Igår, 12:06
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Lite märkligt, tyckte Silverfisken var rätt stark men gränsande till spekulativ/socialporr. Hänger helt på om det som beskrivs är sant, så vidrigt att man knappt kan tro på det. Oväntat att en "torr" intellektualiserande författare som Aris Fioretos väljer den som etta. Isabella Nilsson svingar sig till andra höjder tycker jag.
OT: det kan väl inte vara Aris Fioretos som är svinet i Tomhet och ömhet?

PS OT OT: Sofia Rapp ska alltså utsatts för övergrepp både av sin pappa och hans polare och sen på tio fosterhem. Nåt med det här känns som att det inte stämmer.
https://www.norran.se/nyheter/not-fo...erhem/l6p0m0vj
Kan vara nån som spökskrivit boken åt henne. Bara spekulation men det är just nåt spekulativt med det hele.

ON topic: ok ovanligt ambitiöst utarbetad lista ändå. DN för några år sen lät 100 kritiker rösta på tre böcker vardera och här är det 100 som poängsätter fem. Plus intervjuer med folk som presenterar helt annorlunda listor. Ovanligt öppen och rörlig lista på så vis.
Citera
Igår, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Synd, skulle dels vilja se om det är sant med Mårtenson, dels se hur den okorrekta listan över 2000-talets bästa böcker skulle se ut. Bättre böcker där? Det du säger om filmer måste vara lista över nya filmer, om de ska uppfylla allt detta.

Menar du att NÅGON skulle göra en lista över Sveriges bästa författare och ha med kioskdeckare där?
Citera
Igår, 15:23
Medlem
Citat:
PS OT OT: Sofia Rapp ska alltså utsatts för övergrepp både av sin pappa och hans polare och sen på tio fosterhem. Nåt med det här känns som att det inte stämmer.
https://www.norran.se/nyheter/not-fo...erhem/l6p0m0vj
Kan vara nån som spökskrivit boken åt henne. Bara spekulation men det är just nåt spekulativt med det hele.

ON topic: ok ovanligt ambitiöst utarbetad lista ändå. DN för några år sen lät 100 kritiker rösta på tre böcker vardera och här är det 100 som poängsätter fem. Plus intervjuer med folk som presenterar helt annorlunda listor. Ovanligt öppen och rörlig lista på så vis.

Om man har spökskrivare så skriver man nog inte i formen av en flödande lyrisk monolog!
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Menar du att NÅGON skulle göra en lista över Sveriges bästa författare och ha med kioskdeckare där?
Du får titta tillbaka och se vad jag kommenterar. Mårtenson finns nog i bokhandeln, men jag tycker inte han hör till de bästa.
Citera
Igår, 21:58
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jösses vad skitnödiga Emerson och Rådström är.

---

Jag har inte läst något på de listan men jag får lust att testa Pölsan och Lewis Resa.

Jag har läst båda i år och skulle definitivt rekommendera Pölsan, en underbart charmig historia. En sån där bok man inte vill ska ta slut. Lewis resa var också läsvärd, intressant att läsa om den tidiga frikyrkorörelsen och den dramatik som omgärdade Sven Lidmans och Lewi Pethrus liv och gärning i den samma. Gillade många av dialogerna. Skulle kunna vara en bra tv-serie eller film. Var dock beredd på att det kanske kan ta lite tid att komma in i handlingen, Enquists böcker har ofta den egenheten har jag märkt. Det är inte alltid man förstår sammanhanget och så i början. Man får tänka efter lite själv.
Citera
Idag, 02:26
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
OT: det kan väl inte vara Aris Fioretos som är svinet i Tomhet och ömhet?

Tvivlar starkt. Hans ego är hundra gånger för stort för att han skulle komma på tanken att ta livet av sig om han blir påkommen.

OnT: Gillar allt Isabella skriver, och något borde hon definitivt få med på en 2000-talstopplista, men den här senaste var inte min favorit. Den kändes lite ... självexploaterande.
Senast redigerad av Saltkatt Idag kl. 02:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in