• 1
  • 2
2025-06-14, 21:41
Medlem
Bilderberg78s avatar
Man är inte fredad från samhällets problem eller galningar, det räcker med att någon vill hyra ut gäststugan så förvandlas din granne till den värsta serievåldtäktsman i Landet som i artikeln nedan.
2015 så kunde ett flyktingboende göra afghaner i ett mindre samhälle till en majoritet av befolkning över en natt.
I den lilla byn i Skåne där Nytorgsmannen bodde var det få, om någon, som visste vem de fått som ny granne. Eva bodde bara ett stenkast bort från huset där Fredrik Lundgren misstänks för att ha våldtagit en 17-årig flicka i november förra året.
– Vi flyttade hit för att ha ett lugnt liv på landet inte för att akta oss för Sveriges värsta serievåldtäktsman, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...nen-helt-galet
Ett extremt exempel och jag vill vi diskuterar mer generellt om baksidan av:- att "fly till landet sedan så blir allt bra".

Själv fick jag lära mig att "lantisar" inte är som vi själva. Man kan bli ovän med en hel mindre by utan att man fattar varför. Det sker en kulturkrock redan kanske en mil utan för staden. Raggarbilarna och Epatraktorernas land ligger där städerna tar slut.
Stockholmarnas kolonisation av Österlen har nog inte gått smärtfritt till kan jag tro.

Det finns mycket mer som kan bli problem, jag tog några slumpmässigt som jag kom på.
Citera
2025-06-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Man är inte fredad från samhällets problem eller galningar, det räcker med att någon vill hyra ut gäststugan så förvandlas din granne till den värsta serievåldtäktsman i Landet som i artikeln nedan.
2015 så kunde ett flyktingboende göra afghaner i ett mindre samhälle till en majoritet av befolkning över en natt.
I den lilla byn i Skåne där Nytorgsmannen bodde var det få, om någon, som visste vem de fått som ny granne. Eva bodde bara ett stenkast bort från huset där Fredrik Lundgren misstänks för att ha våldtagit en 17-årig flicka i november förra året.
– Vi flyttade hit för att ha ett lugnt liv på landet inte för att akta oss för Sveriges värsta serievåldtäktsman, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...nen-helt-galet
Ett extremt exempel och jag vill vi diskuterar mer generellt om baksidan av:- att "fly till landet sedan så blir allt bra".

Själv fick jag lära mig att "lantisar" inte är som vi själva. Man kan bli ovän med en hel mindre by utan att man fattar varför. Det sker en kulturkrock redan kanske en mil utan för staden. Raggarbilarna och Epatraktorernas land ligger där städerna tar slut.
Stockholmarnas kolonisation av Österlen har nog inte gått smärtfritt till kan jag tro.

Det finns mycket mer som kan bli problem, jag tog några slumpmässigt som jag kom på.

Jag flyttade från Stockholm för 20år sen och när jag kommer tillbaka på besök tycker jag mig se skummisar i varje gathörn. Det är så skönt att slippa se dom.

Sen är det lustigt hur fort man vänjer sig. Pendlar 2mil till jobbet varje dag och blir irriterad när vägen inte är helt tom. Det är 110väg 2+1.
Citera
2025-06-14, 22:34
Moderator
Fear2bes avatar
Mindre städer och byar exporterar studenter till universitetet och de som flyttar från stan ut på landet där handlar det ofta om social dumpning, storstadens socialfall får lägenheter långt ute på landet. På mindre orter är det sällan någon lång bostadskö medan i stan så är den 5-10-20 år lång.
Citera
2025-06-14, 22:40
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag flyttade från Stockholm för 20år sen och när jag kommer tillbaka på besök tycker jag mig se skummisar i varje gathörn. Det är så skönt att slippa se dom.

Sen är det lustigt hur fort man vänjer sig. Pendlar 2mil till jobbet varje dag och blir irriterad när vägen inte är helt tom. Det är 110väg 2+1.
Jag tänkte mer på baksidan av myntet här, det positiva och solskenshistorierna är en helt annan diskussion och inget som är kul att ens starta en tråd om som detta tema.
Citera
2025-06-14, 22:53
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Mindre städer och byar exporterar studenter till universitetet och de som flyttar från stan ut på landet där handlar det ofta om social dumpning, storstadens socialfall får lägenheter långt ute på landet. På mindre orter är det sällan någon lång bostadskö medan i stan så är den 5-10-20 år lång.
Vi kan då ta ett samhälle strax utanför Helsingborg, samt de runt detta öster om Helsingborg som jag hamnade i en gång. De sträcker sig ända fram till Hässleholm, men detta var förvirrande nära civilisationen.

Ett område med sjysta lägenheter med systembolaget långt bort.
På ytan ser det helt okej ut som en urbaniserad människa. Men som du säger det är där det sämsta slödder just hamnat och bor.

Sedan flyttade vi ännu mer ut på landet, men då uppstod andra problem hela tiden och inget man drömde om var som det var. Men omöjligt att veta på förhand om man inte läst vad vi här kan diskutera och dela med oss. Det var tanken bakom att starta tråden.

PS: jag har många historier tex när jag hamnade bland antroposofer, men jag ska inte skriva allt själv i tråden, och snälla gå inte OT. Rapportera till en mod om ni tycker att vi ska prata om något annat än vad första inlägget har förklarat så gott jag kunde.
Senast redigerad av Bilderberg78 2025-06-14 kl. 23:22.
Citera
2025-06-14, 22:57
Medlem
Citat:
Långt ut på landet finns inga lägenheter.
Tror du tittat för djupt i flaskan.
Citera
2025-06-14, 22:57
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag tänkte mer på baksidan av myntet här, det positiva och solskenshistorierna är en helt annan diskussion och inget som är kul att ens starta en tråd om som detta tema.
Det framgår inte av rubriken att det är de negativa sidorna av en flytt till landsbygden du vill ha återberättade.

För min del är jag uppväxt på landet. Vid 23 års ålder flyttade jag in till stan, och vantrivdes i faktiskt 23 år innan jag kunde bli lantis igen.
Citera
2025-06-14, 23:20
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Långt ut på landet finns inga lägenheter.
Tror du tittat för djupt i flaskan.
Nu talar jag om små byar, men även långt ute på landet flyttar det in dåliga grannar med pundare i släptåg. Morsan råkade ut för en sån granne och då var det ändå ett relativt dyrt hus för att vara så långt ut på landet. Ingen aning om hur en pundare kunde ha råd att köpa ett hus men på den tiden kunde den grannen i alla fall jobba, innan det spårade ur totalt och slutade med en tragisk och tidig död.
Citera
2025-06-15, 00:02
Medlem
Citat:
Nu talar jag om små byar, men även långt ute på landet flyttar det in dåliga grannar med pundare i släptåg. Morsan råkade ut för en sån granne och då var det ändå ett relativt dyrt hus för att vara så långt ut på landet. Ingen aning om hur en pundare kunde ha råd att köpa ett hus men på den tiden kunde den grannen i alla fall jobba, innan det spårade ur totalt och slutade med en tragisk och tidig död.
Jag har hört att det finns mycket pengar i den branschen. Han kanske även var intresserad av att odla växter som också kan ge bra avkastning.
Tänkte du på om han hade många värmelampor?
Citera
2025-06-15, 06:10
Medlem
Åker man ut på landet så ser man svennes revir- och klantänk och inavelsbeteende.
Citera
2025-06-15, 07:11
Moderator
Maviels avatar
Då tråden mer handlar om baksidan med att flytta ut på landet, tror jag den gynnas av en flytt.

Barn och familj --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2025-06-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ja, men det kan ju hända överallt? Som du säger, priserna för husen på "landet-landet" är ganska höga, pundare och liknande hamnar mer troligt i små/medelstora orter (tänk ställdalen, lesjöfors, Filipstad några exempel från värmland) där lediga lägenheter är många och kommunikationer nära. Visst KAN du få problemgrannar, rika pundar i viss grad med, men det har ju hänt på Östermalm också (där riskerar du även få bordeller till grannar, gängkriminella osv). Vill du helt eliminera risker, inga grannar alls. Vill du nästan eliminera risken, emigrera till ett land med mer ordning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in