2025-06-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det tog mig lång tid att förstå meta-kommunikationen i detta forum. De flesta som du diskuterar söker inte sanningen överhuvudtaget. De vill bara säkra sin världsbild och göda sina känslor. När du väl börjat tycka illa om någon, så känns det skönt att tycka mer illa om dem. De VILL att ryssarna ska vara så dumma och onda som möjligt, och att "Putler" är helt galen. Myteri och galna officer är skönt, och att Putin var säker på att han skulle genomföra en 3-DAGARS operation. Lycka till att seriöst diskutera något med dessa. En ukrainier hittade ju en paraduniform, och SBU säger att alla ryssarna gör myteri.

Sanningsmässigt är de nöjda om någon håller med dem. Majoriteten i en grupp har rätt, vilket f ö är en medfödd bias.

Sen finns där de som vill detsamma, men de säkrar sin världsbild genom att se om någon lyckas säga emot dem. Om de inte hittar någon som kan det, så har de kanske hyfsat rätt. Jag hör nog själv till den kategorin.

Sen är där de rena sanningssökarna. Cred till dem.

Sanning är bra. Fakta/sanningen/verkligheten är dock inte kompatibelt med blind tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig.

Varför förneka objektiva sanningar, såsom att det ÄR den psykotiske dvärgen i kreml som ägnar sig åt att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer?

Sant är att hundratusentals människor har mördats (och hundratusentals ryssar har dödats) som en direkt följd av putains fäbless för att att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer. Hen "kvalificerar" sig som en av historiens värsta massmördare, eller hur?
Citera
2025-06-16, 13:06
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det tog mig lång tid att förstå meta-kommunikationen i detta forum. De flesta som du diskuterar söker inte sanningen överhuvudtaget. De vill bara säkra sin världsbild och göda sina känslor. När du väl börjat tycka illa om någon, så känns det skönt att tycka mer illa om dem. De VILL att ryssarna ska vara så dumma och onda som möjligt, och att "Putler" är helt galen. Myteri och galna officer är skönt, och att Putin var säker på att han skulle genomföra en 3-DAGARS operation. Lycka till att seriöst diskutera något med dessa. En ukrainier hittade ju en paraduniform, och SBU säger att alla ryssarna gör myteri.

Sanningsmässigt är de nöjda om någon håller med dem. Majoriteten i en grupp har rätt, vilket f ö är en medfödd bias.

Sen finns där de som vill detsamma, men de säkrar sin världsbild genom att se om någon lyckas säga emot dem. Om de inte hittar någon som kan det, så har de kanske hyfsat rätt. Jag hör nog själv till den kategorin.

Sen är där de rena sanningssökarna. Cred till dem.
Alltså jag skulle ju inte posta något så osäkert utan att skriva någon form av kommentar även om jag ville eller hoppades att det var sant.
Jag häpnar dock över att både AB och expressen kan publicera sådan djävla skit.

Ja, jag har noterat det att många trådar handlar enbart om bekräftelse.
Citera
2025-06-16, 18:52
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ukrainska källor har betydligt högre trovärdighet än rySSka.
Ok? Det förändrar inte att det endast är ett påstående utan bevis. Eller hur?
Citera
2025-06-16, 19:51
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
En ukrainsk källa meddelar att ryska soldater är så trötta på meningslösa massanfall mot Ukraina att de börjar döda sina egna ledare och desertera (RFU - Reporting from Ukraine).

Ryssland verkar använda samma slöseri med manskap som under Stalintiden och deras egna frontsoldater anser att det är bättre att skjuta befälen än att marschera mot en säker död.

Frågan är vad som händer sedan? De lär ju knappast kunna komma hem till lilla mamma igen för då blir de väl tagna av polisen?
Det var på detta vis som Rysslands armé kollapsade 1917 och som gjorde att man drog sig ur första världskriget. Även då började det med ordervägran och sedan mord på officerare.
Citera
2025-06-16, 20:00
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Det sker i alla krig, förmodligen sker det kanske i större skala i Ryssarnas led. Men att tro att detta är något avgörande är ju löjligt. Ukraina har allt att tjäna på att sprida detta. Får nog en och annan Ryss att tvivla om de skall joina eller ej.

Det finns för övrigt hundratals klipp där Ukrainska tillfångatagna berättar exakt samma sak. Skall man lita på dem? Självklart inte.
Det är ganska många av normala, förnuftiga människor i den här tråden som har vetat, i decennier, att ryssar alltid ALLTID ljuger. Så att förvänta sig att de skulle släppa fram sådana här nyheter, även om det var dagsens sanning, tror inte ens du på. De ljuger alltid, de är som Trump i det fallet. Om de själva vill tro på något då tror det på det även om det är en bevisad lögn. Någon sorts primitiv överlevnadsstrategi som försvunnit hos utvecklade människor.
Citera
2025-06-16, 20:05
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Amerikanarna förlorade drygt 7000 soldater i de senaste krigen i Afghanistan och Irak. Ryssland uppskattas nu ha en miljon stupade på bara tre år i Ukrainakriget. Det är ren fakta att ryssen har en helt annan syn på människovärde och risktagande vad gäller mänskliga förluster i krig än västländer.
I en miljon "förluster" räknas in sårade, dödade och tillfångatagna.
Citera
2025-06-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det är ganska många av normala, förnuftiga människor i den här tråden som har vetat, i decennier, att ryssar alltid ALLTID ljuger. Så att förvänta sig att de skulle släppa fram sådana här nyheter, även om det var dagsens sanning, tror inte ens du på. De ljuger alltid, de är som Trump i det fallet. Om de själva vill tro på något då tror det på det även om det är en bevisad lögn. Någon sorts primitiv överlevnadsstrategi som försvunnit hos utvecklade människor.

Ljuga, vilseleda och förvirra är något som görs i krig, till och med i diplomati ljuger man.

To say nothing, especially when speaking, is half the art of diplomacy. -Will Durant

Du är naiv om du tror att det enbart är Ryssar som ljuger Tror du CIA och NSA jobbar med ärligheter?
Citera
2025-06-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ljuga, vilseleda och förvirra är något som görs i krig, till och med i diplomati ljuger man.

To say nothing, especially when speaking, is half the art of diplomacy. -Will Durant

Du är naiv om du tror att det enbart är Ryssar som ljuger Tror du CIA och NSA jobbar med ärligheter?

Kan så vara, men i ryssland synes lögne närmast vara en "nationalsport" i ryssland, varför är det så?
Du ljuger. Jag vet att du ljuger. Du vet att jag vet att du ljuger. Ändå fortsätter du att ljuga...

"vranyo" – russian for when you lie and everyone knows it, but you don’t care."

https://theconversation.com/ukraine-...nt-care-181100
Citera
2025-06-19, 21:47
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Här är en källa som berättar om myterier (PPR Global).

Det är knappast långsökt att tro att det är problem med myterier. Vi minns alla Wagnerrevolten som leddes av Prigozjin.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja, jag har noterat det att många trådar handlar enbart om bekräftelse.
Jag har själv varit kritisk mot Rysslandssanktionerna (vilket du kan se i min posthistorik). Jag är emot Israel. Jag har ingen västlig shillagenda att driva. Jag söker bara sanningen.
Senast redigerad av HugoStieglitz 2025-06-19 kl. 21:51.
Citera
2025-06-20, 17:19
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:

För att svara på den obligatoriska "whataboutismen" som alltid kommer från Putinsidan: Absolut inte, men ryssarna (obs stavningen) har gjort lögnen till vardagsspråk. Och det tycks inpräntat i deras DNA.
Citera
2025-06-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
För att svara på den obligatoriska "whataboutismen" som alltid kommer från Putinsidan: Absolut inte, men ryssarna (obs stavningen) har gjort lögnen till vardagsspråk. Och det tycks inpräntat i deras DNA.

Svenskarnas favoritord "whataboutism" Vilken "Putinsida"? Jag är inte 13 år som håller på ett lag. Jag diskuterar i ett forum.
Citera
2025-06-22, 11:07
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Kanal 13 ger en liknande bild av myterierna (länk).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in