2025-06-14, 21:23
Medlem
Brantforss avatar
Har för mig att de kan skicka ut ett föreläggande om de tycker att det går för lång tid, innan det händer något annat. Vet i och för sig folk som väntat flera år med att förnya när giltighetstiden gått ut, utan att det varit några problem...

Det fysiska körkortet behöver du inte för att få köra bil, behörigheten har du ändå och så länge du kan identifiera dig via personnummer eller ID-handling i en kontroll är det lugnt.
Citera
2025-06-14, 22:09
Medlem
hakanthebs avatar
finns en fördel med att anmäla det redan nu.
Hände mig en gång för länge sedan och jag fick hem att jag skulle betala 150:- då.
8 år senare när det egentligen skulle förnyas så betalade jag in dem 150:- och fick mitt körkort.
Då hade priset egentligen gått upp till 225:-.

Så sparade 50:- samt de 225:- som jag hade varit tvungen att betala ändå, då tiden var på väg ut för kortet.
Citera
2025-06-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Tror att jag har tappat mitt körkort nyligen. Måste jag förnya det och betala en avgift? Eller kan jag anmäla det som försvunnet och avvakta med att betala för ett nytt körkort tills jag behöver det? Mitt nuvarande körkort går ut 2029 om jag minns rätt. Har inte bil och använder därför inte körkortet i vardagen.

Om du ALDRIG kör bil så behöver du såklart inte inneha ett körkort.
Som legitimation, i Sverige, kan du använda Nationellt ID kort eller ett Pass.

Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
https://www.transportstyrelsen.se/sv...kadat-korkort/

Enligt ChatGPT ska det kosta 375 kr att få ut ett nytt vid förlust.

Enligt bättre vetande så behövs inget körkort om man inte kör bil.

Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Du blir av med körkortet direkt.
Transportstyrelsen kommer kräva Peth tester på dig för att kolla dina alkoholvanor.

Trams!
Citera
2025-06-14, 23:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tror att jag har tappat mitt körkort nyligen. Måste jag förnya det och betala en avgift? Eller kan jag anmäla det som försvunnet och avvakta med att betala för ett nytt körkort tills jag behöver det? Mitt nuvarande körkort går ut 2029 om jag minns rätt. Har inte bil och använder därför inte körkortet i vardagen.

En nackdel till med detta är att det kan bli knepigare att få kreditkort närmaste tiden då det finns ett körkort med din identitet ute på vift.

Detta skedde mig. Blev av med plånboken, ingen aning om den blev stulen eller om jag tappade den men gissar på det första. Spärrade allt som fanns i den.
Fick sen tillbaka plånboken då någon person hittat den och då jag har ett lite udda namn så hittade personen mig och skickade mig plånboken.
Allt var ändå spärrat men ville ändå ha tillbaka den.

Något halvår eller år senare så ansökte jag om kreditkort men blev då nekad av ena bolaget då jag för ett tag sen blivit av med körkortet.

Bara som info.
För att få ett nytt körkort så kommer det kosta 375kr + fotografering som är nästan lika mycke har jag för mig.
Citera
2025-06-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Enligt bättre vetande så behövs inget körkort om man inte kör bil.
Givetvis inte, muppet.
Citera
2025-06-14, 23:33
Medlem
Hur ofta blir du stoppad av polisen?
Dessutom så slår de upp körkortet på sin dator. Allt är ändå digitalt idag. Bara o säga att du glömde kortet hemma om de stoppar dig, vilket de troligen aldrig gör.
Citera
2025-06-14, 23:35
Medlem
Citat:
Jag undrar alltså om jag måste betala avgiften och förnya körkortet omgående? Eller kan jag anmäla körkortet som försvunnet nu i veckan och sedan vänta med att förnya körkortet till året då det löper ut (2028 eller 2029)? Finns det någon risk att man förlorar sitt körkort om man inte förnyar det direkt?

Vill helst inte betala dessa 375kr för ett körkort som jag inte använder, utan väntar helst så länge som möjligt med detta.
Om du aldrig använder körkortet, varför bryr du då dej om att förnya det mm?
Citera
2025-06-14, 23:42
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En nackdel till med detta är att det kan bli knepigare att få kreditkort närmaste tiden då det finns ett körkort med din identitet ute på vift.

Detta skedde mig. Blev av med plånboken, ingen aning om den blev stulen eller om jag tappade den men gissar på det första. Spärrade allt som fanns i den.
Fick sen tillbaka plånboken då någon person hittat den och då jag har ett lite udda namn så hittade personen mig och skickade mig plånboken.
Allt var ändå spärrat men ville ändå ha tillbaka den.

Något halvår eller år senare så ansökte jag om kreditkort men blev då nekad av ena bolaget då jag för ett tag sen blivit av med körkortet.

Bara som info.
För att få ett nytt körkort så kommer det kosta 375kr + fotografering som är nästan lika mycke har jag för mig.

Låter knepigt. Jag har hursomhelst redan ett kreditkort och vill inte ha fler än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Om du aldrig använder körkortet, varför bryr du då dej om att förnya det mm?

Jag undrar helt enkelt om det finns någon risk med att anmäla körkortet som försvunnet och sedan inte förnya det.
Citera
2025-06-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur ofta blir du stoppad av polisen?
Dessutom så slår de upp körkortet på sin dator. Allt är ändå digitalt idag. Bara o säga att du glömde kortet hemma om de stoppar dig, vilket de troligen aldrig gör.

Stöter man på en sur polis så kan man få böter. Trotts allt så står det i körkortslagen att man måste ha med sig körtkort när man exempelvis kör en bil
3Kap 15$
Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig

körkortet, eller
om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det.
https://lagen.nu/1998:488#K3R6

Men kan man identifiera sig på annat sätt så brukar polisen låta det passera med en påminnelse om att ta med körkortet i fortsättningen.
Citera
2025-06-14, 23:47
Medlem
Citat:
Låter knepigt. Jag har hursomhelst redan ett kreditkort och vill inte ha fler än så.

Jag undrar helt enkelt om det finns någon risk med att anmäla körkortet som försvunnet och sedan inte förnya det.
Vad är meningen med det?
Citera
2025-06-14, 23:49
Medlem
Citat:

Risken finns att Transportstyrelsen kan ge dig ett föreläggande om att förnya det. Gör du det inte då så kan de dra in ditt körkort och du måste ta det på nytt.
Om du inte skickar in grundhandlingen kan Transportstyrelsen komma att förelägga dig om att förnya körkortet. Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort.

För att få tillbaka ditt körkort behöver du ansöka om och bli beviljad körkortstillstånd.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...nya-korkortet/

De flesta svar på dina frågor finns på Transportstyrelsen hemsida.
Citera
2025-06-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeringerMike
Nej är du 100 på att du inte skall köra bil på 4 år så är det väl ok men kommer ju kosta 375 spänn om inte mer när du förnyar

Krävs inte längre att man har körkort med sig.
Räcker med att anmäla försvunnet. Hittar man körkortet senare kan man aktivera det via mail igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in