalar sig en författare Rakel Chukri, förmodligen rasifierad även om det man slås av är den maskulina hakan.
"Pinsamt få böcker av rasifierade när Expressen utser
2000-talets bästa."
"Varför är Expressens lista supervit?"

Jaa, jag lovar att den till synes ständigt nyvakne vingmuttern på Expressen hade valt ut en jury synnerligen benägen att rösta in just rasifierade.
Trots det blev det såhär.

Tror det var Sydsvenskan.
Citera
2025-06-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Du har påtagliga problem med läsförståelsen - har öht inte nämnt fördelningen mellan könen. Konstaterat att äldre, vita och födda i Sverige dominerar listan. Som du själv skriver är nära hälften av männen redan avlidna vilket i värsta fall skänker ett musealt skimmer över denna schlagerfestival. De rasistiska kommentarer som fällts här är hur som rena väderkvarnar.

Jo precis, instängd, inlåst. Totalt kvävande. Tror det förutsätter något slags religiöst åsidosättande av den egna tankefriheten. Bokstavstro för intellektuella som vill bli tvångsmatade. Förfärligt. Men visst, en stor dramatiker.
Var är "rasismen", att inte anse att folk som åkt tunnelbana per automatik klassas som svenskar? För att påstå sig vara intresserade av litteratur och språk så visar vissa en oerhörd slapphet med ord och dess betydelse. Men är väl meningen, polarisering och svartmålning i postmodern stil.
Citera
2025-06-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Och så uttalar sig en författare Rakel Chukri, förmodligen rasifierad även om det man slås av är den maskulina hakan.
"Pinsamt få böcker av rasifierade när Expressen utser
2000-talets bästa."
"Varför är Expressens lista supervit?"

Jaa, jag lovar att den till synes ständigt nyvakne vingmuttern på Expressen hade valt ut en jury synnerligen benägen att rösta in just rasifierade.
Trots det blev det såhär.

Tror det var Sydsvenskan.
Så jävla tröttsamt.. skriv bättre böcker då förfan! Är väl inte märkligt heller, hur många studier har inte visat att invandrare har betydligt fattigare ordförråd, framförallt om de bor bland "de sina" i förorter? För att inte tala om den historia och tradition man får med sig. De flesta invandrare numera kommer från Mellanöstern och Afrika, svag studievana och mycket muntlig berättartradition.
Citera
2025-06-18, 18:43
Medlem
cleolinas avatar
Bra tråd!

Har nu med utgång från era tips reserverat:
Ett annat liv P O Enquist
Hägring 38 Kjell Westö
Kafkapaviljongen Tony Samuelsson

Tyvärr nådde jag sen maxantal då jag även hade annat reserverat sen tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja och det är ju det som är så degenererat. Vem som helst, utan talang, kan sätta ihop några ojämna rader med random ord och utan mening - och sedan ska förståsigpåarna låtsas att de KÄNNER något och får nya INSIKTER när de läser det...
Kan det vara så att en del människor behöver mer konkreta beskrivningar för att drabbas av någon slags känsla medan andra föredrar sin egen tolkning mellan och bortom raderna utan att för den sakens skull vara ”förståsigpåare” som behöver låtsas att de känner? Du föredrar att få adjektiv uppradade med fina beskrivningar på versmått vad som händer, andra föredrar dikter där författare fångat en känsla pricksäkert även om det är utan varken ”rim eller reson”?
Jag kan tycka att många dikter som skrivs på rim är just pretentiösa och pompösa och tyvärr ofta pekoral.
Rytm och driv kan finnas i en text även om den inte rimmat eller har något slags versmått…
I den ovan citerade dikten av Kristina Lugn som du fnös åt tyckte jag denna del var bra:

Citat:
Ingen slår upp mig
och lägger ett bokmärke
på sin favoritsida.

Jag tycker det var välformulerat om ensamhet och insikten om att ingen vill veta mer om ens, för att dra in Tranströmer som du sen också dissade 😉 , inre romerska bågar och stanna där. Men det är ju min tolkning. Vet inte om det är vad Lugn åsyftade.
Men det fyller mig med känsla lika mycket som det verkar fylla dig med känsla att läsa rim om något frustbenupet skägg på en hjältekonung.
Citera
2025-06-18, 18:53
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Det kommer alltid vara så att man har personliga favoriter som inte kommer med på dylika listor.
Men med tanke på hur svaga dom senaste 25 åren varit, så är det också symtomatiskt för den svenska konformismen att dom få litterära särlingar som trots allt finns inte uppmärksammas.
Mare Kandre, Nikanor Teratologen, Stig Larsson exempelvis. Författare som nedtecknat geniala texter på svenska.

Även Magnus Dahlström och Lars Andersson är betydande författare som är mer intressanta än majoriteten på listan.

Teratologen väljs naturligtvis bort av politiska skäl och Larssons verk ligger för långt bak i tiden, men nog borde Kandre ha varit självklar att nominera. En originell skriftställare som får dom flesta andra att framstå som banala likriktade bloggare.

Det kanske är ämne för en annan tråd, men hur kommer det sig att inga nya fascinerande författare har gjort entré under 2000-talet? Kan svenska män och kvinnor inte skriva längre? Ingen som läser längre? Är den svenska outsider-personligheten utdöd?

NT skrev väl mest på 90-talet, för all del? Därför hans verk inte finns med på en lista för "2000-talets verk". Visst, han översatte väl en del in på 00-talet, men Äldreomsorg är väl från typ 1992 mig veterligen, och även Vertigos upplaga är från sent 90-tal har jag för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in