2025-06-16, 05:56
Medlem
Tavastehuss avatar
Ju dyrare att bo desto lättare som utböling att rota sig på ny plats. Kustnära samhällen är väl praktexempel, både i Bohuslän och i Stockholms skärgård.

Svårast är det i samhällen eller byar med låg socioekonomisk status, där samma släkten bott i ”alla tider”. Tänk er landsbygden i slutna län med mestadels skog eller åker så långt ögat når. Pratas det rälig dialekt, som i vissa delar av Skåne eller Norrland, så ge upp planerna på att flytta dit på direkten. Rotvälska existerar för att skrämma stadsbor på flykt.
Citera
2025-06-16, 06:01
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Ju dyrare att bo desto lättare som utböling att rota sig på ny plats. Kustnära samhällen är väl praktexempel, både i Bohuslän och i Stockholms skärgård.

Svårast är det i samhällen eller byar med låg socioekonomisk status, där samma släkten bott i ”alla tider”. Tänk er landsbygden i slutna län med mestadels skog eller åker så långt ögat når. Pratas det rälig dialekt, som i vissa delar av Skåne eller Norrland, så ge upp planerna på att flytta dit på direkten. Rotvälska existerar för att skrämma stadsbor på flykt.
Japp, man slipper stadsbor å annat löske folk! Knäppgökar och patrask gör sig inget besvär där jag bor.
Citera
2025-06-16, 07:22
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Igenkänning.

Jag flyttade från Sthlm förra året, efter mer än 30 år.

Bor mitt ute på landet men har 4 km lugn landsväg in till samhället. Åkrar, fält, skog, kossor, bönder med traktorer. En och annan veteranbil som är ute och finåker på söndagarna.

Jag saknar verkligen ingenting med Sthlm. Trodde jag skulle bo där 4ever men en dag fick jag nog.

Särskilt allt oljud i Sthlm är plågsamt, samt att man ej känner sig hemma där längre. Palla höra polishelikoptern minst en gång i veckan pga sprängdåd och skjutningar. Jag har ingen lust att jag eller mina barn ska komma i skottgluggen för kriminella idioter. Nej tack!

Vad jag gillar med landet:
Tysnaden
Stort hus
Trädgård
Kan cykla överallt utan att det är trafik
Vacker omgivning
Djur
Fåglar
Det känns som Sverige

Jag känner igen mig i allt du skrev. Jag ville egentligen flytt ut mitt i ingenstans men frugan ville inte det. I slutändan hittade vi en kompromiss, utkanten i en liten tätort.
Hoppas vi båda kan bo kvar där vi bor, och att vi kommer trivas där, i många år till!
Citera
2025-06-16, 08:35
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter 50 år i Stockholm flyttade jag och sambon till mindre ort utan någon anknytning där. Vi bor mitt i stan så vi bor inte på landet direkt. Men folk är väldigt trevliga och efter ett år här så trivs vi kanon och är på väg in i gemenskapen. Det är gångavstånd till allt och om man behöver ta bilen så når man allt på under 5 min.
Det är billigt att köpa hus, det finns nästan inga invandrare och det är rent och väldig ordning här. Man kan ringa folk på kommunen och få hjälp på dagen. Det var nästan omöjligt i Stockholm att ens få tag i någon om man hade någon fråga eller problem.
Det enda som stör mig är att jag stött på en del förtidspensionärer som inte är speciellt gamla. Det är inget fysiskt fel på dem då de lever helt normalt. Troligen är de psykiskt sjuka eller utbrända. För övrigt är det bara kvinnor av någon anledning. Men jag skiter i dem. Väljer man den vägen så är man också dömd till ett fattigt och tråkigt liv.
Så ni som sitter på dyra hus i Stockholm eller Göteborg har ju möjlighet att sälja och få loss massa miljoner och köpa något billigt på mindre ort eller landet och börja ett nytt kapitel i livet.
Men är det verkligen landet om man kan gå till allt?
Citera
2025-06-16, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Men är det verkligen landet om man kan gå till allt?
Och jag skrev exakt det i första meningen.
Ville bara berätta om min upplevelse av att flytta till en liten ort.
Citera
2025-06-16, 09:19
Medlem
cateatdogs avatar
Flyttade till landet när min fru blev gravid. Vill ge mina barn en trygg uppväxt. Inte bara boende utan oxå i en bra skola .

Bor vid en sjö, låser aldrig något och bilnyckeln ligger i bilen. Hundar, katt och höns som springer fritt utan staket. Jag älskar mitt liv här..
Citera
2025-06-16, 09:34
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag flyttade ut på landet och bodde där i elva år. Faktum är att nästan alla som bodde i närheten hade flyttat ut från stan för att få vara ifred, och knappt hälsade när man såg dem. Storbonden som ägde skogen där vi bodde tittade på en som något som katten släpat in, och hade helst sett att de gamla torpstugorna stod tomma eller brann upp.

När man lärde känna en del av grannarna lite bättre (till slut) så kröp det fram att de ofta söp lite väl hårt (och därmed fyllkörde med än lovligt ofta), och att de flyttat ut på landet för att de var så lättstörda av grannar, buller och oljud. Med andra ord fanns det en hel del psykisk ohälsa där ute i stugorna.

Det som dock var helt fantastiskt, var avskildheten. Man kunde vakna en lördagmorgon av fågelsång, gå en mil i skogen och inte träffa någon, sedan ställa sig och laga mat medan man såg ett regnväder närma sig över fälten. Katterna hade en hel trakt för sig själva, och det var långt till närmaste trafikerade bilväg.
Citera
2025-06-16, 09:51
Medlem
Flyttade och bor i södra delen av Sverige. En sak som stör mig något enormt. Är att det ska byggas precis överallt numera. Jag flyttade till ett naturområde. Men så fort det finns en jävla grön plätt ledig. Då ska det byggas där. Man flyttar till landet för naturen bl.a

Varför ska man bygga så jävla tätt, folk går på varandra snart. Här kan man verkligen se att det är överbefolkat. Är bara nyttigt att det föds färre. Vi behöver de få ytorna vi har. Man måste vara lite sjuk i huvudet, om man tycker detta är trivsamt. Blir som ghettona i storstäder snart.
Citera
2025-06-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
För helvete. En ort på 3500 personer räknas INTE som landet. Kom igen för fan. Eget hus, minst 500 meter till närmstabgranne och en rejält tillhörande skog och trädgård. Då bor man på landet.

Fan va stadskadade svensken blivit
Jösses vilken mardröm. Vad för diagnoser har man om man vill bo så? Är det ren utvecklingsstörning? Morran & Tobias-människor.
Senast redigerad av JKELS 2025-06-16 kl. 10:21.
Citera
2025-06-16, 10:27
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter 50 år i Stockholm flyttade jag och sambon till mindre ort utan någon anknytning där. Vi bor mitt i stan så vi bor inte på landet direkt. Men folk är väldigt trevliga och efter ett år här så trivs vi kanon och är på väg in i gemenskapen. Det är gångavstånd till allt och om man behöver ta bilen så når man allt på under 5 min.
Det är billigt att köpa hus, det finns nästan inga invandrare och det är rent och väldig ordning här. Man kan ringa folk på kommunen och få hjälp på dagen. Det var nästan omöjligt i Stockholm att ens få tag i någon om man hade någon fråga eller problem.
Det enda som stör mig är att jag stött på en del förtidspensionärer som inte är speciellt gamla. Det är inget fysiskt fel på dem då de lever helt normalt. Troligen är de psykiskt sjuka eller utbrända. För övrigt är det bara kvinnor av någon anledning. Men jag skiter i dem. Väljer man den vägen så är man också dömd till ett fattigt och tråkigt liv.
Så ni som sitter på dyra hus i Stockholm eller Göteborg har ju möjlighet att sälja och få loss massa miljoner och köpa något billigt på mindre ort eller landet och börja ett nytt kapitel i livet.

Är det säkert att det är i Sverige du bor?
Skulle tvärtom vilja säga att alla byar och samhällen med en befolkning omkring 5000 eller mindre minst har ett område som är förstört av invandrare från MENA.
Citera
2025-06-16, 10:47
Medlem
Äger 2 fastigheter på landet i södra Sverige och en lägenhet i Stockholmstrakten. Föredrar att vara på landet. Gillar den frihet och närheten till naturen som det ger. Stör mig inte att jag behöver ta bilen till det mesta, eftersom man vänjer sig och lever med större marginaler, dvs. mer i kylskåp, skafferi, bränsletanken osv. Blir mindre körning då. Socialt klarar vi oss bra, då stadsborna inte har något mot att komma och hälsa på. Tar gärna med sig barn och djur, som gillar friheten och de stora ytorna jämfört med stadslivet.
Nackdelen är att jobbalternativen inom 20 min. pendling är ytterst få och inom gång-/cykelavstånd 0.
Citera
2025-06-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Nu talar jag om små byar, men även långt ute på landet flyttar det in dåliga grannar med pundare i släptåg. Morsan råkade ut för en sån granne och då var det ändå ett relativt dyrt hus för att vara så långt ut på landet. Ingen aning om hur en pundare kunde ha råd att köpa ett hus men på den tiden kunde den grannen i alla fall jobba, innan det spårade ur totalt och slutade med en tragisk och tidig död.

Ja, det är faktiskt ganska vanligt att socialen dumpar alkisar o pundare o andra "problembarn" i isolerade hålor ute på landet numera, särskilt ställen där bussen kanske bara går en handfull gånger. Tanken är väl att dessa inte ska ha tid att hitta på en massa skit om de måste hålla koll på typ de 4 bussturer som går under dagen, pluss att det är ställen med någorlunda billiga hyror och ofta desperata hyresvärdar som tacksamt tar emot de hyresgäster de kan få, även om det är pundare o psykfall.
Senast redigerad av Mon81 2025-06-16 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in