• 1
  • 2
2025-06-14, 20:27
Medlem
Roidberts avatar
Tror att jag har tappat mitt körkort nyligen. Måste jag förnya det och betala en avgift? Eller kan jag anmäla det som försvunnet och avvakta med att betala för ett nytt körkort tills jag behöver det? Mitt nuvarande körkort går ut 2029 om jag minns rätt. Har inte bil och använder därför inte körkortet i vardagen.
Citera
2025-06-14, 20:30
Medlem
https://www.transportstyrelsen.se/sv...kadat-korkort/

Enligt ChatGPT ska det kosta 375 kr att få ut ett nytt vid förlust.
Citera
2025-06-14, 20:32
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
https://www.transportstyrelsen.se/sv...kadat-korkort/

Jag kan läsa detta på deras hemsida:

"Transportstyrelsen skickar ut en ansökningsblankett (grundhandling) för körkortsförnyelse till den adress där du är folkbokförd."

Men det jag undrar är om jag kan vänta med att ansöka om ett nytt körkort till 2028-2029 (året då mitt nuvarande körkort går ut) om jag inte behöver det tills dess? Eller måste jag ansöka om ett nytt körkort omgående och därmed betala dessa 375kr?
Citera
2025-06-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag kan läsa detta på deras hemsida:

"Transportstyrelsen skickar ut en ansökningsblankett (grundhandling) för körkortsförnyelse till den adress där du är folkbokförd."

Men det jag undrar är om jag kan vänta med att ansöka om ett nytt körkort till 2028-2029 (året då mitt nuvarande körkort går ut) om jag inte behöver det tills dess? Eller måste jag ansöka om ett nytt körkort omgående och därmed betala dessa 375kr?
Det är väl inte så klokt att vänta? Om du inte vet vart det är så är det väl bäst att anmäla det borttappat direkt?
Citera
2025-06-14, 20:39
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Det är väl inte så klokt att vänta? Om du inte vet vart det är så är det väl bäst att anmäla det borttappat direkt?

Jag undrar alltså om jag måste betala avgiften och förnya körkortet omgående? Eller kan jag anmäla körkortet som försvunnet nu i veckan och sedan vänta med att förnya körkortet till året då det löper ut (2028 eller 2029)? Finns det någon risk att man förlorar sitt körkort om man inte förnyar det direkt?

Vill helst inte betala dessa 375kr för ett körkort som jag inte använder, utan väntar helst så länge som möjligt med detta.
Citera
2025-06-14, 20:42
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Nej det måste du inte.
Tappade mitt körkort 2017 och anmälde det inte borttappat förän 2021 då giltighetstiden gick ut.

Är väl alltid bra med fysiskt körkort om du tex ska hämta ut saker eller vill resa utanför sverige.
Citera
2025-06-14, 20:43
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Förlustanmäl körkortet och kör med passet när du väl är ute på vägen. Då får du hem betalningsuppgifter och instruktioner för att förnya körkortet, och på det är det ingen tidsbegränsning. Så du kan gott slira runt utan körkort ett bra tag.
Citera
2025-06-14, 20:44
Moderator
Nospheratus avatar
Det finns inga lagkrav på att du måste ha ett körkort hemma, om du nu i praktiken inte kör bil. Det är inte som att polisen ibland gör hembesök hos personer som är registrerade med att ha körkort för att kontrollera att de faktiskt ha själva kortet att uppvisa.

De kan heller inte veta att du tappat bort kortet om du inte anmäler det som förlorat. Om någon hypotetiskt hittar ditt kort och lämnar in det till polisen är det inte ett dugg konstigt att förklara att du kör inte bil särskilt ofta, och kände inte till att du tappat det.

Det finns alltså inget straff för att ha tappat bort sitt körkort och ge fan i att anmäla det. Däremot kan du ju få problem om någon använder ditt körkort för att beställa skit i ditt namn eller andra typer av bedrägerier. Då kommer nog polisen höja på ögonbrynet om du förklarar att jo, du tappade bort kortet för några månader sedan. Men struntade i att anmäla det.
Citera
2025-06-14, 20:47
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nej det måste du inte.
Tappade mitt körkort 2017 och anmälde det inte borttappat förän 2021 då giltighetstiden gick ut.

Är väl alltid bra med fysiskt körkort om du tex ska hämta ut saker eller vill resa utanför sverige.

Det är just därför jag vänder mig till er herrar på Flashback istället för att ringa Transportstyrelsen. Lutar åt att jag använder mig av denna lösning om jag har tappat körkortet. Men jag är inte säker på att jag har tappat det. Kanske ligger här hemma någonstans.

Verkar som att man förlorar rätten att köra bil helt och hållet om man förlustanmäler sitt körkort och sedan inte förnyar det omedelbart. Det var åtminstone svaret jag fick när jag frågade AI.
Citera
2025-06-14, 20:59
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det är just därför jag vänder mig till er herrar på Flashback istället för att ringa Transportstyrelsen. Lutar åt att jag använder mig av denna lösning om jag har tappat körkortet. Men jag är inte säker på att jag har tappat det. Kanske ligger här hemma någonstans.

Verkar som att man förlorar rätten att köra bil helt och hållet om man förlustanmäler sitt körkort och sedan inte förnyar det omedelbart. Det var åtminstone svaret jag fick när jag frågade AI.

Du kan ju anmäla det borttappat när du vill, du behöver ju inte säga att det var 2 månader eller nåt sedan det hände.
Ringer du om 4 månader så kan du ju fortfarande säga" jag tappade körkortet för 2 dagar sedan" och dom kommer inte ha en aning om det är sant eller ej.
Citera
2025-06-14, 21:03
Medlem
Nej är du 100 på att du inte skall köra bil på 4 år så är det väl ok men kommer ju kosta 375 spänn om inte mer när du förnyar
Citera
2025-06-14, 21:07
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeringerMike
Nej är du 100 på att du inte skall köra bil på 4 år så är det väl ok men kommer ju kosta 375 spänn om inte mer när du förnyar

Det är jag medveten om. Men har mycket dålig ekonomi i dagsläget och har inte kört bil i vardagen sedan 2011, så betalar hellre dessa 375kr+ om 3-4 år eller tidigare än så om körkort blir aktuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in