• 1
  • 2
2025-06-14, 23:06
Medlem
HugoStieglitzs avatar
En ukrainsk källa meddelar att ryska soldater är så trötta på meningslösa massanfall mot Ukraina att de börjar döda sina egna ledare och desertera (RFU - Reporting from Ukraine).

Ryssland verkar använda samma slöseri med manskap som under Stalintiden och deras egna frontsoldater anser att det är bättre att skjuta befälen än att marschera mot en säker död.

Frågan är vad som händer sedan? De lär ju knappast kunna komma hem till lilla mamma igen för då blir de väl tagna av polisen?
Citera
2025-06-14, 23:11
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
En ukrainsk källa meddelar att ryska soldater är så trötta på meningslösa massanfall mot Ukraina att de börjar döda sina egna ledare och desertera (RFU - Reporting from Ukraine).

Ryssland verkar använda samma slöseri med manskap som under Stalintiden och deras egna frontsoldater anser att det är bättre att skjuta befälen än att marschera mot en säker död.

Frågan är vad som händer sedan? De lär ju knappast kunna komma hem till lilla mamma igen för då blir de väl tagna av polisen?
Det blir lätt så när en diktator har en enda fördel i en konflikt, dvs en jävla massa lågutbildade drägg som man kan skicka på självmordsattacker.

Att dom skjter sina officerare är annars ett tecken på att dom förstått att deras chanser att överleva ökar med några 100% om dom deserterar istället för krigar.
Citera
2025-06-14, 23:13
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:

"En ukrainsk källa".

Det är ok att posta en ide, även rena påhitt.

Men vad är det för vits utan väldigt tunna uppgifter utan att tillföra en enda egen tanke? Att utan någon som helst intellektuell reflektion bara vidareposta vad man läst??????????

Har du betalt för att vara en megafon för andra?

Anser du att du tillför något?
Citera
2025-06-14, 23:25
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

"Kvantitet har sin egen kvalitet."
― Josef Stalin

Det stämmer ju.
Även om fienden har tre gånger så bra vapen/utrustning och är bättre tränade, så vinner man om man har 20 gånger så många gubbar och vapen att "offra".
Det fungerade under WW2.

Jag ska medge att det i viss mån fungerar även idag för Ryssland, men inte alls i samma utsträckning som för 80-85 år sedan.
Även om ryssar i gemen är påverkade av Sovjettänk och generationer av indoktrinering, så är de medvetna om omvärlden på ett helt annat sätt än de var då, och många av dem förstår att det är skillnad på situationen under WW2 och det som sker idag.

Inväntar soldatmödrarnas revolt...

Edit: Och ryssarna har inte 20 gånger så många vapen och "gubbar" tillgängliga idag.
Senast redigerad av Stenballe 2025-06-14 kl. 23:29.
Citera
2025-06-14, 23:27
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Men vad är det för vits utan väldigt tunna uppgifter utan att tillföra en enda egen tanke? Att utan någon som helst intellektuell reflektion bara vidareposta vad man läst??????????

Ja jag anser att jag tilför något. Det här är någonting som jag inte tror att vi har sett mycket av tidigare. Desertörer från ryska sidan brukade annars bara gå över med vit flagg till ukrainarna och lämna sina egna ledare i fred.

Nej jag får inte betalt (varför jag nu skulle få det).
Senast redigerad av HugoStieglitz 2025-06-14 kl. 23:40.
Citera
2025-06-14, 23:28
Avstängd
Det där är ju bara en lång video med en snubbe med dålig engelska. Inga bevis på det som tråden påstås handla om. Tunt!
Citera
2025-06-14, 23:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
De lär ju knappast kunna komma hem till lilla mamma igen för då blir de väl tagna ...
Här en mamma som är irriterad på sin ryske soldat till son att han blivit utbytt, för det betyder att i vad han tror är att komma hem betyder att han direkt skickas till fronten, i bästa fall, för han anses som en desertör eller svikare, hon förstår detta men ännu inte han.

https://x.com/victoriaslog/status/1932814759763521623
https://youtu.be/d8q7z3Mk4RI?t=1533
Citera
2025-06-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Det där är ju bara en lång video med en snubbe med dålig engelska. Inga bevis på det som tråden påstås handla om. Tunt!

Och hur skall ett bevis se ut?
Citera
2025-06-15, 01:39
Medlem
Gift44s avatar
Citat:

Ja. En ukrainsk källa från en hysterisk youtube-kanal. Den triljonte tråden av hohol- och ukroprunkare som ändå får ligga kvar.
Nej, din källa är inte trovärdig.
Ukraina kommer inte att vinna och Ryssland kommer egentligen inte att vinna heller.
Men alla vet ju vem som tjänar på detta, eller nej förresten de flesta är ju lättledda dårar som dig själv.
Citera
2025-06-15, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
"En ukrainsk källa".

Det är ok att posta en ide, även rena påhitt.

Varför är det helt otänkbart för dig att ryssar krigar som ryssar alltid krigat? Eller var det bara källan du hakade upp dig på?

Den ryska köttkvarnstaktiken är inte direkt ny. Det är inte som att de plötsligt kom på den igår över en kopp te i Kreml. Den är ett beprövat koncept, patenterat sedan 1942.
Senast redigerad av Chillgren 2025-06-15 kl. 02:14.
Citera
2025-06-15, 02:44
Medlem
Ankan-mannens avatar
Ryssar ska dö när de är förbrukade, annars riskeras att de dödar Putin.
Citera
2025-06-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ja jag anser att jag tilför något. Det här är någonting som jag inte tror att vi har sett mycket av tidigare. Desertörer från ryska sidan brukade annars bara gå över med vit flagg till ukrainarna och lämna sina egna ledare i fred.

Nej jag får inte betalt (varför jag nu skulle få det).

Det sker i alla krig, förmodligen sker det kanske i större skala i Ryssarnas led. Men att tro att detta är något avgörande är ju löjligt. Ukraina har allt att tjäna på att sprida detta. Får nog en och annan Ryss att tvivla om de skall joina eller ej.

Det finns för övrigt hundratals klipp där Ukrainska tillfångatagna berättar exakt samma sak. Skall man lita på dem? Självklart inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in