• 1
  • 2
2025-06-14, 18:49
Medlem
(FB) Västkusten: Läkare våldtog kollega under konferensen i skärgården (2025-06-12)

Datumet i i rubriken är när artikeln publicerades i media.

Detta har lett till en diskussion

Citat:
Av rubriken att döma så skedde detta igår alltså ?? Och han har redan fått 3 års fängelse!! Det var snabbt jobbat av tingsrätten må jag säga!!

Citat:
Eller så kom domen igår?

Citat:
Du förstår alltså inte Skillnaden mellan när en tidningsartikel är publicerad
och när våldtäkten ägde rum??

Citat:
Mkt möjligt men i rubriken ska stå datum när brottet har ägt rum!

Vad gäller? Om man inte vet datum när brottet sker skall man då ange datum för medias publicering eller helt enkelt strunta i datum? Här saknar jag enhetliga regler för vilket datum som skall vara i rubriken. Ibland skriver media först då dom fallit. Skall då datum för domen stå om man inte vet när brottet skedde?
Citera
2025-06-14, 19:08
Medlem
KlasLunds avatar
En tumregel skulle kunna vara att man inte nämner datum om man inte vet datum. Hur man än vrider och vänder på det är det i regel inte datumet folk vill diskutera.
Citera
2025-06-14, 21:14
Medlem
(FB) Uppsala: Funktionsnedsatt man döms för sexualbrott mot barn – får mildare straff (2025-06-14)

I den här tråden valde jag att inte ta med något datum.

SVT skriver om fallet igår. Han dömdes nyligen.

Så jag vet inte vad ett datum skulle tillföra rubriken. Nu har den ändrats och fått dagens datum tillagt. Inte av mig.
Citera
2025-06-14, 21:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
(FB) Uppsala: Funktionsnedsatt man döms för sexualbrott mot barn – får mildare straff (2025-06-14)

I den här tråden valde jag att inte ta med något datum.

SVT skriver om fallet igår. Han dömdes nyligen.

Så jag vet inte vad ett datum skulle tillföra rubriken. Nu har den ändrats och fått dagens datum tillagt. Inte av mig.
Fast där är ju topic att han får mildare straff. Rimligen borde ju datumet vara i samband med att den domen/nyheten kom, inte när brottet begicks. Att det skiljer någon dag hit och dit från nyheten i topic jämfört med domens avkunnande känns inte som att det spelar någon större roll.

Men du kanske har synpunkter där? Eller du söker bara klarhet?

Men visst, kan tycka infon ang. rubriker borde framgå antingen här
(FB) Inlägg och trådar (2018-05-02)

Eller
Här
https://www.flashback.org/announcement.php?f=249

Och i viktigt meddelande här: (FB) Olyckor och katastrofer

Är för övrigt ganska säker på att jag sett info någonstans angående rubriker. Kan inte hitta det
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-14 kl. 21:35.
Citera
2025-06-14, 22:54
Moderator
Chantres avatar
Datum för mig i rubriken är när brottet har ägt rum. Har det skett över en period (ex våldtäkt) så ex "(våren 2024)".

Citera
2025-06-14, 23:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Datum för mig i rubriken är när brottet har ägt rum. Har det skett över en period (ex våldtäkt) så ex "(våren 2024)".

Tänker det kan vara läge att förtydliga vad man menar med "datum" under andra punkten här då
https://www.flashback.org/announcement.php?f=249
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-14 kl. 23:09.
Citera
2025-06-14, 23:22
Medlem
Venators avatar
Ibland kan man ju också förtydliga - det är aktuellt ibland i Försvunna personer när det dels finns ett datum för när någon är anmäld försvunnen och dels ett senare datum när Missing People lägger ut en efterlysning och försvinnandet blir offentligt. Då kan det ju vara läge att skriva (anmäld försvunnen 2025.05.29). Jag har för mig att en och annan mod gjort sådana förtydliganden i det delforumet också.

Så i fallet i TS, varför inte bara skriva något i stil med (dom i tingsrätten 2025.06.12. eller (dom i tingsr. juni 2025).

Att ha med datum i rubriken tycker jag i alla fall är till stor hjälp. Då kan man skilja händelser från varandra och veta när något är nytt och aktuellt.
Citera
2025-06-15, 03:54
Medlem
HassanVonEssens avatar
Datumangivelsen borde rimligtvis referera till det datum då nyheten tillkom. Om rubriken pekar på en nyhet som är en uppdatering i ett befintligt fall så måste även datumet uppdateras.

Exempelvis:

Lerum: Plåtslagare våldtog sotare i skorsten (2025-07-19)

Göteborgs tingsrätt: Fyra års fängelse för skorstensvåldtäkten i Lerum (2025-10-10)

Tänker jag.
Citera
2025-06-15, 04:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Datumangivelsen borde rimligtvis referera till det datum då nyheten tillkom. Om rubriken pekar på en nyhet som är en uppdatering i ett befintligt fall så måste även datumet uppdateras.

Exempelvis:

Göteborgs tingsrätt: Fyra års fängelse för skorstensvåldtäkten i Lerum (2025-10-10)

Tänker jag.
Tycker ditt förslag är riktigt bra - och fullt rimligt - eftersom Flashback fungerar som en andrahandsförmedling av nyheter. Blir ju lite som att återskapa FNA i forumformat

https://www.flashback.se/fna
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-15 kl. 04:23.
Citera
2025-06-15, 07:26
Moderator
Maviels avatar
I ABoK är användarna snabba med att rapportera rubriker och vill gärna ha datum tillagt i rubriken. Om det har hänt mer i fallet vill de också gärna få in all den informationen i rubriken. Eller ändra om ett misstänkt mord blivit ett mord exempelvis. Vi lägger ganska mycket tid på att ändra rubriker och det blir inte alltid helt bra. Det blir synpunkter om vi ändrar - och synpunkter om vi inte ändrar. Så det är lite you're damned if you do - damned if you don't.
Citera
2025-06-15, 11:05
Medlem
Venators avatar
Citat:

Exempelvis:

Tänker jag.

Ja, bra exempel - man får tänka på helheten när man skriver.
Citera
2025-06-16, 10:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Exempelvis:

Tänker jag.

Vilket datum tråden skapades på Flashback är onödig information. Det framgår av trådstarten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in